لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

درمان خانگی خستگی آدرنال

درمان خانگی خستگی آدرنال || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


درمان خانگی خستگی آدرنال به شما کمک می کند تا بتوانید علائم خود را تا حدودی تسکین دهید. متأسفانه، خستگی آدرنال شرایطی نیست که بتوان آن را یک شبه برطرف کرد. اگر با این عارضه دست و پنجه نرم می کنید، باید صبر داشته باشید و برای بازگرداندن عملکرد صحیح غدد فوق کلیوی خود به یک رژیم سختگیرانه متعهد شوید.

غدد فوق کلیوی، غدد درون ریز هستند. آنها انواع هورمون های ضروری از جمله آدرنالین و استروئیدهای آلدوسترون و کورتیزول را ترشح می کنند. اما عدم تولید کافی یک یا چند مورد از این هورمون ها می تواند منجر به خستگی آدرنال شود. علاوه بر احساس خستگی، سایر علائم و نشانه‌های نارسایی آدرنال ممکن است شامل بدن درد، کاهش وزن غیرقابل توضیح، فشار خون پایین، خواب ضعیف، تحریک‌پذیری، مشکلات گوارشی، سبکی سر و رنگ پریدگی شود.

خستگی آدرنال را می توان با آزمایش خون و آزمایش های تحریک ویژه که می تواند سطوح ناکافی هورمون های آدرنال را نشان دهد، تشخیص داد. درمان های خانگی ساده و تغییر در شیوه زندگی وجود دارد که می تواند به مبارزه با خستگی آدرنال کمک کند. ما سعی کرده ایم در این مقاله 10 درمان خانگی برای رفع خستگی آدرنال را بررسی کنیم، آنها عبارتند از:

مصرف ویتامین ب کمپلکس

چندین ویتامین B نقش مهمی در متابولیسم سلولی دارند تا سطح انرژی شما را بالا نگه دارند. ویتامین B5 به تولید کوآنزیم A کمک می کند که به تنفس سلولی و تجزیه چربی ها، پروتئین ها و کربوهیدرات ها کمک می کند. ویتامین B6 به تولید هورمون های آدرنال کمک می کند، در حالی که B12 به تولید انرژی، ترمیم سلول ها و حفظ گلبول های قرمز کمک می کند.

از این رو، بهبود مسیرهای متابولیک خود با دادن ویتامین های B مورد نیاز بدن به راحتی می تواند سطح انرژی شما را افزایش داده و خستگی آدرنال را کاهش دهد. از غذاهای سرشار از ویتامین B مانند غلات کامل، لوبیا، غلات صبحانه غنی شده و محصولات لبنی استفاده کنید. همچنین می‌توانید مکمل‌های B کمپلکس را انتخاب کنید که دارای تعادل مناسبی از ویتامین‌های مختلف B هستند. برای دوز مناسب با پزشک خود مشورت کنید.

ریشه شیرین بیان

درمان خانگی خستگی آدرنال || پزشکت

ریشه شیرین بیان یکی از بهترین گیاهان آداپتوژن برای تنظیم سطح کورتیزول است. این حاوی اسید گلیسیریزین است که از تجزیه کورتیزول جلوگیری می کند و در نتیجه به بازیابی سطح طبیعی این هورمون کمک می کند. این گیاه همچنین سطح دهیدرواپی آندروسترون (DHEA)، یکی دیگر از هورمون های مبارزه با استرس را افزایش می دهد. در یک بررسی محققان دریافتند که شیرین بیان به بدن کمک می کند کورتیزول را تنظیم کند، که به نوبه خود به غدد فوق کلیوی شما استراحت می دهد. علاوه بر تحریک تولید هورمون، به حفظ سطح انرژی و افزایش استقامت نیز کمک می کند.

1 قاشق چایخوری پودر شیرین بیان را به یک فنجان آب داغ اضافه کنید. روی آن را بپوشانید، اجازه دهید 10 دقیقه دم بکشد و آن را صاف کنید. این چای را ۲ یا ۳ بار در روز به مدت یک هفته بنوشید. همچنین می توانید پس از مشورت با پزشک از مکمل شیرین بیان استفاده کنید.

توجه: از شیرین بیان زیاد استفاده نکنید، زیرا می تواند سطح فشار خون شما را افزایش دهد.

روغن نارگیل

روغن نارگیل بکر و ارگانیک یک چربی متعادل است که می تواند به مبارزه با خستگی آدرنال کمک کند و سطح انرژی شما را بالا نگه دارد. چربی های مفید، به ویژه تری گلیسیریدهای با زنجیره متوسط، در روغن نارگیل به راحتی هضم می شوند و به عنوان نوعی انرژی مستقیم استفاده می شوند. همچنین به حفظ سطح انرژی کمک می کند. اگر در حد اعتدال مصرف شود، به کاهش چربی شکم نیز کمک می کند که خستگی آدرنال را افزایش می دهد.

روزانه 1 تا 2 قاشق غذاخوری روغن نارگیل فوق بکر بخورید. می توانید آن را به اسموتی یا قهوه صبح خود اضافه کنید. شما همچنین می توانید از آن در محصولات پخته شده خود استفاده کنید.

همچنین، از روغن نارگیل برای تمرین روغن کشی هر روز صبح استفاده کنید تا بدن خود را از سموم دور نگه دارید. روش کامل روغن کشی را می توانید در این مقاله بخوانید .

غذاهای غنی از منیزیم

منیزیم برای سلامت آدرنال شما بسیار مهم است. نقش کلیدی در تجزیه گلوکز به انرژی دارد. در واقع، حتی یک کمبود جزئی منیزیم می تواند بر استقامت و سطح انرژی شما تأثیر بگذارد. همچنین می تواند منجر به افسردگی شود. بنابراین، زمانی که از خستگی آدرنال رنج می برید، سطح منیزیم خود را بررسی کنید. اگر کم است، غذاهای غنی از منیزیم بیشتری را در رژیم غذایی خود بگنجانید. مصرف روزانه توصیه شده منیزیم برای مردان حدود 350 میلی گرم و برای زنان 300 میلی گرم است.

برخی از منابع غذایی خوب که حاوی مقدار زیادی منیزیم باشند شامل سبزیجات با برگ های تیره، آجیل، دانه ها، ماهی، سویا، آووکادو، موز و شکلات تلخ هستند. گزینه دیگر این است که 1 قاشق غذاخوری ملاس سیاه بند سولفور نشده را در 1 لیوان شیر داغ یا فقط آب مخلوط کنید. این را یک بار در روز بنوشید. شما می توانید مکمل منیزیم را انتخاب کنید، اما تنها پس از مشورت با پزشک خود.

یکی از راه های درمان خانگی خستگی آدرنال، ویتامین C

درمان خانگی خستگی آدرنال || پزشکت

یکی دیگر از مواد مغذی که برای آدرنال و همچنین سلامت کلی شما مهم است ویتامین C است. این ویتامین یک آنتی اکسیدان قوی است که نقش کلیدی در تولید کورتیزول در غدد فوق کلیوی شما دارد. همچنین برای سنتز کاتکول آمین، یعنی تولید نوراپی نفرین، اپی نفرین و دوپامین لازم است. از این رو، به عنوان یک بلوک ساختمانی ضروری برای بازیابی غدد فوق کلیوی شما عمل می کند.

به علاوه، ویتامین C سیستم ایمنی شما را تقویت می کند و بدن شما را در برابر رادیکال های آزاد محافظت می کند. برخی از بهترین غذاهای غنی از ویتامین C شامل بروکلی، گریپ فروت، کیوی، پرتقال، فلفل، سیب زمینی، توت فرنگی، جوانه و گوجه فرنگی است. می توانید پس از مشورت با پزشک خود مکمل ویتامین C مصرف کنید.

تنفس دیافراگمی

تمرین تکنیک‌های آرام‌سازی مانند تنفس دیافراگمی به جلوگیری از ترشح جریان ثابت هورمون‌هایی که بدن را در حالت بیش‌ هوشیار نگه می‌دارند، از غدد فوق کلیوی جلوگیری می‌کند. با تمرین تنفس دیافراگمی، می توانید به بازیابی انرژی و همچنین مبارزه با استرس و اضطراب که اغلب بر عملکرد آدرنال و سطح انرژی شما تأثیر می گذارد، کمک کنید.

برای کمک به آرام کردن ذهن و آرام کردن پاسخ استرس بدن به یک دوره تمرینات روزانه تنفس عمیق متعهد شوید.

  1. در جای راحتی دراز بکشید و دستان خود را روی شکم خود قرار دهید.
  2. حدود 2 ثانیه از طریق بینی نفس عمیق بکشید و نفس خود را برای 2 ثانیه دیگر حبس کنید.
  3. سپس به مدت 4 ثانیه به آرامی از طریق دهان نفس خود را بیرون دهید.
  4. 10 دقیقه تکرار کنید.
  5. این کار را ۲ یا ۳ بار در روز انجام دهید.
  6. هیدراته بمانید

بدن برای عملکرد صحیح به آب نیاز دارد و غدد فوق کلیوی شما نیز از این قاعده مستثنی نیستند. در واقع، ننوشیدن آب کافی می‌تواند باعث کم‌آبی بدن شود که یکی از نشانه‌های بارز خستگی آدرنال است.

از آنجایی که آب 65 تا 70 درصد وزن کل بدن را تشکیل می دهد، وقتی آب کمتری در بدن وجود داشته باشد، مطمئناً بر انرژی شما تأثیر می گذارد. بعلاوه، آب با مبارزه با خستگی عضلانی به ایجاد استقامت کمک می کند. مقدار زیادی آب در فواصل منظم در طول روز بنوشید تا مطمئن شوید بدن شما انرژی لازم برای عملکرد را دارد . همچنین می توانید مقدار زیادی آب میوه یا سبزیجات خانگی سالم بنوشید. مصرف نوشیدنی های الکلی و کافئین دار را که می توانند منجر به کم آبی بدن شوند، کاهش دهید.

آشواگاندا

آشواگاندا به عنوان یک گیاه آداپتوژن، سیستم های مختلف بدن شما از جمله غدد فوق کلیوی را تنظیم می کند. این گیاه مخصوصاً در کمک به تنظیم غدد فوق کلیوی با استرس مفید است. این کار را با تولید هورمون‌های استرس در مواقعی که به آن‌ها نیاز دارید انجام می‌دهد و زمانی که نیاز ندارید، تولید آن‌ها را متوقف می‌کند. همچنین به کاهش اضطراب، بهبود عملکرد سیستم ایمنی و بهبود خواب کمک می کند. همه این عوامل برای عملکرد آدرنال مهم هستند. همچنین به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می کند. دوز توصیه شده آشواگاندا حدود 500 میلی گرم در روز است. قبل از شروع هر رژیم مکمل با پزشک خود مشورت کنید.

فعالیت بدنی

درمان خانگی خستگی آدرنال || پزشکت

اگرچه ممکن است غیر منطقی به نظر برسد، اما فعال ماندن از نظر بدنی راهی عالی برای مبارزه با خستگی آدرنال است. با این حال، نیازی به انجام فعالیت های شدید نیست.

ورزش های ساده مانند پیاده روی، دویدن، رقصیدن یا شنا می تواند شما را فعال نگه دارد و وزن بدن را کاهش دهد . این به نوبه خود به بهبود عملکرد غدد فوق کلیوی شما کمک می کند. همچنین، ورزش یک راه عالی برای عاری از سموم بدن است که برای افزایش استقامت و همچنین متابولیسم بالاتر مهم است.

از انجام تمرینات هوازی یا استقامتی زیاد خودداری کنید، زیرا چنین فعالیت هایی برای غدد فوق کلیوی واقعاً سخت است. همچنین، با تعیین اهداف ورزشی دست نیافتنی، غدد فوق کلیوی را تحت فشار قرار ندهید.

کاهش مصرف کافئین یا بدون کافئین

کافئین غدد آدرنال را تحریک می‌کند تا هورمون‌های استرس ترشح کنند، که به نوبه خود بدن را در حالت آماده‌باش قرار می‌دهد و باعث افزایش موقت انرژی می‌شود. اما کافئین همچنین فشار خون را افزایش می دهد، با خواب خوب شبانه تداخل می کند و بازیابی غدد فوق کلیوی را دشوار می کند. اگر مجبورید قهوه یا نوشیدنی کافئین دار بنوشید، یکی از نوشیدنی های حاوی کافئین کم را انتخاب کنید و مصرف آن را به 1 یا 2 وعده هر روز صبح محدود کنید.

سایر راهکار درمان خانگی خستگی آدرنال

درمان خانگی خستگی آدرنال || پزشکت

برخی دیگر از راهکارهایی که می توانید برای درمان خستگی آدرنال در خانه انجام دهید، عبارتند از:

  • 2 یا 3 بار در روز چای ریحان یا چای سبز بنوشید.
  • از مصرف شکر و نوشیدنی های شیرین که ارزش غذایی کمی دارند خودداری کنید.
  • زود از خواب بیدار شوید و روز خود را با یک صبحانه سالم شروع کنید.
  • برای کمک به بهبودی بدنتان بیشتر بخوابید و استراحت کنید.
  • از تا دیر وقت بیدار ماندن خودداری کنید و در یک چرخه خواب منظم بمانید.
  • برای کنترل سطح استرس خود یوگا، مدیتیشن یا تای چی انجام دهید.
  • از نمک طبیعی مانند نمک دریایی هیمالیا استفاده کنید، زیرا مواد معدنی زیادی در آن وجود دارد که از غدد فوق کلیوی حمایت می کنند.
  • غلات فرآوری شده را از رژیم غذایی خود حذف کنید، زیرا ممکن است برای غدد فوق کلیوی سخت باشند.
  • هیچ وعده غذایی را حذف نکنید و سعی کنید وعده های غذایی کوچک و در فواصل زمانی معین داشته باشید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

5 / 5. تعداد رای ها: 4

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز