لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

کد تخفیف روز روانشناس - پزشکت

تست های سلامت قلب

تست های سلامت قلب || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


برای شناسایی و تشخیص شایع ترین بیماری های قلبی، باید آزمایش هایی انجام دهید. اما رایج ترین تست های سلامت قلب که پزشک ممکن است برای شما تجویز کند، عبارتند از:

  • تست های فشار خون
  • چک کردن نبض
  • اشعه ایکس قفسه صدری
  • تست های استرس قلب

بیماری های قلبی قاتل شماره یک محسوب می شوند. آنها همچنین یکی از دلایل اصلی ناتوانی هستند. اگر سابقه خانوادگی بیماری قلبی دارید، مهم است که زودتر وضعیت و سلامت خودتان را برای بررسی و غربالگری بیماری های قلبی ارزیابی کنید. آزمایش خون و آزمایش سلامت قلب می تواند به یافتن بیماری های قلبی یا شناسایی مشکلاتی که می تواند منجر به بیماری های قلبی شود کمک کند. انواع مختلفی از تست های سلامت قلب وجود دارد. پزشک شما بر اساس علائم شما (در صورت وجود)، عوامل خطر و سابقه پزشکی تصمیم خواهد گرفت که به کدام آزمایش یا آزمایش نیاز دارید.

اما تست های بررسی و ارزیابی سلامت قلب زیاد هستند که ما در این مقاله از پزشکت سعی کرده ایم آنها را معرفی کنیم تا شما با اطلاع از آنها بتوانید در تصمیم خود برای ارزیابی قلب تان سهیم باشید. پس اگر نگران وضعیت و سلامت قلب خود هستید، این مقاله را تا انتها بخوانید.

چک کردن نبض

گرفتن نبض بخش بسیار مهمی از بررسی سلامت قلب است. تعداد ضربان قلب در دقیقه را اندازه گیری می کند، منظم بودن یا نبودن نبض را ارزیابی می کند و قدرت نبض را مشخص می کند. پرستار یا پزشک شما ممکن است نبض شما را بررسی کند، یا می توانید خودتان آن را بررسی کنید.

فشار خون

فشار خون، یک اندازه گیری مهم است که می تواند توسط پزشک، پرستار یا دستیار مراقبت های بهداشتی انجام شود. به صورت دو قرائت ثبت شود:

  • سیستولیک (خوانش بیشتر): این فشار داخل رگ های خونی را در زمانی که قلب منقبض می شود و خون را به خارج از شریان ها می فرستد ثبت می کند.
  • دیاستولیک (خوانش پایین تر): این فشار زمانی که قلب دوباره پر از خون می شود را ثبت می کند.

فشار خون شما در طول روز بسته به کاری که انجام می دهید در نوسان است. “اثر کت سفید” زمانی است که فشار خون شما با فکر اندازه گیری فشار خون افزایش می یابد. برای جلوگیری از این امر هنگام گرفتن فشار خون، سعی کنید آرام باشید. ممکن است از شما خواسته شود که حداقل پنج دقیقه قبل ساکت بنشینید. به فردی که فشار خون شما را فشار می دهد در مورد داروهای تجویز شده ای که مصرف می کنید بگویید.

گاهی اوقات ممکن است پزشک از شما بخواهد که فشار خون خود را در خانه در یک دوره زمانی مشخص کنترل کنید. این می تواند با نظارت 24 ساعته سرپایی یا با نظارت خانگی باشد.

اکوکاردیوگرام

تست های سلامت قلب || پزشکت

اکوکاردیوگرام یا “اکو”، اسکن اولتراسوند از قلب است. از امواج صوتی با فرکانس بالا برای ایجاد تصویری از قلب شما استفاده می کند.

این یک روش بدون درد است که معمولا در بیمارستان یا در یک کلینیک سرپایی انجام می شود. شما ژله را روی سینه برهنه‌تان می‌مالید و یک اپراتور باتجربه کاوشگر را دور سینه‌تان حرکت می‌دهد تا دید خوبی از قلب شما داشته باشد. این تست سلامت قلب می تواند موارد زیر را برای وضعیت قلب شما بررسی کند:

  • اندازه قلب
  • چقدر عضله قلب منقبض و آرام می باشد.
  • دریچه ها چقدر خوب کار می کنند.

الکتروکاردیوگرام

الکتروکاردیوگرام (ECG) آزمایشی است که فعالیت الکتریکی قلب را ثبت می کند. ECG آنچه را که در نواحی مختلف قلب اتفاق می‌افتد منعکس می‌کند و به شناسایی هرگونه مشکل در ریتم یا ضربان قلب کمک می‌کند. ECG بدون درد است و حدود 5-10 دقیقه طول می کشد تا انجام شود.

نوار قلب 24 ساعته یا سرپایی

در این آزمایش الکترودها به یک جعبه کوچک وصل شده و به یک تسمه متصل می شوند. شما این کمربند را به مدت 24 ساعت در حین انجام فعالیت های عادی روزانه خود می بندید. ECG نظارت خواهد شد و می تواند هر گونه ناهنجاری را در طول روز ثبت کند. همچنین از شما خواسته می شود که علائم را ثبت کنید. سپس این می تواند توسط الکتروفیزیولوژیست یا متخصص قلب ارزیابی شود.

تست اضطراب

تست های سلامت قلب || پزشکت

این تست استرس – یا تست تحمل ورزش (ETT) یا تست تردمیل – شبیه ECG است، اما فعالیت قلب را هنگامی که سخت‌تر کار می‌کند، ثبت می‌کند، برای مثال زمانی که روی تردمیل راه می‌روید. این ECG “ورزش” نحوه واکنش قلب به ورزش را ثبت می کند.

تست شیب

آزمایش شیب به پزشک این امکان را می دهد که فشار خون و ضربان قلب شما را هنگامی که دراز کشیده و ایستاده اید کنترل کند. این تست برای ارزیابی علائمی که ممکن است تجربه کرده‌اید، مانند سبکی سر یا سرگیجه را ارزیابی کند و ببیند آیا علائم شما با فشار خون یا ضربان قلب شما مرتبط است یا خیر. این آزمایش معمولاً به عنوان یک قرار سرپایی در بخش الکتروفیزیولوژی انجام می شود.

تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI)

این اسکن بدون درد از یک میدان مغناطیسی داخل دستگاه اسکن برای تولید تصاویری از قلب و عروق خونی استفاده می کند. برای بررسی مشکلات ساختار قلب و خون رسانی مفید است. برای گرفتن تصاویر از افرادی که مشاهده آناتومی عروق و قلب آنها با استفاده از آنژیوگرافی دشوار است بسیار مفید است.

MRI قلب (تصویربرداری تشدید مغناطیسی) یک آزمایش تصویربرداری بدون درد است که از امواج رادیویی، آهنرباها و رایانه برای ایجاد تصاویر دقیق از قلب شما استفاده می کند. این می تواند به پزشک شما کمک کند تا تشخیص دهد که آیا شما بیماری قلبی دارید یا خیر، و اگر چنین است، چقدر شدید است. MRI قلب همچنین می تواند به پزشک شما کمک کند تا بهترین راه را برای درمان مشکلات قلبی مانند:

  • پریکاردیت
  • تومورهای قلبی
  • بیماری عروق کرونر
  • مشکلات دریچه قلب
  • آسیب ناشی از حمله قلبی

MRI یک دستگاه بزرگ و تونل مانند است. شما هنوز روی میزی دراز کشیده اید که شما را به دستگاه MRI می کشاند. دستگاه هنگام عکس گرفتن از قلب شما صداهای بلندی تولید می کند. معمولا حدود 30-90 دقیقه طول می کشد. گاهی اوقات قبل از آزمایش، ممکن است رنگ کنتراست تزریق شود. این رنگ قلب و عروق خونی شما را در تصاویر برجسته می کند.

توموگرافی کامپیوتری قلب (سی تی قلب)

سی تی قلب از یک دستگاه اشعه ایکس ویژه استفاده می کند که در اطراف بدن شما حرکت می کند و تصاویر سه بعدی دقیقی از قلب شما می گیرد. سی تی اسکن قلب (توموگرافی کامپیوتری) یک آزمایش تصویربرداری بدون درد است که از اشعه ایکس برای گرفتن تصاویر دقیق از قلب و عروق خونی آن استفاده می کند. رایانه ها می توانند این تصاویر را برای ایجاد یک مدل سه بعدی (سه بعدی) از کل قلب ترکیب کنند. این آزمایش می تواند به پزشکان در تشخیص یا ارزیابی موارد زیر کمک کند:

  • مشکلات آئورت
  • بیماری های پریکارد
  • بیماری عروق کرونر
  • تجمع کلسیم در عروق کرونر
  • مشکلات در عملکرد قلب و دریچه ها

قبل از انجام آزمایش، یک رنگ کنتراست تزریق می کنید. این رنگ قلب و عروق خونی شما را در تصاویر برجسته می کند. سی تی اسکنر یک دستگاه بزرگ و تونل مانند است. شما بی حرکت روی میزی دراز می کشید که شما را به داخل اسکنر می کشاند و اسکنر حدود 15 دقیقه عکس ها را می گیرد.

آنژیوگرافی عروق کرونر

تست های سلامت قلب || پزشکت

آنژیوگرافی کرونری نوعی اشعه ایکس است که برای بررسی شریان‌های کرونر خونرسانی به عضله قلب استفاده می‌شود. این بهترین روش برای تشخیص بیماری عروق کرونر، شرایطی که بر شریان های اطراف قلب تأثیر می گذارد، است.

در طول آزمایش، یک لوله بلند و انعطاف پذیر به نام کاتتر در یک رگ خونی در کشاله ران یا بازو قرار داده می شود. سپس نوک کاتتر به قلب و عروق کرونر شما وارد می شود.

سپس رنگ مخصوص از طریق کاتتر خوب به شریان های کرونر تزریق می شود و تصاویر اشعه ایکس گرفته می شود. به این تصاویر ایجاد شده در طی آنژیوگرافی آنژیوگرافی می گویند.

از این تصاویر برای شناسایی تنگی یا انسداد شریان هایی که ممکن است مسئول علائم شما باشد استفاده می شود. این آزمایش همچنین گاهی اوقات برای تشخیص بیماران مبتلا به بیماری دریچه قلب و عضله لازم است.

اسکن تالیوم (سینتی گرافی پرفیوژن میوکارد)

این اسکن نشان می دهد که چقدر خون از طریق عروق کرونر به عضله قلب می رسد. مقدار کمی تالیم (ماده رادیواکتیو) به داخل سیاهرگ تزریق می شود و یک دوربین مخصوص در اطراف قلب شما حرکت می کند. دوربین آثاری از تالیم را می‌گیرد و عکس‌هایی تولید می‌کند.

از آنجایی که تالیم به‌خوبی به مناطقی که خون ضعیفی دارد حرکت نمی‌کند، می‌توان از تصاویر برای مشاهده میزان خون به قلب شما استفاده کرد. اگر نمی توان این کار را انجام داد یا زمانی که به اطلاعات خاصی در مورد عضله قلب نیاز است که تست ورزش تردمیل نمی تواند ارائه دهد، جایگزین مفیدی برای تست ورزش است. این کار در حالت استراحت و در حین ورزش انجام می شود. سطوح بسیار کم تابش استفاده شده ایمن در نظر گرفته می شود.

اشعه ایکس قفسه سینه

رادیوگرافی قفسه سینه برای نشان دادن اندازه و شکل قلب و تشخیص اختلالات قفسه سینه مفید است. این می تواند اطلاعات بیشتری را در مورد علائم شما به پزشکان ارائه دهد (که اغلب می تواند به بیماری قفسه سینه و قلب مربوط شود) و همچنین می تواند هر مایعی را در ریه ها نشان دهد که ممکن است ناشی از بیماری قلبی باشد.

آزمایشات خون

تست های سلامت قلب || پزشکت

تعدادی آزمایش خون وجود دارد که می توان برای رد سایر علل علائم قلبی و اندازه گیری سطوح مختلف در بدن که می تواند بر قلب تأثیر بگذارد، انجام داد. در صورت شروع یک داروی جدید قلب، ممکن است آزمایش خون نیز انجام شود.

رایج ترین آنها عبارتند از:

  • گلوکز: این آزمایش سطح قند خون را اندازه گیری می کند.
  • عملکرد کبد و تیروئید: این آزمایش ها عملکرد کبد و عملکرد تیروئید را اندازه گیری می کنند.
  • اوره و الکترولیت ها (Us و Es) : سطح اوره به نظارت بر عملکرد کلیه ها کمک می کند. الکترولیت ها به تثبیت ریتم قلب کمک می کنند.
  • شمارش کامل خون (FBC): این آزمایش سطح گلبول های قرمز، گلبول های سفید و پلاکت ها را اندازه گیری می کند. همچنین میزان هموگلوبین (جزء حامل اکسیژن گلبول های قرمز) را اندازه گیری می کند.
  • آزمایش خون تروپونین: تروپونین پروتئینی است که با آسیب عضله قلب در جریان خون آزاد می شود. سطح تروپونین اندازه گیری سریع و دقیق هرگونه آسیب عضله قلب را فراهم می کند. این برای کمک به ارزیابی پس از حمله قلبی مشکوک استفاده می شود. ممکن است پس از پذیرش در بیمارستان و/یا 12 ساعت پس از شروع علائم مصرف شود.

کاتتریزاسیون قلبی

کاتتریزاسیون قلبی یک روش پزشکی است که برای تشخیص و درمان برخی از بیماری های قلبی استفاده می شود. برای این روش، پزشک یک کاتتر (لوله بلند، نازک و انعطاف پذیر) را در یک رگ خونی در بازو، کشاله ران یا گردن شما قرار می دهد و آن را به قلب شما می زند. پزشک می تواند از کاتتر برای موارد زیر استفاده کند:

  • آنژیوگرافی عروق کرونر انجام می شود. این شامل قرار دادن نوع خاصی از رنگ در کاتتر است، بنابراین رنگ می تواند از طریق جریان خون به قلب شما برسد. سپس پزشک از قلب شما عکسبرداری با اشعه ایکس می گیرد. این رنگ به پزشک اجازه می دهد تا عروق کرونر شما را در عکس رادیوگرافی ببیند و بیماری عروق کرونر (تجمع پلاک در رگ ها) را بررسی کند.
  • از خون و عضله قلب نمونه برداری می شود. اگر پزشک تشخیص داد که شما به آن نیاز دارید، اقداماتی مانند جراحی جزئی قلب یا آنژیوپلاستی را انجام دهید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز