لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

ویروس یزو نوظهور در ژاپن

ویروس یزو نوظهور در ژاپن | پزشکت

فهرست مطالب

ویروس یزو نوظهور در ژاپن

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


به تازگی، محققان “ویروس Yezo” جدیدی را در ژاپن کشف کرده اند. کارشناسان می گویند این عفونت می تواند برای خون انسان ها خطرناک باشد. مطالعه جدیدی‌ که توسط محققان دانشگاه هوکایدو انجام شد، یک ویروس جدید عفونی را در ژاپن کشف کرد. این ویروس از طریق گزش کنه های عفونی، به انسان ها منتقل می شود.

منشاء “ویروس Yezo” قبلاً ناشناخته بود. اما از آن زمان، کارشناسان نحوه انتشار آن را شناسایی کرده اند. برخی از علائم مرتبط با ابتلا به ویروس یزو، شامل تب و کاهش سطح لکوسیت ها و پلاکت های خون است. به همین علت، می تواند برای انسان ها خطرناک باشد.

محققان می گویند که از سال 2014 حداقل هفت نفر در ژاپن به این ویروس جدید مبتلا شده اند. اما تا کنون هیچ موردی از مرگ و میر ناشی از این ویروس، به طور رسمی تایید نشده است.

شناسایی ویروس ناشناخته یزو

ویروس یزو نوظهور در ژاپن | پزشکت

به دلیل تعداد کم موارد ابتلا به این ویروس، محققان قبلاً قادر به شناسایی صحیح و قطعی ویروس Yezo نبوده اند. بین سال های 2019 تا 2020، دو بیمار پس از آسیب دیدگی با نیش کنه و نتیجه آزمایش منفی همه بیماری های شایع ناشی از کنه، در بیمارستانی در هوکایدو بستری شدند. 

بیماران پس از آزمایش خون از نظر اجزای ژنتیکی ویروس های مختلف، محققان تشخیص دادند که عفونت ایجاد شده، با یک ویروس جدید عفونی مرتبط است. نام ویروس Yezo از محل منشاء آن گرفته شده است. Yezo یک نام تاریخی مربوط به منطقه هوکایدو است. 

محققان سپس بررسی کردند که آیا، مانند انسان ها، حیوانات محلی نیز به طور مشابه تحت تأثیر این ویروس قرار گرفته اند یا خیر. علاوه براین، محققین بررسی کردند که در صورت وجود، در انسان ها، قبل از سال 2019، چند مورد از موارد ابتلا به این ویروس وجود داشته است. بر اساس آزمایش آنتی بادی بر روی چندین حیوان مختلف، اثری از این ویروس در راکون های محلی و گوزن ها مشاهده شد.

راه های انتقال ویروس نوظهور ژاپن

محققان می گویند، به نظر می رسد که ویروس یزو شیوع خود را در منطقه هوکایدو ایجاد کرده است. به احتمال زیاد، درست در زمانی که این ویروس از طریق کنه به انسان منتقل می شود.حتی باعث بروز بیماری در افراد خواهد شد. یعنی کنه، عامل انتقال این بیماری به انسان ها است.

برای بررسی سایر موارد ابتلا به این ویروس در انسان، این تیم نمونه خون بیمارانی را که با علائم مشابه، در بیمارستان ها، بین سال های 2014 تا 2019 بستری شد. اما تشخیص قطعی دریافت نکرده بودند، آزمایش کردند. آن ها در نهایت پنج بیمار دیگر را که آزمایش ویروس Yezo آن ها مثبت شده بود، شناسایی کردند. علائم بیماری در همه بیماران، یکسان بود.

در حال حاضر، محققان قصد دارند ویروس Yezo را بیشتر مورد بررسی قرار دهند. تا مکان های احتمالی دیگری را در سراسر جهان، که بیماران ممکن است تحت تأثیر بیماری یزو قرار بگیرند، شناسایی کنند. همه گیری COVID-19 به همه ثابت کرد که چگونه عفونت های منتقله از طریق حیوانات، به سرعت در میان جامعه بشری گسترش می یابند. همین مسئله، مطالعات آینده بر روی ویروس یزو را از اهمیت بیشتری برخوردار می سازد. 

به طور کلی، هیچ کدام از موارد عفونت های ویروسی Yezo که تاکنون توسط محققان شناسایی شده، به مرگ منجر نشده است. اما به احتمال زیاد این بیماری به مناطقی فراتر از هوکایدو نیز منتقل شده است. بنابراین، محققان باید فوراً در مورد گسترش این ویروس تحقیق کنند.

علت ویروس Yezo

ویروس یزو نوظهور در ژاپن | پزشکت

افزایش روزافزون عفونت های ارتونیروویروس ناشی از کنه، مانند تب خونریزی دهنده کریمه کنگو، به یک نگرانی جهانی در مورد سلامت عمومی جامعه بشری تبدیل شده است. در حال حاضر، یک ارتونیروویروس جدید، با نام ویروس Yezo (YEZV) شناسایی شده است.

از دو بیمار مبتلا به تب ناشی از ترومبوسیتوپنی و لوکوپنی پس از گزش کنه در هوکایدو، ژاپن، به ترتیب در سال 2019 و 2020، که علائمی همچون تب شدید حاد بروز دادند، این ویروس جداسازی شد. Yezo از لحاظ فیلوژنتیک، همراه با ویروس سولینا گروه بندی شده است. آن در کنه های Ixodes ricinus در رومانی شناسایی شده است.

بروز عفونت Yezo در هفت بیمار، از سال 2014 تا 2020 تأیید شده است. عوامل بیماری زای منتقله از طریق گزش کنه، عامل مهمی در بروز بیماری های مختلف در انسان ها هستند. به ویژه در مناطق روستایی که تعامل بین کنه و انسان در حال افزایش است.

علل مختلف بیماری های تب دار حاد، همراه با نیش کنه، محققان و پزشکان را در تعیین عامل ایجاد کننده علائم و بیماری های افراد، دچار مشکل می کند. علاوه بر این، تعداد فزاینده ای از میکروب های تازه شناسایی شده است. حتی در کنه ها، پیچیدگی تمایز علل بیماری تب ناشی از نیش کنه را بیشتر می کند.

علائم عفونت ناشی از ویروس یزو

ارتونیروویروس ها (خانواده Nairoviridae ؛ جنس Orthonairovirus) ویروس های منتقله از کنه هستند. آنها باعث بروز بیماری های تب گاهی کشنده در انسان و سایر حیوانات می شوند. از 15 گونه موجود در این جنس، چهار گونه، شامل عوامل بیماری زای شناخته شده انسانی هستند.

از جمله این موارد، عبارت اند از ویروس تب خونریزی دهنده کریمه کنگو (CCHFV)، ویروس بیماری گوسفند نایروبی، ویروس دوگبه و ویروس کسوکرو. شناسایی های اخیر بیماری تب ناشی از ویروس تامی، با ویروس های تامدی، ویروس کنه تاچنگ 1 (TcTV1) 1، 2 و ویروس Songling (SGLV) 2 در چین، چشم انداز پیچیده ای از عفونت های ارتونیروویروس را آشکار می کند.

ویروس های ارتونیروئیدی موجود در کنه ها، در کشور ژاپن، وجود دارد. اما هیچ بیماری مرتبطی قبلاً گزارش نشده بود. در حال حاضر، هدف گروه های تحقیقاتی مختلف، شناسایی عامل ایجاد کننده بیماری تب شدید، در موارد آلودگی های ویروسی بود که با ترومبوسیتوپنی، لکوپنی و افزایش آنزیم های کبدی و فریتین پس از گزش کنه در هوکایدو تشخیص داده شد.

نهایتا، گروه های تحقیقاتی، با موفقیت یک ارتونیروویروس جدید را از بیماران مورد نظر، شناسایی کردند. در مطالعات مختلفی، تظاهرات بالینی ناشی از ابتلا به این عفونت، ویژگی های ویروس و اپیدمیولوژی ویروس در حیوانات وحشی و کنه ها، شرح داده شده است.

کشف ویروس جدید منتقله از کنه در ژاپن

دانشمندان یک ویروس ارتونیروویروس جدید را از دو بیمار مبتلا به بیماری تب ناشی از ترومبوسیتوپنی و لوکوپنی پس از گزش کنه در هوکایدو ژاپن جدا کردند. ارتونیروویروس ها ویروس های منتقله از کنه در جنس Orthonairovirus، و خانواده Nairoviridae هستند. آن ها گاهی باعث بروز بیماری های تب دار کشنده در انسان و سایر حیوانات می شوند.

از 15 گونه موجود در جنس، چهار گونه شامل عوامل بیماری زای شناخته شده برای انسان هستند:

  • ویروس دوگبه
  • ویروس کسوکرو
  • ویروس بیماری گوسفند نایروبی
  • ویروس تب خونریزی دهنده کریمه کنگو

ارتونیروویروس تازه کشف شده، با نام ویروس Yezo  عامل بروز بیماری تب شدید است که با ترومبوسیتوپنی، لکوپنی و افزایش آنزیم های کبدی و فریتین تشخیص داده می شود.

مواد اول ابتلا به عفونت ویروس یزو

ویروس یزو نوظهور در ژاپن | پزشکت

دکتر کیتا ماتسونو، ویروس شناس در انستیتوی بین المللی کنترل بیماری های عفونی در دانشگاه هوکایدو، می گوید: “از سال 2014 تاکنون حداقل هفت نفر به این ویروس جدید مبتلا شده اند.” ویروس یزو پس از آنکه یک مرد 41 ساله، در سال 2019، با تب و درد پا، پس از نیش زدن بندپایان که گمان می رفت کنه بود، در بیمارستان بستری شد.

محققان می گویند: “اواسط ماه مه 2019، این بیمار به مدت تقریبا 4 ساعت از منطقه جنگلی در نزدیکی ساپورو دیدن کرده بود.” روز بعد، فرد بیمار متوجه یک بندپای متصل به قسمت سمت راست شکمش شد و آن را برداشت. چهار روز پس از بازدید از جنگل، تب این بیمار، بیش از 39 درجه سانتیگراد بود و به دنبال آن اختلال راه رفتن و درد پا وجود داشت.

بعد از 4 روز ادامه تب، وی با دمای 38.9 درجه سانتیگراد در بیمارستان بستری شد. هنگام بستری، وجود علائم بیماری های مختلف در این‌ فرد، منفی بود، به جز تب، کاهش اشتها و درد دو طرفه اندام تحتانی. بیمار تحت درمان قرار گرفت و پس از دو هفته مرخص شد، اما آزمایشات نشان داد که وی به هیچ گونه ویروس شناخته شده منتقله از طریق کنه آلوده نشده است.

مواد دوم ابتلا به عفونت ویروس یزو

بیمار دوم پس از نیش زده شدن توسط کنه، در سال بعد، با علائم مشابهی به بیمارستان مراجعه کرد. دانشمندان گفتند: بیمار یک مرد 59 ساله بود. این بیمار، در طول زندگی خود، به طور کلی سالم بوده و هیچ سابقه پزشکی قابل توجهی در سال های قبل، در وی مشاهده نشده بود‌

در اواسط ژوئیه 2020، او در کوهی در نزدیکی ساپورو پیاده روی کرد. در طول پیاده روی، او از طریق بندپایی ناشناس که حداقل به مدت 30 دقیقه به بدن چسبیده بود، دچار گاز گرفتگی و نیش زدگی شد. وی تا 9 روز پس از پیاده روی که اشتهای خود را از دست داده بود، در وضعیت سلامت معمول و طبیعی خود باقی ماند و سپس در 17 روز پس از پیاده روی، تب 37.4 درجه سانتیگراد را تجربه کرد.

پس از دو بار مراجعه به بیمارستان های مختلف در روزهای 3 و 4 پس از شروع تب، که تب فرد به میزان زیادی افزایش پیدا کرده بود (38.5 درجه سانتیگراد در روز 3) پس از بروز علائمی مانند لکوپنی و ترومبوسیتوپنی، وی در روز 5 پس از شروع بیماری، به بیمارستان مراجعه کرد.

تجزیه و تحلیل ژنتیکی ویروس های جدا شده از نمونه های خون دو بیمار، وجود نوع جدیدی از ارتونیروویروس را نشان داد که بیشترین ارتباط را با ویروس سولینا و ویروس تامدی دارد. این ‌دو ویروس، به ترتیب در رومانی و ازبکستان شناسایی شده اند.

منشا احتمالی ویروس نوظهور ژاپن

ویروس یزو نوظهور در ژاپن | پزشکت

تعیین منبع احتمالی ویروس، تیم تحقیق نمونه های جمع آوری شده از حیوانات وحشی در منطقه بین سال های 2010 تا 2020 را بررسی کردند. آن ها آنتی بادی های ویروس را در گوزن هاکایدو سیکا و راکون پیدا کردند. آن ها همچنین RNA ویروس را در سه گونه اصلی کنه در هوکایدو پیدا کردند.

پزشکان می گویند که به نظر می رسد که ویروس یزو شیوع خود را در منطقه هوکایدو آغاز کرده است. به احتمال زیاد این ویروس از طریق کنه به انسان منتقل می شود، باعث بروز بیماری می شود.

به طور کلی، از آن جایی که این نوع از ویروس ها، به تازگی شناسایی شده است. هنوز اطلاعات کاملی درباره آن در دسترس نیست. با گذشت زمان و انجام مطالعات بیشتر، دانشمندان اطلاعات بیشتر و دقیق تری را درباره این ویروس جدید بیماری زا به دست خواهند آورد.

منابع:

https://www.consumeraffairs.com/amp/news/researchers-discover-new-yezo-virus-in-japan-100521.html

https://www.nature.com/articles/s41467-021-25857-0

http://www.sci-news.com/medicine/yezo-virus-10132.html

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز