لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

کولیت عفونی چیست؟

کولیت عفونی || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

کولیت عفونی یک بیماری مسری است که در اثر عفونت در کولون یا روده بزرگ ایجاد می شود. این وضعیت می تواند از یک ویروس مانند نوروویروس، یک باکتری مانند سالمونلا یا یک انگل و معمولاً از غذا یا آب آلوده ناشی می شود.

کولیت عفونی معمولاً یک بیماری کوتاه مدت است که گزینه های درمانی آن بیشتر شامل درمان های خانگی می شود. با این حال، گاهی اوقات برای از بین بردن عفونت های باکتریایی باید آنتی بیوتیک مصرف کنید. پس بهتر است برای تشخیص علائم اصلی، نحوه تشخیص و درمان این بیماری ادامه مقاله از پزشکت را تا انتها بخوانید.

انواع کولیت عفونی

کولیت عفونی ممکن است توسط باکتری ها، ویروس ها یا انگل ها ایجاد شود.

باکتریایی

تعداد زیادی از موارد کولیت عفونی توسط باکتری ها، به ویژه باکتری های منتقله از غذا ایجاد می شود. علل شایع کولیت باکتریایی عبارتند از:

  • کمپیلوباکتر
  • سالمونلا
  • شیگلا
  • یرسینیا
  • اشریشیا کلی (E. coli)
  • کلستریدیوم دیفیسیل (C. diff)

ویروسی

کولیت عفونی می تواند توسط ویروس هایی مانند سیتومگالوویروس (CMV) ایجاد شود. سیتومگالوویروس یک ویروس رایج است که می تواند از طریق مایعات بدن مانند بزاق، خون، ادرار، مایع منی و مایعات واژن منتشر شود. حتی می تواند باعث کولیت CMV و در نتیجه باعث التهاب معده و روده شود. به غیر از CMV، ویروس های دیگری که می توانند باعث کولیت شوند، عبارتند از:

  • نوروویروس که باعث استفراغ و اسهال می شود.
  • آدنوویروس که علائمی شبیه سرماخوردگی ایجاد می کند.
  • روتاویروس که باعث اسهال شدید و آبکی در کودکان و نوزادان می شود.

اکثر اشکال کولیت عفونی مسری هستند و اغلب از طریق تماس مستقیم با مایعات یا مواد مدفوع منتقل می شوند. کولیت عفونی به طور بالقوه می تواند با لمس سطوح یا اشیاء آلوده به این مایعات و مواد مانند مسواک منتقل شود. اگر شروع به تجربه علائمی مانند استفراغ یا اسهال کردید، با پزشک خود تماس بگیرید.

انگلی

یکی از نمونه های رایج انگل که می تواند باعث بروز کولیت شود انتامبا هیستولیتیکا است. یکی دیگر از انگل Trypanosoma cruzi (T. cruzi) است که منجر به بیماری شاگاس می شود.

بسیاری از عفونت‌های انگلی که باعث کولیت می‌شوند می‌توانند از طریق آب یا غذای آلوده به مدفوع آلوده مانند انتامبا هیستولیتیکا، تماس شخصی نزدیک از طریق ناحیه رکتوم یا دهان یا کود آلوده ساخته شده از فضولات انسانی سرایت کنند. در مورد T. cruzi ، انگل معمولاً از طریق نیش و مدفوع یک حشره، حشره تریاتومین، منتشر می شود.

نفخ شکم || پزشکتعلائم کولیت عفونی

علائم کولیت عفونی بسته به نوع بیماری می تواند متغیر باشد. آنها ممکن است شامل موارد زیر باشند:

  • اسهال
  • سردرد
  • تب
  • استفراغ
  • کم آبی بدن
  • نفخ، درد شکم، گرفتگی
  • مدفوع خونی یا پر از خلط

در کولیت عفونی چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر متوجه تغییرات ناگهانی و شدید در علائم کلی خود شدید، باید به پزشک خود اطلاع دهید یا فوراً به دنبال درمان باشید. برخی از علائم هشدار دهنده که نباید آنها را نادیده بگیرید، عبارتند از:

  • کاهش وزن ناگهانی
  • سرگیجه و گیجی
  • تغییرات در ادرار
  • تغییرات در ضربان قلب
  • دشواری در تنفس
  • وجود خون در مدفوع یا مقادیر بیش از حد خون در مدفوع

کولیت عفونی چگونه تشخیص داده می شود؟

پزشک برای تشخیص این نوع از کولین یک غربالگری معمولی را انجام می‌دهد و سابقه قبلی کولیت عفونی شما را ارزیابی می‌کند. همچنین ممکن است از شما در مورد سابقه اخیر خود مصرف آنتی بیوتیک، سفر به مناطق با آب آلوده یا بستری شدن در بیمارستان سوالاتی بپرسد.

حتی سطح کم آبی بدن شما را ارزیابی می کند و نمونه مدفوع می گیرد تا ببیند آیا ویروس، انگل یا باکتری در سیستم گوارشی شما وجود دارد یا خیر؟ چون آنها ممکن است باعث علائم کولیت شود.

افراد مبتلا به سپسیس، سالمندان و افرادی که دارای نقص ایمنی هستند ممکن است به انجام آزمایشات بیشتری مانند تصویربرداری مانند اشعه ایکس یا سی تی اسکن (توموگرافی کامپیوتری) نیاز داشته باشند. به طور جداگانه، کولونوسکوپی (روشی با استفاده از یک لوله بلند و منعطف با یک دوربین متصل) ممکن است برای معاینه روده بزرگ انجام شود.

کولیت عفونی چگونه درمان می شود؟

برای مدیریت علائم خود بهتر است بر روی مصرف آب زیاد و هیدراتاسیون بدن خود برای پیشگیری از بروز کم آبی تمرکز کنید. در این شرایط پزشک ممکن است یک محلول آبرسان را برای شما تجویز شود که باید به صورت خوراکی مصرف یا از طریق IV (یک قطره داخل وریدی) تجویز شود.

در صورت بروز عفونت باکتریایی، به احتمال زیاد آنتی بیوتیک برای شما تجویز خواهد شد، اما باز هم، دوز، مقدار و داروی دقیق آنها به نوع عفونت بستگی دارد.

برخی از عفونت های باکتریایی مانند سالمونلا نیازی به درمان آنتی بیوتیکی ندارند. عفونت کولیت ویروسی نیاز به تاکید بر حجم مایعات مصرفی دارد. درمان کولیت انگلی به طور کلی شامل آبرسانی بوده و ممکن است بسته به عفونت، داروی خاصی برای شما تجویز شود. برخی از روش های جراحی روی کولون، رکتوم یا نواحی اطراف ممکن است در موارد جدی تر مورد نیاز باشد.

پیش آگهی کولیت عفونی چیست؟

به طور کلی پیش آگهی کولیت عفونی به نوع آن بستگی دارد. موارد باکتریایی، ویروسی و انگلی کولیت با انجام اقدامات مناسب قابل درمان هستند. کولیت عفونی یک بیماری مزمن نیست که مانند بیماری کرون نیاز به مدیریت داشته باشد.

مدت زمانی که طول می کشد کولیت عفونی درمان شود از فردی به فرد دیگر متفاوت است. به عنوان مثال، کولیت باکتریایی عفونی خفیف تا متوسط در کودکان تنها یک تا سه روز و کمتر از هفت روز در بزرگسالان ادامه دارد. بهبودی در موارد شدیدتر ممکن است تا سه تا چهار هفته طول بکشد.

اگر داروهای خود را طبق تجویز پزشک مصرف کرده و روی آبرسانی مجدد و استراحت تمرکز کنید، کولیت ویروسی باید یک تا دو هفته برطرف شود.

بهبود کولیت انگلی به زمان زیادی نیاز ندارد، اما بیماری شاگاس معمولاً در عرض هشت هفته بهبود می یابد.

التهاب روده || پزشکتچگونه از بروز کولیت عفونی پیشگیری کنیم؟

چندین مرحله وجود دارد که می توانید برای کاهش خطر ابتلا به کولیت عفونی انجام دهید. با توجه به اینکه بیماری می تواند از راه دست زدن به مواد غذایی انتقال پیدا کند، پیشنهاد می شود همیشه ظروف خود را قبل و بعد از استفاده به طور کامل تمیز کنید. شما باید همیشه غذاهای خام و پخته را جدا نگه دارید و از خوردن غذاهای نیم پز خودداری کنید.

همچنین مراقب آبی که می نوشید باشید. از مصرف آب از استخرهای شنا و بدنه های آبی مانند دریاچه ها خودداری کنید.

همچنین برای جلوگیری از انتشار میکروب ها باید دست های خود را مرتبا بشویید. اگر متوجه تغییرات ناگهانی در سلامت خود شدید یا نگران این هستید که ممکن است در معرض عفونت قرار گرفته باشید، با پزشکت تماس بگیرید.

گوشت را طبق دستور بپزید.

گوشت چرخ کرده را با دمای 160 درجه فارنهایت بپزید. مرغ آسیاب شده، مرغ کامل یا تکه های مرغ را حداقل تا دمای 165 درجه فارنهایت بپزید. گوشت را از روی حرارت بردارید. اجازه دهید 3 دقیقه قبل از خوردن روی حرارت بماند.

تکه های کامل گوشت غیر از مرغ را در دمای حداقل 145 درجه فارنهایت بپزید. گوشت را از روی حرارت بردارید. اجازه دهید 3 دقیقه قبل از خوردن روی حرارت بماند.

بلافاصله غذا را در یخچال بگذارید. این به کند کردن رشد میکروب ها کمک می کند. دمای یخچال شما باید 40 درجه فارنهایت یا کمتر باشد تا مواد غذایی ایمن باشند. گوشت، مرغ، تخم مرغ و غذاهای دریایی را ظرف 2 ساعت پس از پختن یا خرید در یخچال یا فریزر قرار دهید. همیشه مواد غذایی را در یخچال، آب سرد یا مایکروویو آب کنید.

سوالات متداول

علائم کولیت عفونی چیست؟

علائم کولیت عفونی بسته به نوع آن متفاوت است. آنها می توانند شامل مدفوع خونی و پر از خلط، اسهال، کم آبی بدن، سردرد، استفراغ، تب و همچنین نفخ و درد شکم باشند. اگر تغییرات ناگهانی در سلامتی خود یا علائم مزمن مزمن و مداوم را تجربه کردید، لطفاً فوراً با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود مشورت کنید.

بهبودی از کولیت عفونی چقدر طول می کشد؟

بهبودی بستگی به شدت و نوع عفونت دارد. برخی از موارد خفیف تا متوسط در کودکان می تواند تا سه روز طول بکشد، در حالی که در بزرگسالان کمتر از یک هفته کامل مشاهده می شود. موارد جدی تر می توانند تا چهار هفته ادامه داشته باشند.

کولیت عفونی چیست؟

کولیت به التهاب روده بزرگ شما اشاره دارد که به آن کولون نیز می‌گویند. این التهاب می تواند ناشی از عفونت های ویروسی، باکتریایی یا انگلی باشد. درمان این عفونت ها بسته به مورد خاص متفاوت است. ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی شما یک دوره درمانی را طراحی می‌کند که به طور کلی بر آب‌رسانی مجدد، استراحت و در برخی موارد، اگر عفونت باکتریایی باشد، داروها و آنتی‌بیوتیک‌ها تمرکز دارد.

آیا کولیت عفونی مسری است؟

کولیت عفونی می تواند بسیار مسری باشد. انواع کولیت عفونی در صورت تماس با مدفوع یا مایعات قابل انتقال است. برخی از اشکال کولیت عفونی با عفونت های مقاربتی (STIs) مرتبط هستند.

سخن آخر

کولیت عفونی، خواه ویروسی، باکتریایی یا انگلی، می تواند یک بیماری جدی باشد. چون ممکن است منجر به کاهش وزن، مشکلات گوارشی، نفخ، تب و بیماری های شدیدتر شود. مانند هر عفونت دیگری، جلوگیری از انتشار آن بسیار مهم است. در سفر مراقب آنچه می خورید و می نوشید باشید و همیشه بهداشت را رعایت کنید تا از انتشار میکروب ها جلوگیری کنید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز