لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

درمان خانگی برای مسمومیت غذایی

درمان خانگی برای مسمومیت غذایی|| پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


در صورت نیاز به درمان خانگی برای مسمومیت غذایی می توانید از راهکارهای آسانی که در این مقاله گفته شده اند استفاده کنید. مسمومیت غذایی را تا حدودی می توان در خانه درمان کرد. بسیاری از ما در طول زمان دچار مسمومیت غذایی شده ایم. به طور کلی مسومیت غذایی به یک بیماری ناشی از غذا یا بیماری عفونی اشاره دارد که ناشی از مصرف غذا یا مایعات آشامیدنی است. توسط باکتری ها، ویروس ها، انگل ها یا مواد شیمیایی (سموم) ایجاد شده است.

آلودگی می تواند در هر مرحله از تولید یا فرآوری رخ دهد. علاوه بر این، اگر غذا به طور نامناسب ذخیره، نگهداری یا آماده شود، به طور فزاینده ای مستعد آلودگی توسط عوامل بیماری زا و سموم مختلف می شود. در حالی که نمی توان این آلودگی ها را به طور کلی از زنجیره غذایی ریشه کن کرد. می توان آنها را با رعایت بهداشت، بهداشت و پخت و نگهداری مواد غذایی کنترل کرد. برای تشخیص و درمان مناسب این بیماری با پزشک خود مشورت کنید. از داروهای خانگی فقط به عنوان مکمل درمان استفاده کنید.

غذاهایی که بیشتر مستعد آلودگی هستند عبارتند از:

  • گوشت خام
  • صدف خام یا نپخته
  • شیر غیر پاستوریزه
  • طیور، از جمله تخم مرغ خام یا نپخته
  • میوه ها و سبزیجات خام شسته نشده
  • جوانه های خام مانند جوانه تربچه، لوبیا، شبدر و یونجه
  • گوشت گاو چرخ شده، که ممکن است حاوی گوشت حیوانات مختلف باشد.
  • اقلام آماده مانند پنیرهای نرم، گوشت های ناهار نپخته، پودر گوشت در یخچال یا پته، و میان وعده های بسته بندی شده مانند ساندویچ

بیشتر مطالعه کنید: مسمومیت با ماهی تن

درمان مسمومیت غذایی در خانه

داروهای خانگی ذکر شده در زیر با استفاده از مواد ساده و در دسترس آشپزخانه در مدیریت و تسکین علائم یا ناراحتی های ناشی از مسمومیت غذایی موثر بوده است. با این حال، باید به خاطر داشته باشید که مسمومیت غذایی یک بیماری جدی است و در صورت عدم درمان مناسب و به موقع می تواند به مرحله خطرناک و جدی برسد. بنابراین، استفاده از این داروها به صورت جداگانه و بدون هیچ گونه کمک پزشکی می تواند مضر و حتی کشنده باشد. توصیه می شود از این روش های درمانی جایگزین فقط همراه با درمان پزشکی لازم طبق دستور پزشک عمومی خود استفاده کنید.

بیشتر مطالعه کنید: مسمومیت غذایی

زنجبیل

زنجبیل برای مسمومیت غذایی || پزشکت

زنجبیل یک درمان خانگی عالی برای درمان تقریباً همه انواع مشکلات گوارشی، از جمله مشکلات ناشی از مسمومیت غذایی است. با توجه به ویژگی های ضد میکروبی آن، زنجبیل به دفع عوامل بیماری زا کمک می کند و به جذب مواد مغذی ضروری از غذا کمک می کند، بنابراین هضم سالم را ارتقا می بخشد. بعد از صرف ناهار یا شام، یک فنجان چای زنجبیل بنوشید تا سوزش سر دل، حالت تهوع و سایر علائم مرتبط با مسمومیت غذایی متوقف شود. برای تهیه چای زنجبیل، 1 قاشق چایخوری زنجبیل رنده شده را در 1 فنجان آب به مدت چند دقیقه بجوشانید. کمی شکر یا عسل اضافه کنید، چای شما آماده است.

گزینه دیگر این است که چند قطره آب زنجبیل را به 1 قاشق چایخوری عسل اضافه کنید. این مخلوط را چندین بار در روز قورت دهید تا التهاب و درد کاهش یابد. همچنین می توانید برش های زنجبیل خام بخورید.

توجه داشته باشید که زنجبیل بر سطح انسولین تأثیر مثبت می گذارد. افراد مبتلا به دیابت ممکن است نیاز به تنظیم دوز انسولین خود داشته باشند. از این درمان خانگی فقط در صورت خفیف بودن علائم استفاده کنید. با این حال، در صورت شدید بودن علائم، بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید.

اسانس پونه کوهی

دو ترکیب فعال موجود در اسانس پونه کوهی، یعنی کارواکرول و تیمول، دارای خواص ضد میکروبی قوی هستند که به ریشه کن کردن برخی از عوامل اصلی مسمومیت غذایی منتقل می شود. علاوه بر این، روغن پونه کوهی نیز به عنوان یک نگهدارنده غذایی موثر استفاده می شود که از خراب شدن غذا جلوگیری می کند.

همچنین می توانید از اسانس های دیگر مانند روغن آویشن یا اسانس لیمو استفاده کنید.

فقط از روغن پونه کوهی 100 درصد خالص استفاده کنید. با افزودن 1 قطره روغن وحشی پونه کوهی به چند قطره روغن زیتون، معجونی را آماده کنید. این نوشیدنی را سه بار در روز همراه با غذا به مدت دو روز مصرف کنید. توصیه می شود قبل از مصرف هر گونه اسانس به عنوان درمان کمکی برای مسمومیت غذایی با پزشک خود مشورت کنید.

برای مشاوره با پزشک آنلاین در پزشکت کلیک کنید.

سرکه سیب

سرکه سیب اگرچه ماهیت اسیدی دارد، اما به دلیل متابولیزه شدن آن در بدن، اثر قلیایی دارد. دقیقاً همین مکانیزم است که به تسکین التهاب غشای گوارشی کمک می کند، که اغلب با مسمومیت غذایی همراه است. علاوه بر این، به دلیل خواص ضد باکتریایی، در برابر E. coli و سایر باکتری های عامل بیماری موثر است. مطالعه ای که در سال 2007 در مجله حفاظت از مواد غذایی منتشر شد نشان داد که سرکه و عصاره های روغن زیتون باکره قوی ترین فعالیت ضد باکتریایی را در برابر همه گونه های عوامل بیماری زا نشان می دهد. کافی است 2 قاشق غذاخوری سرکه سیب خام و فیلتر نشده را در 1 فنجان آب گرم مخلوط کرده و این محلول را قبل از خوردن غذا بنوشید.

از طرف دیگر، می توانید 2 تا 3 قاشق چای خوری سرکه سیب رقیق نشده بنوشید. همیشه سرکه سیب را طبق دستور رقیق کنید زیرا سرکه غلیظ، به دلیل ماهیت اسیدی، ممکن است معده را بیشتر مختل کند.

دانه شنبلیله و ماست

ماست دارای خواص ضد باکتریایی و ضد میکروبی است که به مبارزه با باکتری های ریشه مسمومیت غذایی کمک می کند. به علاوه، دانه شنبلیله در تسکین ناراحتی های شکمی بسیار موثر است. مقدار توصیه شده برای مصرف 1 قاشق چایخوری دانه شنبلیله به همراه 1 قاشق غذاخوری ماست است. شما فقط باید دانه ها را ببلعید و نیازی به جویدن آنها ندارید. ترکیب دانه شنبلیله و ماست به شما در تسکین فوری درد معده و استفراغ کمک می کند.

توجه: این درمان خانگی را می توان همراه با درمان دارویی تجویز شده برای رفع ناراحتی ناشی از مسمومیت غذایی استفاده کرد. علاوه بر این، شنبلیله دارای اثر هیپوگلیسمیک است. بنابراین، بیماران مبتلا به دیابت باید از آن با احتیاط استفاده کنند، و ممکن است لازم باشد دوز انسولین خود را بر این اساس تنظیم کنند. از شنبلیله در دوران بارداری باید اعتدال استفاده شود، زیرا مصرف زیاد آن ممکن است باعث انقباضات اولیه یا ناهنجاری های جنین شود.

آب لیمو

خواص ضد التهابی، ضد ویروسی و ضد باکتریایی لیمو می تواند به تسریع بهبودی شما پس از مسمومیت غذایی کمک کند. اسید موجود در لیموترش به از بین بردن باکتری هایی که باعث مسمومیت غذایی می شوند، کمک می کند و همچنین یک دستگاه گوارش مشهور است.

کنسانتره آب لیمو و لیموترش فعالیت های مهاری و ضد باکتریایی خوبی در برابر استافیلوکوکوس اورئوس نشان می دهد، که یکی از شایع ترین باکتری های دخیل در مسمومیت غذایی است. کافی است به یک قاشق چای خوری آب لیمو کمی شکر اضافه کنید و این آب را دو تا سه بار در روز بنوشید. همچنین می توانید آب گرم با آب لیمو میل کنید تا سیستم گوارشی شما تمیز شود.

توجه: همیشه آب لیمو تازه تهیه و بلافاصله آن را مصرف کنید. زیرا ذخیره آب به مدت طولانی خطر آلودگی بیشتر توسط عوامل بیماری زا را افزایش می دهد و در نتیجه مشکل را تشدید می کند.

بیشتر مطالعه کنید: مسمومیت غذایی در کودکان

ریحان

ریحان یک گیاه عالی برای تسکین ناراحتی های شکمی ناشی از مسمومیت غذایی است. همچنین دارای خواص ضد میکروبی است که به مبارزه با میکروارگانیسم های مسئول این مشکل کمک می کند. از طرق مختلف می توانید از ریحان بهره مند شوید.

چند بار در روز آب ریحان استخراج شده از چند برگ ریحان را با 1 قاشق غذاخوری عسل بنوشید. همچنین می توانید مقداری آب گشنیز تازه به آن اضافه کنید. چند قطره روغن ریحان را در 4 فنجان آب آشامیدنی بریزید. آن را به آرامی در طول روز بنوشید تا باکتری های ایجاد کننده معده درد و سایر مشکلات را از بین ببرد.

به 3 قاشق غذاخوری ماست معمولی برگ ریحان، مقداری نمک دریا و کمی فلفل سیاه اضافه کنید. این مخلوط را سه تا چهار بار در روز بخورید تا علائم شما برطرف شود.

توجه: از این درمان خانگی به عنوان یک درمان کمکی یا اگر علائم شما خفیف هستند برای تسکین ناراحتی شکمی استفاده کنید.

سیر

سیر برای مسمومیت غذایی || پزشکت

سیر همچنین به دلیل خواص قوی ضد ویروسی، ضد باکتریایی و ضد قارچی در مبارزه با مسمومیت غذایی بسیار موثر است. همچنین علائم مانند اسهال و درد شکم را تسکین می دهد. یک حبه سیر تازه را بجوید و سپس آن را با مقداری آب گرم بشویید. اگر می توانید بوی سیر را تحمل کنید، می توانید آب سیر را نیز امتحان کنید. به طور متناوب، می توانید معجونی را با روغن سیر و روغن سویا تهیه کرده و بعد از غذا روی شکم خود بمالید.

توجه: مصرف بیش از حد سیر ممکن است باعث سوزش سر دل یا خطر مشکلات خونریزی شود. در صورت داشتن مشکلات مربوط به معده مانند سندرم روده تحریک پذیر یا هرگونه جراحی برنامه ریزی شده، به پزشک عمومی خود اطلاع دهید.

موز

موز برای معده شما آسان است زیرا هضم آن آسان است. علاوه بر این، غنی از پتاسیم، آنها می توانند ذخایر پتاسیم شما را که به دلیل استفراغ و اسهال ناشی از مسمومیت غذایی کاهش یافته است، دوباره تامین کنند. محتوای فیبر بالا فقط به عنوان یک مزیت عمل می کند تا به دستگاه گوارش کمک بسیار مورد نیاز را ارائه دهد. خوردن فقط یک عدد موز همچنین به بازگرداندن سطح انرژی شما کمک می کند.

می توانید به سادگی یک موز رسیده بخورید یا یک شیرموز خوش طعم و سالم درست کنید و آن را دو تا سه بار در روز بنوشید.

توجه: موز به عنوان یک گزینه غذایی مناسب توصیه می شود که در طول دوره مسمومیت غذایی همراه با درمان معمولی مصرف شود و نه خود درمان.

زیره سبز

دانه های زیره سبز که ژیرا نیز نامیده می شود، یک داروی درمانی آزمایش شده برای تسکین ناراحتی های شکمی و التهاب معده به دلیل مسمومیت غذایی است. 1  قاشق چایخوری دانه زیره را در 1 فنجان آب بجوشانید. 1 قاشق چایخوری آب گشنیز که از برگ تازه گشنیز استخراج شده است و کمی نمک به آن اضافه کنید. این محلول را دو بار در روز به مدت چند روز بنوشید.

چای گیاهی

نوشیدن انواع مختلف چای گیاهی می تواند به سیستم گوارشی شما کمک کند تا تعادل خود را بازیابد. همچنین برای هیدراته نگه داشتن بدن مفید است. چای نعناع فلفلی تاثیر آرام بخشی بر معده شما دارد و می تواند گرفتگی معده را تسکین دهد.

چای ریشه بابونه

اگر حالت تهوع دارید، چای بابونه را امتحان کنید تا التهاب را کاهش داده و معده خود را آرام کنید. قبل از مصرف این دارو با پزشک عمومی خود مشورت کنید، به خصوص اگر باردار هستید. یا به مواد خاصی حساسیت دارید یا از آن برای کودکان استفاده می کنید.

عسل

عسل دارای خواص ضد قارچی و ضد باکتریایی است که می تواند برای درمان سوء هاضمه و سایر علائم مسمومیت غذایی موثر باشد. عسل به عنوان یک درمان طبیعی می تواند به شکل خالص آن مصرف یا به چای اضافه شود. سه قاشق چای خوری عسل سه بار در روز می تواند معجزه ای برای درمان ناراحتی معده انجام دهد. همچنین تشکیل اسید اضافی در معده را کنترل می کند.

توجه: اگرچه عسل برای کودکان و بزرگسالان بی خطر است. اما نباید به نوزادان زیر 1 سال داده شود زیرا خطر مسمومیت با بوتولیسم وجود دارد.

علائم مسمومیت غذایی چیست؟

مسمومیت غذایی || پزشکت

برخی از علائم مسمومیت غذایی عبارتند از:

  • تب
  • اسهال
  • سرگیجه
  • سردرد
  • استفراغ
  • خستگی
  • حالت تهوع
  • درد عضلانی
  • گرفتگی شکم

در صورت داشتن چنین علائمی می توانید با متخصص داخلی آنلاین در پزشکت مشورت کنید.

درمان خانگی مسمومیت و حالت تهوع

استفراغ و اسهال در مسمومیت غذایی راه های بدن برای دفع هرچه بیشتر سموم و عوامل بیماری زا است. با این حال، همچنین می تواند منجر به کم آبی شدید شود. بنابراین حفظ آب بدن با افزایش مصرف مایعات برای جبران محتوای آب از دست رفته بسیار مهم است. این به نوبه خود به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند.

وقتی از مسمومیت غذایی رنج می برید، بدن شما به احتمال زیاد از کمبود مواد معدنی مانند سدیم، پتاسیم و کلسیم رنج می برد. با مصرف غذاهایی که منابع غنی از مواد معدنی ذکر شده هستند، جبران کمبود می شود.

نوشیدنی هایی مانند محلول آب رسانی خوراکی (ORS)، نوشیدنی های ورزشی، آب میوه های تازه یا آب نارگیل گزینه های موثری برای بازگرداندن تعادل مایعات و مواد معدنی هستند.

  • از نیکوتین یا نوشیدنی هایی با خاصیت دیورتیک مانند چای یا قهوه خودداری کنید.
  • اگر استفراغ به حدی شدید است که نمی توانید چیزی بخورید، قبل از نوشیدن هر چیزی 1 ساعت صبر کنید. بعد از 1 ساعت، نوشیدن مایعات را به آرامی ، مانند یک جرعه آب در هر 5 دقیقه شروع کنید. این به بدن شما زمان کافی برای جذب آب بدون تحریک بخش دیگری از استفراغ را می دهد.
  • برای درمان اسهال یا استفراغ می توانید از داروهای بدون نسخه استفاده کنید. قبل از شروع هرگونه داروی مسمومیت غذایی باید با پزشک خود مشورت کنید تا از عوارض بعدی جلوگیری شود.
  • از خوردن غذاهای جامد، سنگین، تند و چرب خودداری کنید، زیرا می تواند فشار بیشتری بر معده شما که از قبل ناراحت شده است، وارد کند. برخی از جایگزین های ایمن تر و سالم تر عبارتند از موز، سیب زمینی آب پز یا پوره شده، سبزیجات آب پز، بلغور جو دوسر، برنج، ماست و غیره.

سخن آخر

در حقیقت، هنگام بروز اسهال و استفراغ، بهتر است میزان مایعات خود را با آب و مایعات شفاف افزایش دهید و از خوردن غذای جامد خودداری کنید.

از خوردن غذاهای سنگین یا چرب در چند ساعت اول خودداری کنید و از مصرف لبنیات، کافئین، الکل و نیکوتین خودداری کنید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

2.9 / 5. تعداد رای ها: 10

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز