لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

فلووکسامین و کرونا

فلووکسامین و کرونا | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


در بررسی فلووکسامین و کرونا و تاثیر احتمالی فلووکسامین در درمان کرونا بررسی های زیادی صورت گرفته است. برای کسب اطلاع بیشتر در مورد تاثیر فلووکسامین و کرونا ادامه مطلب را بخوانید. بررسی ها نشان داد که داروی ضد افسردگی فلووکسامین (Luvox) که ممکن است به صورت خوراکی در خانه مصرف شود، به طور قابل توجهی خطر بستری شدن در بیمارستان را در برخی از بیماران COVID-19 در معرض خطر جدی برای بیماری شدید کاهش می دهد.

لانست، مطالعه نزدیک به 1500 بزرگسالان در برزیل ثبت نام کرد. اکثر شرکت‌کنندگان در این مطالعه واکسینه نشده بودند. مبتلا به کووید-۱۹ علامت‌دار، زودرس و تایید شده بودند. حتی به دلیل مشکلات سلامت زمینه‌ای در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های جدی قرار داشتند. حدود نیمی از آنها دارونما مصرف کردند. در حالی که به نیمی دیگر گفته شد که یک قرص 100 میلی گرمی فلووکسامین را دو بار در روز به مدت 10 روز مصرف کنند.

گروه فلووکسامین به طور قابل توجهی کمتر از گروه دارونما (11٪ در مقابل 16٪) به بستری شدن در بیمارستان یا بستری طولانی مدت در اتاق اورژانس نیاز داشت. کارآزمایی تصادفی شده و کنترل شده با دارونما توسط یک تیم بین المللی از محققان انجام شد.یافته های اولیه منتشر شده در سال گذشته در JAMA را تایید کرد.

عوارض جانبی رایج فلووکسامین شامل سردرد، حالت تهوع، اسهال، سرگیجه و عوارض جنسی است.

در کارآزمایی Lancet، ده‌ها شرکت‌کننده که به فلووکسامین اختصاص داده شده بودند، مصرف دارو را به دلیل عوارض جانبی متوقف کردند.

نتایج بررسی فلووکسامین و کرونا

علاوه بر این، از آنجایی که شرکت کنندگان در مطالعه دارو (یا دارونما) را در خانه مصرف کردند، همه آنها دارو را طبق تجویز مصرف نکردند. اما در این مورد، تبعیت از دارو تفاوت ایجاد کرد:

  • کسانی که فلووکسامین را طبق دستور در بیش از 80 درصد روزهای ممکن مصرف کردند، به طور قابل توجهی کمتر از گروه دارونما احتمال مرگ داشتند.
  • اما تفاوت معنی داری بین تعداد افرادی که در گروه دارونما جان خود را از دست دادند در مقایسه با گروه کامل فلووکسامین که شامل طیف وسیعی از پایبندی بود، وجود نداشت.

فلووکسامین در دسته ای از داروهای ضد افسردگی به نام مهارکننده های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs) قرار دارد. این دارو در سال 1994 توسط FDA تایید شد. برای درمان اختلال وسواس فکری اجباری (OCD) و اضطراب استفاده می شود. به نظر می رسد فلووکسامین با کاهش التهاب، که مشخصه عفونت شدید کووید است، علیه کووید عمل می کند. این دارو ممکن است دارای خواص ضد ویروسی نیز باشد. از آنجایی که این دارو در حال حاضر در بازار موجود است، پزشکان می توانند آن را بدون برچسب برای بیماران مبتلا به کووید که مناسب می دانند تجویز کنند.

آیا همه مبتلایان به کرونا باید فلووکسامین مصرف کنند؟

فلووکسامین و کرونا | پزشکت

بر اساس نتایج کارآزمایی بالینی 1، یک داروی ارزان و در دسترس که برای درمان بیماری‌ های روانی استفاده می‌شود، هم خطر مرگ ناشی از COVID-19 و هم نیاز افراد مبتلا به این بیماری را برای دریافت مراقبت‌های پزشکی شدید کاهش می‌دهد.

این دارو که فلووکسامین نام دارد برای شرایطی از جمله افسردگی و اختلال وسواس فکری اجباری مصرف می شود. اما همچنین شناخته شده است که پاسخ‌های ایمنی را کاهش می‌دهد و آسیب بافت را کاهش می‌دهد.

بیماری ژنتیک

محققان این ویژگی‌ها را به دلیل موفقیت آن در آزمایش اخیر می‌دانند. در میان شرکت کنندگان در مطالعه که دارو را طبق دستور مصرف کردند. در مراحل اولیه بیماری این کار را انجام دادند. مرگ و میر ناشی از COVID-19 تقریباً 90٪ کاهش یافت. نیاز به مراقبت های پزشکی فشرده مرتبط با COVID-19 تقریباً 65٪ کاهش یافت.

درمان با فلووکسامین باید برای کسانی که در معرض خطر بالا برای وخامت هستند و واکسینه نشده اند یا نمی توانند آنتی بادی های مونوکلونال دریافت کنند، اتخاذ شود.

آیا آنتی بادی مونوکلونال به درمان کرونا کمک کنند؟

درمان‌های آنتی‌بادی کووید برای پیشگیری از بیماری‌های شدید نویدبخش است. یکی از نویسندگان این مطالعه، آنجلا ریرسن، روانپزشک در دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس، میسوری، مدتهاست که علاقه مند به استفاده از فلووکسامین برای درمان یک بیماری ژنتیکی نادر بوده است.

او در حین نظارت بر کاربرد فلووکسامین قبل از همه‌گیری، با مطالعه‌ای در سال 2019 مواجه شد که نشان می‌داد فلووکسامین التهاب را در موش‌های مبتلا به سپسیس  کاهش می‌دهد. او می‌گوید وقتی کووید-19 شیوع پیدا کرد، “من بلافاصله به تاثیر فلووکسامین با موش‌ها فکر کردم.”

ریرسن و همکارانش با سازمان دهندگان آزمایش TOGETHER همکاری کردند. هدف آن شناسایی داروهای تایید شده است که می توانند برای درمان کووید-19 تغییر کاربری دهند. بررسی این تیم شامل 1497 نفر در برزیل بود آنها مبتلا به کووید-19 بودند و در معرض خطر بالای بیماری شدید قرار داشتند. تقریباً نیمی از آنها فلووکسامین دریافت کردند و بقیه دارونما دریافت کردند.

نتایج کارآزمایی که در 27 اکتبر منتشر شد، به این معنی است که فلووکسامین یکی از معدود درمان‌هایی است که شواهد قوی برای جلوگیری از پیشرفت کووید-19 از خفیف به شدید نشان می‌دهد.

آنتی بادی مونوکلونال چیست؟

فلووکسامین و کرونا | پزشکت

سه درمان آنتی بادی مونوکلونال برای COVID-19 توسط FDA مجوز استفاده اضطراری (EUA) را دریافت کرده اند. این درمان ها ممکن است برای درمان بزرگسالان غیر بستری و کودکان بالای 12 سال با علائم خفیف تا متوسط ​​که اخیراً آزمایش COVID-19 مثبت بوده و در معرض خطر ابتلا به COVID-19 شدید یا بستری شدن در بیمارستان به دلیل آن هستند، استفاده شود. این شامل افراد بالای 65 سال، افراد چاق و کسانی که دارای برخی بیماری های مزمن هستند می شود.

تحقیقات جدیدتر نشان می‌دهد که درمان آنتی‌بادی مونوکلونال ممکن است به نجات جان یک زیرگروه خاص از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در بیمارستان کمک کند.

آنتی‌بادی‌های مونوکلونال، نسخه‌های مصنوعی آنتی‌بادی‌هایی هستند که بدن ما به‌طور طبیعی برای مبارزه با مهاجمان مانند ویروس SARS-CoV-2 می‌سازد. هر سه درمان مجاز FDA ، به پروتئین اسپایک ویروس کرونا حمله می‌کنند و اتصال و ورود ویروس به سلول‌های انسانی را دشوارتر می‌کنند.

این درمان ها باید به صورت داخل وریدی در کلینیک یا بیمارستان تزریق شود. این درمان‌ها در حال حاضر برای بیماران مبتلا به کووید-19 بستری در بیمارستان یا کسانی که اکسیژن درمانی می‌کنند قابل استفاده نیست.

آنتی بادی های مونوکلونال همچنین می توانند در ترکیب با کورتیکواستروئیدها، مانند دگزامتازون، برای کاهش پاسخ ایمنی در بیماران بستری در بیمارستان استفاده شوند.

هشدار مهم در مصرف فلووکسامین در کرونا

فلووکسامین و کرونا | پزشکت

تعداد کمی از کودکان، نوجوانان و بزرگسالان جوان (تا 24 سال) که در طول مطالعات بالینی از داروهای ضد افسردگی (“افزایش دهنده های خلق و خو”) مانند فلووکسامین استفاده کردند، دچار خودکشی شدند. یا حتی آنها به فکر آسیب رساندن یا کشتن خود یا برنامه ریزی یا تلاش برای انجام این کار شدند. کودکان، نوجوانان و بزرگسالان جوانی که برای درمان افسردگی یا سایر بیماری‌های روانی از داروهای ضد افسردگی استفاده می‌کنند،

باید بدانید که با مصرف فلووکسامین یا سایر داروهای ضدافسردگی، سلامت روان شما ممکن است به شکل غیرمنتظره ای تغییر کند. حتی اگر یک فرد بالغ بالای 24 سال سن داشته باشید. شما ممکن است دچار خودکشی شوید، به خصوص در ابتدای درمان و هر زمانی که دوز شما افزایش یا کاهش یابد. اگر هر یک از علائم زیر را تجربه کردید، شما، خانواده یا مراقبتان باید فوراً با پزشک خود تماس بگیرید:

  • تحریک
  • نگرانی شدید
  • تحریک پذیری
  • عمل بدون فکر
  • بی قراری شدید
  • رفتار پرخاشگرانه
  • موارد وحشت زدگی
  • هیجان غیرعادی دیوانه کننده
  • افسردگی جدید یا بدتر شدن آن
  • مشکل در به خواب رفتن یا ماندن در خواب
  • فکر کردن به آسیب رساندن یا کشتن خود یا برنامه ریزی یا تلاش برای انجام آن

فلووکسامین چرا تجویز می شود؟

فلووکسامین و کرونا | پزشکت

فلووکسامین برای درمان اختلال وسواس فکری اجباری (افکار آزاردهنده ای که از بین نمی رود و نیاز به انجام کارهای خاص به طور مکرر) و اختلال اضطراب اجتماعی  استفاده می شود. اختلال اضطراب اجتماعی، ترس شدید از تعامل با دیگران یا انجام فعالیت در مقابل دیگران که در حالت عادی اختلال ایجاد می کند.

فلووکسامین در دسته ای از داروها به نام مهارکننده های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs) قرار دارد. این ماده با افزایش میزان سروتونین، یک ماده طبیعی در مغز که به حفظ تعادل ذهنی کمک می کند، عمل می کند.

هنگامی که درمان با فلووکسامین را شروع می کنید، پزشک یا داروساز برگه اطلاعات بیمار سازنده (راهنمای دارو) را به شما می دهد. اطلاعات را با دقت بخوانید و اگر سوالی دارید از پزشک یا داروساز خود بپرسید.

مهم نیست سن شما، قبل از مصرف یک داروی ضد افسردگی، شما، والدین یا مراقبتان باید با پزشک خود در مورد خطرات و مزایای درمان بیماری خود با داروهای ضد افسردگی یا سایر درمان ها صحبت کنید. همچنین باید در مورد خطرات و مزایای عدم درمان بیماری خود صحبت کنید. باید بدانید که ابتلا به افسردگی یا یک بیماری روانی دیگر خطر خودکشی را به شدت افزایش می دهد.

اگر شما یا هرکسی در خانواده‌تان اختلال دوقطبی (خلقی که از افسرده به هیجان‌انگیز غیرعادی تغییر می‌کند) یا شیدایی (خلق دیوانه‌وار، هیجان‌زده غیرطبیعی) داشته باشد یا به خودکشی فکر کرده یا اقدام به خودکشی کرده باشد، این خطر بیشتر است.

در مورد وضعیت، علائم و سابقه پزشکی شخصی و خانوادگی خود با پزشک خود صحبت کنید. شما و پزشکتان تصمیم خواهید گرفت که چه نوع درمانی برای شما مناسب است.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز