لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

آیا درد سینه ام، نشانه اضطراب، حمله قلبی و یا کرونا است؟

درد قفسه سینه، اضطراب، حمله قلبی یا کرونا است؟ | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

آیا درد سینه ام، نشانه اضطراب، حمله قلبی و یا کرونا است؟ درد قفسه سینه می تواند علائم اضطراب حمله قلبی یا کرونا باشد. این در حالی است که برای تشخیص بهتر باید سایر علائم این بیماری ها را بشناسید و به آنها توجه کنید. به طور کلی اختلال هراس می تواند باعث درد قفسه سینه شود. اما قبل از شروع هر گونه گزینه درمانی باید علت اصلی این درد مشخص شود. حتی لازم است موارد قلبی و سایر موارد فیزیولوژیکی رد و یا منتفی شود. به یاد داشته باشید، هر نوع درد قفسه سینه نیاز به توجه پزشکی و درمان دارد.

درد یا گرفتگی قفسه سینه می تواند علامتی از افزایش اضطراب باشد که اکنون با ادامه بیماری همه گیر COVID-19 شیوع بیشتری پیدا کرده است.

درد قفسه سینه همچنین می تواند در نتیجه یک مسئله قلبی یا به دلیل غیر قلبی مانند بیماری ریفلاکس معده یا GERD 1، یا حتی علامت COVID-19 باشد؛ اما چگونه می توانیم تشخیص دهیم که درد قفسه سینه، اضطراب، حمله قلبی یا کرونا است؟

 تنها راه تشخیص اینکه درد قفسه سینه به کدام یک از این شرایط مرتبط است مراجعه به پزشک می باشد.

درد قفسه سینه چه زمانی علامت اضطراب است؟

درد قفسه سینه، اضطراب، حمله قلبی یا کرونا است؟ | پزشکت

در برخی موارد، افزایش سطح اضطراب می تواند باعث ایجاد درد در قفسه سینه شود. ریچا باتیا، MD، FAPA، از انجمن اضطراب و افسردگی آمریکا در این مورد توضیح می دهد که اضطراب، واکنش بدن در برابر تهدید قابل درک است.

وی می گوید: در حالت اضطراب، خون رسانی به قسمت های مختلف بدن كاهش می یابد، زیرا بدن در حالت جنگ یا پرواز است و خون بیشتری به عضلات هدایت می شود. افرادی که دچار اضطراب شدید هستند، اغلب دچار اختلال در تنفس می شوند که می تواند باعث ایجاد سرگیجه یا گرفتگی در ناحیه قفسه سینه هم گردد.

سایر علائم حمله وحشت کدامند؟

احساس درد در قفسه سینه به دلیل اضطراب می تواند یکی از علائم حمله وحشت باشد. در این شرایط می تواند به عنوان احساس ترس ناگهانی، شدید و همراه با علائم زیر بروز پیدا کند:

  • لرز
  • تعریق
  • لرزیدن
  • تپش قلب
  • حالت تهوع
  • احساس خفگی
  • درد قفسه سینه
  • بی حسی و گزگز
  • احساس تنگی نفس
  • احساس سرگیجه یا سبکی سر
  • ترس از دیوانه شدن یا از دست دادن کنترل

حمله هراس می تواند زمانی اتفاق بیفتد که فرد احساس اضطراب کند. برخی افراد روزانه یا هفتگی دچار حملات هراس می شوند. علاوه بر آن، یک نوع خفیف تر از حملات هراس، به عنوان حملات با علائم محدود شناخته شده است که این حملات با سه یا کمتر از علائم ذکر شده در بالا همراه هستند.

گاهی اوقات، یک حالت اضطراب شدید باعث می شود که افراد این دردرا تجربه کنند. دکتر باتیا می گوید: درد قفسه سینه در حمله وحشت بیشتر دیده می شود، اما در بعضی مواقع ممکن است افراد دچار این درد یا فشار ناشی از اضطراب زیاد بدون بروز حمله وحشت شدید شوند.

طبق انجمن روانپزشکی آمریکا، 2٪ تا 3٪ بزرگسالان آمریکایی در یک سال مشخص مبتلا به اختلال وحشت هستند. اختلالات اضطرابی بیش از مردان بر زنان تأثیر می گذارد.

حمله هراس یا حمله قلبی؟

درد قفسه سینه، اضطراب، حمله قلبی یا کرونا است؟ | پزشکت

علائم حمله هراس یا پانیک ممکن است شبیه به علائم حمله قلبی باشند که از نظر بالینی سکته قلبی (MI) نامیده می شود. اما تشخیص این مسئله برای شخص دشوار است که به کدام یک از این وضعیت ها مبتلا شده است. افراد اغلب با درد قفسه سینه به اورژانس (ER) مراجعه می کنند با اعتقاد به اینکه آنها مشکل قلبی دارند. اما تحقیقات نشان می دهد که تقریباً 60 تا 90 درصد بیماران ER با درد قفسه سینه مشکل قلبی ندارند.

حمله وحشت نسبت به حمله قلبی چه فرقی دارد؟

اونا مک کان، دکتر روانپزشکی و مدیر برنامه اختلالات اضطرابی در دانشکده پزشکی جان هاپکینز می گوید: متاسفانه علائم وحشت وحمله قلبی می توانند یکسان و شبیه به همدیگر باشند. در هر دو این شرایط، افراد اغلب دچار تنگی نفس و سرگیجه می شوند و احساس این درد می کنند. کسی که کاملاً سالم است و ریه های سالمی دارد و دچار حمله وحشت شده است، ممکن است احساس تنگی نفس کند.

دکتر مک کان توضیح می دهد: هیچ راه برای اینکه فرد بتواند خودش علت اصلی این درد را تشخیص دهد، وجود ندارد؛ بنابراین افراد در هنگام بروز درد قفسه سینه باید هر چه سریع تر به مراکز های درمانی مراجعه کنند.

علاوه بر آن، افراد نباید خود به خود این درد خود را تشخیص دهند یا تصور کنند که این یک حمله وحشت است، به خصوص اگر آنها قبلاً هرگز سابقه این درد و یا وحشت را نداشته باشد.

از آنجایی که اختلالات اضطرابی و اختلال وحشت به راحتی تشخیص داده نمی شوند، فرد حتما باید به پزشک مراجعه کند.

اختلالات اضطرابی و وحشت ناشی از درد قفسه سینه، فقط در صورتی که پزشک معاینه پزشکی کامل انجام داده و علل قلبی یا سایر دلایل پزشکی قفسه سینه را رد کند، تشخیص داده می شوند. حتی ممکن است درد قفسه سینه در افرادی که دچار حملات وحشت می شوند علت قلبی داشته باشد.

آیا درد قفسه سینه می تواند به دلیل کرونا باشد؟

درد قفسه سینه یکی از علائم نادر COVID-19 است و معمولاً به تنهایی بروز نمی کند. به عنوان مثال، اگر درد قفسه سینه شما به دلیل COVID-19 باشد، به احتمال زیاد علائم دیگری از عفونت دستگاه تنفسی فوقانی مانند سرفه و بلغم را خواهید داشت. دکتر مک کان می گوید: درد قفسه سینه ناشی از حمله هراس با سرفه همراه نخواهد بود. اما باز هم به دلیل طیف وسیعی از علائم که افراد با COVID-19 تجربه می کنند، راهی برای شناخت این بیماری ها بدون مراجعه به پزشک وجود ندارد. بر همین اساس فرد برای تشخیص بهتر باید به مراکز درمانی مراجعه کند.

طبق گزارشات مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها علائم رایج COVID-19 عبارتند از:

  • تب
  • لرز
  • سرفه
  • سردرد
  • گلودرد
  • درد عضلانی
  • لرزش مکرر با لرز
  • از دست دادن طعم یا بو
  • تنگی نفس یا دشواری در تنفس

درد قفسه سینه چگونه درمان می شود؟

درد قفسه سینه، اضطراب، حمله قلبی یا کرونا است؟ | پزشکت

درمان این درد به علت اصلی آن بستگی دارد. حتی در شرایطی که علت اصلی آن بیماری های روانی باشد، یک روان پزشک می تواند گزینه های درمانی آن را مشخص کند.

دکتر مک کان می گوید: ممکن است استرس ناشی از بیماری همه گیر کرونا، در شخصی که سابقه اضطراب ندارد، می تواند منجر به اختلال وحشت شود. اما با این حال علائم باید حداقل به مدت یک ماه دوام داشته باشند تا علائم فرد به عنوان اختلال تشخیص داده شود.

وی خاطرنشان می کند: مشکلات خواب می تواند نقش بسزایی در ایجاد اختلال وحشت داشته باشد. کم خوابی احتمال بروز حمله وحشت را افزایش می دهد. از طرفی هم اضطراب مربوط به وحشت اغلب به خواب کم منجر می شود.

درمان شناختی رفتاری (CBT) می تواند یک درمان موثر برای اختلال وحشت باشد. دکتر مک کان CBT را راهی برای شناخت الگوهای فکری غیرعادی و غیر منطقی و رفتارهای فرد توصیف می کند.

درمان شناختی رفتاری (CBT)، یک روش گفتگو درمانی است که می تواند با تغییر تفکر و رفتار فرد، در مدیریت مشکلات به او کمک کند. بیشترین کاربرد درمان شناختی رفتاری برای درمان اضطراب و افسردگی است. اما می تواند برای سایر مشکلات روانی و جسمی هم مفید باشد.

درمان شناختی رفتاری، ابزاری مفید برای رفع چالش های عاطفی است. به عنوان مثال، ممکن است به شما کمک کند تا  علائم بیماری روانی خود را مدیریت کرده و از بازگشت دوباره علائم بیماری روانی جلوگیری کنید. حتی با این روش می توانید روش های مقابله با موقعیت های استرس زا را یادبگیرید و با اندوه یا شکست مقابله کنید.

درد قفسه سینه را نادیده نگیرید.

درد قفسه سینه، اضطراب، حمله قلبی یا کرونا است؟ | پزشکت

دکتر مک کان و دکتر باتیا تأکید می کنند، اگر با تشخیص اختلال وحشت، درد قفسه سینه همچنان ادامه پیدا کرده است نباید آن را نادیده بگیرید. حتما باید به دنبال درمان وضعیت خود باشید.

این در حالی است که بررسی ها نشان داده است: 56٪ از بزرگسالان اظهار داشتند که نگرانی و استرس به دلیل شیوع بیماری بر سلامت روان آنها تأثیر منفی داشته است.

 در بررسی های صورت گرفته، شرکت کنندگان عوارض جانبی مختلفی ناشی از استرس ناشی از کرونا  را گزارش داده اند، از جمله:

  • اختلال در خواب
  • کم اشتهایی یا پرخوری
  • سردرد مکرر یا معده درد
  • مشکل در کنترل مزاج آنها
  • افزایش مصرف الکل یا مواد مخدر
  • بدتر شدن شرایط مزمن مانند دیابت یا فشار خون بالا

این در حالی است که در طی شیوع بیماری کرونا، خدماتی مانند پزشکی از راه دور و مشاوره آنلاین با روان شناسان، پزشکان و متخصصان در دسترس عموم قرار دارد. افراد با استفاده از این خدمات به راحتی می توانند با مشاورین، درمانگران، روانشناسان و پزشکان برتر و با تجربه ارتباط برقرار کنند. یکی از مراکز ارائه دهنده این خدمات پزشکت، به عنوان بزرگ ترین جامعه آنلاین پزشکی بین بیمار و پزشک است. با استفاده از این خدمات و ارتباط با روانشناسان و روانپزشکان به راحتی می توانید از بروز عوارض جانبی استرس ناشی از کرونا جلوگیری کنید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز