لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

علائم سرطان روده بزرگ در مردان

علائم سرطان روده بزرگ در مردان | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

علائم سرطان روده بزرگ در مردان ممکن است با علائمی که زنان دارند کمی متفاوت باشد. اما به طور کلی، سیستم گوارش انسان پیچیده است، و همین پیچیدگی آن، شناخت علائم سرطان روده بزرگ را دشوار می کند. در نتیجه، انجام در غربالگری های منظم سرطان روده بزرگ، امری حیاتی است.

سرطان روده بزرگ، سومین علت مرگ و میر ناشی از سرطان در مردان و زنان در ایالات متحده است. برای مردان، خطر کلی ابتلا به سرطان روده بزرگ، حدود یک مورد در 22 نفر است که برابر با 4.49 درصد تخمین زده می شود.

بسیاری از علائم می تواند نشان دهنده، سرطان روده بزرگ باشد، اما اگر فرد این علائم را داشته باشد، لزوماً به معنای ابتلا به این بیماری نیست. با این حال، افرادی که علائم جدیدی را تجربه می کند باید برای تشخیص با پزشک خود مشورت کند.

مطالعه بیشتر: خطر بروز سرطان روده در جوانان

شایع ترین علائم سرطان روده در مردان

علائم سرطان روده بزرگ که مردان تجربه می کنند ممکن است با علائمی که زنان دارند کمی متفاوت باشد. زیرا در مردان، سرطان در قسمت آخر روده بزرگ (روده بزرگ سیگموئید) و در راست روده شیوع بیشتری دارد. برای زنان، سرطان بیشتر در روده بزرگ (جایی که تشخیص آن دشوارتر است)، بیشتر رخ می دهد. سرطان روده بزرگ در روده بزرگ سیگموئید یا راست روده می تواند علائمی مانند خون در مدفوع یا احساس مداوم نیاز به استفاده از توالت ایجاد کند. این علائم ممکن است در اوایل دوره بیماری آزار دهنده شوند. این می تواند بیماران را به دنبال مراقبت های پزشکی و معاینه زودتر از سرطان در بالاتر از روده بزرگ سوق دهد.

با این حال، حتی در مراحل اولیه هم سرطان روده بزرگ تشخیص داده شود، باز هم در مردان هنوز کشنده تر از زنان است. یکی از دلایل تفاوت در هورمون ها است، زیرا هورمون های زنانه ممکن است در هنگام سرطان روده بزرگ اثر محافظتی داشته باشند.

سبک زندگی، از جمله رژیم غذایی پیش التهاب، چاقی و کمبود ورزش نیز در این امر نقش دارد. این عوامل بیشتر از زنان روی مردان تأثیر منفی می گذارد و خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش دهد.

 برخی از علائم سرطان روده بزرگ در مردان، عبارتند از:

علائم سرطان روده بزرگ در مردان | پزشکت

تغییر در دفعات و قوام اجابت مزاج

شخصی که احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ را دارد باید با پزشک مشورت کند. ناراحتی معده یا عفونت جزئی، نیز می تواند باعث تغییرات در اجابت مزاج، مانند یبوست، اسهال، و مدفوع نازک شود. با این حال، این مشکلات معمولاً ظرف چند روز با کمتر شدن بیماری برطرف می شوند. تغییراتی در روده ها که بیش از چند روز طول می کشد احتمال دارد نشانه یک بیماری در سلامتی باشد. اگر شخصی این علائم را به طور منظم یا بیش از چند روز دارد، باید با پزشک مشورت کند.

دل پیچه و نفخ شکم

دل پیچه های گاه به گاه یا نفخ از مشکلات گوارشی متداول هستند که می توانند به دلیل ناراحتی معده، گاز یا خوردن برخی غذاها رخ دهند. احساس گرفتگی و نفخ شکم مکرر و غیر قابل توضیح، می تواند نشانه ای از سرطان روده بزرگ باشد. گرچه این علائم بیشتر نتیجه سایر بیماری ها است.

احساس پر بودن روده

اگر رشد هر گونه تومور باعث انسداد روده بزرگ شود، احتمال دارد فرد احساس کند که هرگز نمی تواند روده خود را تخلیه کند حتی اگر روده آنها خالی باشد، باز هم احساس نیاز می کنند که دوباره به دستشویی بروند.

کاهش وزن بدون دلیل

لاغر شدن ناگهانی و غیرمنتظره ،نشانه چندین نوع سرطان است. از دست دادن بدون دلیل  وزن بدن ،در عرض 6 ماه احتمال دارد نشانه ای جدی برای نیاز به مشورت با پزشک باشد. در افراد مبتلا به سرطان، کاهش وزن می تواند به دلیل مصرف بیشتر انرژی بدن، توسط سلول های سرطانی باشد. سیستم ایمنی بدن نیز به سختی در حال مبارزه با سلول های سرطانی است. تومور های بزرگ ممکن است  منجر به انسداد روده بزرگ شود، که می تواند باعث تغییر روده و کاهش وزن بدن هم گردد.

مطالعه بیشتر: 15 مواد غذایی ضد سرطان را بشناسید.

علائم سرطان روده بزرگ در مردان | پزشکت

احساس خستگی یا ضعف شدید

افراد مبتلا به سرطان روده بزرگ ،ممکن است خستگی یا ضعف مداوم داشته باشند. اگرچه احساس خستگی، در حالت عادی طبیعی است، اما خستگی مزمن که با استراحت از بین نمی رود می تواند علامت جدی باشد. خستگی مزمن به طور کلی علامت یک بیماری زمینه ای است. هر کسی که خستگی را تجربه می کند برای کمک به تعیین علت ،باید با پزشک مشورت کند.

 وجود خون در مدفوع

دیدن خون در مدفوع می تواند ترسناک باشد. اما در برخی شرایط ممکن است مدفوع، رگه هایی از خون قرمز تازه و یا کل مدفوع ظاهری تیره و قیر مانند داشته باشد. سایر دلایل احتمالی مدفوع خونی مانند بواسیرنیز وجود دارد. با این حال، کسی که در مدفوع خود خون مشاهده می کند، باید برای تشخیص بهتر با پزشک مشورت کند.

تنگی نفس

هنگامی که سرطان شروع به تخلیه انرژی از بدن می کند، منجر به خستگی مزمن می شود، و معمولاً افراد علائم مربوط به آن ، از جمله تنگی نفس را تجربه می کنند. در این شرایط احتمال دارد نفس کشیدن برای فرد دشوار باشد یا شاید خیلی سریع از چیزی ساده مانند راه رفتن در مسافت کوتاه یا خندیدن خسته شود.

مطالعه بیشتر: شیمی درمانی سرطان روده بزرگ

علائم سرطان روده بزرگ در مردان | پزشکت

عوامل خطر سرطان روده بزرگ

برخی از عوامل احتمال دارد خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش دهد، از جمله:

  • کهولت سن
  • داشتن دیابت نوع 2
  • سابقه خانوادگی پولیپ یا سرطان روده بزرگ
  • سابقه شخصی مسائل گوارشی، مانند پولیپ روده بزرگ یا IBD
  • برخی جهش های ژنی ارثی، مانند سرطان روده بزرگ غیرپلی پوزیتی ارثی (HNPCC)

پیشگیری از سرطان در همه موارد موثر نیست، اما ایجاد تغییر در سبک زندگی برای از بین بردن برخی از عوامل خطر، می تواند به فرد کمک کند تا احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش دهد.

رژیم غذایی

همانطور که انجمن سرطان آمریکا (ACS) توصیه می کند، رژیم غذایی که سرشار از گوشت قرمز یا فرآورده های گوشتی فرآوری شده باشد، خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش می دهد.

این غذاها عبارتند از:

  • جگر
  • هات داگ
  • گوشت گاو
  • گوشت بره
  • غذاهای آماده

پختن گوشت ها در دمای بسیار بالا، مانند کباب پز  یا سرخ کن، مواد شیمیایی سرطان زایی آزاد می کند. این مواد شیمیایی همچنین احتمال دارد خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش دهد، اگرچه هنوز رابطه بین روش های پخت گوشت و سرطان مشخص نیست.

اضافه وزن

اضافه وزن یا چاقی، خطر ابتلا یا مرگ بر اثر سرطان روده بزرگ را در فرد افزایش می دهد. طبق ACS، به نظر می رسد ارتباط بین چاقی و سرطان روده بزرگ در مردان نیز بیشتر است.

عدم فعالیت

بی تحرکی از نظر جسمی، خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش می دهد. فعال ماندن با انجام تمرینات حتی سبک، هر روز می تواند به کاهش این خطر کمک کند.

مصرف الکل

افرادی که زیاد یا به طورمنظم الکل می نوشند احتمال دارد بیشتر در معرض خطر سرطان روده بزرگ قرار بگیرند.

سیگار کشیدن

افرادی که سیگار می کشند بیشتر از کسانی که سیگار نمی کشند، دچار سرطان روده بزرگ می شوند. سیگار کشیدن همچنین خطر ابتلا به انواع دیگر سرطان را افزایش می دهد.

علائم سرطان روده بزرگ در مردان | پزشکت

شیوع سرطان روده بزرگ در مردان

در ایالات متحده، مردان از هر نژاد بیشتر از زنان به سرطان روده بزرگ مبتلا می شوند. مردان سیاه پوست بالاترین میزان را در بین تمام قومیت هایی که مورد مطالعه قرار گرفته اند دارند. به طور کلی، میزان سرطان روده بزرگ هر ساله حدود 2٪ کاهش می یابد اما روند نگران کننده ای برای تشخیص افراد جوان وجود دارد.

عوامل خطرناکی برای سرطان روده بزرگ وجود دارد، از جمله سن، ژنتیک و داشتن IBD یا بیماری که باعث رشد پولیپ می شود که نمی توان از آنها جلوگیری کرد و یا آنها را تغییر درد. برخی از عوامل می توانند خطر بروز سرطان روده در مردان را افزایش دهند.

روش های درمان سرطان روده بزرگ

 جراحی یک روش درمانی معمول برای سرطان روده بزرگ است. سرطان روده بزرگ در صورت تشخیص در مراحل اولیه که سرطان فقط در روده است و به سایر مناطق بدن انتشار نیافته است، غالباً قابل درمان است. جراحی، متداول ترین روش یا خط اول سرطان روده بزرگ است و میزان موفقیت در درمان آن حدود 50 درصد است. جراح تومور سرطانی و گره های لنفاوی مجاور و همچنین بخشی از بافت سالم اطراف رشد را از بین می برد. سپس  قسمت های سالم روده را دوباره وصل می کند.

بسیاری از انواع اولیه سرطان روده بزرگ، نیاز به درمان بیشتر ندارند. اگر سرطان پیشرفته باشد، احتمال دارد  نیاز به برداشتن بیشتر روده بزرگ داشته باشد و اگر بیماری مربوط به رکتوم شود، جراح می تواند این قسمت از روده بزرگ را خارج کند. گاهی اوقات، پزشکان، شیمی درمانی را به افرادی توصیه می کنند که احتمال خطر بیشتری برای عود تومور در آنها وجود دارد.

چه موقع با پزشک تماس بگیریم؟

در بیشتر موارد، علائم گوارشی نشان دهنده سرطان نیست. با این حال، اگر علائم غیر طبیعی را تجربه می کنید  و به طور منظم تری ظاهر یا به طور مداوم بدتر می شود، بهتر است با پزشک تماس بگیرید. زیرا راه دیگری برای تشخیص این موارد وجود ندارد. حتی اگر علت اصلی آن، سرطان روده بزرگ نباشد، پزشک احتمال دارد بتواند یک اختلال جداگانه را تشخیص دهد که می تواند درمان آن را توصیه کند.

بسیاری از افراد مبتلا به سرطان روده بزرگ، علائم اولیه را بروز نمی دهند بنابراین تجربه علائم می تواند نشانه رشد یا انتشار سرطان باشد. ACS توصیه می کنند که زنان و مردان با خطر متوسط سرطان روده بزرگ، غربالگری را از سن 45 سال شروع کنند. اگر فرد به طور مرتب در غربالگری ها شرکت کند، پزشکان می توانند در مراحل اولیه ،سرطان روده بزرگ را تشخیص و درمان کنند.

مطالعه بیشتر: صدای معده و سرطان روده 

علائم سرطان روده بزرگ در مردان | پزشکت

پیش آگهی بیماری سرطان روده

افرادی که علائم گوارشی جدید و غیرقابل توضیح را تجربه می کنند یا در مورد علائم خود تردید دارد، باید با پزشک مشورت کند.

غربالگری و تشخیص زودهنگام در افراد مبتلا به سرطان روده بزرگ، بسیار مهم است. وقتی پزشکان سرطان روده بزرگ را قبل از شیوع تشخیص می دهند، میزان بقای نسبی 5 ساله 92 درصد است. با این حال، میزان بقا در بین افرادی که تا مرحله بعدی تشخیص داده نمی شود، کمتر است.

روش های غربالگری سرطان روده بزرگ شامل آزمایش مدفوع، اشعه ایکس تخصصی، توموگرافی کامپیوتری (CT) و آزمایش های آندوسکوپی مانند سیگموئیدوسکوپی و کولونوسکوپی است.

کولونوسکوپی فرصتی را برای دیدن کل طول روده بزرگ و همچنین برداشتن پولیپ فراهم می کند. تعداد زنان و مردان تشخیص داده شده در مراحل پیشرفته تر سرطان روده بزرگ تقریباً مشابه است. زنان  پس از تشخیص سرطان روده بزرگ مسن بدترین وضعیت را دارند. با این حال، امید به زنده ماندن در مردان مبتلا به سرطان روده نسبت به زنان کمتر است. تصور می شود که بسیاری از سبک های زندگی و عوامل ژنتیکی موثر در خطر در مردان و تفاوت هورمون ها در بین دو جنس ممکن است از دلایل این تأثیر بر زنده ماندن آنها باشد.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز