لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

علل درد ترقوه و گزینه های درمانی

علل درد ترقوه و گزینه های درمانی || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


شایع ترین علل درد استخوان ترقوه معمولاً به جراحات مربوط می شود. با این حال، درد استخوان ترقوه ممکن است به دلیل برخی از موقعیت های خواب و همچنین برخی از بیماری های زمینه ای ایجاد شود. حتی این درد احتمال دارد به صورت احساس حساسیت، درد یا ضربان توصیف شود و ممکن است به طور ناگهانی یا تدریجی بروز کند. ما در این مقاله از پزشکت علل شایع و نادر درد استخوان ترقوه را توضیح می دهیم. همچنین شامل زمان تماس با پزشک، نحوه تشخیص بیماری های ترقوه و همچنین گزینه های درمانی می شود.

علل شایع درد استخوان ترقوه

علل شایع درد استخوان ترقوه شامل آسیب ناشی از ضربه و آرتریت است. برخی از موقعیت های خوابیدن نیز می تواند باعث درد استخوان ترقوه شود. علل تروماتیک معمولاً بلافاصله با درد شدید و ناگهانی در زمان آسیب احساس می شود. اما علل غیر ضربه ای ممکن است به تدریج ایجاد شوند و ممکن است دردناک نباشند مگر اینکه بخواهید بازو یا شانه خود را حرکت دهید.

شکستگی استخوان ترقوه

اگر زمین بخورید و روی شانه یا بازوی خود فرود بیایید، ممکن است شکستگی استخوان ترقوه یا شکستگی استخوان ترقوه رخ دهد. تصادف رانندگی نیز می تواند منجر به شکستگی استخوان ترقوه شود. شکستگی استخوان ترقوه می تواند منجر به درد و تورم شدید شود و حرکت بازو را دشوار کند.

آرتروز

مفصل استرنوکلاویکولاریا مفصل SC، بین استخوان سینه و استخوان ترقوه قرار دارد. آرتریت، به ویژه آرتروز، می تواند منجر به ساییدگی غضروفی شود که مفصل SC را می پوشاند. این می تواند باعث درد، سفتی و التهاب شود. آرتروز مفصل AC همچنین می تواند باعث درد در استخوان ترقوه، گردن و شانه شود.

مطالعه بیشتر: روشهای درمانی آرتروز 

جداسازی مفصل آکرومیوکلاویکولار (AC)

مفصل AC کمی غضروف یا بافت انعطاف پذیر است که استخوان ترقوه را به کتف متصل می کند. کتف استخوان مثلثی شکل در پشت شانه است. آسیب ناشی از ضربه مستقیم به شانه یا بازو می تواند استخوان ترقوه را از کتف در مفصل AC جدا کند. این می تواند منجر به درد، حساسیت و مشکل در حرکت شانه شود.

وضعیت خواب

اگر همیشه به پهلو بخوابید، مخصوصاً به یک پهلو، می تواند فشار زیادی به استخوان ترقوه و شانه شما وارد کند. ممکن است شما را سفت و دردناک کند، اما ممکن است خوابیدن به پهلو منجر به موارد زیر شود:

  • پارگی در روتاتور کاف که عضلات اطراف مفصل شانه هستند.
  • تاندونیت، التهاب تاندون ها که می تواند باعث درد و مشکل در حرکت شود.
  • گرفتگی عصب که به آن عصب فشرده نیز گفته می شود که می تواند باعث درد، حساسیت و بی حسی در اطراف ناحیه نهفته شود.

علل شایع درد استخوان ترقوه شامل صدمات ناشی از تروما، آرتریت و برخی موقعیت‌های خوابیدن است. اما علل آسیب زا ممکن است باعث درد فوری شود، در حالی که علل غیر ضربه ای ممکن است منجر به دردی شود که در طول زمان ایجاد می شود.

در صورت لزوم همین الان با متخصص ارتوپدی آنلاین در پزشکت مشورت کنید.

علل درد ترقوه و گزینه های درمانی || پزشکت

علامت کهر

علامت Kehr درد شانه چپ است که زمانی رخ می‌دهد که خون ناشی از پارگی طحال، دیافراگم را تحریک می‌کند، ماهیچه‌ای که به تنفس کمک می‌کند. عصب فرنیک که به دیافراگم کمک می کند تنفس را مدیریت کند، مسئول این امر است. این بسته فیبر نزدیک، تحریک را حس می کند و سیگنال های درد را منتقل می کند. و از آنجایی که عصب از گردن به دیافراگم می رود، آن درد را می توان در شانه احساس کرد. به طور خاص، در جایی که بالای شانه به انتهای استخوان ترقوه می رسد، درد دردناکی وجود دارد. این نوع بیماری به عنوان درد ارجاعی توصیف می‌شود، یعنی زمانی که درد یا علائم در مناطقی غیر از محل آسیب یا وضعیت واقعی احساس می‌شود.

سندرم خروجی قفسه سینه

قفسه سینه خروجی ناحیه بین دنده بالایی و پایین ترقوه است. سندرم خروجی قفسه سینه زمانی اتفاق می‌افتد که اعصاب یا رگ‌های خونی در این ناحیه توسط استخوان ترقوه، دنده یا عضلات گردن له می‌شوند. این می تواند منجر به درد، سوزن سوزن شدن و تورم شود.

استئومیلیت

استئومیلیت یک عفونت استخوانی است که ممکن است زمانی رخ دهد که باکتری یا قارچ وارد سیستم شما شود. اگر شکستگی مرکب را تجربه کنید، این ممکن است اتفاق بیفتد، یعنی زمانی که یک استخوان شکسته از طریق پوست وارد شود. زخم در نزدیکی ترقوه؛ یا یک عفونت سیستمیک، مانند سپسیس. علائم استئومیلیت ممکن است شامل درد، گرمی مفاصل و تورم باشد.

اوستیت متراکم

این بیماری نادر که علت شناخته شده ای ندارد، می تواند منجر به درد و تورم در استخوان ترقوه شود. این یک اختلال خوش خیم است، به این معنی که سرطانی نیست و به سایر نواحی بدن سرایت نمی کند. درمان ممکن است شامل آنتی بیوتیک ها یا داروهای ضد التهابی باشد.

مطالعه بیشتر: سولینداک داروی ضدالتهاب

جهت ویزیت غیرحضوری و فوری با متخصص ارتوپدی همین الان کلیک کنید.

علل درد ترقوه و گزینه های درمانی || پزشکت

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

اینکه برای درد ترقوه چه زمانی به پزشک مراجعه کنید، به چند عامل بستگی دارد.

در مورد ضربه، مهم ترین عامل این است که آیا درد قابل تحمل است یا نه. اگر درد زیادی دارید، بهتر است فورا به مراقبت های اورژانسی بروید. درد ناگهانی و شدید ناشی از آسیب می‌تواند به این معنی باشد که استخوان ترقوه شکسته یا دررفته است یا از سایر استخوان‌های اطراف آن جدا شده است. اگر درد پس از آسیب قابل تحمل است، یا در طول زمان درد تدریجی را تجربه می کنید که به دلیل آسیب نیست، می توانید با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی اولیه خود قرار ملاقات بگذارید.

اما در صورت بروز شرایط زیر بهتر است با پزشک تماس بگیرید:

  • شما آسیب قابل توجهی در استخوان ترقوه دارید و احساس گیجی و تنگی نفس می کنید.
  • درد استخوان ترقوه بدون ضربه زمانی بدتر می شود که صاف دراز بکشید یا با درد معده همراه باشد، زیرا این می تواند به این معنی باشد که طحال شما پاره شده است.
  • شما احساس درد در بازوها، شانه ها، استخوان ترقوه، گردن یا کمر می کنید و همچنین احساس ضعف می کنید و درد قفسه سینه دارید.

تشخیص علل درد ترقوه

برای تشخیص علت درد استخوان ترقوه، پزشک یک تاریخچه پزشکی دقیق می گیرد و شما را معاینه فیزیکی می کند. در مرحله بعد، آزمایشات تصویربرداری ممکن است انجام شود، از جمله:

  • اشعه ایکس، که ممکن است برای بررسی شکستگی استخوان استفاده شود.
  • اسکن های توموگرافی کامپیوتری (CT) که ممکن است برای بررسی شکستگی استخوان ها و همچنین خونریزی داخلی استفاده شود.
  • اسکن استخوان، که ممکن است برای بررسی آسیب استخوان یا بیماری استفاده شود.

درمان درد استخوان ترقوه

در موارد تروماتیک درد استخوان ترقوه، به ویژه اگر شک به شکستگی استخوان ترقوه باشد، می توان با قرار دادن بازو در بند از حرکت (بی حرکت) بازوی آسیب دیده جلوگیری کرد. این را می توان در زمانی که منتظر مراقبت های پزشکی فوری هستید انجام داد.

یک بند را می توان از یک حوله، یک باند الاستیک یا یک لباس درست کرد. هنگام پوشیدن بند، بازوی شما باید روی قفسه سینه قرار گیرد و دست شما باید بالاتر از آرنج باشد. بند نباید خیلی شل یا سفت به نظر برسد.

درد خفیف استخوان ترقوه که ممکن است مربوط به کشیدگی عضلانی یا آسیب جزئی باشد را می توان با نسخه اصلاح شده روش RICE در خانه درمان کرد. این مخفف:

  • استراحت. از فعالیت هایی که حتی فشار جزئی بر روی شانه شما وارد می کند خودداری کنید.
  • یخ. هر چهار ساعت یکبار حدود 20 دقیقه روی محل درد بسته می شود.
  • فشرده سازی. شما به راحتی می توانید زانو یا مچ پا آسیب دیده را در یک باند پزشکی بپیچید تا تورم و خونریزی داخلی را محدود کنید. در مورد درد استخوان ترقوه، یک متخصص پزشکی می تواند شانه شما را با دقت بپیچد، اما سعی نکنید به تنهایی این کار را انجام دهید. بی حرکت نگه داشتن بازو و شانه در یک بند ممکن است به کاهش آسیب بیشتر کمک کند.
  • ارتفاع. برای کمک به کاهش تورم شانه خود را بالاتر از قلب خود نگه دارید. یعنی در 24 ساعت اول صاف دراز نکشید. در صورت امکان با سر و شانه های خود کمی بالاتر بخوابید.

اگر پس از تجربه یک آسیب تروماتیک منتظر درمان هستید، بهتر است از تکنیک های کمک های اولیه برای محافظت از آسیب خود در برابر آسیب بیشتر و کاهش درد استفاده کنید. اگر عفونت دارید، پزشک ممکن است یک آنتی بیوتیک نیز تجویز کند.

مطالعه بیشتر: درد استخوان از علل تا درمان

برای ویزیت تصویری با متخصص آنلاین در پزشکت کلیک کنید.

علل درد ترقوه و گزینه های درمانی || پزشکت

سوالات متداول

  • علامت کهر چیست؟

علامت کهر یک درد ارجاعی شانه است که در اثر خروج خون از پارگی طحال و تحریک دیافراگم ایجاد می شود. درد ارجاعی زمانی است که یک احساس دردناک در جای دیگری از نقطه آسیب احساس شود. در این حالت، عصب فرنیک هنگامی که تحریک دیافراگم را تشخیص می دهد، سیگنال های درد را به شانه منتقل می کند.

  • چرا هنگام نفس کشیدن استخوان ترقوه من درد می کند؟

اگر هنگام نفس کشیدن استخوان ترقوه شما درد می کند، ممکن است به دلیل شکستگی ترقوه باشد. تنگی نفس می تواند نشانه چیزی بدتر باشد. برای جلوگیری از خطر دشواری تنفس، ممکن است ایده خوبی باشد که برای درمان فوری به یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی مراجعه کنید.

  • شکستگی استخوان ترقوه چقدر طول می کشد تا بهبود یابد؟

در بزرگسالان، شکستگی استخوان ترقوه به طور متوسط ​​10 تا 12 هفته طول می کشد تا بهبود یابد. در کودکان و نوجوانان، ممکن است چهار تا هشت هفته طول بکشد.

  • آیا درد استخوان ترقوه با سرطان مرتبط است؟

درد استخوان ترقوه همیشه با سرطان مرتبط نیست، اما تورم اطراف استخوان ترقوه می تواند نشانه سرطان یا عفونت باشد. این به شکل غدد لنفاوی ظاهر می شود که در صورت گسترش عفونت یا سرطان به آنها می توانند متورم شوند.

درد استخوان ترقوه می تواند ناشی از شرایط خاصی مانند آرتریت و همچنین آسیب ناشی از ضربه باشد. خوابیدن در موقعیت های خاص نیز می تواند منجر به پارگی و التهاب شود که می تواند باعث درد استخوان ترقوه شود. برخی بیماری‌های نادر مانند علامت کهر، سندرم خروجی قفسه سینه، استئومیلیت، و استئوتیت متراکم نیز می‌توانند باعث درد استخوان ترقوه شوند. درمان بستگی به علت زمینه‌ای دارد، اما ممکن است شامل بی‌حرکتی و داروهای مسکن باشد.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

2.3 / 5. تعداد رای ها: 6

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

32

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

32 دیدگاه

  1. درود سپاس ترقوه سمت راستم با افتاون کمی بطرف با کشیده شده الان ۱۰ روزی است با مراجعه به اورژانس نوبت ۲۰ روزه دادن حالا نه درد آنچنان دارم و حرکات دستم تقریبا معمولی هست ولی ترقوه در عکس ۵ میلیمتر نسبت به سمت مقابل بالا رفته تین بر میگرده سر جاش یا باید عمل شه در سن من ۶۲ ساله سپاسگزار از لطف محبت شما

    1. سلام احتمالا نیاز به عمل جراحی دارد لازم است به ارتوپد مراجعه فرمایید.

  2. سلام وقت بخیر ترقوه سمت چپ من حدودا دو هفته هست که درد شدیدی داره، تورم و قرمزی هیجای اون نیست ،بدن سازی و والبیال کار میکنم ممکنه بخاطر کشیدگی ماهیچه های اطرافش باشه؟

    1. استخوان ترقوه من چن سال هست درد داره متورم هست و گاهی سرخ میشه و دردش به سمت دست و شانه میره و محدودیت حرکتی برام ایجاد میکنه و تا حدی که گاهی نمیتونم با دستم کاری کنم.تورم اون با چشم دیده میشه و لمس کنم به اندازه یک گردو هست.

      1. سلام احتمال دررفتگی و یاشکستگی ترقوه مطرح است بهتر است به دکتر ارتوپد مراجعه نمایید.

  3. سلام من ترقوه سمت راست وقتی که میخوام دستم را تکان بدهم درد میکنه و دردش نمیزاره با دستم کاری انجام بدهم من کشتی میرم دردش می‌توان از آسیب در کشتی باشه؟

    1. سلام برای تعیین نوع و شدت آسیب لازم است از کتفتون گرافی گرفته شود.

  4. سلام دو ماهه ترقوه سمت چپم درد میکنه کشش نداشتم و تورم هم نداره شکستگی هم نداره و آرتروز گردن دارم ممنون میشم راهنمایی کنید

      1. سلام . ترقوه سمت راست یهو تیر میکشه و یه درد چند ثانیه ای باعث میشه بعد خوب میشه علتش چیه ؟۳۲ سالمه

  5. با عرض سلام
    بنده سرطان دارم و بهمن سال گذشته درمانم تمام شده و تحت نظر هستم
    به دلیل نامشخصی استخوان ترقوه من سمت راست خیلی درد می کنه
    میشه لطفا بنده را راهنمایی فرمایید

    1. سلام بهتر است با متخصص داخلی مشاوره نمایید.

      1. سلام
        چند وقته از استخوان ترقوه سمت سرشونه سمت راستم تق تق صدا میده یه درد خفیفیم داره علت از چی میتونه باشه

  6. با عرض سلام خدمت شما
    من چند وقتی هست با سوزش جفت استخوانهای ترقوه درگیر هستم قبلاً شانه ی سمت راستم بود الان با چند جلسه ورزش پیلاتس رفتم سوزش ترقوهام شروع شده میتونید منو راهنمایی کنید ممنون میشم.

  7. با عرض سلام خدمت شما
    من چند وقتی هست با سوزش جفت استخوانهای ترقوه درگیر هستم قبلاً شانه ی سمت راستم بود الان با چند جلسه ورزش پیلاتس رفتم سوزش ترقوهام شروع شده میتونید منو راهنمایی کنید ممنون میشم.

  8. سلام ببخشید من کیست سینه و زیر بغل دارم الان یه توده در نزدیکی گردن واستخوان ترقوه ام درآمده و استخوان ترقوه و شانه هام خیلی درد دارد میتواند بر اثر آن باشد یا نه

    1. سلام ابتدا سونوگرافی پستان و غدد لنفاوی انجام دهید سپس گرافی ترقوه درگیر

  9. سلام پایین تر از ترقوه سمت چپم نسبت به سمت راست ورم داره تقریبا یک هفته ای متوجه شدم بدنسازی کار میکنم
    ممکنه از وزنه سنگین باشه ؟
    چند وقت زمان می‌بره خوب بشه یا ورم بخوابه ؟

    1. سلام تاندون عضله سوپرااسپایناتوس ناحیه التهاب پیدا کرده از کورتون موضعی کمک بگیرید و فعلا بدنسازی را متوقف کنید

  10. سلام.حدود سه هفته س ترقوه سمت راستم در طول روز هفت هشت بار درد مبهم زیادی میگیره که هربار از چند ثانیه تا یکی دو دقیقه طول میکشه.ضربه نخورده بیماری خاصی هم ندارم.با چه روشی بفهمم مشکلم چیه؟

    1. سلام گرافی قفسه سینه انجام بدین و از بانداژ 8جهت کاهش درد کمک بگیرید احتمال التهاب عضله یا میوزیت هست که آزمایش خون کمک کننده هست از نظر فاکتورهای التهابی

  11. سلام سپاس بابت مطلب مفدتون. مادرم سال گذشته کنسر پاپیلاری کارسینوم تیرویید داشتن که تیرویید کتومی انجام دادن،باتوجه به اینکه زود متوجه شدن و توده نیم سانت بود نیاز به ید درمانی نداشتن.۲ماه پیش هم سونو نسج نرم گردن دادن و مشکلی نبود اما الان بیشتر از یک ماهه که هم سینشون خس خس میکنه و پشت کتفشون سمت راست درد میگیره هم استخون ترقوشون یهو تیر میکشه. امکانش هست مربوط به عود سرطان باشه؟اگرسی تی اسکن ریه بدن قابل تشخیص هست؟پیشاپیش از پاسخگوییتون سپاسگزارم

    1. سلام بررسی عود سرطان با تیروگلوبولین یا انتی بادی ضد آن بررسی میشود TSH سرم باید با مصرف لووتیروکسین زیر یک دهم نگهداشته شود در صورت مثبت بودن تیروگلوبولین پت اسکن بدن انجام میشه براشون کلسیم البومین خون رو هم حتما بررسی کنید بدلیل افت کلسیم بعد عمل و اختلال غدد پاراتیرویید

  12. سلام تازگی ها دارم ورزش برای سر شونه و دستام میکنم و دیشب که خوابیدم صبح بلند شدم دیدیم ترقوه سمت چپم درد میکند و ترقوه سمته چپم هم یکم بالاتر از سمته راستم رفته

    1. سلام احتمال پارگی رباط ناحیه ترقوه هست نیاز به بررسی تصویر برداری نظیر ام ار ای دارین

  13. سلام و درود وقت بخیر
    من تقریبا ۱ ماه گردن درد دارم تقریبا زیر گردن وسط ترقوه انگار از داخل التهاب داشته باشه یه همچین حالتی و سینه هم میسوزه و بعضی وقتا به پشت گردن و شانه درد میکنه
    کلسترول بالا هم دارم
    میتونید کمکم کنید ممنونم

  14. درود اقای دکتر،تقریبأ حدود سه ماهه که شانه وترقوه چپ و راستم درد میکنه،سمت راست بیشتر میتونه علتش چی باشه؟

  15. سلام یه هفته ای هست که درد گردن و ترقوه دارم که میزنه به سرشانه و دست چپم کامل نمیتونم بالابیارم و خیلی نگرانم علتش چی میتونه باشه؟؟
    باتوجه باینکه حدود ۸سال قبل سرطان نازوفارنکس داشتم و درمان شده!

  16. با سلام و عرض ادب جناب دکتر حدود ۲۵روز است که زمین خوردم و کتف سمت چپ بسیار زیاد درد میکنه پس از مراجعه به دکتر وتهیه عکس علت درد بیرون زدن غده ترقوه میباشد با استفاده از داروی تجویز شده که پماد سالیسلات و چند عدد مسکن هیچ فرقی در بهبود درد نداشت لطفا راهنمایی کنید ممنون میشم

    1. سلام دوست عزیز، با توجه به سوالی که مطرح فرمودید برای بررسی تصاویر و شرح حال از متخصص ارتوپدی مشاوره دریافت کنید. باتشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز