لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

علت مدفوع کم رنگ چیست؟

علت مدفوع کم رنگ | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

مدفوع کم رنگ ، در طولانی مدت طبیعی نیست علت آن باید بررسی شود. علت مدفوع کم رنگ می تواند به بیماری های جدی کیسه و مجرای صفراوی مربوط شود. به طور طبیعی رنگ مدفوع می تواند در طیف رنگ های قهوه ای متغیر باشد. رنگ مدفوع بیشتر به رژیم غذایی بستگی دارد؛ اما این حالت طبیعی نیست. اگر مدفوع شما سفید یا به رنگ خاک رس است، ممکن است در تخلیه سیستم صفراوی خود که از کیسه صفرا، کبد و لوزالمعده تشکیل شده است، مشکلی داشته باشید.

نمک های صفراوی توسط کبد در مدفوع آزاد می شوند و منجر به قهوه ای شدن رنگ مدفوع می شوند. در شرایطی که کبد به اندازه کافی صفرا تولید نکند یا اگر جریان صفرا مسدود شده و نتواند به راحتی از کبد تخلیه شود، مدفوع ممکن است سفید یا به رنگ خاک رس دیده شود.

داشتن مدفوع کم رنگ هر چند وقت یکبار شاید نگران کننده نباشد اما این وضعیت در طولانی مدت می تواند نشان دهنده علائم یک بیماری زمینه ای باشد. در صورت بروز این علائم در طولانی مدت بهتر است برای تشخیص علت بیماری به پزشک مراجعه کنید.

مطالعه بیشتر: علت سوزش بعد از مدفوع

علت مدفوع کم رنگ | پزشکت

شایع ترین علت مدفوع کم رنگ کدامند؟

دلایل زیادی برای این حالت وجود دارد. برخی از دلایل شایع این وضعیت، عبارتند از:

مصرف داروهای خاص

داروهای خاص مانند داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی ایبوپروفن و ناپروکسن، قرص های ضد بارداری، برخی آنتی بیوتیک ها و استروئیدهای آنابولیک می توانند باعث هپاتیت ناشی از دارو شوند. هپاتیت ناشی از دارو تورم یا التهاب کبدی است که در اثر داروها ایجاد می شود.

هپاتیت ناشی از دارو و تغییر رنگ مدفوع معمولاً طی چند هفته پس از قطع دارو در اکثر افراد از بین می رود.

هپاتیت ویروسی

هپاتیت ویروسی، تورم یا التهاب کبد است که در اثر ویروس هایی مانند ویروس های هپاتیت A، B یا C رخ می دهد. هپاتیت C اغلب منجر به بیماری کبدی می شود. پزشک می تواند نوع ویروس هپاتیت را تشخیص داده و بهترین برنامه درمانی را برای شما تجویز کند.

مطالعه بیشتر: علت مدفوع با حجم زیاد

هپاتیت الکلی

هپاتیت الکلی، تورم یا التهاب کبد است که در اثر نوشیدن مقادیر زیاد الکل اتفاق میفتد. هپاتیت الکلی می تواند منجر به بیماری کبد یا نارسایی کبدی شود.

برای درمان این نوع هپاتیت، باید نوشیدن الکل را متوقف کنید. در صورت وابستگی به الکل، پزشک می تواند در ترک الکل به شما کمک کند. هپاتیت الکلی همچنین می تواند باعث سوء تغذیه شود، بنابراین بهتر است برای دریافت ویتامین ها و سایر مواد مغذی مورد نیاز بدن خودتان، رژیم غذایی خاصی را رعایت کنید.

سیروز صفراوی

سیروز صفراوی، التهاب یا تحریک مجاری صفراوی در کبد است. التهاب یا تحریک، جریان صفرا به روده ها را مسدود می کند. علت دقیق سیروز صفراوی ناشناخته است. هیچ درمانی برای سیروز صفراوی وجود ندارد و این بیماری می تواند کشنده باشد. درمان سیروز صفراوی می تواند به مدیریت علائم شما کمک کرده و از بروز عوارض جلوگیری کند. همچنین ممکن است پزشک برای جبران از مواد مغذی از دست رفته در مدفوع چرب، مصرف ویتامین های A، K، E و D را تجویز کند. مکمل های کلسیم همچنین می توانند از کاهش تراکم استخوان جلوگیری کنند.

سنگ صفرا

سنگ های صفرا رسوبات سخت شده در کیسه صفرا هستند که می توانند جریان صفرا را مسدود کنند.

داروها گاهی اوقات می توانند سنگ صفرا را حل کنند. اگر سنگ های صفراوی بزرگ باشند یا دارو برر روی آن هیچ گونه تاثیری نداشته باشد، ممکن است پزشک جراحی را برای خارج کردن کیسه صفرا توصیه کند.

برای بررسی وضعیت مدفوع جهت سلامتی و بیماری خود روی لینک کلیک کنید.

علت مدفوع کم رنگ | پزشکت

کلانژیت اسکلروزان

کلانژیت اسکلروزان کننده، التهاب یا زخم مجاری صفراوی است. مجاری صفراوی لوله هایی هستند که صفرا را در بدن حمل می کنند. علت دقیق این بیماری ناشناخته است، اما عوامل ژنتیکی تا حدودی می توانند در بروز این بیماری موثر باشند.

 درمان های احتمالی کلانژیت اسکلروزان، دارو و جراحی هستند. علاوه بر آن، ممکن است پزشک مکمل هایی ویتامین های A، D، E و K را برای جایگزینی آنچه بدن از دست داده تجویز کند. جراحی های رایج که برای درمان کلانژیت اسکلروزان استفاده می شوندف عبارتند از:

  • پیوند کبد
  • برداشتن روده بزرگ و راست روده در موارد شدید
  • کاتتر تخلیه صفراوی: قرار دادن تخلیه در باریک شدن مجاری صفراوی
  • بالون آندوسکوپی: قرار دادن یک بالون در انتهای یک لوله طولانی به مجاری صفراوی برای باز شدن هرگونه تنگی.

مطالعه بیشتر: علت مدفوع چرب چیست؟

نقص ساختاری در سیستم صفراوی

 نقص ساختاری در سیستم صفراوی می تواند یک بیماری مادرزادی باشد که از جریان صفرا جلوگیری می کند. در این شرایط، پزشک پس از معاینه فیزیکی، ممکن است چندین آزمایش را برای تعیین نقص ساختاری انجام دهد. این آزمایشات شامل آزمایش خون، اسکن و اشعه ایکس هستند. پزشک ممکن است بتواند نقایص را با جراحی ترمیم کند. نوع عمل جراحی به نوع نقص بستگی دارد.

تنگی مجرای صفراوی

جراحی برداشتن کیسه صفرا می تواند منجر به باریک شدن مجاری صفراوی شود. این شرایط به عنوان تنگی صفراوی شناخته می شود. پزشک ممکن است بتواند مشکلات را با استفاده از جراحی یا استنت اصلاح کند. استنت یک لوله کوچک است که جراح در داخل مجاری قرار می دهد تا آنها را باز نگه دارد تا صفرا آزادانه جریان داشته باشد.

تومور های سیستم صفراوی

تومورهای خوش خیم (غیر سرطانی) یا بدخیم (سرطانی) در سیستم صفراوی می توانند در جریان صفرا اختلال ایجاد کنند و یا کبد را ملتهب کنند. در این وضعیت احتمال دارد پزشک بتواند تومور را با جراحی خارج کند. اگر تومور سرطانی باشد، ممکن است به پرتودرمانی نیاز داشته باشید. از شیمی درمانی نیز می توان استفاده کرد.

کیست مجاری صفراوی

کیست در مجاری صفراوی می تواند از جریان صفرا جلوگیری کند و منجر به این حالت شوند. کیست ها ممکن است بدون درمان از بین بروند، یا پزشک جراحی را برای برداشتن آنها تجویز کند. در این روش جراحی به روش لاپاراسکوپی و با برش های کوچک و ناراحتی کمتر از جراحی معمول انجام می شود.

عوارض مدفوع کم رنگ چیست؟

یکی از رایج ترین عوارض آن، زردی است. زردی این به دلیل تجمع صفرا در بدن رخ می دهد. زردی، زرد شدن پوست یا اطراف سفیدی چشم است. در صورت مشاهده علائم زردی بلافاصله به پزشک مراجعه کنید زیرا ممکن است از علائم بیماری کبد باشد.

مطالعه بیشتر: نمودار مدفوع بریستول چیست؟

علت مدفوع کم رنگ | پزشکت

مدفوع کم رنگ در کودکان نشانه چیست؟

مدفوع با رنگ روشن در کودکان معمولاً به دلیل رژیم های غذایی مانند مصرف غلات در صبحانه ایجاد می شود. با این حال، مدفوع کم رنگ، سفید یا به رنگ خاک رس در کودکان می تواند ناشی از بیماری های جدی تری باشد. برخی از دلایل این حالت در کودکان، عبارتند از:

  • رژیم شیر
  • سولفات باریم ناشی از انما باریم
  • مجاری صفراوی مسدود شده یا بیماری کبدی

هر زمان که مدفوع کودک تغییر رنگ داد، باید با پزشک خود تماس بگیرید، به خصوص اگر مدفوع کودک کم رنگ، سفید یا خاک رس باشد. پزشک می تواند علت دقیق را تشخیص داده و درمان مناسب را تجویز کند.

اگر علت آن غذا یا دارو باشد، حذف آن از رژیم غذایی کودک می تواند مشکل را برطرف کند. اگر علت بیماری کبدی یا انسداد مجرای صفراوی باشد، این وضعیت می تواند جدی و خطرناک باشد و نیاز به جراحی یا تجویز دارو دارد.

نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می کنند مدفوع مایل به زرد دارند. این رنگ بخصوص در نوزادانی که هنوز نمی توانند مواد غذایی جامد بخورند شایع است. به محض خوردن مواد جامد، مدفوع آنها معمولاً قهوه ای تر می شود؛ اما به طور کلی مدفوع سفید یا قهوه ای بسیار روشن در نوزادان می تواند نشانه یک مشکل جدی تر مانند کلستاز، نوعی بیماری کبدی باشد.

در نوزادان تازه متولد شده، کلستاز یا هر مشکل دیگری در کبد، کیسه صفرا یا لوزالمعده به درمان دارد.

مطالعه بیشتر: خطرات نگه داشتن مدفوع 

علت مدفوع کم رنگ | پزشکت

مدفوع کم رنگ در دوران بارداری نشانه چیست؟

مدفوع سفالی در دوران بارداری معمولاً نشان دهنده وجود مشکل در کیسه صفرا، کبد، مجاری صفراوی یا لوزالمعده است. برخی از زنان به بیماری کبدی مرتبط با بارداری مبتلا می شوند که کلستاز داخل کبدی حاملگی نامیده می شود.

علائم کلستاز داخل کبدی حاملگی، عبارتند از:

  • حالت تهوع
  • خارش شدید
  • مدفوع کم رنگ
  • ادرار تیره حتی در صورت آب کافی
  • درد زیر دنده ها در سمت راست و بالای معده
  • زردی یا زردی چشم، بستر ناخن انگشت یا پوست

 درمان ممکن است شامل دارو و نظارت مکرر، از جمله آزمایش خون و سونوگرافی باشد. در برخی موارد، ممکن است یک زن نیاز به زایمان زودرس داشته باشد.

مطالعه بیشتر: آزمایش مدفوع چیست؟

علت مدفوع کم رنگ | پزشکت

علت مدفوع کم رنگ چگونه تشخیص داده می شود؟

پزشک در مورد علائم همراه و داروهای مصرفی از بیمار سوالاتی می پرسد. همچنین آزمایشاتی را برای تشخیص علت این حالت تجویز می کند. برخی از این آزمایشات احتمالی، عبارتند از:

  • آزمایش خون، برای بررسی عفونت و زردی
  • سونوگرافی شکمی، برای بررسی اندام های بدن
  • اسکن توموگرافی کامپیوتری (CT)، به منظور تشخیص التهاب کبد یا مجاری صفراوی
  • کلانژیوپانکراتوگرافی تشدید مغناطیسی (MRCP)، نوع خاصی از تصویربرداری تشدید مغناطیسی (MRI) که تصاویر مفصلی از سیستم صفراوی را تهیه می کند.

چگونه از کم رنگ شدن مدفوع پیشگیری کنیم؟

برخی از دلایل این حالت قابل پیشگیری نیستند، اما در برخی شرایط می توان این وضعیت را مدیریت کرد. به طور مثال می توان با واکسنیناسیون به موقع از ابتلا به انواع هپاتیت پیشگیری کنید. با حتی می توان با ترک الکل از هپاتیت الکلی پیشگیری کرد.

در شرایطی که علت اصلی سفید شدن مدفوع تشخیص داده نشود، می توانید با رعایت یک رژیم غذایی متعادل و سرشار از فیبر به بهبود عملکرد روده خود کمک کنید.

حرف آخر

بسیاری از موارد از جمله ویتامین ها، عفونت ها و برخی غذاها می توانند رنگ مدفوع را تغییر دهند. برخی از بیماری ها، مانند کیسه صفرا و بیماری کبد، نیز می توانند باعث تغییر رنگ مدفوع شوند. رنگ مدفوع سفید یا سفالی، می تواند نشان دهنده یک مشکل جدی در سلامتی باشد که نیاز به درمان و مراجعه فوری به پزشک دارد.

پس از درمان علت اصلی این حالت، رنگ مدفوع باید به رنگ قهوه ای طبیعی برگردد. با این حال، برخی از دلایل، مانند بیماری کبد و برخی تومورهای سرطانی، غیر قابل درمان هستند. در این شرایط رنگ مدفوع همچنان کم رنگ باقی می ماند.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

2 / 5. تعداد رای ها: 2

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز