لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

ضخیم شدن عضله قلب چه علائمی دارد؟

ضخیم شدن عضله قلب یا کاردیومیوپاتی چیست؟ | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

ضخیم شدن عضله قلب به طور غیرطبیعی یا هیپروتروفی آن را کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک می گویند. یا به عبارت دیگر کاردیومیوپاتی (HCM) بیماری است که در آن عضله قلب به طور غیر طبیعی ضخیم می شود (هیپرتروفی). عضله قلب ضخیم شده می تواند پمپاژخون را برای قلب دشوارتر کند.

کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک غالباً تشخیص داده نمی شود زیرا بسیاری از افراد مبتلا به این بیماری علائم کمی دارند و در صورت وجود می توانند زندگی عادی و بدون مشکل خاصی داشته باشند. با این حال، در تعداد کمی از افراد مبتلا به HCM، ضخیم شدن عضله قلب می تواند باعث تنگی نفس، درد قفسه سینه یا مشکل در سیستم الکتریکی قلب، در نتیجه بسیار خطرناک و جدی است و می تواند باعث مرگ ناگهانی شود.

علائم ضخیم شدن عضله قلب 

علائم و نشانه های کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک می تواند شامل یک یا چند مورد زیر باشد:

  • ضعف و تنگی نفس، به ویژه در حین ورزش
  • خستگی غیرمعمول و بی‌دلیل
  • درد قفسه سینه، به ویژه در حین ورزش
  • غش کردن، در حین ورزش یا بعد از ورزش
  • احساس ضربان قلب سریع، لرزاننده یا تپنده (تپش قلب)
  • سوفل قلبی، که پزشک می تواند هنگام گوش دادن به قلب آن را تشخیص دهد.

تعدادی از شرایط می توانند باعث تنگی نفس و تپش قلب شوند. مهم است که یک تشخیص سریع، دقیق و مراقبت مناسب داشته باشید. اگر سابقه خانوادگی HCM یا علائم مرتبط با کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک دارید، با پزشک مشورت کنید.

اگر بیش از چند دقیقه علائم زیر را دارید، با اورژانس محلی خود تماس بگیرید:

  • مشکل تنفس
  • درد قفسه سینه
  • ضربان قلب سریع یا نامنظم

مطالعه بیشتر: علائم هشدار دهنده بیماری قلبی

اگر علائم بالا را تجربه می‌کنید، بهتر است از متخصص آنلاین قلب و عروق کمک بگیرید.

تنگی نفس از علائم ضخیم شدن قلب-پزشکت

علل ضخیم شدن دیواره قلب

ضخیم شدن دیواره قلب (همچنین به عنوان هیپرتروفیک کاردیومیوپاتی یا HCM شناخته می‌شود) ممکن است به دلیل عوامل و علت‌های مختلفی رخ دهد. برخی از این علل عبارتند از:

  • عوامل ژنتیکی:

کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک معمولاً جنبه ارثی دارد و توسط ژن های غیرطبیعی (جهش های ژنی) که باعث ضخیم شدن غیرعادی عضله قلب ایجاد می شود. اگر پدر یا مادری دارید که به کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک مبتلا هستید، 50٪ احتمال جهش ژنتیکی بیماری را دارید.

  • بیماری‌های مرتبط:

برخی از بیماری‌ها می‌توانند ضخیم شدن دیواره قلب را تحریک کنند. به عنوان مثال، فشار خون بالا (فشار خون بالا مزمن) می‌تواند باعث ضخیم شدن دیواره قلب شود.

  • بیماری‌های متابولیک:

برخی از بیماری‌های متابولیک مانند بیماری‌های تیروئید، دیابت و چاقی می‌توانند ضخامت دیواره قلب را به همراه داشته باشند.

  • عوامل استرس:

استرس های مزمن یا تکرار شونده می‌توانند به ضخیم شدن دیواره قلب منجر شوند. این عوامل شامل تمرینات سنگین و شدید، استرس روحی و روانی، ورزش‌های متعدد و غیره می‌شوند.

  • بیماری‌های مزمن:

برخی از بیماری‌های مزمن مانند بیماری‌های ریوی (مانند بیماری مزمن انسدادی ریوی) و بیماری‌های عروقی (مانند آترواسکلروز) می‌توانند باعث ضخیم شدن دیواره قلب شوند.

ضخیم شدن دیواره قلب ممکن است بدون علائم و در برخی افراد تشخیص داده شود، در حالی که در موارد دیگر ممکن است با علائمی مانند خستگی، ضعف، تنگی نفس، آرام نشدن قلب و آریتمی‌های قلبی همراه باشد. در صورت تشخیص ضخیم شدن دیواره قلب، معمولاً نیاز به مراقبت و پیگیری پزشکی دارید. برای تشخیص دقیق و برنامه درمانی مناسب، بهتر است با پزشک قلب و عروق مشورت کنید. آنها می‌توانند بر اساس علائم شما و انجام آزمایش‌های تشخیصی، برنامه درمانی مناسب را برای شما تعیین کنند.

برای مشاوره با متخصص قلب و عروق آنلاین در پزشکت کلیک کنید.

ضخیم شدن عضله قلب یا کاردیومیوپاتی چیست؟ | پزشکت

ضخیم شدن دیواره قلب چه عوارضی دارد؟

بسیاری از افراد مبتلا به کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک (HCM) مشکلات قابل توجهی ندارند. اما عوارض آن می تواند شامل موارد زیر باشد:

فیبریلاسیون دهلیزی.

ضخیم شدن عضله قلب و همچنین ساختار غیر طبیعی سلولهای آن می تواند باعث تغییراتی در سیستم الکتریکی و در نتیجه ضربان های سریع یا نامنظم قلب شود. فیبریلاسیون دهلیزی همچنین خطر ابتلا به لخته های خون را افزایش می دهد، که می تواند به مغز سفر کرده و باعث سکته شود.

انسداد جریان خون.

در بسیاری از افراد، عضله قلب ضخیم شده جریان خونی را که از قلب خارج می شود، مسدود کرده و باعث ایجاد تنگی نفس در اثر فشار، درد قفسه سینه، سرگیجه و ضعف می شود.

مشکلات دریچه میترال.

اگر عضله قلب ضخیم، جریان خون خارج شده از قلب را مسدود کند، احتمال دارد دریچه بین دهلیز و بطن چپ (دریچه میترال) به درستی بسته نشود. در نتیجه، خون می تواند به سمت عقب در دهلیز چپ نشت کند (نارسایی دریچه میترال) واحتمالاً منجر به بدتر شدن علائم می شود.

مطالعه بیشتر: افتادگی دریچه میترال

کاردیومیوپاتی گشاد.

در تعداد بسیار کمی از افراد مبتلا به HCM، عضله ضخیم شده قلب می تواند ضعیف و بی اثر شود. بطن بزرگ (گشاد) و قدرت پمپاژ آن کمتر می شود.

نارسایی قلبی.

عضله ضخیم قلب می تواند در نهایت سفت شود تا قلب را به طور موثر از خون پر کند. در نتیجه، قلب نمی تواند خون کافی برای تأمین نیازهای بدن فراهم کند.

مرگ ناگهانی قلب.

به ندرت، کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک می تواند باعث مرگ ناگهانی مرتبط با قلب در افراد شود. از آنجا که بسیاری از افراد مبتلا به کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک متوجه ابتلا به این بیماری نیستند، مرگ ناگهانی قلبی احتمال دارد اولین نشانه این مشکل باشد. این اتفاق می تواند در جوانان به ظاهر سالم، از جمله ورزشکاران و سایر بزرگسالان فعال و جوان رخ دهد.

جهت مشاوره فوری و آسان با متخصص قلب و عروق همین الان کلیک کنید.

درمان ضخیم شدن قلب-پزشکت

پیشگیری از کاردیومیوپاتی

هیچ پیشگیری شناخته شده ای برای کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک وجود ندارد. اما شناسایی بیماری برای راهنمایی درمان و پیشگیری از عوارض مهم است.

اگر شما یکی از بستگان درجه یک (والدین، خواهر و برادر یا کودک) مبتلا به کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک دارید، پزشکان شاید آزمایش ژنتیکی را برای غربالگری این بیماری توصیه کنند. با این حال، همه افراد مبتلا به HCM جهش قابل تشخیص در حال حاضر ندارند. همچنین، برخی از شرکت های بیمه احتمال دارد آزمایش های ژنتیکی را پوشش ندهند.

اگر آزمایش ژنتیک انجام نشده، یا نتایج مفید نیستند، در صورت داشتن عضو خانواده با کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک، پزشک احتمال دارد به طور مرتب اکوکاردیوگرام را توصیه کند. نوجوانان و ورزشکاران رقابتی باید سالی یکبار غربالگری شوند. بزرگسالانی که در دو و میدانی رقابت نمی کنند باید هر پنج سال یکبار غربال شوند.

تشخیص علل ضخیم شدن عضله قلب

پزشک قلب و عروق برای تشخیص ضخیم شدن دیواره قلب (کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک) یا رد سایر شرایطی که می توانند علائم مشابه ایجاد کنند از تعدادی آزمایش تشخیصی استفاده کند. این آزمایشات شامل موارد زیر می‌شوند:

  1. الکتروکاردیوگرافی (ECG): این آزمایش برای ثبت فعالیت الکتریکی قلب استفاده می‌شود. ECG به طور معمول نشان‌دهنده ضخامت دیواره قلب نیست، اما می‌تواند آریتمی‌ها و نارسایی قلبی را تشخیص دهد که ممکن است به علت ضخامت دیواره قلب باشد.
  2. اکوکاردیوگرافی (Echocardiography): این آزمایش برای تصویربرداری قلب با استفاده از امواج صوتی استفاده می‌شود. با کمک اکوکاردیوگرافی، پزشک می‌تواند ضخامت دیواره قلب را اندازه‌گیری کند و سایر علائم ضخامت دیواره قلب را شناسایی کند.
  3. آزمایش خون: اندازه‌گیری سطح فشار خون، کلسترول، تری‌گلیسرید، آنزیم‌های قلبی مانند تروپونین و CK-MB و سایر آزمایشات خون می‌تواند به پزشک کمک کند تا وضعیت قلبی شما را ارزیابی کند و بیماری‌های مزمن مرتبط را تشخیص دهد.
  4. آزمایش عروق کرونر (Coronary angiography): اگر پزشک شک دارد که ضخامت دیواره قلب ناشی از مسدودیت عروق کرونر قلبی است، ممکن است آزمایش عروق کرونر را تجویز کند. این آزمایش شامل تزریق ماده رادیوپاکت به عروق قلبی و سپس استفاده از تصاویر رادیوگرافی برای تصویربرداری عروق قلبی است.
  5. MRI قلب: در MRI قلب از آهن ربا و امواج رادیویی قدرتمندی برای ایجاد تصاویری از قلب استفاده می شود. این تست، اطلاعاتی در مورد عضله قلب و نحوه عملکرد دریچه های قلب را نشان می دهد. این آزمایش اغلب با اکوکاردیوگرام انجام می دهند.

مهم است بدانید که هر فرد و شرایط بالینی خاص خود را دارد و پزشک قلب و عروق شما ممکن است بر اساس وضعیت شما، آزمایشات تشخیصی دیگری را نیز تجویز کند. برای دریافت تشخیص و درمان دقیق، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

 مطالعه بیشتر: درمان آریتمی قلب

برای کسب اطلاعات بیشتر با متخصصان آنلاین قلب و عروق مشورت نمایید.

دارو برای درمان ضخیم شدن قلب-پزشکت

آیا ضخیم شدن دیواره قلب درمان دارد؟

هدف از درمان هیپرتروفیک کاردیومیوپاتی تسکین علائم و پیشگیری از مرگ ناگهانی قلب در افراد در معرض خطر است. درمان خاص به شدت علائم بستگی دارد. شما و پزشک در مورد مناسب ترین روش درمانی برای شرایط خود بحث خواهید کرد.

داروها:

داروها می توانند به کاهش فشار ماهیچه قلب و ضربان آن کمک کنند تا قلب بتواند خون را بهتر پمپاژ کند. داروها برای درمان کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک و علائم آن می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • مسدود کننده های بتا مانند متوپرولول (Lopressor، Toprol-XL)، پروپرانولول (Inderal، Innopran XL) یا آتنولول (Tenormin)
  • مسدود کننده های کانال کلسیم مانند (وراپامیل (Verelan، Calan SR) یا دیلتیازم (Cardizem، Tiazac)
  • داروهای ریتم قلب مانند آمیودارون (Pacerone) یا دیسوپیرامید (Norpace)
  • داروهای رقیق کننده خون مانند وارفارین (کومادین، ژانتوون)، دبیگاتران (پراداکسا)، ریواروکسابان (زارلتو) یا آپیکسابان (الیکیس) برای پیشگیری از لخته شدن خون در صورت داشتن فیبریلاسیون دهلیزی

جراحی ها یا سایر اقدامات:

چندین عمل جراحی یا روش مختلف برای درمان کاردیومیوپاتی یا علائم آن در دسترس است. آنها از جراحی قلب باز تا کاشت دستگاهی برای کنترل ریتم قلب متغیر هستند.

  • میکتومی سپتال. اگر داروها علائم را بهبود نمی بخشند، جراحی قلب باز احتمال دارد توصیه شود. این شامل برداشتن بخشی از دیواره ضخیم شده و بیش از حد رشد یافته (سپتوم) بین حفره های قلب است. میکتومی سپتال به بهبود جریان خون در قلب کمک و جریان خون به عقب را از طریق دریچه میترال کاهش می دهد (نارسایی میترال).

بسته به محل عضله ضخیم شده قلب، احتمال دارد جراحی با استفاده از رویکردهای مختلف انجام شود. در یک نوع، به نام میکتومی آپیکال، جراحان عضله ضخیم شده را از نزدیک نوک قلب خارج می کنند. گاهی دریچه میترال همزمان ترمیم می شود.

  • فرسایش سپتال این روش، با الکل عضله ضخیم شده قلب را از بین می برد. الکل از طریق یک لوله نازک و طولانی (کاتتر) به شریان خونرسانی کننده آن ناحیه تزریق می شود. عوارض احتمالی شامل اختلال در سیستم الکتریکی قلب (بلوک قلب) است که نیاز به کاشت ضربان ساز قلب دارد.
  • قلبی-دفیبریلاتور قابل کاشت (ICD). ICD یک دستگاه کوچک است که به طور مداوم نظارت ضربان قلب را انجام می دهد. این کار مانند یک ضربان ساز در قفسه سینه کاشته می شود. اگر آریتمی خطرناک رخ دهد، ICD شوک های الکتریکی دقیقاً کالیبره شده ای را ایجاد می کند تا ریتم طبیعی قلب را بازگرداند. اثبات شده که ICD به پیشگیری از مرگ ناگهانی قلب کمک می کند، که در تعداد کمی از افراد مبتلا به کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک رخ می دهد.

مطالعه بیشتر: کاردیومیوپاتی اتساع یافته

ورزش برای درمان ضخیم شدن قلب-پزشکت

درمان های خانگی برای عضله قلب ضخیم شده

تغییر در سبک زندگی می تواند خطر ابتلا به عوارض مربوط به کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک را کاهش دهد. پزشک احتمال دارد تغییر در سبک زندگی را توصیه کند، از جمله:

  • مصرف داروها. حتماً داروهای خود را طبق تجویز مصرف کنید.
  • داشتن یک رژیم غذایی سالم. رژیم غذایی سالم قسمت مهمی در حفظ سلامت قلب شماست.
  • هنگام ورزش احتیاط کنید. ورزش های رقابتی معمولاً برای افراد مبتلا به کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک توصیه نمی شود، به استثنای برخی ورزشهای کم شدت. شما شاید به عنوان بخشی از یک سبک زندگی سالم در ورزش هایی با شدت کم تا متوسط شرکت کنید. توصیه های خاص را با پزشک خود در میان بگذارید.
  • حفظ وزن سالم. حفظ وزن سالم از استرس بیش از حد قلب پیشگیری کرده و خطرات سلامتی مرتبط با جراحی یا سایر اقدامات را کاهش می دهد.
  • کاهش مصرف الکل. اگر علائم یا سابقه ریتم های ناشی از الکل را دارید، از پزشک خود در مورد میزان ایمن مصرف الکل راهنمایی بخواهید. نوشیدن بیش از حد الکل می تواند باعث نامنظم شدن ریتم قلب و منجر به افزایش انسداد جریان خون شود.
  • قرار ملاقات های منظم پزشکی. پزشک احتمال دارد قرار ملاقات های پیگیری منظم را برای ارزیابی وضعیت توصیه کند. در صورت بروز علائم جدید یا بدتر به پزشک اطلاع دهید.

زنانی که به کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک مبتلا هستند، می توانند بارداری طبیعی داشته باشند. با این حال، اگر به کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک مبتلا هستید، پزشک احتمال دارد توصیه کند به یک پزشک با تجربه در زمینه مراقبت از زنان با شرایط پرخطر در دوران بارداری مراجعه کنید.

توصیه به بیماران مبتلا به کاردیومیوپاتی 

تشخیص کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک می تواند باعث ایجاد طیف وسیعی از احساسات دشوار شود. بسیاری از افراد مبتلا به این بیماری، شاید احساس غم، ترس و خشم داشته باشید. این پاسخ ها متناسب با تغییراتی در سبک زندگی است که با تشخیص ایجاد می شود.

برای کنار آمدن با شرایط خود:

  • دریافت پشتیبانی. از دوستان و خانواده خود حمایت کنید.
  • استرس خود را کاهش دهید. راه هایی برای کاهش استرس خود پیدا کنید.
  • تغییرات سبک زندگی را که پزشک توصیه کرده دنبال کنید. ایجاد تغییر در سبک زندگی، مانند داشتن رژیم غذایی سالم و حفظ وزن مناسب، می تواند کمک کند تا با شرایط خود کنار بیایید.

 مطالعه بیشتر: التهاب عضله قلب

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

5 / 5. تعداد رای ها: 1

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

5

مقالات مرتبط

5 دیدگاه

  1. سلام ببخشید من ۱۶ سالمه بعضی وقتا قلبم‌درد میکنه یکم‌میام‌کار کنم تنگی نفس میگیرم خانواده امم نمیدونن تزدیک‌۲ سال هست میسه بگید مشکل چیه دکترم‌نرفتم

    1. سلام لازم هست اکوی قلب و تست ورزش و بررسی فشارخون انجام بدین تنگی نفس فعالیتی می‌تواند علامت نارسایی قلبی باشد

  2. سلام و خسته نباشید
    ۳۳ سالمه ضخامت خفیف دیوار قلب دارم در حالت عادی خوب هستم ولی یکم فعالیت میکنم ضربان قلبم شدید میشه به طوری که تو سرم حس میکنم ازمایش کامل خون دادم خوبه فشار خون ندارم احتمالا ژنتیک هست ورزشکار نیستم سیگارو …مصرف ندارم ولی استرس دارم ولی نه زیاد
    قابل درمانه؟

  3. hypertrabeculated lv apex without essential criteria for lv noncompaction
    این جملات تو اکو نرماله؟منظور چیه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز