لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

اسپاسم مری چیست؟

اسپاسم مری چیست؟ || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


اسپاسم مری مشکلات ماهیچه‌های مری است. لوله‌ای که غذا و نوشیدنی را پس از بلع به معده می‌برد. اسپاسم ممکن است علائم جزئی تا شدید از جمله اشکال در بلع و درد قفسه سینه ایجاد کند. دارو یا درمان های دیگر اغلب کمک می کند و جراحی نادر است.

اگر درد شدید قفسه سینه دارید، فورا به دنبال مراقبت های پزشکی باشید. این حالت انقباضات ماهیچه ای غیر طبیعی در مری  است. این اسپاسم ها رسیدن غذا به معده را سخت تر می کند. همچنین آنها می توانند دردناک باشند.

اسپاسم مری یک انقباض غیرارادی و اغلب دردناک در مری یا لوله غذا است. این حالت ممکن است زندگی فرد را مختل کند، اما درمان‌ها و درمان‌های خاص می‌توانند به تسکین علائم کمک کنند. مری لوله ای است که دهان و معده را به هم متصل می کند. معمولاً از یک سری انقباضات کنترل شده و هماهنگ برای انتقال غذا از دهان به معده استفاده می کند.

برخی از غذاها یا شرایط زمینه‌ای می‌توانند باعث ایجاد این حالت شوند. این انقباضات ممکن است فقط چند دقیقه یا تا چند ساعت طول بکشد. در این مقاله از پزشکت به بررسی علل این حالت و نحوه تسکین علائم را با استفاده از دارو، درمان های طبیعی و تغییرات رژیم غذایی می پردازیم.

مری چگونه کار می کند؟

مری یک لوله عضلانی است که بخشی از دستگاه گوارش شما را تشکیل می دهد. بعد از قورت دادن غذا یا نوشیدنی را وارد معده شما می کند. ماهیچه هایی که مری را تشکیل می دهند به روش های پیچیده ای با هم کار می کنند. اسفنکترها (دریچه های عضلانی) در هر دو انتهای مری باز و بسته می شوند تا غذا و نوشیدنی ها از دهان به معده شما منتقل شوند.

این دریچه‌ها همچنین از برگشت غذا یا مایعات به سمت مری (مثلاً از معده) بدون دلیل پیشگیری می‌کنند. پس از قورت دادن، ماهیچه های مری منقبض می شوند (لمس و شل می شوند). هنگامی که مری همانطور که باید کار می کند، این موج انقباضات هماهنگ غذا یا مایع را به سمت معده شما حرکت می دهد.

این سری از انقباضات پریستالسیس نامیده می شود. اگر اسپاسم مری دارید، این انقباضات به درستی عمل نمی کنند. انقباضات غیرمعمول قوی یا بی اثر عضلانی در مری می تواند حرکت غذا یا مایعات را در مری دشوار کند.

آیا بیش از یک نوع اسپاسم مری وجود دارد؟

اسپاسم مری چیست؟ || پزشکت

اسپاسم مری می تواند ماهیچه های مری شما را متفاوت تحت تاثیر قرار دهد. دو نوع اصلی عبارتند از:

  • اسپاسم منتشر (یا دیستال) مری: انقباضات عضلانی ناهماهنگ بیشتر در قسمت تحتانی مری اتفاق می افتد. این نوع اسپاسم مری اغلب باعث می شود که غذا یا مایعی که قبلا بلعیده شده است به سمت مری شما برگردد (به نام نارسایی).
  • مری فندق شکن: این وضعیت مشابه بر نحوه عملکرد ماهیچه های مری نیز تأثیر می گذارد. در مری فندق شکن (یا چکش چکشی)، انقباضات ماهیچه ای بیش از حد قوی یا شدید است. این می تواند باعث درد شود، به خصوص هنگام قورت دادن. درد می تواند شدید باشد و ممکن است مانند فشردن در قفسه سینه باشد.

علت اسپاسم مری چیست؟

اسپاسم مری نادر است. کارشناسان پزشکی تخمین می زنند که اسپاسم منتشر مری از هر 100000 نفر یک نفر را تحت تاثیر قرار می دهد. علت دقیق اسپاسم مری ناشناخته است. برخی از جامعه پزشکی بر این باورند که این مشکل ناشی از اعصاب معیوب است که مسئول نحوه عملکرد ماهیچه های مری هستند.

اسید بیش از حد در مری نیز می تواند منجر به این مشکل شود. اسید اضافی می تواند به دلیل سوزش سر دل برای مدت طولانی باشد. برخی از افراد پس از خوردن غذا یا نوشیدنی گرم یا خیلی سرد متوجه علائم اسپاسم مری می شوند. اما اسپاسم ممکن است در هر زمان اتفاق بیفتد، حتی زمانی که غذا نمی‌خورید یا نمی‌نوشید.

علائم اسپاسم مری چیست؟

اسپاسم مری می تواند علائم خفیف تا شدید ایجاد کند. برخی از افراد هیچ علامتی را تجربه نمی کنند. در برخی موارد، اسپاسم مری می‌تواند باعث درد قفسه سینه شود که به نظر می‌رسد دچار حمله قلبی شده‌اید. در صورت شدید تر شدن درد قفسه سینه غیرقابل توضیح برای بیش از پنج دقیقه، با پزشک خود تماس بگیرید یا به دنبال مراقبت های پزشکی فوری باشید.

علائم این اختلال معمولا در رفت و برگشت هستند. ممکن است در زمان‌های خاصی مانند بعد از خوردن یا نوشیدن چیزی بسیار گرم یا سرد متوجه علائم شوید. یا علائم ممکن است به طور ناگهانی شوند. علائم ممکن است چند دقیقه یا بیش از یک ساعت طول بکشد.

اسپاسم مری چه احساسی دارد؟

اگر اسپاسم مری دارید، ممکن است موارد زیر را داشته باشید:

  • اختلال در بلع غذا یا مایعات (دیسفاژی).
  • احساس اینکه چیزی در گلوی شما گیر کرده است.
  • غذا یا مایعات پس از قورت دادن مجدداً برمی گردند (بازگشت).
  • درد در نزدیکی استخوان سینه هنگام قورت دادن یا در مواقع دیگر.
  • درد قفسه سینه که ممکن است مانند سوزش سر دل (احساس سوزش در قفسه سینه) یا، کمتر رایج، حمله قلبی باشد.

اسپاسم مری چگونه تشخیص داده می شود؟

اسپاسم مری چیست؟ || پزشکت

تشخیص اسپاسم مری می تواند مشکل باشد. پزشک ابتدا شما را معاینه فیزیکی می کند تا علائم شما را ارزیابی کند. اگر درد قفسه سینه دارید، پزشک ممکن است آزمایشاتی مانند نوار قلب (EKG) را برای رد بیماری قلبی تجویز کند.

سایر آزمایشاتی که به تشخیص اسپاسم مری کمک می‌کنند، عبارتند از:

  • بلع باریم. در این آزمایش شما باید محلولی حاوی باریم را ببلعید. در حالی که باریم به سمت پایین مری شما حرکت می کند، اشعه ایکس گرفته می شود. اگر تنگی وجود داشته باشد، باریم ممکن است گیر کند یا کند شود.
  • آندوسکوپی. در این آزمایش، اگر پزشک شما مشکوک به وجود یک ناهنجاری ساختاری باشد، یک لوله باریک به نام آندوسکوپ در مری شما وارد می شود. آندوسکوپ دارای یک دوربین سبک و کوچک در یک انتها است تا پزشک شما بتواند داخل مری شما را مشاهده کند.
  • مانومتری مری. در صورت عدم تشخیص ناهنجاری ساختاری، این آزمایش برای اندازه گیری امواج فشار داخل مری انجام می شود. وجود تعداد غیرعادی زیاد انقباضات همزمان در قسمت تحتانی مری شاخص اصلی اسپاسم است.

اسپاسم مری چگونه درمان می شود؟

پزشکان می توانند اسپاسم مری را با استفاده از یک آزمایش ویژه تشخیص دهند که در آن فرد باریم را می بلعد تا مری در عکس رادیوگرافی قابل مشاهده باشد. آنها همچنین ممکن است مانومتری را توصیه کنند که از یک لوله نازک و تخصصی برای اندازه گیری انقباضات مری استفاده می کند.

درمان اسپاسم مری بر شل کردن عضلات مری برای تسکین علائم شما تمرکز دارد. اگر اسپاسم مری علائمی ایجاد نکرد، ممکن است نیازی به درمان نداشته باشید. درمان ها عبارتند از:

درمان های خانگی

 تحقیقات نشان می دهد که روغن نعناع فلفلی ممکن است به آرامش عضلات مری کمک کند. نوشیدن آب با چند قطره روغن نعناع ممکن است علائم جزئی را تسکین دهد. شناسایی عواملی که باعث ایجاد علائم شما می شوند می تواند به شما در پیشگیری از اسپاسم های بعدی کمک کند.

دارو

دارو می تواند اسپاسم مری را به روش های مختلف درمان کند. مصرف مسدود کننده های کانال کلسیم (داروهای فشار خون) قبل از غذا خوردن به بسیاری از افراد کمک می کند تا راحت تر قورت دهند. داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای می توانند اعصاب معیوب مری را هدف قرار دهند و درد را تسکین دهند.

تزریق سم بوتولینوم (Botox®)

تزریق بوتاکس به طور موقت ماهیچه های مری را فلج می کند و اسپاسم را متوقف می کند. اگر سایر روش‌های درمانی کمکی نکردند، ممکن است ارائه‌دهنده شما این گزینه را توصیه کند. مزایای درمان معمولاً یک سال طول می کشد.

جراحی

برای موارد شدید، پزشک شما ممکن است جراحی را برای رفع دائمی مشکل توصیه کند. در طول جراحی میوتومی، یک پزشک برشی در امتداد عضله تحتانی مری ایجاد می کند. این برش کار عضله را به طور کامل متوقف می کند و انقباضات غیر طبیعی را متوقف می کند.

با عدم استفاده از عضله مری، جاذبه به حرکت غذا و مایعات به داخل مری کمک می کند. پزشکان ممکن است از جراحی به عنوان آخرین راه حل استفاده کنند، اگر درمان های دیگر موثر واقع نشده باشند.

دو روش جراحی موجود است:

  • میوتومی. جراح ماهیچه های انتهای تحتانی مری را برش می دهد تا اسپاسم ها را ضعیف کند. نیاز به تحقیقات طولانی مدت بیشتری در مورد اثربخشی این جراحی وجود دارد.
  • میوتومی آندوسکوپی دهانی (POEM). یک جراح آندوسکوپ را با یک دوربین کوچک از دهان فرد و پایین گلوی او هدایت می کند. سپس برشی در مری ایجاد می کنند تا اسپاسم ها را ضعیف کنند.

در برخی موارد، پزشک ممکن است تزریق بوتاکس را برای کمک به کاهش اسپاسم مری پیشنهاد کند. این پروتئین از باکتری ها گرفته می شود و به طور موقت ماهیچه ها را فلج می کند.

آیا می توان از اسپاسم مری پیشگیری کرد؟

اسپاسم مری چیست؟ || پزشکت

متأسفانه، از آنجایی که محققان علت اسپاسم مری را کشف نکرده‌اند، نمی‌توانید به طور کلی از بروز این بیماری پیشگیری کنید. با این حال، شناسایی عواملی که علائم شما را تحریک می‌کنند (مانند برخی غذاها یا نوشیدنی‌ها) ممکن است به شما در پیشگیری از شروع یا تشدید علائم کمک کند.

عوامل غذایی که معمولاً باعث ایجاد گرفتگی مری می شوند، عبارتند از:

  • غذای تند
  • شراب قرمز
  • غذایی که خیلی گرم یا سرد است

پزشک ممکن است تغییرات خاصی در سبک زندگی افراد مبتلا به اسپاسم مری را توصیه کند، از جمله موارد زیر:

  • ترک سیگار
  • اجتناب از لباس های تنگ
  • ثبات یا حفظ وزن متوسط
  • کاهش مصرف الکل
  • وعده های غذایی کوچکتر به دفعات بیشتر
  • اجتناب از خوردن غذا نزدیک به زمان خواب یا قبل از دراز کشیدن

در برخی موارد، شرایط زمینه ای مانند افسردگی، اضطراب یا بیماری ریفلاکس معده به مری (GERD) می تواند باعث انقباضات مری شود. ترکیبی از داروها، درمان و تکنیک های مدیریت استرس می تواند به فرد کمک کند افسردگی یا اضطراب زمینه ای را مدیریت کند.

داروهای ضد افسردگی نیز ممکن است درد ناشی از اسپاسم مری را کاهش دهند. پزشکان می توانند مهارکننده های پمپ پروتون یا مسدود کننده های H2 را برای افراد مبتلا به GERD تجویز کنند که ممکن است به کاهش اسپاسم گلو نیز کمک کند.

آیا اسپاسم مری خطرناک است؟

اسپاسم مری می تواند مخل باشد. آنها گاهی باعث درد یا مشکل در بلع می شوند. اما این وضعیت یک تهدید جدی برای سلامتی شما در نظر گرفته نمی شود. اسپاسم مری برای ایجاد سرطان مری شناخته شده نیست.

درد شبیه سوزش سر دل و مشکل در بلع اغلب نشانه‌های یک مشکل روتین (مانند GERD یا ریفلاکس مزمن اسید ) هستند. به طور معمول، این علائم ممکن است نشانه یک بیماری جدی تر (مانند سرطان) باشد. اگر علائم مشابهی را برای بیش از دو هفته تجربه کردید، با پزشک مشورت کنید.

پیش آگهی برای افراد مبتلا به اسپاسم مری چیست؟

پیش آگهی اسپاسم مری بر اساس شدت علائم شما متفاوت است. بسیاری از افراد علائم کمی یا جزئی را از اسپاسم مری تجربه می کنند. درمان ها اغلب می توانند علائم اسپاسم مری را به میزان قابل توجهی بهبود بخشند. اگر در بلع یا سوزش سر دل مداوم مشکل دارید، با پزشک مشورت کنید.

چه موقع باید به پزشک مراجعه کنیم؟

اسپاسم مری گاهی اوقات می تواند علائمی ایجاد کند که بسیار شبیه به حمله قلبی است. حمله قلبی در صورتی که فورا درمان نشود می تواند خطرناک و جدی باشد. اگر موارد زیر را تجربه کردید به پزشک مراجعه کنید:

  • عرق سرد
  • حالت تهوع یا استفراغ
  • مشکل در نفس کشیدن (به نام تنگی نفس )
  • تپش قلب ، مانند ضربان قلب سریع یا نامنظم
  • درد در سایر نواحی نزدیک قفسه سینه، مانند شانه، بازو یا گردن
  • سنگینی یا سفتی در قفسه سینه که بعد از پنج دقیقه از بین نمی رود
  • سرگیجه یا احساس ضعف یا ضعف (مثل اینکه ممکن است بیهوش شوید)

در صورت عدم درمان، موارد متوسط تا شدید اسپاسم مری می تواند بر کیفیت زندگی شما تأثیر منفی بگذارد. علائم ممکن است خوردن را دشوار کند، که می تواند به مرور زمان منجر به عدم تعادل تغذیه شود. درد مزمن ممکن است باعث شود شما از فعالیت هایی که از آن لذت می برید کناره گیری کنید یا عوارض عاطفی داشته باشید.

اگر سوزش سر دل، مشکل در بلع یا سایر علائم اسپاسم مری میزان زندگی را محدود می کند، از پزشک خود در مورد گزینه های درمانی سوال کنید. وقتی درد قفسه سینه غیرقابل توضیحی دارید، همیشه به دنبال مراقبت های پزشکی فوری باشید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

5 / 5. تعداد رای ها: 1

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز