لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر کرونا

تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر کرونا | پزشکت

فهرست مطالب

تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر کرونا

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

همانطور که دانشمندان و متخصصان پزشکی بین المللی در تلاش هستند تا درمان و واکسنی را برای ویروس کرونا پیدا کنند، شما می توانید با تقویت سیستم ایمنی بدن خود نقش مهمی در پیشگیری از این بیماری داشته باشید. سیستم ایمنی بدن از شبکه ای از سلول ها، بافت ها و اندام هایی تشکیل شده است که ممکن است به دلایل مختلف ضعیف شود. به دلیل ان که بیماری کرونا میتواند باعث مرگ و یا ایجد عوارض مهمی نموده و در جامعه هم ناقلین بدون علامت فراوان بوده لذا تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر کرونا بسیار مهم تلقی می گردد

افراد با شرایط زیر در معرض خطر ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن قرار دارند:

  • سالمندان
  • بیماران سرطانی تحت درمان
  • مبتلایان به بیماری های مزمن مانند دیابت، بیماری مزمن ریه و بیماری های قلبی
  • افرادی که تحت جراحی پیوند عضو قرار گرفته و یا مصرف کنندگان داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی

یک سیستم ایمنی قوی می تواند خطر ابتلا به عفونت های ویروسی و باکتریایی را کاهش دهد و به بدن در مبارزه با عفونت های ایجاد شده توسط ویروس ها کمک و روند بهبودی پس از عفونت را تسریع کند. بنابراین، مهم است که شما از قوی بودن سیستم ایمنی بدن خود تان مطمئن شوید و تا جایی که می توانید آن را تقویت کنید.

راهکارهای تقویت سیستم ایمنی بدن

تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر کرونا | پزشکت

سیستم ایمنی ضعیف شما را مستعد ابتلا به سرماخوردگی، آنفولانزا و سایر ویروس ها و بیماری ها می کند. ساختن سیستم ایمنی قوی بهترین دفاع در برابر بیماری های عفونی و ویروسی است. سلامت سیستم ایمنی بدن به انتخاب سبک زندگی روزانه بستگی دارد. شما با تقویت سیستم ایمنی بدن خودتان می توانید تا حدودی از ابتلا به سرماخوردگی و آنفولانزا و حتی سایر بیماری های عفونی پیشگیری کنید.

یک رژیم غذایی سرشار از غذاهای تازه و کامل با سبزیجات ارگانیک و میوه های فراوان می تواند در تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر ویروس ها مفید و موثر باشد.

علاوه بر آن می توانید برای تقویت سیستم ایمنی بدن خود راهکارهای زیر را به کار گیرید:

شکر را حذف کنید.

شکر و قند سیستم ایمنی بدن را تضعیف می کند و در مرحله اول باید تا جایی که می توانید میزان مصرف قند و شکر را کاهش دهید و برای تقویت سیستم ایمنی بدن خود این نکته را در اولویت قرار دهید.

  • از مصرف نوشیدنی های مصنوعی، شیرینی ها، بیسکویت ها جدا پرهیز کنید.
  • چند گرم قند می تواند توانایی مقابله کردن گلبول های سفید را در برابر عفونت ها از بین ببرد.

مصرف ویتامین ها را جدی بگیرید.

تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر کرونا | پزشکت

 یک رژیم غذایی سالم و مصرف کافی ویتامین ها برای یک سیستم ایمنی قوی کاملا ضروری است. یک رژیم غذایی متعادل شامل کربوهیدرات ها، پروتئین، چربی، ویتامین ها و مواد معدنی و همچنین نوشیدن آب کافی می تواند در تقویت سیستم ایمنی بدن مفید باشد.

بیماری ژنتیک

یكی از مهمترین ویتامین هایی كه سیستم ایمنی بدن را تقویت می كند، ویتامین C است. کمبود ویتامین C می تواند شما را مستعد ابتلا به بیماری کند. علاوه بر آن، ویتامین B6 در حمایت از واکنش های بیوشیمیایی در سیستم ایمنی بدن نقش بسیار موثر و حیاتی دارد. برای مصرف مکمل ها می توانید مکمل های حاوی D3 (کولکالسیفرول) را انتخاب کنید، زیرا این ماده برای افزایش سطح ویتامین D خون مفید است. میوه ها و سبزیجات برای تقویت بدن و سیستم ایمنی بدن بسیار مهم هستند. میوه ها و سبزیجات حاوی ویتامینE و آنتی اکسیدان هایی هستند که می توانند سیستم ایمنی بدن را برای مقابله با عفونت ها و عوامل بیماری زا تقویت کنند. مرکبات و انواع توت ها از جمله بهترین ها برای تقویت سیستم ایمنی هستند.

مواد های مغذی که با تامین ویتامین مورد نیاز شما، می توانند سیستم ایمنی بدنتان را تقویت کنند، عبارتند از:

  • کیوی
  • لبنیات
  • لیمو و پرتقال
  • سبزیجات سبز
  • آجیل هایی مانند مغز بادام و بادام زمینی
ویتامین E

علاوه بر میوه ها و سبزیجات با ویتامین E، آنتی اکسیدان قدرتمند، دانه ها نیز برای تقویت سیستم ایمنی بدن ضروری هستند. دانه های آفتابگردان دارای فسفر، منیزیم و ویتامین B6 بودند. همچنین ویتامین E، یک آنتی اکسیدان قدرتمند است که از ابتلا بدن به عفونت جلوگیری می کند. ویتامین E برای تنظیم و حفظ عملکرد سیستم ایمنی بدن بسیار مهم است.

سایر غذاهای دارای ویتامین E زیاد شامل موارد زیر هستند:

  • آجیل
  • آووکادو
  • سبزیجات دارای برگ تیره

محققان برای تقویت سیستم ایمنی بدن به مردم توصیه می کنند که رژیم های غذایی خوب را رعایت کرده و برای مدتی از مصرف غذاهای نیمه پخته یا خام، غذاهای فرآوری شده پرهیز کنند. براساس تحقیقات علمی از سراسر جهان، سیر، زنجبیل، شکلات تیره و چای سبز نیز برای بدن مفید می باشند.

یک رژیم غذایی سالم ارگانیک بخورید.

تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر کرونا | پزشکت

برای حفظ سلامتی و تقویت سیستم ایمنی بدن ضروری است که یک رژیم غذایی سالمی داشته باشید. کمبود مواد های مغذی در بدن زمینه ابتلا به ویروس ها و باکتری ها را فراهم می کند و یک عامل خطر برای ابتلا به بیماری محسوب می شود. مطمئن شوید که مصرف انواع غذاهای ارگانیک متنوعی از جمله لوبیا، میوه و سبزیجات تازه، آجیل و دانه ها را در رژیم غذایی خود رعایت می کنید.

ار مصرف غذاهای فرآوری شده جدا خودداری کنید.

متاسفانه، بسیاری از افراد علاقه زیادی به خوردن تنقلات دارند و علاوه بر آن، امروزه بسیاری از مواد غذایی بسیار فرآوری شده و پر از قند مانند بیسکویت، غلات گیاهی و آب میوه های مصنوعی در دسترس همه قرار دارند. در واقع غذاهای حاوی افزودنی، سیستم ایمنی بدن را تضعیف می کنند. با مصرف این غذاها به عنوان میان وعده شاید جایی برای استفاده از غذاهای سالم و مغذی باقی نماند. پس سعی کنید به جای استفاده از میان وعده های حاوی افزودنی همیشه از میان وعده های با کیفیت مانند میوه و سبزیجات تازه، آجیل بو داده و تخم مرغ استفاده کنید. حتماً به مقدار زیادی سبزیجات مزه شیرین مانند کدو حلوایی، هویج، کلم، جعفری و پیاز میل می کنید.

چای سبز بنوشید.

چای سبز دارای خاصیت تقویت کنندگی سیستم ایمنی بدن است.

چای سبز دارای مقادیر زیادی EGCG، (اپی گالوکاتچین گالات) یکی دیگر از آنتی اکسیدان های قدرتمند دیگری  است. EGCG به تقویت عملکرد سیستم ایمنی بدن معروف است و در ابتدا همه برگ های چای حاوی این آنتی اکسیدان هستند ، اما وقتی تخمیر و به چای سیاه تبدیل می شود EGCG آن غیرفعال می گردد. چای سبز همچنین حاوی  L-theanine ، یک آنتی اکسیدان است که به نظر می رسد در تولید سلول های T در بدن شما کمک می کند. سعی کنید برای تقویت سیستم ایمنی بدن خود روزانه سه تا پنج فنجان  چای سبز مصرف کنید. اما مصرف بیش از حد آن توصیه نمی شود.

سیر و پیاز بیشتری بخورید.
  •  سیر علاوه بر اینکه سرشار از آنتی اکسیدان ها و سلنیوم است، ضد باکتری و ضد ویروسی است.
  • سیر و پیاز سرشار از ترکیبات حاوی گوگرد هستند که می تواند در تقویت سیستم ایمنی بدن موثر باشد.
خواب کافی داشته باشید.

تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر کرونا | پزشکت

بازسازی سیستم ایمنی بدن به خواب منظم نیاز دارد.

خواب خوب باعث آزادسازی ملاتونین به خصوص در بین ساعت 11 شب الی 3 صبح در بدن می شود. ملاتونین به بدن علامت می دهد که زمان خوابیدن فرا رسیده است. برای همین ملاتونین به عنوان ” هورمون خواب ” شناخته می شود و افرادی که سطح ملاتونین کم دارند، نمی توانند بخوابند. با رعایت نکات مربوط به بهداشت خواب سعی کنید یک روال منظم برای خواب خود داشته باشید. بهترین حالت خواب می تواند خوابیدن در یک اتاق تاریک با حداقل وسایل وتجهیزات الکتریکی مانند تلویزیون و تلفن همراه می باشد. زیرا بدن امواج الکتریکی را با نور اشتباه می گیرید و ترشح ملاتونین را سرکوب می کند.

مصرف آنتی بیوتیک را کاهش دهید.

شاید با شیوع بیماری های ویروسی تجویز آنتی بیوتیک ها و مصرف آن ها تا حدودی افزایش یابد. اما واقعیت این است که آنتی بیوتیک ها می توانند سیستم ایمنی بدن را به طور جدی تضعیف کنند.

پس سعی کنید از مصرف آنتی بیوتیک ها و واکسن های غیر ضروری خودداری کنید.

تکنیک های آرامش را امتحان کنید.

تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر کرونا | پزشکت

ورزش منظم و روزانه، حتی پیاده روی حداقل دو بار در هفته، به سیستم لنفاوی بدن کمک می کند تا برای تقویت سیستم ایمنی بدن بتواند سموم و ناخالصی ها را دفع کند. علاوه بر آن، پیاده روی و ورزش در هوای تازه می تواند سلول های سیستم ایمنی بدن را در ریه ها تحریک کرده و به فعال شدن سیستم ایمنی بدن کمک کند. اگر در شرایطی قرار دارید که نمی توانید از خانه بیرون بروید سعی کنید تکنیک های آرامش مانند تنفس عمیق را در منزل انجام دهید. این تمرین باعث می شود اکسیژن بیشتری به جریان خون شما وارد شود. تکنیک های آرامش علاوه بر تحریک ریه، به گردش خون و مایع لنف کمک می کند و عملکرد سیستم ایمنی بدن را بهبود می بخشد.

حتی لیف زدن به پوست خشک و شستشوی بدن با زنجبیل برای تمیز کردن سیستم لنفاوی و تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار عالی و موثر است.

راهکار های مدیریت استرس را یاد بگیرید.

بسیاری از افراد استرس یا اضطراب را یکی از عوامل اصلی ضعف سیستم ایمنی بدن می دانند.

  • با یادگیری راهکارهای مدیریت استرس سعی کنید کمتر به خودتان نگرانی راه بدهید و خود را در برابر هر عامل استرس زا و محرک تقویت کنید.
  • برای کاهش استرس خود می توانید تکنیک های مدیتیش و یا یوگا را امتحان کنید.
  • سعی کنید بیشتر شاد باشید و با رعایت کردن راهکارهای پیشگیری از بیماری ها، کمتر نگران شوید .
  • حتی الامکان خودتان را از شنیدن اخبار های منفی دور کنید.

منابع:

https://www.nst.com.my/news/nation/2020/01/560946/make-sure-immune-system-strong-and-fit-fight

https://macrovegan.org/coronavirus-and-immune-system/

[advisers limit=3 online =true skill=”15″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز