لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

فشار خون و ضربان قلب

فشار خون و ضربان قلب || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


فشار خون و ضربان قلب (نبض) دو علامت حیاتی مهم هستند که در ویزیت های مراقبت های بهداشتی اندازه گیری می شوند. فشار خون، اندازه گیری نیروی خون بر دیواره رگ های خونی است. رگ های خونی را می توان به عنوان یک سیستم لوله کشی در نظر گرفت که می تواند برای کنترل فشار خون گشاد یا منقبض شود. ضربان قلب تعداد دفعاتی است که قلب در دقیقه می‌زند. توسط سیستم الکتریکی قلب تعیین می شود. این مقاله از پزشکت در مورد رابطه بین ضربان قلب و فشار خون، عواملی که می‌توانند بر هر یک از آنها تأثیر بگذارند، و زمان درخواست کمک برای خوانش‌های غیرطبیعی بحث می‌کند.

آیا ضربان قلب بر فشار خون تأثیر می گذارد؟

ضربان قلب و فشار خون به طور جداگانه کنترل می شوند. با این حال، آنها می توانند بر یکدیگر تأثیر بگذارند. این امر به ویژه در موارد افراطی صادق است، مانند زمانی که ضربان قلب بسیار بالا است یا فشار خون بسیار پایین است.

در برخی موارد ضربان قلب تاثیر مستقیمی بر فشار خون دارد. به عنوان مثال، اگر ضربان قلب به طور خطرناکی بالا رود، مثلاً در هنگام آریتمی، فشار خون اغلب کاهش می یابد. این به این دلیل اتفاق می‌افتد که ضربان قلب آنقدر زیاد است که قلب نمی‌تواند خون را به طور مؤثر پمپاژ کند.

از طرفی فشار خون نیز می تواند بر ضربان قلب تأثیر بگذارد. اگر شرایطی به نام شوک را تجربه کنید که در آن فشار خون به طور خطرناکی پایین است، ضربان قلب معمولاً افزایش می‌یابد. این کار را برای جبران و تامین جریان خون به بدن انجام می دهد. به عنوان مثال، این مورد در هیپوولمیک، شوک ناشی از حجم کم خون دیده می شود.

فشار خون بالا و ضربان قلب بالا با ورزش و استرس عاطفی قابل مشاهده است. این به این دلیل است که سیستم عصبی سمپاتیک برای پاسخ جنگ یا گریز فعال می شود. به دلیل تحریک سیستم عصبی، ضربان قلب افزایش می یابد و رگ های خونی برای افزایش فشار خون منقبض می شوند.

عوامل موثر بر فشار خون

فشار خون و ضربان قلب || پزشکت

فشار خون تحت تأثیر سیستم عصبی، هورمون ها، میزان گردش خون و قلب قرار می گیرد. رگ های خونی گیرنده های خاصی روی خود دارند که به آنها اجازه می دهد در پاسخ به تغییرات مختلف منبسط یا گشاد شوند و منقبض شوند.

فشار خون پایین ممکن است در موارد زیر دیده شود:

  • حجم کم خون، مانند خونریزی یا کم آبی
  • زمان هایی که سیستم پاراسمپاتیک سیستم عصبی مانند هنگام خواب فعال تر است.
  • شوک کاردیوژنیک، که در آن قلب قادر به پمپاژ موثر خون به اندام ها نیست.
  • شوک سپتیک، که در آن رگ های خونی به دلیل التهاب ناشی از عفونت گشاد می شوند
  • داروهایی مانند داروهای فشار خون، دیورتیک ها، داروهای پروستات و فسفودی استرازمهارکننده هایی مانند ویاگرا (سیلدنافیل) و سیالیس (تادالافیل)

فشار خون بالاتر با موارد زیر مشاهده می شود:

  • ورزش
  • رژیم غذایی پر نمک
  • فعال شدن سیستم عصبی سمپاتیک، مانند استرس عاطفی
  • افزایش فعالیت رنین-آنژیوتانسین-آلدوسترونسیستم (RAAS)، مانند بیماری کلیوی
  • داروهایی مانند داروهای سرماخوردگی، داروهای ضد افسردگی خاص، محرک‌ها و داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs)

اندازه گیری فشار خون و ضربان قلب

فشار خون با کاف فشار خون اندازه گیری می شود و بر حسب میلی گرم جیوه (میلی متر جیوه) داده می شود. ضربان قلب را می توان با کاف فشار خون خودکار، با پالس اکسیمتر یا به صورت دستی با شمارش نبض اندازه گیری کرد. ضربان قلب بر حسب واحد ضربان در دقیقه (bpm) داده می شود.

عوامل موثر بر ضربان قلب

ضربان قلب نسبت به سیستم عصبی، هورمون ها و وضعیت حجم بسیار حساس است. این شامل:

  • کم آبی بدن
  • سطح هورمون تیروئید
  • کافئین (می تواند ضربان قلب را افزایش دهد).
  • بر سیستم عصبی سمپاتیک و پاراسمپاتیک تأثیر می گذارد.
  • ورزش حرفه ای (ضربان قلب در حالت استراحت در افرادی که آمادگی جسمانی بالایی دارند کمتر است).
  • داروهایی مانند محرک ها، داروهای آسم، برخی از داروهای ضد افسردگی و داروهای تیروئید می توانند ضربان قلب را افزایش دهند. داروهایی از جمله مسدود کننده های بتا، مسدود کننده های کانال کلسیم و دیگوکسین می تواند ضربان قلب را کاهش دهد.

چه زمانی باید به یک پزشک مراجعه کرد؟

فشار خون و ضربان قلب || پزشکت

یک عدد غیر طبیعی فشار خون یا ضربان قلب همیشه دلیلی برای هشدار نیست. با این حال، مهم است که بدانید چه زمانی باید به دنبال مراقبت های پزشکی باشید.

فشار خون بالا

هر کسی که متوجه فشار خون بالا می شود باید توسط یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی ارزیابی شود. فشار خون بالا خطر سکته مغزی، حمله قلبی و نارسایی قلبی را افزایش می دهد. فشار خون بهتر است در حالت استراحت راحت اندازه گیری شود. ابتدا به مدت پنج دقیقه روی یک صندلی بنشینید و پاهای خود را روی زمین قرار دهید. اطمینان حاصل کنید که بازوی شما در سطح قلب قرار دارد و روی میز قرار می گیرد. سپس فشار خود را بردارید، مطمئن شوید که از یک کاف با اندازه مناسب استفاده کنید. فشار خود را در عرض 30 دقیقه پس از ورزش، سیگار کشیدن یا غذا خوردن کاهش ندهید.

فشار خون پایین

لازم به ذکر است که فشار خون پایین در صورت وجود علائمی مانند سبکی سر، خستگی یا غش، همراه با علائم خونریزی یا عفونت نیز دلیلی برای ارزیابی پزشکی است. مطمئن شوید که به ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود در مورد تغییرات اخیر دارویی اطلاع دهید. در مورد علائم عفونت (مانند تب، سرفه، اسهال، استفراغ، یا ادرار دردناک)، یا علائم خونریزی (مانند مدفوع تیره رنگ یا خون در مدفوع) بحث کنید.

ضربان قلب بالا

هنگامی که توسط ورزش، استرس عاطفی یا کافئین تحریک نمی شود، ضربان قلب بالا می تواند نشان دهنده یک مشکل اساسی باشد. ضربان قلب بالا می تواند علائمی مانند:

  • خستگی
  • سبکی سر
  • سرگیجه
  • تنگی نفس
  • درد قفسه سینه
  • تپش قلب (تغییر ضربان قلب)

اگر دوره هایی با ضربان قلب بالا همراه با تپش قلب دارید، توجه داشته باشید که آیا ضربان قلب شما منظم است یا نامنظم. همچنین توجه داشته باشید که آیا تغییرات ناگهانی یا تدریجی شروع شده است. این اطلاعات می تواند مفید باشد زیرا ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما به دنبال الگوهای خاصی از آریتمی است.

اگر ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما به آریتمی مشکوک باشد، ممکن است یک مانیتور قلب پوشیدنی را توصیه کند که می تواند آریتمی را تشخیص دهد. ارائه‌دهنده شما همچنین ممکن است آزمایش‌های آزمایشگاهی مانند آزمایش‌های هورمون تیروئید و سطوح الکترولیت را سفارش دهد.

ضربان قلب پایین

برخی از افرادی که به طور طبیعی آمادگی جسمانی دارند، ضربان قلبشان در حالت استراحت پایین است. ضربان قلب نیز به طور معمول در طول خواب کاهش می یابد. اگر ضربان قلب پایین در یک فرد جوان و در غیر این صورت سالم مشاهده شود و علائمی ایجاد نکند، احتمالاً دلیلی برای هشدار نیست.

با این حال، ضربان قلب پایین می تواند نشان دهنده یک مشکل اساسی در قلب، مانند بلوک قلب باشد. بلوک قلبی وضعیتی است که در آن سیستم الکتریکی قلب به درستی کار نمی کند. علائم می تواند شامل خستگی، سبکی سر، سرگیجه و غش باشد. گاهی اوقات بلوک قلبی به ضربان ساز نیاز دارد .

چه زمانی باید به دنبال مراقبت پزشکی بود؟

فشار خون و ضربان قلب || پزشکت

گاهی اوقات بلوک قلبی در اثر حمله قلبی ایجاد می شود. اگر احساس ناراحتی در قفسه سینه یا حالت تهوع و ضربان قلب پایین دارید – یا هر علائم دیگری از حمله قلبی – فوراً به پزشک مراجعه کنید. فشار خون و ضربان قلب دو علامت حیاتی مرتبط هستند که به اطمینان از دریافت جریان خون کافی به مغز و اندام ها کمک می کنند. آنها به طور جداگانه عمل می کنند، اما یکی می تواند در پاسخ به دیگری تغییر کند.

افزایش فشار خون و ضربان قلب در پاسخ به ورزش و استرس طبیعی است. دلایل دیگر برای داشتن فشار خون یا ضربان قلب بیش از حد بالا یا پایین ممکن است نشان دهنده یک مشکل سلامتی باشد.

با استفاده گسترده از فناوری های پوشیدنی، مانند مانیتورهای تناسب اندام و ساعت های هوشمند، اطلاعات ضربان قلب به معنای واقعی کلمه در نوک انگشتان ما قرار دارد. اگر متوجه دوره‌هایی از ضربان قلب شدید که به‌طور تصادفی و بدون محرک اتفاق می‌افتند، ممکن است یک مشکل قلبی تشخیص داده نشده داشته باشید. در تماس با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود برای برنامه ریزی ارزیابی تردید نکنید.

سوالات متداول

آیا فشار خون بالا ضربان قلب را افزایش می دهد؟ فشار خون بالا می تواند خطر برخی از آریتمی ها را افزایش دهد. با فشار خون طولانی مدت، قلب تغییرات ساختاری مانند تغییر در اندازه و ضخامت دیواره های خود را تجربه می کند. اینها می تواند منجر به آریتمی های خاصی شود که می تواند باعث ضربان قلب سریع شود، مانند فیبریلاسیون دهلیزی.

آیا ضربان قلب با فشار خون تغییر می کند؟ در برخی موارد، ضربان قلب در پاسخ به فشار خون تغییر می کند. به عنوان مثال، زمانی که فشار خون به طور قابل توجهی پایین است، قلب ضربان خود را افزایش می دهد تا بتواند جریان خون را به اندام ها جبران کند.

محدوده طبیعی فشار خون و ضربان قلب چقدر است؟ محدوده طبیعی فشار خون کمتر از 120/80 میلی متر جیوه (mmHg) است. ضربان قلب طبیعی برای بزرگسالان بین 60-100 ضربه در دقیقه است. با این حال، ضربان قلب ممکن است در حین ورزش یا استرس، یا در پاسخ به کم خونی، عفونت یا سایر شرایط بالاتر از 100 باشد.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

3 / 5. تعداد رای ها: 1

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز