لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


کمردرد به عنوان یکی از علائم احتمالی کووید -19 در حال ظهور است. بررسی ها نشان می دهد افراد زیادی پس از ابتلا به کووید -19 کمردرد شدید و مداوم گزارش کرده اند. البته احساس درد در کمر به تنهایی نمی تواند علائم و نشانه ابتلا به کرونا باشد. بنابراین برای اینکه بفهمید آیا کرونا باعث کمردرد می شود یا نه ادامه مقاله را تا انتها بخوانید.

به نظر می رسد کمردرد ناشی از کووید بعداً در این بیماری رخ می دهد. بعید است که علامت اولیه باشد. حتی می تواند در حالی که علائم اصلی سرفه، تنگی نفس، از دست دادن بویایی و خستگی در حال بهبود است، بروز پیدا کند. البته، اگر قبل از ابتلا به کووید کمر درد داشتید، ممکن است دوباره آن را تجربه کنید و سپس ویروس می تواند این وضعیت را بدتر کند.

کمردرد یکی از شایع ترین مشکلی است که توسط متخصصان توانبخشی درمان می شود. اما از زمان شروع همه گیری COVID-19، متخصصان توانبخشی می گویند که در بیماران مبتلا به کمردرد افزایش یافته است.

اگرچه پزشکان هنوز در حال یادگیری درباره اثرات COVID-19 هستند، کمردرد معمولاً علامت COVID-19 نیست. با این حال، اگر درد عضلانی عمومی، سردرد، تب، لرز، سرفه یا تنگی نفس همراه با کمر درد دارید، ممکن است با عفونت COVID-19 سر و کار داشته باشید. افرادی که مبتلا به COVID-19 هستند ممکن است به دلیل واکنش التهابی بدن، در عضلات و دردهای بدن دچار شوند. برخی از افراد حتی ممکن است بعد از واکسن کووید،  درد عضلانی را تجربه کنند، که طبیعی است و به این معنی است که سیستم ایمنی بدن آنها کار خود را انجام می دهد.

چگونه تشخیص دهیم که کمردرد ناشی از کووید است یا خیر؟

اگر قبلاً کمردرد داشته اید، می دانید چه حسی دارد. هرگونه کمردرد که در یک قسمت غیرطبیعی از کمر احساس شود می تواند ناشی از عفونت ویروس کرونا باشد.

کمردرد مربوط به خود COVID-19 اغلب متفاوت از فشار بیش از حد است. درد ناشی از فعالیت بیش از حد معمولاً چند روز طول می کشد. اما درد ناشی از COVID-19 ممکن است چند روز یا چند هفته طول بکشد.

افرادی که به کووید -19 مبتلا می شوند نیز ممکن است زمان زیادی را برای بهبودی در رختخواب صرف کنند، که ممکن است به علت کم شدن عضلات و تغییر بیومکانیک ستون فقرات منجر به کمردرد شود.

فرق کمردرد معمولی با کمردرد ناشی از کرونا

کمردرد و کرونا | پزشکت

کمردرد ناشی از کرونا با کمردرد معمولی فرق دارد. کمردرد با کووید به احتمال زیاد به عنوان یک درد عمیق و شدید احساس می شود نه یک درد شدید و چاقو که اغلب با اسپاسم مفصلی یا عضلانی کمردرد معمولی ایجاد می شود. نکته مهم این است که کمردرد کووید با تغییر وضعیت بدن  کمتر نمی شود. به عنوان مثال،  کمردرد معمولی هنگام خوابیدن، ایستادن یا به طور معمول نشستن ممکن است کمی احساس بهتری داشته باشید. اما کمردرد ناشی از کووید به احتمال زیاد در همه موقعیت ها ادامه دارد اما در برخی موقعیت ها بدتر است.

ابتلا به کرونا با افزایش التهاب در بدن همراه است. بروز این التهاب در مفصل کمر یا لگن می تواند منجر به کمر درد شود. علت دیگر به طور مستقیم به ویروس مربوط نمی شود بلکه ناشی از عدم تحرک آن است. اگر احساس ناراحتی، خستگی و درد می کنید. احتمالاً فعالیت کمتری دارید. این عدم فعالیت می تواند باعث کمردرد معمولی و سفتی دیگر مفاصل و ماهیچه ها شود. این دردها سپس توسط کووید تشدید می شود. برخی از افراد بعد از کووید نیز مشکلات شانه و بازو را تجربه می کنند، به ویژه اگر در بیمارستان بستری شده باشند.

اما این همه ماجرا نیست. اگر سرفه می کنید، می تواند کمرتان را تحت فشار قرار دهد. برای احساس تأثیر بر روی کمر، بایستید، دستان خود را روی کمر قرار دهید و به آرامی سرفه کنید.

چرا COVID-19 باعث کمردرد می شود؟

دردهای عمومی بدن، درد عضلانی یا درد مفاصل از علائم شایع COVID-19 و سایر عفونت های ویروسی است. تصور می شود که درد در درجه اول ناشی از پاسخ ایمنی بدن شما است.

عفونت COVID-19 می تواند مولکول های پیش التهابی به نام سایتوکین را توسط سیستم ایمنی بدن شما تحریک کند. یک بررسی تحقیق در سال 2020 نشان داد که این مولکول ها ممکن است تشکیل مولکولی به نام پروستاگلاندین E2 را تحریک کنند که روی اعصاب شما تأثیر می گذارد و پیام های درد را به مغز شما می فرستد.

یک بررسی تحقیقی دیگر در سال 2020 نشان داد که دردهای عضلانی ناشی از عفونت های ویروسی با تنظیم بیش از حد یک سایتوکاین خاص به نام اینترلوکین 6 مرتبط است.

همچنین گفته شده است که ویروس عامل COVID-19 ممکن است باعث آسیب بافتی شود که در ایجاد درد نقش دارد.

ویروسی که باعث COVID-19 می شود می تواند از آنزیمی به نام آنژیوتانسین تبدیل کننده 2 (ACE2) برای ورود به سلول های شما تقلید کند. پژوهشنامه 2020 در آغاز این بخش نشان داد که گیرنده برای این آنزیم در بسیاری از بدن شما قطعات، از جمله عضلات اسکلتی یافت می شود.

مطالعات کالبد شکافی بر روی افرادی که دچار سندرم تنفسی حاد شدید (SARS) شدند، یک بیماری تنفسی ناشی از ویروس مشابه SARS-CoV-2، شواهدی از وجود این ویروس در بافت ماهیچه ای پیدا نکرد. بنابراین، تحقیقات بیشتری لازم است تا بفهمیم آیا آسیب عضلانی عامل درد در افراد مبتلا به COVID-19 است.

کمردرد به دلیل تغییرات مرتبط با بیماری همه گیر

شرایطی که باعث کمردرد می شود – از جمله فتق دیسک، آرتریت نخاعی و کشیدگی عضلات کمر – به دلیل همه گیری تغییر نکرده است. با این حال، آنچه تغییر کرده است شیوه زندگی و عادات روزانه مردم است.

کارشناسان در این مورد می گویند: “یکی از تفاوت هایی که ما متوجه آن شده ایم، افزایش تعداد فتق دیسک است.” با توجه به اینکه تعداد زیادی از مردم در خانه کار می کنند، متوجه می شویم که بسیاری از بیماران ما با استفاده از لپ تاپ و نشستن طولانی مدت روی نیمکت، تخت یا صندلی ناهار خوری دچار گرفتگی عضلات یا فتق دیسک می شوند.

کار در خانه نیز منجر به تغییر روال عادی شده است که ممکن است به سطوح پایین فعالیت کمک کند. افرادی که قبلاً در تعطیلات با همکاران خود قدم می زدند یا برای تمرین در راه بازگشت به خانه به باشگاه می رفتند. در شیوع کرونا دیگر ممکن است در این فعالیت ها شرکت نکنند و عدم تحرک ممکن است منجر به ضعف و سفت شدن ماهیچه ها و در نهایت کمردرد شود.

در صورت داشتن کمردرد با کووید چه کاری می توانید بکنید؟

کمردرد و کرونا | پزشکت

کمردرد ناشی از کووید به خودی خود بهتر می شود. اما می توانید با برخی از تمرینات ملایم علائم خود را تسکین دهید. در طول روز به یاد داشته باشید که وضعیت خود را به طور منظم تغییر دهید. تا بدن شما در یک موقعیت قرار نگیرد. به تدریج می توانید تمرینات بیشتری مانند پیاده روی یا استفاده از نوارهای مقاومتی را انجام دهید.

اگر علائم کمر شما بعد از 4 هفته بدتر می شود یا بهتر نمی شود، بهتر است با پزشک مشورت کنید.

پیشگیری و درمان کمردرد های مرتبط با بیماری همه گیر

بیمارانی که به دلیل COVID-19 دچار کمردرد می شوند، ممکن است با استفاده از داروهای مسکن بدون نسخه یا کمپرس گرم در حین پیشرفت عفونت، تسکین پیدا کنند. با این حال،   چند کار وجود دارد که مردم می توانند برای پیشگیری و درمان سایر انواع کمردردهای مرتبط با همه گیری انجام دهند.

کارشناسان از کلمه اختصاری “BACK” برای کمک به بیماران خود استفاده می کند تا به خاطر بسپارند که برای پیشگیری و درمان کمردرد باید چه کار کنند:

  • B-Bust-a-Move. دوچرخه سواری، پیاده روی، کشش یا رقص. بهتر است ایم حرکت ها را بخشی از برنامه روزانه خود قرار دهید.
  • زنگ هشدار. زنگ هشدار را تنظیم کرده و حرکت را به یک عادت تبدیل کنید. هر نیم ساعت یکبار فعالیتی مانند حرکات کششی یا راه رفتن حتی در حین کار انجام دهید.
  • استراحت. تحقیقات نشان می دهد که اضطراب و کم خوابی که برخی از افراد در طول COVID-19 با آن روبرو هستند می تواند به منقبض شدن ماهیچه ها و درد در بدن کمک کند. برای کاهش استرس از طریق مدیتیشن یا سایر فعالیتهای آرامش بخش اقدام کنید.
  • با استفاده از صندلی حمایتی با بالش کمری، اجتناب از قوز کردن، بالا آوردن صفحه کامپیوتر خود و انجام تنظیمات دیگر برای کاهش استرس بر بدن، وضعیت بدن خود را سالم و مناسب نگه دارید.

اما بیشتر از همه، کارشناسان تأکید کردند که یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی باید همیشه کمردردهای مداوم یا شدید را ارزیابی کند.

چه زمانی برای کمردرد ناشی از کرونا به پزشک مراجعه کنیم؟

کمردرد و کرونا | پزشکت

بیشتر کمردردهای خفیف تا متوسط ناشی از کشیدگی ماهیچه ها به خودی خود در عرض 1-2 هفته بهبود می یابد. اگر درد همچنان ادامه داشت، یا اگر دچار آسیب دیدگی شدید، درد ناگهانی شدید یا درد یا بی حسی در پاهای خود شدید، باید فوراً معاینه شوید.

شایر علائم و”پرچم قرمز” که نشان می دهد شما ممکن است به فوریتهای مراقبت های بهداشتی نیاز داشته باشد شامل ضعف، بی حسی، سوزن سوزن شدن، از دست دادن کنترل روده یا مثانه و کاهش ناخواسته وزن است.

بسیاری از بیماران به دلیل COVID-19 از مراجعه به یک مرکز مراقبت های بهداشتی تردید دارند و ممکن است مراقبت از کمر درد را به تاخیر بیاندازند. اما شما می توانید با استفاده از خدمات درمانی مشاوره آنلاین با پزشکان و متخصصان زیادی در ارتباط باشید. از آنها کمک بگیرید. همچنین، بهترین و آسان ترین روش درمان کمردرد در سه ماه اول شروع است تا از مزمن شدن آن جلوگیری شود.

سخن آخر

COVID-19 یک عفونت تنفسی است که توسط یک ویروس در خانواده ویروس کرونا به نام SARS-CoV-2 ایجاد می شود. به طور معمول باعث علائم شبیه آنفولانزا مانند تب، سرفه و خستگی می شود. بدن درد و درد نیز از جمله شایع ترین علائم گزارش شده است. کمر یکی از شایع ترین مکان هایی است که افراد مبتلا به COVID-19 احساس درد می کنند. کمردرد اغلب در مراحل اولیه بیماری ظاهر می شود. اما می تواند یک علامت طولانی مدت باشد که هفته ها یا ماه ها پس از عفونت ادامه می یابد.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز