لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

آلرژی کنه گرد و غبار

آلرژی کنه گرد و غبار | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

آلرژی گرد و غبار یک واکنش آلرژیک به ذرات ریزی است که معمولاً در گرد و غبار خانگی زندگی می کنند. علائم آلرژی در مورد گرد و غبار شامل موارد رایج تب یونجه مانند عطسه و آبریزش بینی است. بسیاری از افراد مبتلا به حساسیت کنه گرد و غبار علائم آسم مانند خس خس سینه و مشکل در تنفس را تجربه می کنند. کنه های گرد و غبار بسیار کوچک و میکروسکوپی هستند که با چشم غیر مسلح دیده نمی شوند. کنه های گرد و غبار، سلول های پوستی مرده و ریخته شده از بدن آدم هارا می خورند. آن ها در محیط های گرم و مرطوب رشد می کنند. در بیشتر خانه ها مواردی از قبیل ملافه، مبلمان اثاثه یا فرش محیطی ایده آل برای این نوع کنه ها هستند.

با انجام راهکارهای برای کاهش تعداد کنه های گرد و غبار در خانه، می توانید این کنه ها را کنترل کنید.

بعضی اوقات برای تسکین علائم و مدیریت آسم، داروها یا سایر روش های درمانی ضروری می باشد.

علت آلرژی کنه گرد و غبار

آلرژی کنه گرد و غبار | پزشکت

آلرژی هنگامی اتفاق میفتد که سیستم ایمنی بدن به یک ماده خارجی مانند گرده، شوره حیوان خانگی یا کنه های گرد و غبار واکنش نشان دهد. سیستم ایمنی بدن پروتئین هایی به نام آنتی بادی را تولید می کند که شما را از مهاجمان ناخواسته محافظت می کند و می تواند باعث بیماری و عفونت شود. قرار گرفتن طولانی مدت یا منظم در معرض آلرژن می تواند باعث التهاب مداوم (مزمن) شود. کنه های گرد و غبار مواد آلی مانند سلول های پوستی مرده و جدا شده از سطح بدن انسان ها را می خورند و آب مورد نیاز خود را از رطوبت موجود در جو جذب می کنند. گرد و غبار خانگی حاوی مدفوع و اجساد پوسیده کنه ها می باشد. اجساد و مدفوع آن ها حاوی پروتئین های به نام “آوار – debris” است که محرک و مقصر آلرژی در گرد و غبار هستند.

عوامل خطر آلرژی کنه گرد و غبار

عوامل زیر خطر ابتلا به آلرژی کنه گرد و غبار را افزایش می دهد:

جنسیت

به احتمال زیاد ابتلا به آلرژی کنه گرد و غبار در دوران کودکی یا اوایل بزرگسالی بیشتر است.

سابقه خانوادگی آلرژی

اگر چند عضو خانواده از شما آلرژی دارند، احتمال خطر بروز این حساسیت در شما بیشتر می شود.

قرار گرفتن در معرض کنه های گرد و غبار

قرار گرفتن در معرض مقادیر زیاد کنه های گرد و غبار، در اوایل زندگی، خطر ابتلا را افزایش می دهد.

علائم آلرژی کنه گرد و غبار

آلرژی کنه گرد و غبار | پزشکت

علائم آلرژی کنه گرد و غبار ناشی از التهاب سوراخ های بینی شامل موارد زیر است:

  • عطسه
  • سرفه کردن
  • آبریزش بینی
  • گرفتگی بینی
  • فشار و درد صورت
  • پوست متورم و کبود
  • خارش و قرمزی چشم
  • مالش مکرر بینی در کودکان
  • خارش بینی، سقف دهان یا گلو

در صورتی که فرد مبتلا به آسم باشد، حساسیت به گرد و غبار می تواند منجر به علائم شدیدتر زیر شود:

  • اختلال در تنفس
  • خس خس سینه
  • اختلال در خواب
  • سفتی یا درد سینه
  • دوره هایی از سرفه یا خس خس که از طریق ویروس تنفسی مانند سرماخوردگی یا آنفولانزا بدتر می شود.

میزان حساسیت

حساسیت به گرد و غبار می تواند از خفیف تا شدید متغیر باشد. آلرژی خفیف و یا حاد ممکن است باعث ایجاد آبریزش موقتی بینی و چشم و عطسه شود. در موارد شدیدتر مزمن، می تواند باعث عطسه مداوم، سرفه، سوزش بینی، فشار صورت یا حمله شدید آسم شود. برخی علائم و نشانه های حساسیت به گرد و غبار، مانند آبریزش بینی یا عطسه، شبیه به علائم سرماخوردگی هستند. برای همین تشخیص بین سرماخوردگی و آلرژی گرد و غبار سخت است.

اگر علائم بیش از یک هفته ادامه یابد، ممکن است شما آلرژی داشته باشید. اگر علائم و نشانه های شما شدید تر شد و در طولانی مدت ادامه پیدا کرد، به پزشک مراجعه کنید.

تشخیص آلرژی کنه گرد و غبار

آلرژی کنه گرد و غبار | پزشکت

پزشک می تواند برحسب علائم و پاسخ شما به سوالات او، حساسیت به گرد و غبار را تشخیص دهد. برای تأیید حساسیت به برخی از مواد موجود در هوا، پزشک می تواند از یک وسیله برای بررسی وضعیت لایه بینی شما استفاده کند. اگر به چیزی که به هوا منتقل می شود در صورت وجود حساسیت، لایه بینی بینی متورم شده و ممکن است کمرنگ یا کبود به نظر برسد. اگر علائم هنگام رفتن به رختخواب یا هنگام تمیز کردن، بدتر شود، پزشک به حساسیت گرد و غبار شک می کند.

اگر حیوان خانگی دارید، تعیین علت آلرژی، دشوارتر خواهد بود.

تست پوست آلرژی

پزشک ممکن است آزمایش پوستی را برای تعیین نوع حساسیت، پیشنهاد کند. در این آزمایش مقادیر کمی از عصاره های آلرژن تمیز شده – از جمله عصاره مخصوص گرد و غبار – روی سطح پوست خراشیده شده قرار می گیرد. این کار معمولاً روی ساعد انجام می شود، اما می تواند در قسمت فوقانی پشت هم انجام شود. پزشک بعد از 15 دقیقه پوست شما را از علائم واکنش آلرژیک بررسی می کند. اگر به کنه های گرد و غبار حساسیت داشته باشید، یک برآمدگی قرمز و خارش دار ایجاد خواهد شد که عصاره کنه می باشد. شایع ترین عوارض جانبی این آزمایشات پوستی، خارش و قرمزی است. این عوارض جانبی معمولاً طی 30 دقیقه از بین می روند.

آزمایش خون آلرژی

بعضی از افراد به دلیل داشتن شرایط پوستی نمی توانند تحت آزمایش پوستی قرار بگیرند. به عنوان یک گزینه جایگزین، پزشک ممکن است آزمایش خون را تجویز کند. طی آزمایش خون آنتی بادی های خاص آلرژی غربالگری می شوند. این آزمایش همچنین می تواند مشخص کند که شما به چه چیزی حساسیت دارید.

عوارض آلرژی کنه گرد و غبار

آلرژی کنه گرد و غبار | پزشکت

قرار گرفتن در معرض کنه ها و آوار شدن می تواند عوارضی ایجاد کند، از جمله:

عفونت سینوس

التهاب مداوم (مزمن) بافت ها در سوراخ بینی ناشی از حساسیت به کنه گرد و غبار می تواند سینوس ها، را مختل کند. این انسداد ها ممکن است شما را در معرض عفونت سینوس ها (سینوزیت) قرار دهد.

آسم

آلرژی به کنه های گرد و غبار در افراد مبتلا به آسم باعث بدتر شدن علائم می شود. آن ها ممکن است در معرض حملات آسم قرار بگیرند که نیاز به درمان فوری یا مراقبت اورژانس دارند.

درمان آلرژی کنه گرد و غبار

آلرژی کنه گرد و غبار | پزشکت

اولین روش درمانی برای کنترل آلرژی در مورد گرد و غبار، جلوگیری از لکه های گرد و غبار است. با کاهش احتمال قرار گرفتن در معرض کنه های گرد و غبار ، می توانید از بروز واکنش های آلرژیک پیشگیری کنید. با این حال، از بین بردن کامل کنه های گرد و غبار از محیط غیرممکن است.

احتمال دارد در صورت نیاز برای کنترل علائم به داروها نیاز داشته باشید.

دارو های آلرژی

پزشک می تواند یکی از داروهای زیر را برای بهبود علائم آلرژی بینی تجویز کند:

آنتی هیستامین ها

  • آنتی هیستامین ها، تولید یک ماده شیمیایی سیستم ایمنی را که در یک واکنش آلرژیک فعال است، کاهش می دهند. این دارو ها باعث تسکین خارش، عطسه و آبریزش بینی می شوند.
  • قرص های بدون نسخه آنتی هیستامین، مانند (Allegra) Fexofenadine، لوراتادین، Claritin، cetirizine (Zyrtec) و شربت آنتی هیستامین برای کودکان و اسپری بینی در دسترس هستند.

کورتیکو استروئیدها

  • کورتیکواستروئیدهایی که به عنوان اسپری بینی تجویز می شوند می توانند التهاب را کاهش داده و علائم تب یونجه را کنترل کنند.
  • کورتیکواستروئیدهای بینی مقدار دوز مصرفی کمی دارند و در مقایسه با کورتیکواستروئیدهای خوراکی عوارض جانبی کمتری بروز می دهند.

داروهای ضد احتقان

داروهای ضد احتقان می توانند به کوچک شدن بافت های متورم در قسمت های بینی کمک کرده و تنفس را راحت ترن. در برخی از قرص های ضد حساسیت بدون نسخه، آنتی هیستامین را با یک ماده ضدعفونی کننده ترکیب می شود. داروهای ضد احتقان خوراکی می توانند فشار خون را افزایش دهند. برای همین در صورت ابتلا به فشار خون شدید، گلوکوم یا بیماری قلبی عروقی، نباید مصرف شوند. در مردانی که پروستات بزرگ شده دارند، این دارو می تواند شرایط را بدتر کند. در مورد مصرف این دارو ها با پزشک خود مشورت کنید. مواد ضدعفونی کننده بدون نسخه که به عنوان اسپری بینی استفاده می شود، می تواند علائم آلرژی را کاهش دهد.

اگر بیش از سه روز پشت سر هم از اسپری ضد احتقان استفاده کنید، ممکن است علائم  بدتر شوند.

اصلاح کننده های لکوترین

اصلاح کننده های لکوترین برخی مواد شیمیایی در سیستم ایمنی بدن را مسدود می کنند. پزشک ممکن است مونتلوکاست اصلاح شده لکوترین را (Singulair) تجویز کند که به صورت قرص مصرف می شود. عوارض جانبی احتمالی مونتلوکاست شامل عفونت تنفسی فوقانی، سردرد و تب است.

عوارض جانبی کمتر متداول آن شامل تغییرات رفتاری یا خلقی مانند اضطراب یا افسردگی می باشد.

سایر روش های درمانی

ایمونوتراپی

ایمونوتراپی سیستم ایمنی بدن را آموزش می دهد که نسبت به عوامل محرک، حساسیت نشان ندهد. این کار از طریق یک سری تزریق های آلرژی به نام ایمونوتراپی انجام می شود. پزشک با یک یا دو تزریق هفتگی شما را در معرض دوزهای بسیار کمی از آلرژن قرار می دهد. معمولاً طی یک دوره سه تا شش ماهه دوز به تدریج افزایش می یابد. تزریق هر چهار هفته به مدت سه تا پنج سال مورد نیاز است.

ایمونوتراپی معمولاً وقتی سایر روش های درمانی موثر نباشد مورد استفاده قرار می گیرد.

شست و شو بینی

برای شست و شوی سینوس های خود می توانید از اسپری مخصوص استفاده کنید. حتی می توانید خودتان محلول نمکی را آماده کنید، برای تهیه محلول نمکی، از آب مقطر، استریل استفاده کنید.

حتماً بعد از هر بار استفاده از اسپری بینی آن را بشویید و بگذارید تا خشک شود.

سبک زندگی و دارو خانگی حساسیت به گرد و غبار

آلرژی کنه گرد و غبار | پزشکت

جلوگیری از قرار گرفتن در معرض کنه های گرد و غبار بهترین راهکار برای کنترل آلرژی کنه های گرد و غبار است. اما این را هم در نظر داشته باشید شما نمی توانید کنه های گرد و غبار را به طور کامل از خانه حذف کنید. با رعایت برخی راهکارها می توانید تعداد کنه ها را به میزان قابل توجهی کاهش دهید.

برخی از این راهکارها عبارتند از:

انتخاب ملافه و وسایل مناسب

آلرژی کنه گرد و غبار | پزشکت

  • اسباب بازی های قابل شستشو بخرید. اسباب بازی های کودک خود را اغلب در آب گرم بشویید و آن ها را کاملاً خشک کنید. اسباب بازی های را از تخت دور نگه دارید.
  • ملافه مناسب انتخاب کنید. از ملافه های که گرد و غبار را به راحتی جذب کرده و به سختی تمیز می شوند، اجتناب کنید.
  • از روتختی های مخصوص ضد حساسیت استفاده کنید. تشک و بالش های خود را در پوشش های ضد گرد و غبار یا مسدود کننده آلرژن نگه دارید. این روکش ها، مانع از جذب و نفوذ کنه ها به بافت پارچه می شوند.
  • به طور هفتگی ملافه ها و روتختی ها را بشویید. تمام ملافه ها، پتو ها، بالش ها و روتختی ها را در آب داغ با حداقل 54.4 درجه سانتی گراد برای از بین بردن کنه ها و کاهش حساسیت بشویید. منجمد کردن وسایل غیر قابل شستشو به مدت 24 ساعت می تواند کنه های گرد و غبار را از بین ببرد، اما از بروز حساسیت ها جلوگیری نمی کند.
  • در اتاق خواب حتی الامکان از فرش استفاده نکنید. فرش یک زیستگاه راحت برای کنه های گرد و غبار است. زیرا فرش رطوبت را نگه می دارد و محیط مرطوب را برای کنه ها ایجاد می کند. در صورت امکان، فرش های اتاق خواب را با و یا مشمع کف جایگزین کنید. سایر وسایلی که احتمال جذب کنه در آن ها زیاد است را با وسایل قابل شستشو جایگزین کنید.

مطبوع کردن هوای خانه

  • هوای منزل را مطبوع نگه دارید. رطوبت نسبی زیر 50 درصد در خانه کافی است سعی کنید این رطوبت در منزل شما حفظ شود. رطوبت گیر یا تهویه هوا می تواند به پایین نگه داشتن رطوبت کمک کند.
  • از یک دماسنج برای اندازه گیری سطح رطوبت استفاده کنید.
  • یک فیلتر رسانه ای با راندمان بالا را در آشپزخانه و حمام و سرویس بهداشتی نصب کنید. به دنبال یک فیلتر با حداقل کارایی (MERV) از 11 یا 12 باشید و هر سه ماه یکبار فیلتر ها را عوض کنید.

پاک کردن گرد و غبار

آلرژی کنه گرد و غبار | پزشکت

  • گرد و غبار را از روی سطوح پاک کنید. برای تمیز کردن گرد و غبار از حلال های مرطوب یا روغنی یا پارچه ای استفاده کنید تا از تجمع گرد و غبار جلوگیری شود.
  • به طور مرتب از جارو برقی استفاده کنید. برای کاهش انتشار گرد و غبار خانه هنگام تمیزی و نظافت از جاروبرقی با یک کیسه میکروفیلتر دو لایه یا فیلتر ذرات با راندمان بالا (HEPA) استفاده کنید. اگر آلرژی شما شدید است، هنگام تمیز کاری منزل توسط شخص دیگر، از محیط دور شوید.کیف های دستی، زیور آلات، تابلو، کتاب، مجله و روزنامه ها می توانند این کنه ها را به خود جذب کنند. این موارد را از اتاق خواب خود خارج کنید.

آمادگی برای مراجعه به پزشک

برای آمادگی بیشتر هنگام مراجعه به پزشک بهتر است:

  • علائمی را که تجربه می کنید بنویسید.
  • سابقه خانوادگی آلرژی و آسم را یادداشت کنید.
  • لیستی از تمام داروها، ویتامین ها یا مکمل هایی که مصرف می کنید را بنویسید.

برخی از سؤالات اساسی که باید از پزشک خود بپرسید عبارتند از:

  • بهترین روش درمانی چیست؟
  • آیا به آزمایش آلرژی احتیاج دارم؟
  • آیا دلایل احتمالی دیگری وجود دارد؟
  • محتمل ترین علت علائم من کدام است؟
  • آیا جایگزینی عمومی برای دارویی که برای من تجویز می کنید وجود دارد؟
  • برای کاهش مواجهه با گرد و غبار چه تغییراتی می توانم در خانه ایجاد کنم؟
  • بیماری دیگری دارم چگونه می توانم به بهترین شکل این شرایط را با هم مدیریت کنم؟
  • اگر دور اول درمان های دارویی و تغییرات محیطی اثری نکرد، چه راهکارهای دیگری را تجویز می کنید؟
  • آیا بروشور یا مواد چاپی دیگری وجود دارد که بتوانم استفاده کنم؟ چه وب سایتهایی را پیشنهاد می کنید؟

سوالات پزشک از بیمار

پزشک احتمالاً تعدادی سؤال از شما می پرسد. برخی از این سوالات عبارتند از:

  • آیا آسم دارید؟
  • آیا در منزل دستگاه تهویه هوا دارید؟
  • از چه زمانی علائم شما شروع شده است؟
  • آیا در خانه یا محل کار شما رطوبت یا نم وجود دارد؟
  • آیا علائم در زمان های مشخصی از روز بدتر می شوند؟
  • آیا حیوانات خانگی دارید و آن ها به اتاق خواب شما می روند؟
  • آیا در اتاق خواب یا سایر اتاق های خانه علائم شما بدتر می شود؟
  • آیا این علائم در طول سال شما را آزار می دهند و یا موقتی هستند؟
  • فکر می کنید چه عاملی باعث بدتر و یا بهتر شدن علائم شما می شود؟

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز