لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

غده صنوبری و اختلالات آن

غده صنوبری و اختلالات آن || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


غده صنوبری، غده ای کوچک و نخودی شکل در مغز است. عملکرد آن به طور کامل درک نشده است. محققان می دانند که برخی از هورمون ها از جمله ملاتونین را تولید و تنظیم می کند. ملاتونین بیشتر به خاطر نقشی که در تنظیم الگوهای خواب ایفا می کند شناخته شده است. به الگوهای خواب، ریتم شبانه روزی نیز می گویند.

غده صنوبری همچنین در تنظیم سطح هورمون زنانه نقش دارد و ممکن است بر باروری و چرخه قاعدگی تأثیر بگذارد. این تا حدی به دلیل ملاتونین تولید و دفع شده توسط غده صنوبری است. بررسی ها نشان می دهد که ملاتونین همچنین ممکن است به محافظت در برابر مشکلات قلبی عروقی مانند آترواسکلروز و فشار خون بالا کمک کند. با این حال، تحقیقات بیشتری باید در مورد عملکردهای بالقوه ملاتونین انجام شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد عملکرد غده صنوبری و اختلالات مربوط به آن به خواندن این مقاله از پزشکت ادامه دهید.

کلمه pineal از کلمه لاتین pinea (مخروط کاج) گرفته شده است و اولین بار در قرن هفدهم برای پرداختن به شکل مخروطی غده مغز استفاده شد. یک غده کوچک نخودی شکل در مغز که با نام های چشم سوم، اپی فیز سربری، کوناریوم، اندام پینه آل یا بدن صنوبری نیز شناخته می شود . همیشه موضوع اسطوره‌شناسی و گمانه‌زنی زیادی است.

به گفته یک فیلسوف فرانسوی، ” رنه دکارت ” ، روح در غده صنوبری قرار داشت. به دلیل شکل مخروطی کاج، غده صنوبری نامیده می شود و ملاتونین ترشح می کند که نقش مهمی در ساعت داخلی بدن دارد. غده صنوبری و ملاتونین بیشتر به خاطر نقششان در تنظیم الگوهای خواب که ریتم شبانه روزی نامیده می شود، شناخته شده اند.

محل غده صنوبری

این ساختمان مغزی ساختاری شبیه مخروط کاج به  طول 0.8 سانتی متر خاکستری مایل به قرمز است. وزن آن 0.004 اونس است. اکنون در مورد مکان، ساختار، بافت شناسی، عروق، عملکرد و اهمیت بالینی غده صنوبری بحث خواهیم کرد.

این ساختمان مغزی در اپیتالاموس بین دو نیمکره قرار گرفته در شیار اتصال تالاموس وجود دارد. این غده از بخش مغزی دی انسفالون ایجاد می شود و در پشت بطن سوم مغزی قرار دارد که در مایع مغزی نخاعی غوطه ور شده است. به عنوان بخشی از اپیتالاموس، بدن های تالاموس در سمت جانبی قرار گرفته و در پشت کمیسور هابنولار قرار دارد. همچنین نزدیک به corpora quadrigemina در مخزن چهار قلو یافت می شود.

این غده بین قسمت های خلفی تالامی قرار دارد. این به هر دو نیمی از مغز در بالا توسط کمیسور هابنولار و پایین تر توسط کمیسور خلفی متصل می شود. کمیسور هابنولار بخشی از لایه فوقانی است، در حالی که کامیسور خلفی بخشی از لایه تحتانی ساقه صنوبری است. فضای بین لامینه ها به عنوان فرورفتگی پینه آل شناخته می شود که از قدامی با شیار هیپوتالاموس و بطن سوم ارتباط برقرار می کند.

بافت شناسی

این ساختمان مغزی دارای دو نوع سلول پینه آلوسیت و سلول گلیال است:

  • پینالوسیت ها، هورمون ملاتونین تولید می کنند.
  • سلول های گلیال، از سلول های مغزی پشتیبانی می کنند که به نورون ها کمک می کنند و اطلاعات را از طریق نورون ها به سلول های دیگر منتقل می کنند.

بر خلاف سایر غدد، غده صنوبری با سد خونی مغزی از بقیه بدن جدا نمی شود. پس از کلیه، این غده بیشترین میزان خون را در بدن دریافت می کند. خون اصلی از شاخه های مشیمیه شریان مغزی خلفی تامین می شود. از سوی دیگر، عصب سمپاتیک آن از گانگلیون فوقانی دهانه رحم می آید. در حالی که عقده های گوش، عصب مهاری و پاراسمپاتیک را تامین می کنند.

هورمون های پینه آل

هر دو ملاتونین و پیش ساز آن، سروتونین که به طور شیمیایی از ماده آلکالوئید تریپتامین مشتق می شود در غده صنوبری سنتز می شود. همراه با سایر نقاط مغز، غده صنوبری نیز ممکن است نوروستروئیدها را تولید کند. دی متیل تریپتامین (DMT)، یک ترکیب توهم زا موجود در نوشیدنی گیاهی آمازون ayahuasca (ساخته شده از Banisteriopsis caapi ، یک درخت انگور جنگلی آمریکای جنوبی)، از نظر شیمیایی شبیه ملاتونین و سروتونین است و به عنوان یک ماده ردیابی در خون و ادرار انسان در نظر گرفته می شود.

اگرچه ادعا می شود که DMT توسط غده صنوبری تولید می شود، DMT به طور مداوم در میکرودیالیزهای پینه آل انسان (عصاره صنوبری خالص شده) شناسایی نشده است، و اثبات بیوسنتز تنظیم شده آن در غده صنوبری پستانداران وجود ندارد. بنابراین، اگرچه نتیجه گیری توسط فیلسوف فرانسوی قرن هفدهمرنه دکارت که غده صنوبری جایگاه روح است به عنوان یک کنجکاوی تاریخی دوام آورده است، هیچ مدرکی برای حمایت از این تصور وجود ندارد که ترشحات صنوبری نقش اصلی در شناخت دارند.

در برخی گونه ها سلول های پینه آل حساس به نور هستند. در انسان و پستانداران بالاترسیستم فوتو غدد درون ریز” – ساخته شده از شبکیه، هسته سوپراکیاسماتیک هیپوتالاموس ، و فیبرهای سمپاتیک نورآدرنرژیک (نورون های پاسخ دهنده به انتقال دهنده عصبی نوراپی نفرین ) که به پینه آل ختم می شوند- اطلاعات نور و شبانه روزی را ارائه می دهد که ترشح ملاتونین پینه آل را تنظیم می کند . برخلاف بسیاری دیگر از هورمون های غدد درون ریز، غلظت ملاتونین انسان بسیار متغیر است و سطح ملاتونین سرم به طور قابل توجهی در دوران کودکی کاهش می یابد، زیرا رشد غده صنوبری بعد از حدود یک سالگی کم است یا اصلاً رشد نمی کند.

عملکرد غده هیپوفیز

غده صنوبری ساعت داخلی بدن مانند چرخه خواب و بیداری، چرخه قاعدگی و عملکرد غده هیپوفیز را تنظیم می کند. عملکردهای دیگری که توسط غده صنوبری انجام می شود رشد جنسی، تنظیم ترشح ملاتونین، تبدیل سیگنال های سیستم عصبی به سیگنال های غدد درون ریز، عملکرد سیستم ایمنی و عمل به عنوان یک آنتی اکسیدان است.

  • از میان اندام های غدد درون ریز، عملکرد غده صنوبری آخرین مورد کشف شده بود.
  • غده صنوبری که در اعماق مرکز مغز قرار دارد، زمانی به عنوان “چشم سوم” شناخته می شد.
  • این غده ملاتونین تولید می کند که به حفظ ریتم شبانه روزی و تنظیم هورمون های تولید مثل کمک می کند.

غده صنوبری و ملاتونین

غده صنوبری و اختلالات آن || پزشکت

اگر اختلال خواب دارید، می تواند نشانه ای از این باشد که غده صنوبری شما مقدار مناسب ملاتونین را تولید نمی کند. برخی از پزشکان جایگزین بر این باورند که می‌توانید غده صنوبری خود را سم زدایی و فعال کنید تا خواب را بهبود بخشید و چشم سوم خود را باز کنید. اگرچه هیچ تحقیق علمی برای حمایت از این ادعاها وجود ندارد.

یکی از راه های کنترل ملاتونین در بدن استفاده از مکمل های ملاتونین است. اینها معمولاً باعث می شوند که شما احساس خستگی کنید. اگر به منطقه زمانی دیگری سفر کرده اید یا در شیفت شب کار می کنید، ممکن است به شما کمک کنند ریتم شبانه روزی خود را دوباره تنظیم کنید. مکمل ها همچنین ممکن است به شما کمک کنند سریعتر بخوابید.

برای اکثر افراد، مکمل‌های ملاتونین با دوز کم برای استفاده کوتاه‌مدت و طولانی‌مدت بی‌خطر هستند. به طور معمول، دوزها از 0.2 میلی گرم تا 20 میلی گرم متغیر است، اما دوز مناسب بین افراد متفاوت است. با یک پزشک صحبت کنید تا ببینید آیا ملاتونین برای شما مناسب است یا خیر و بدانید کدام دوز بهترین است.

مکمل های ملاتونین ممکن است عوارض جانبی زیر را ایجاد کنند:
  • اضطراب
  • گیجی
  • خواب آلودگی
  • گیجی در صبح
  • رویاهای شدید و واضح
  • افزایش جزئی فشار خون
  • کاهش جزئی دمای بدن

اگر باردار هستید، یا سعی می کنید باردار شوید یا در حال شیردهی هستید، قبل از استفاده از مکمل های ملاتونین با پزشک خود صحبت کنید. علاوه بر این، ملاتونین ممکن است با داروها و گروه‌های دارویی زیر تداخل داشته باشد:

  • فلووکسامین (لووکس)
  • نیفدیپین (Adalat CC)
  • قرص های ضد بارداری
  • داروهای دیابت که قند خون را کاهش می دهند.
  • رقیق کننده های خون که به عنوان ضد انعقاد نیز شناخته می شوند.
  • سرکوب کننده های ایمنی، که فعالیت سیستم ایمنی را کاهش می دهند.

ملاتونین و ریتم شبانه روزی

این غده کوچک درون ریز درون مغز عمدتاً به تولید هورمون ملاتونین معروف است. اما ملاتونین چندین عملکرد را در بدن انجام می دهد که در درجه اول به فعالیت های مغزی آگاهانه مربوط می شود.

ملاتونین نقش مهمی در القای خواب و تنظیم ریتم شبانه روزی بدن دارد. ملاتونین به عنوان یک هورمون خواب طبیعی در نظر گرفته می شود زیرا با توجه به میزان نوری که در معرض فرد قرار می گیرد تولید می کند. در تاریکی به مقدار بیشتری تولید می شود و شما را سریع به خواب می برد.

گیرنده های ملاتونین عمدتاً در SCN و غده هیپوفیز مغز یافت می شوند و این محل اصلی است که ملاتونین از آنجا ترشح می شود و نقش خود را در ریتم شبانه روزی ایفا می کند.با این حال، گیرنده های ملاتونین نیز در تخمدان ها وجود دارند و سطح آن بر شروع، طول مدت و دفعات چرخه قاعدگی تأثیر می گذارد.

محققان پیشنهاد می کنند که غده صنوبری می تواند رفتار هیپوفیز و غده تیروئید را تغییر دهد. علاوه بر این، ترشح ملاتونین از غده صنوبری می تواند غده هیپوفیز را از تولید هورمون های ضروری برای رشد تخمدان ها و بیضه ها باز دارد.

ملاتونین به عنوان یک آنتی اکسیدان

غده صنوبری و اختلالات آن || پزشکت

ملاتونین ویژگی های آنتی اکسیدانی منحصر به فردی دارد و می تواند مواد شیمیایی مضری را که به بافت ها آسیب می زند خنثی کند. همچنین، آنزیم های آنتی اکسیدانی را فعال می کند که عملکردهای ترمیمی را انجام می دهند.

ملاتونین به عنوان یک ماده طبیعی ضد پیری عمل می کند و با افزایش سن کاهش می یابد. از این رو از دست دادن ملاتونین با چندین بیماری مرتبط با افزایش سن مرتبط است.

جهت یابی

یک مطالعه نشان می دهد که غده صنوبری نقش ناشناخته ای در جهت یابی فضایی ایفا می کند. افراد مبتلا به اختلال غده صنوبری می توانند در جهت کاهش پیدا کنند.

سلامت روان

به طور کلی سلامت روان و خواب ارتباط ناگسستنی دارند. سلامت روان ناکافی باعث کم خوابی و اختلال در خواب می شود. سلامت روان نیز با دسترسی به نور مرتبط است. اختلال عاطفی فصلی نوعی افسردگی است که بر خلق و خوی فرد در سطح نور کم تأثیر می گذارد و با تغییراتی در ترشح ملاتونین مرتبط است.

غده صنوبری و سلامت قلب و عروق

یک بررسی تحقیقات گذشته در مورد ارتباط بین ملاتونین و سلامت قلب و عروق را ارزیابی کرده است. محققان شواهدی دریافت کردند که ملاتونین تولید شده توسط غده صنوبری می تواند تأثیر مثبتی بر قلب و فشار خون شما داشته باشد. آنها به این نتیجه رسیدند که ملاتونین ممکن است برای درمان بیماری های قلبی عروقی استفاده شود، اگرچه تحقیقات بیشتری لازم است.

غده صنوبری و هورمون های زنانه

شواهد نشان می دهد که قرار گرفتن در معرض نور و سطوح ملاتونین مربوطه ممکن است بر چرخه قاعدگی زنان تأثیر بگذارد. کاهش مقادیر ملاتونین نیز ممکن است در ایجاد چرخه های قاعدگی نامنظم نقش داشته باشد. مطالعات محدود و اغلب دارای تاریخ هستند، بنابراین تحقیقات جدیدتری مورد نیاز است.

غده صنوبری و تثبیت خلق و خو

اندازه غده صنوبری شما ممکن است نشان دهنده خطر ابتلا به برخی اختلالات خلقی باشد. یک بررسی نشان می دهد که حجم کمتر غده صنوبری ممکن است خطر ابتلا به اسکیزوفرنی و سایر اختلالات خلقی را افزایش دهد. تحقیقات بیشتری برای درک بهتر اثر حجم غده صنوبری بر اختلالات خلقی مورد نیاز است.

غده صنوبری و سرطان

برخی تحقیقات نشان می دهد که ممکن است بین اختلال در عملکرد غده صنوبری و خطر ابتلا به سرطان ارتباط وجود داشته باشد. در یک مطالعه اخیر روی موش‌ها شواهدی یافت شد مبنی بر اینکه کاهش عملکرد غده صنوبری از طریق قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور منجر به آسیب سلولی و افزایش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ می‌شود.

یکی دیگر نشان می‌دهد ملاتونین در صورت استفاده با درمان‌های سنتی ممکن است پیش آگهی افراد مبتلا به سرطان را بهبود بخشد. این ممکن است به ویژه در افرادی که تومورهای پیشرفته تری دارند صادق باشد. تحقیقات بیشتری لازم است تا مشخص شود ملاتونین چگونه بر تولید و مسدود کردن تومورها تأثیر می گذارد. همچنین مشخص نیست که چه دوزی ممکن است به عنوان یک درمان مکمل مناسب باشد.

اختلالات غده صنوبری

غده صنوبری و اختلالات آن || پزشکت

غده صنوبری به عنوان یک غده درون ریز ضروری و چشم سوم بدن، از نظر بالینی مهم است. هر گونه ناهنجاری یا اختلال در عملکرد این غده باعث عوارض شدیدی می شود که بر حافظه، یادگیری یا خلق و خوی تأثیر می گذارد. در زیر برخی از اختلالات شدید مرتبط با غده صنوبری آورده شده است.

اگر غده صنوبری آسیب دیده باشد، می تواند منجر به عدم تعادل هورمونی شود که می تواند بر سایر سیستم های بدن شما تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، اگر غده صنوبری آسیب دیده باشد، الگوی خواب اغلب مختل می شود. این می تواند در اختلالاتی مانند جت لگ و بی خوابی ظاهر شود. علاوه بر این، از آنجایی که ملاتونین با هورمون‌های زنانه تعامل دارد، عوارض ممکن است بر چرخه قاعدگی و باروری تأثیر بگذارد.

غده صنوبری در نزدیکی بسیاری از ساختارهای مهم دیگر قرار دارد و به شدت با خون و مایعات دیگر تعامل دارد. اگر تومور غده صنوبری ایجاد شود، ممکن است بر بسیاری از چیزهای دیگر در بدن شما تأثیر بگذارد. برخی از علائم اولیه تومور عبارتند از:

  • تشنج
  • اختلال در حافظه
  • سردرد
  • حالت تهوع

اگر اختلال خواب دارید، یا اگر می خواهید در مورد مصرف مکمل های ملاتونین بیشتر بدانید، با پزشک خود صحبت کنید.

تنظیم متابولیسم استخوان

یکی دیگر از جنبه های جدید غده صنوبری تنظیم رسوب استخوان جدید است. ملاتونین مشتق شده از پینه آل اعمال خود را از طریق گیرنده های MT2 روی سلول های استخوانی انجام می دهد. این مطالعه می تواند یک هدف بالقوه برای درمان پوکی استخوان در زمینه پزشکی باشد.

اختلال عملکرد غده صنوبری

از نظر بالینی اهمیت آن تایید شده است و عملکرد غیر طبیعی غده صنوبری ممکن است منجر به مشکلات زیادی شود. اختلال عملکرد غده صنوبری باعث ترشح ملاتونین کمتری می شود که ممکن است منجر به بی خوابی ، عملکرد غیر طبیعی تیروئید، اضطراب، بیش فعالی روده و یائسگی شود.

به طور مشابه، اگر ترشح ملاتونین از یک حد خاص افزایش یابد، ممکن است باعث کاهش فشار خون، اختلال عاطفی فصلی، عملکرد غیرطبیعی آدرنال شود.

اختلالاتی که بر خواب و خلق و خوی تأثیر می گذارد.

برجسته ترین اختلال عملکرد غده پینه آل، اختلال در ریتم شبانه روزی است. خواب زیاد یا کم یا احساس فعال یا بی قراری در شب به دلیل عملکرد غیر طبیعی غده صنوبری. علاوه بر این، یک مطالعه نشان می دهد که غده صنوبری چندین ماده شیمیایی دیگر را آزاد می کند که باعث افسردگی، اسکیزوفرنی یا بیماری روانی می شود.

تومورهای غده صنوبری

غده صنوبری و اختلالات آن || پزشکت

تومورهای غده صنوبری شدیدترین عارضه هستند و یک درصد از کل تومورهای مغزی را تشکیل می دهند . تحقیقات نشان می دهد که تقریباً هفده نوع تومور در ناحیه غده صنوبری ایجاد می شود، اما بیشتر آنها خوش خیم هستند. شایع ترین نوع تومور سلول زایا است که از بافت جنینی باقیمانده در غده ایجاد می شود. تومورهای دیگر شامل گلیوما و تومورهای سلول صنوبری هستند.

غده صنوبری در نزدیکی مجرای به نام قنات سیلویوس قرار دارد. تومورهای پینه آل این مجرا را که مسیر مایع مغزی نخاعی است، مسدود می کنند و فشاری را ایجاد می کنند که بطن های داخل جمجمه را منبسط می کند. این انسداد عوارض بیشتری دارد از جمله:

  • تشنج
  • حالت تهوع
  • سردرد
  • تغییرات بصری
  • مشکلات در یادآوری حافظه
  • سندرم پارینو (ناتوانی در حرکت چشم ها به سمت بالا) انسداد قنات مغزی ممکن است باعث ایجاد هیدروسفالی شود.

کیست پینه آل

کیست پینه آل در ده درصد افرادی که تحت اسکن ام آر آی یا سی تی قرار می گیرند اتفاق می افتد. با این حال، اکثر مردم هیچ علامت قابل مشاهده ای از کیست پینه آل ندارند. برخی از بیماران به ندرت سردرد و حرکات غیر طبیعی چشم را تجربه می کنند. همچنین، کیست پینه آل منجر به تشنج، مشکلات خواب و اختلالات عاطفی می شود. برای از بین بردن کیست پینه آل، برداشتن جراحی توسط یک پزشک متخصص توصیه می شود.

من اختلال خواب دارم آیا می تواند ناشی از مشکل غده صنوبری من باشد؟

غده صنوبری و اختلالات آن1 || پزشکت

تحقیقات خیلی خوبی در مورد اینکه مشکلات غده صنوبری چگونه به نظر می رسند وجود ندارد. به ندرت، ممکن است تومورهای غده صنوبری وجود داشته باشد. با این حال، به نظر می رسد که علائم اصلی به جای تغییرات در تولید هورمون، ناشی از فشاری است که این تومورها ایجاد می کنند. افراد همچنین می توانند کلسیفیکاسیون دریافت کنند، که ممکن است به انواع خاصی از زوال عقل در افراد مسن کمک کند. در کودکان، کلسیفیکاسیون اندام های جنسی و اسکلت را تحت تاثیر قرار می دهد.

محققان هنوز غده صنوبری و ملاتونین را به طور کامل درک نکرده اند. ما می دانیم که ملاتونین در تنظیم الگوهای خواب با چرخه های روز و شب نقش دارد. تحقیقات دیگر نشان می دهد که از راه های دیگری مانند تنظیم چرخه قاعدگی کمک می کند. مکمل‌های ملاتونین ممکن است در مدیریت اختلالات خواب، مانند جت لگ، و کمک به به خواب رفتن مفید باشند. به یاد داشته باشید که قبل از استفاده از ملاتونین با پزشک خود صحبت کنید، به خصوص اگر داروهای خاصی مصرف می کنید.

سخن آخر

غده صنوبری ساختار کوچکی به اندازه نخود است که در وسط مغز و رشد بطن سوم به سمت بیرون قرار دارد. این دو جزء ضروری است، یکی سلول های تولید کننده هورمون به نام پینالوسیت، و دیگری سلول های پشتیبانی کننده ای است که اطلاعاتی به نام سلول های گلیال را منتقل می کنند.  غده صنوبری چندین هورمون تولید می کند که مهمترین آنها ملاتونین است که به تنظیم ریتم های بیولوژیکی مانند چرخه بیداری و خواب کمک می کند. ترشح ملاتونین توسط تاریکی تحریک شده و توسط نور مهار می شود.

غده صنوبری عمدتا مسئول ترشح ملاتونین در شب است. بدون مقدار مناسب هورمون ملاتونین، بدن برای خواب و بیدار شدن همزمان دچار مشکل می شود.

تحقیقات بیشتر نشان داده است که غده صنوبری چگونه بر عملکرد روزمره بدن تأثیر می گذارد و سایر فعالیت ها را مدیریت می کند. به عنوان جایگاه اصلی روح، مسئول بسیاری از عملکردها در بدن است، مانند تنظیم عملکرد تیروئید یا غده هیپوفیز، رشد جنسی، شروع و تکرار چرخه قاعدگی.

علاوه بر این، یکی از مهم ترین عملکردهای غده صنوبری حس جهت است و به ما کمک می کند تا روی چیزها تمرکز کنیم. اختلال در عملکرد غده صنوبری منجر به کاهش توجه و عدم احساس جهت می شود.

از نظر بالینی، برخلاف سایر غدد، این غده نقش مهمی در بدن انسان دارد و هرگونه نقص در عملکرد غده صنوبری ممکن است منجر به اختلال در سایر عملکردهای بدن، تومورهای صنوبری یا عوارض شدیدتر شود.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

5 / 5. تعداد رای ها: 1

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز