لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

علت کبودی لب ها و تغییر رنگ آنها چیست؟

کبودی لب ها یا تغییر رنگ آنها نشان دهنده چیست؟ || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


کبودی لب ها می تواند یکی از شکل های سیانوز باشد که اصطلاح پزشکی برای تغییر رنگ مایل به آبی پوست و غشاهای مخاطی آن استفاده می شود. در هنگام کبودی لب ها، آنها رنگ آبی تیره یا آبی به خود می گیرند که غیرطبیعی به نظر می رسد. کلمه سیانوز از کلمه فیروزه ای مشتق شده است که نشان دهنده رنگ آبی مایل به سبز است. انواع مختلف سیانوز در افراد با رنگ های پوست مختلف ممکن است متفاوت به نظر برسد. برای مثال، ممکن است دیدن لب های آبی فردی با رنگ پوست تیره تر سخت تر باشد، بنابراین مهم است که علل اصلی کبودی لب ها را با دقت بیشتری بررسی کنیم.

کبودی لب ها اغلب همراه با تغییرات رنگ سیانوتیک در سایر قسمت های بدن رخ می دهد. به احتمال زیاد در مناطقی از بدن که لایه نازکی از پوست با رگ های خونی زیرین زیادی دارند دیده می شود. برای مثال، ممکن است متوجه کبودی در نواحی زیر نیز شوید:

  • زبان
  • لثه
  • ناخن
  • لاله گوش
  • بینی
  • نوک انگشتان دست و پا

برخی از افراد علاوه بر کبودی لب هایشان، در قسمت اعظم پوست خود دچار تغییر رنگ مایل به آبی نیز می شوند. این وضعیت سیانوز مرکزی نامیده می شود و به طور کلی نشان دهنده یک وضعیت پزشکی است که نیاز به درمان فوری دارد.

سیانوز محیطی وضعیتی است که معمولاً فقط دست ها و پاها را درگیر می کند، معمولاً به این دلیل که قطر رگ های خونی در ناحیه (در پاسخ به مشکلی مانند سرمای شدید) کاهش یافته است. کبودی لب هابا نوع سیانوز مرکزی بیشتر از نوع محیطی رخ می دهد.

مطالعه بیشتر: علل بی حسی لب

در صورت داشتن لب های کبود، با متخصص داخلی آنلاین در پزشکت مشورت کنید.

کبودی لب ها-پزشکت

کبودی لب ها نشان دهنده چیست؟

کبودی لب‌ها می‌تواند به دلیل عوامل مختلفی رخ دهد. در ادامه علل متداول کبودی لب‌ها را بررسی می‌کنیم:

  1. ضربه یا آسیب: کبودی لب‌ها ممکن است ناشی از ضربه، ضربه زدن به آن‌ها، سقوط یا آسیب دیگری باشد. در این موارد، ظاهر شدن کبودی معمولاً به همراه درد، تورم و التهاب می‌باشد.
  2. عفونت: عفونت‌هایی مانند آفت دهان، عفونت ویروسی، عفونت قارچی یا عفونت باکتریایی می‌توانند باعث کبودی لب‌ها شوند. در این موارد، کبودی ممکن است با سایر علائمی مانند درد، تورم و قرمزی همراه باشد.
  3. بیماری خونریزی: برخی از بیماری‌ها می‌توانند باعث رخداد خونریزی و کبودی لب‌ها شوند. به عنوان مثال، برخی از بیماری‌های خونی مانند هموفیلی و نقص پلاکت‌ها می‌توانند علت کبودی لب‌ها باشند.
  4. عوامل مزمن: برخی از عوامل مزمن مانند بیماری‌هایی که باعث ضعف سیستم ایمنی می‌شوند، میتوانند باعث کبودی لب‌ها شوند. به عنوان مثال، بیماری لوپوس، آرتریت روماتوئید و سایر بیماری‌های التهابی می‌توانند به لب‌ها آسیب برسانند و کبودی را ایجاد کنند.

در صورتی که کبودی لب‌ها بدون علت آشکاری طولانی مدت ادامه دارد، بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا علت آن را تشخیص داده و درمان مناسب را تعیین کند. پزشک شما ممکن است بر اساس علت مشکل، آزمایشات تشخیصی مانند آزمایش خون، تصویربرداری و معاینه جسمانی را انجام دهد.

کبودی لب ها ممکن است گاهی اوقات به دلیل قرار گرفتن در یک محیط بسیار سرد ایجاد شوند.

تغییرات سیانوتیک مانند کبودی لب ها ممکن است به طور ناگهانی ایجاد شود. در شرایط دیگر، تغییر ممکن است به تدریج رخ دهد.  کبودی باید پس از رفع مشکل پزشکی اساسی از بین برود.

دلایل پزشکی لب های آبی

به طور کلی، کبودی لب ها و سایر ویژگی های سیانوتیک را می توان در افراد مبتلا به انواع مختلف بیماری ها و مشکلات پزشکی یافت. بیماری قلبی یک علت بالقوه اصلی است که باید بررسی شود. در یک نوزاد تازه متولد شده، ممکن است کبود شدن لب ها نشانه ای از یک مشکل مادرزادی قلبی باشد که ممکن است نیاز به ترمیم جراحی داشته باشد. در بزرگسالان، ممکن است نشانه ای از نارسایی قلبی، مشکل دریچه قلب یا نوع دیگری از مشکلات قلبی باشد.

مشکلات جدی ریوی یکی دیگر از نگرانی های اصلی در زمینه آبی شدن لب ها است. بسیاری از انواع مختلف مشکلات ریوی ممکن است منجر به آبی شدن لب ها و سایر علائم سیانوتیک شوند. برخی از نمونه ها شامل آسم، آمبولی ریه، بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD) یا ذات الریه است.

علت دیگر کبودی لب ها، مشکل جدی در سیستم عصبی مرکزی است. در شرایطی که مغز باعث شود فرد کمتر از حد معمول نفس بکشد (هیپوونتیله)، این می تواند باعث آبی شدن لب ها شود. به عنوان مثال، این وضعیت ممکن است در هنگام مصرف بیش از حد دارو، تشنج تونیک-کلونیک یا خونریزی شدید در داخل مغز اتفاق بیفتد.

برخی از علل بالقوه دیگر کبودی، عبارتند از:

  • شوکه شدن
  • آپنه انسدادی خواب
  • ارتفاعات بسیار بالا
  • مسمومیت با مونوکسید کربن
  • اختلال ژنتیکی خون، مانند هموگلوبینوپاتی

به ندرت، لب  های آبی و سایر ویژگی های سیانوتیک ممکن است در اثر قرار گرفتن در معرض یک سم (مانند نمک های نقره) یا برخی داروها مانند آمیودارون ایجاد شوند. این نوع شرایط که کاذب سیانوز نامیده می شود، نشان دهنده مشکلی در میزان اکسیژن در گردش نیست.

حتی اگر نگران کننده باشد، کبودی لب ها لزوماً نشان دهنده این نیست که بخشی از بدن شما به دلیل دریافت نکردن اکسیژن کافی آسیب دیده است.

به عنوان مثال، نوزادی که با انواع خاصی از بیماری های قلبی متولد می شود، ممکن است کبودی لب هاداشته باشد و سطح اکسیژن حمل شده در خون کمتر از حد طبیعی باشد. با این حال، هنوز هم ممکن است اکسیژن کافی به بافت ها برسد تا چیزی آسیب نبیند.

مکانیسم های دیگر در بدن ممکن است بتوانند حداقل به طور موقت این مشکل را جبران کنند (مانند افزایش تولید گلبول های قرمز خون).

مطالعه بیشتر: درمان جوش دور لب

جهت ویزیت غیرحضوری و فوری با متخصص داخلی همین الان کلیک کنید.

لبهای کبود -پزشکت

تشخیص علت لب های کبود

به طور کلی، کبودی لب ها و سایر اشکال سیانوز به تنهایی بیماری نیستند. در عوض، آنها علائم نشان دهنده یک بیماری و یا موضوع پزشکی زمینه ای هستند. معمولاً این وضعیت نشان می دهد که بخشی از بدن شما اکسیژن کافی دریافت نمی کند.  معاینه پزشکی می تواند اطلاعات کلیدی در مورد قلب، ریه ها و سایر سیستم های مهم بدن فرد ارائه دهد. همچنین مهم است که سایر قسمت های بدن را برای وجود احتمالی سیانوز یا کبودی بررسی کنید. سایر نواحی مستعد سیانوز مانند زبان، داخل دهان و دست ها و پاها باید بررسی شوند. همچنین مهم است که تغییرات در شکل نوک انگشتان را بررسی کنید (به نام “کلاب”) که ممکن است به معنای مشکل طولانی مدت کاهش اکسیژن در خون باشد.

بسیاری از آزمایش ها می توانند در  تشخیص مناسب علت اصلی وضعیت شما موثر باشند. این آزمایش ها همچنین می توانند سرنخ هایی در مورد علل بالقوه زمینه ای ارائه دهند. برخی از این موارد ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • شمارش کامل خون
  • گاز خون شریانی
  • کواکسیمتری
  • اشعه ایکس قفسه سینه
  • توموگرافی کامپیوتری قفسه سینه (CT) اسکن
  • الکتروکاردیوگرام (EKG)
  • اکوکاردیوگرافی

محدود کردن تشخیص به وضعیت بالینی خاص بستگی دارد. لب های آبی که در بدو تولد وجود دارند اغلب ناشی از نقص مادرزادی قلب هستند. در بزرگسالان مبتلا به بیماری مزمن، مانند COPD، ممکن است نشانه بدتر شدن وضعیت سلامتی آنها باشد.

کبودی لب ها یا تغییر رنگ آنها نشان دهنده چیست؟ || پزشکت

درمان کبودی لب ها 

درمان بر اساس علت زمینه ای متفاوت خواهد بود. مهم است که مطمئن شوید راه تنفسی بیمار کاملا آزاد هستند و فرد می تواند نفس بکشد و اکسیژن کافی را به بدن خود برساند. در برخی شرایط، فرد نیاز به اکسیژن اضافی دارد، یا ممکن است برای کمک به تنفس نیاز به حمایت از دستگاه تنفس مصنوعی داشته باشد.

برای مشکلی مانند بیماری مادرزادی قلب، ممکن است در نهایت جراحی مورد نیاز باشد. علل دیگر به درمان های دیگری مانند آنتی بیوتیک برای پنومونی یا یک داروی ادرار آور برای افراد مبتلا به نارسایی قلبی نیاز دارند.

مطالعه بیشتر: علل لکه های سیاه لب

تغییر رنگ لب ها

تغییر رنگ لب  و حتی کبودی آنها می تواند نتیجه چندین عامل باشد. اما لب هایی که آبی می شوند ممکن است نشان دهنده کاهش سطح اکسیژن در خون باشد. سطح پایین اکسیژن خون یک وضعیت اورژانس پزشکی است. رنگ سرخابی لب که بیشتر مردم هنگام صحبت در مورد لب ها به آن اشاره می کنند می تواند از رنگ صورتی بسیار روشن تا قهوه ای متغیر باشد.

برخلاف بقیه قسمت های پوست که از چندین لایه سلولی تشکیل شده است، لب های شما فقط از 3 تا 5 لایه تشکیل شده است. برهمین اساس پوست شما نازک تر و ظریف تر به نظر می رشد و اجازه می دهد رنگ از رگ های خونی زیرین خود را نشان دهد.

رنگ پوست شما نیز در رنگ لب شما نقش دارد. هر چه رنگ پوست شما روشن تر باشد، لب های شما روشن تر و رگ های خونی برجسته تر ظاهر می شوند.

دلایل مختلفی می توانند رنگ لب های شما را تحت تاثیر قرار دهند و منجر به تغییر رنگ آنها شوند. برخی از این تغییرات رنگ در لب ها، عبارتند از:

لب های سفید

لب های سفید یا رنگ پریده اغلب با رنگ پریدگی عمومی بدن همراه است که روی صورت، پوشش چشم، داخل دهان و ناخن ها تاثیر می گذارد. این وضعیت معمولاً ناشی از کم خونی و کاهش تعداد گلبول های قرمز خون است. کم خونی که باعث رنگ پریدگی یا سفیدی لب ها می شود شدید است و نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد. هر یک از موارد زیر ممکن است منجر به کم خونی شود:

  • رژیم غذایی کم آهن
  • خونریزی در دستگاه گوارشی
  • رژیم غذایی کم ویتامین B-12 یا فولات
  • از دست دادن خون در اثر قاعدگی های سنگین

یکی دیگر از علل شایع سفیدی لب ها، برفک دهان (کاندیدیازیس دهان) است. کاندیدا ارگانیسمی است که معمولاً به تعداد کم در دهان شما وجود دارد. رشد بیش از حد کاندیدا، در نهایت منجر به برفک دهان می شود که می تواند باعث ایجاد ضایعات سفید گردد. اگرچه ضایعات معمولاً روی زبان یا گونه های داخلی رشد می کنند، اما می توانند روی لب های داخلی و همچنین سقف دهان، لوزه ها و لثه ها ظاهر شوند.

سایر شرایطی که ممکن است باعث رنگ پریدگی یا سفیدی لب شود، عبارتند از:

  • سرمازدگی
  • کمبود ویتامین
  • داروهای خاص
  • قند خون پایین
  • مشکلات گردش خون
  • بیماری های مزمن

لب سیاه

دلایل زیر ممکن است باعث سیاه شدن لب ها یا پرپیگمانتاسیون لب ها شود:

  • سیگار کشیدن. سیگار کشیدن می تواند باعث تیره شدن لب ها و لثه ها شود.
  • تروما یا جراحت. کبودی می تواند بر روی یک یا هر دو لب به دنبال آسیب ایجاد شود. این می تواند باعث شود لب های شما تا حدی یا کاملاً بنفش یا سیاه شود. 
  • بیماری آدیسون. بیماری آدیسون زمانی رخ می دهد که غده فوق کلیوی شما کورتیزول و گاهی اوقات آلدوسترون کافی تولید نمی کند. این وضعیت می تواند باعث ایجاد هیپرپیگمانتاسیون پوست و لب ها شود و باعث تیره یا سیاه شدن آنها در داخل و گاهی اوقات بیرون شود.

در هر زمان و مکانی که هستی سوالتو از متخصص یا پزشک آنلاین بپرس.

کبودی لب ها یا تغییر رنگ آنها نشان دهنده چیست؟ || پزشکت

لکه های رنگی روی لب

علل لکه دار شدن لب ها از لکه های بی ضرر خورشید تا لکه هایی که نشانه ای از یک بیماری پزشکی هستند، متغیر است.

علل احتمالی لکه های رنگی روی لب عبارتند از:

  • لکه های خورشیدی

لکه های خورشیدی لکه های تیره ای هستند که در قسمت هایی از بدن که بیشتر در معرض آفتاب قرار می گیرند، مانند صورت و دست ها ایجاد می شوند. این لکه ها همچنین می توانند روی لب ها ایجاد شوند و رنگ آنها از بژ تا قهوه ای تیره متغیر است. با این حال، مهم است که هر لکه لب جدید را بررسی کنید، زیرا شرایط دیگری مانند سرطان پوست وجود دارد که می تواند مشابه به نظر برسد.

  • داروها

برخی از داروها مانند داروهای سیتوتوکسیک که برای درمان سرطان استفاده می شود، داروهای ضد روان پریشی مانند کلرپرومازین و غیره می توانند باعث ایجاد لکه های تیره روی لب شما شوند.

  • هموکروماتوز

هموکروماتوز اختلالی است که در آن بدن آهن بیش از حد ذخیره می کند. این بیماری بیش از 1 میلیون آمریکایی را تحت تأثیر قرار می دهد. پرپیگمانتاسیون پوست نیز یک علامت شایع است و برخی افراد دچار لکه های خاکستری تیره یا قهوه ای روی پوست و لب می شوند.

مطالعه بیشتر: رژیم غذایی هموکروماتوز 

  • سندرم لاژیر-هونزیکر

این یک بیماری پوستی خوش خیم است که حفره دهان و عمدتاً لب پایین را درگیر می کند. باعث ایجاد لکه های قهوه ای یا سیاه روی لب ها می شود که اندازه آن ها از ۱ تا ۵ میلی متر متغیر است. این بیماری اغلب باعث ایجاد خطوط سیاه روی ناخن ها نیز می شود.

  • سندرم پتز-جگرز

این اختلال ارثی باعث ایجاد تعدادی رشد غیرسرطانی در دستگاه گوارش می شود و خطر ابتلا به انواع خاصی از سرطان را افزایش می دهد. این لکه ها می توانند لب ها و دهان را به همراه پوست اطراف چشم ها، بینی، دست ها و پاها درگیر کنند. کودکان مبتلا به این عارضه می توانند لکه های تیره ریزی ایجاد کنند که ممکن است با افزایش سن محو شوند.

  • سرطان

گاهی اوقات، یک لکه تیره روی لب می تواند یک رشد سرطانی، به ویژه ملانوما باشد. لکه هایی که جدید هستند، شکل یا رنگ نامنظمی دارند، به سرعت افزایش می یابند، خونریزی می کنند یا ظاهری شبیه اسکار دارند مشکوک تلقی می شوند و باید توسط پزشک بررسی شوند.

سخن آخر

لب های آبی معمولاً نشانه ای از یک مشکل پزشکی هستند که نباید نادیده گرفته شوند، مگر اینکه به سرعت در پاسخ به گرما از بین بروند. اگر علائم جدی همراه با کبودی لب هاخود دارید، فورا به دنبال مراقبت های پزشکی باشید. بسته به علت، ممکن است بتوانید با استفاده از راهکار های مراقبت از پوست در منزل از تغییر رنگ لب جلوگیری کنید، از جمله:

  • سیگار را ترک کنید. ترک سیگار سخت اما ممکن است. با یک پزشک صحبت کنید تا یک برنامه ترک سیگار را که برای شما مناسب است ارائه دهد.
  • قرار گرفتن در معرض نور خورشید را محدود کنید و از بالم لب حاوی ضد آفتاب استفاده کنید.
  • با کلاه لبه پهن از صورت و لب های خود در برابر نور خورشید محافظت کنید.

بهتر است برای مشاهده هرگونه تغییر رنگ یا ضایعه جدید روی لب به پزشک یا دندانپزشک خود مراجعه کنید.

مطالعه بیشتر: چگونه لب های بزرگتری داشته باشیم؟

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

1 / 5. تعداد رای ها: 1

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز