لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

علت درد لگن ناشی از دویدن چیست؟

علت درد لگن ناشی از دویدن چیست؟ || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


علت درد لگن ناشی از دویدن در دوندگان می تواند به موارد زیادی ربط داشته باشد. یکی از آنها سفت شدن باسن است که می تواند اندام تحت فشار را کمتر انعطاف پذیر و منجر به استرس، فشار و در نهایت  درد و آسیب شود. در این مقاله از پزشکت هفت مورد از شایع ترین علل درد لگن ناشی از دویدن، همراه با گزینه های درمان و پیشگیری آورده شده است. دویدن فواید بی شماری از جمله بهبود سلامت قلب و عروق، خلق و خو و بهزیستی کلی دارد. با این حال، می تواند باعث آسیب به مفاصل، از جمله لگن شود.

کشیدگی عضلات و تاندونیت

کشیدگی عضلانی و تاندونیت زمانی است که از ماهیچه های لگن بیش از حد استفاده شود. احتمال دارد درد و سفتی در باسن خود احساس کنید، به خصوص زمانی که می دوید یا لگن خود را خم می کنید. فشار عضلانی و تاندونیت را با یخ زدن در ناحیه آسیب دیده چندین بار در روز درمان کنید. داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) را طبق دستور مصرف کنید. موارد جدی احتمال دارد نیاز به فیزیوتراپی داشته باشند.

سندرم باند ایلیوتیبیال

سندرم باند ایلیوتیبیال (ITBS) دوندگان را تحت تاثیر قرار می دهد و می تواند در امتداد قسمت خارجی لگن و زانو احساس شود. باند ایلیوتیبیال (IT) بافت همبندی است که در امتداد قسمت خارجی لگن تا زانو و ساق پا کشیده شده که در اثر استفاده بیش از حد و حرکات تکراری سفت و تحریک می شود.

علائم شامل درد و حساسیت در زانو، ران و لگن است. هنگام حرکت احتمال دارد صدای کلیک یا صدای پاپ را احساس کنید یا بشنوید. برای درمان ITBS، چند بار در روز از داروهای NSAID استفاده و ناحیه آسیب دیده را یخ درمانی کنید. حرکات کششی همچنین می تواند قدرت و انعطاف پذیری باند IT را بهبود بخشد. در برخی موارد احتمال دارد نیاز به تزریق کورتیکواستروئید باشد.

بورسیت تاندون عضلانی

بورس ها کیسه های پر از مایعی هستند که استخوان ها، تاندون ها و عضلات مفصل ران را محافظت می کنند. حرکات تکراری مکرر مانند دویدن به کیسه های بورس فشار وارد و باعث دردناک و ملتهب شدن کیسه های بورس می شود. این منجر به بورسیت شده که با التهاب، قرمزی و تحریک مشخص می شود.

برای درمان بورسیت تاندون عضلانی، از فعالیت های زیاد خودداری و استراحت کرده تا زمانی که احساس بهتری پیدا کنید. ناحیه آسیب دیده را چند بار در روز یخ بگذارید و برای کاهش درد و التهاب از NSAID استفاده کنید. گاهی اوقات از تزریق کورتیکواستروئید استفاده می شود.

به یک فیزیوتراپ مراجعه یا برخی از این تمرینات مفصل ران را به تنهایی انجام دهید. همیشه قبل از دویدن، بدن خود را با حرکات کششی گرم کنید و نوعی تمرین قدرتی برای باسن خود انجام دهید. اگر به طور ناگهانی قادر به حرکت دادن لگن خود نیستید، تب یا درد شدید دارید، به پزشک مراجعه کنید. التهاب شدید، قرمزی و کبودی نیز نیاز به مراجعه پزشک دارد.

سندرم هیپ

علت درد لگن ناشی از دویدن چیست؟ || پزشکت

سندرم هیپ یک کبودی روی لگن است که در اثر نوعی ضربه مانند افتادن، ضربه یا لگد ایجاد می شود. ناحیه آسیب دیده ممکن است متورم، کبود شده و دردناک باشد. اگر لگن کبودی دارید، تا زمان بهبودی استراحت و برخی از درمان های خانگی را برای کاهش کبودی امتحان کنید. چند بار در روز ناحیه آسیب دیده را به مدت 15 تا 20 دقیقه یخ بگذارید. برای کاهش التهاب و درد، از باند کشی به عنوان کمپرس استفاده کنید. همراه با NSAID ها، تزریق کورتیکواستروئید احتمال دارد در تاریخ بعدی توصیه شود.

پارگی غضروف لابرال

لابروم هیپ غضروفی است که در لبه بیرونی حفره مفصل ران قرار دارد و باسن را با بالشتک و تثبیت در بالای استخوان ران در حفره لگن محکم می کند. پارگی لابرال می تواند در اثر حرکات تکراری مانند دویدن ایجاد شود.

اگر پارگی لابرال لگن دارید، درد می تواند با صدای کلیک، قفل شدن، گرفتن صدا یا احساس هنگام حرکت همراه باشد. تحرک هنگام دویدن محدود خواهد بود و احتمال دارد دچار سفتی شوید. علائم همیشه برای تشخیص، واضح یا آسان نیستند. گاهی اوقات هیچ نشانه ای نخواهید داشت.

در شرایطی که مشکوک به پارگی لابرال لگن هستید به پزشک مراجعه کنید. احتمال دارد معاینه فیزیکی، اشعه ایکس، ام آر آی یا تزریق بیهوشی داده شود.

درمان می تواند شامل فیزیوتراپی، NSAID ها یا تزریق کورتیکواستروئید باشد. اگر با این درمان ها بهبودی مشاهده نکردید، احتمال دارد به جراحی آرتروسکوپی نیاز باشد.

شکستگی استخوان

شکستن لگن یک آسیب جدی است که عوارض خطرناک را به همراه دارد. شکستگی لگن اغلب زمانی رخ می دهد که استخوان زیر سر استخوان ران می شکند. معمولاً نتیجه یک آسیب ورزشی، سقوط یا تصادف رانندگی است. شکستگی لگن در افراد مسن شایع تر است.  التهاب شدید ممکن است با هر حرکتی با درد زیاد همراه باشد. شاید نتوانید به هیچ وجه روی پای آسیب دیده وزن وارد کنید یا حرکت کنید.

در حالی که برخی از درمان های محافظه کارانه می تواند به مدیریت علائم کمک کنند، در بیشتر مواقع جراحی مورد نیاز است. لگن نیاز به ترمیم یا تعویض دارد. فیزیوتراپی برای بهبودی پس از جراحی ضروری خواهد بود.

آرتروز

علت درد لگن ناشی از دویدن چیست؟ || پزشکت

آرتروز هیپ می تواند باعث درد مداوم در دوندگان شود که در ورزشکاران مسن شایع تر است.

پیشگیری و درمان آرتروز در اسرع وقت مهم است. یک رژیم غذایی ضد التهابی همراه با داروها می تواند برای تسکین درد و افزایش انعطاف پذیری مفید باشد. برخی موارد ممکن است نیاز به فیزیوتراپی یا جراحی داشته باشند. حفظ وزن سالم نیز در پیشگیری و درمان مهم است.

سایر علل احتمالی

  • درد عصب سیاتیک. عصب سیاتیک که از باسن تا پشت پا می گذرد، ممکن است در اثر دویدن ملتهب یا تحریک شود. احتمال دارد در لگن، باسن، کشاله ران و پایین پا احساس درد کنید. علائم دیگر شامل بی حسی، گزگز، ضعف و اسپاسم عضلانی است.
  • سندرم پیریفورمیس. پیریفورمیس ماهیچه ای از باسن است که می تواند با دویدن های مکرر تحریک و متورم شود. هنگامی این رخ می دهد که پیریفورمیس عصب سیاتیک را فشرده و علائم درد عصب سیاتیک را ایجاد می کند.
  • سندرم Iliotibial band. نوار ایلیوتیبیال (IT) در امتداد قسمت بیرونی باسن و از ران تا سطح زانوی امتداد دارد. وقتی می دوید، باند IT ممکن است با مالش روی سایر نواحی لگن و ساق پا تحریک  و باعث درد و گرفتگی لگن، ساق یا زانو شود.
  • فتق. برخی از فعالیت های شدید و بیش از حد می تواند عضله دیواره شکم را ضعیف کند. فتق زمانی رخ می دهد که برخی اندام‌ها یا قسمت‌هایی از شکم از ناحیه ضعیف بیرون زده و باعث برآمدگی یا توده‌ای دردناک می‌شود. درد زمانی که به شکم خود فشار می آورید یا به سمت پایین فشار می آورید (مانند زمانی که مدفوع می کنید) بدتر می شود.

برای بهبود درد لگن چه اقداماتی انجام دهیم؟

مهمتر از همه، اگر درد لگن دارید، از دویدن خودداری کنید. هنگامی که احساس بهتری پیدا کردید، به تدریج فعالیت را به روال خود بازگردانید تا از آسیب بیشتر پیشگیری شود.

برای تسریع روند بهبودی از یک رژیم غذایی سالم پیروی و از غذاهای سرشار از ویتامین D و کلسیم استفاده کنید. نمونه هایی از این غذاها عبارتند از:

  • ساردین
  • سالمون
  • غذاهای غنی شده مانند غلات یا شیر

هنگامی که به اندازه کافی بهبود حاصل شد، به تدریج تمرین خود را با نیمی از مدت زمان و شدت شروع کنید. به آرامی، اگر مناسب است، به روال دویدن قبلی خود برگردید.

چگونه از درد لگن پیشگیری کنیم؟

علت درد لگن ناشی از دویدن چیست؟ || پزشکت

پیشگیری بهترین دارو برای نگرانی های لگن است. به سطوح درد خود توجه و فوراً آنها را برطرف کنید. همیشه قبل و بعد از تمرین، حرکات کششی انجام دهید. در صورت لزوم، در حین ورزش برای کشش متوقف شوید یا به طور کامل استراحت کنید.

روی کفش‌های باکیفیت و مناسبی که برای جذب شوک طراحی شده‌اند، سرمایه‌گذاری کنید. برای بهبود عملکرد و کاهش درد می توان از درج های ارتز استفاده کرد. روی تقویت و کشش نه تنها باسن، بلکه چهارسر ران و کمر نیز کار کنید.

احتمال دارد بخواهید روی یک مربی شخصی سرمایه گذاری کنید تا فرم دویدن را یاد بگیرید، حتی اگر برای مدت کوتاهی باشد. آنها می توانند مکانیک و تکنیک های مناسب را آموزش دهند.

ورزش های تقویتی و کششی انجام دهید و همیشه قبل از دویدن بدن خود را گرم کنید. یوگای ترمیمی یا یین یوگا می تواند به کشش و بازیابی بافت های همبند در لگن کمک کند.

استراحت در بهبودی بسیار مهم است. اگر در اثر دویدن درد لگن را تجربه می کنید، احتمالاً از یک سبک زندگی فعال لذت می برید. نشستن در کنار زمین احتمال دارد ایده آل نباشد، اما تا زمانی که بهبودی کامل نداشته باشید، قطعا بهترین گزینه است.

اگر درد لگن ادامه پیدا کرد یا عود می کند، به پزشک ورزشی یا ارتوپد مراجعه کنید. آنها می توانند تشخیص و برنامه درمانی مناسب را ارائه دهند.

اگر آسیب مفصل ران همراه با درد شدید، التهاب یا علائم عفونت است، فوراً به پزشک مراجعه کنید.

آیا باید برای درد لگن به پزشک مراجعه کنم؟

در صورت بروز علائم زیر بهتر است به پزشک مراجعه کنید:

  • درد به سرعت در حال بدتر شدن است.
  • نمی توانید ادرار و حرکات روده خود را کنترل کنید.
  • ضعف مداوم یا بدتر پاها یا بی حسی در لگن، کشاله ران یا پاها دارید.
  • ضربه محکمی را همراه با درد شدید یا تغییر شکل لگن یا پای خود تجربه کرده اید.
درمان ها و مراقبت در منزل
  • وقتی آسیب دیدید یا درد دارید ندوید زیرا ممکن است علائم را بدتر یا طولانی تر کند..
  • استفاده از باندهای فشاری، مانند بانداژهای ACE یا پانسمان های تنگ، روی ناحیه دردناک می تواند به کاهش دامنه حرکتی ، پیشگیری از آسیب بیشتر و کمک به روند بهبود کمک کند.
داروها
  • تیلنول (استامینوفن)
  • داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAID). ایبوپروفن (Advil، Motrin) و ناپروکسن (Aleve) درد و التهاب را درمان می کنند.
  • کرم، ژل یا پچ های درد موضعی Bengay، Aspercreme، Tiger Balm و لیدوکائین می توانند درد را هنگام استفاده در ناحیه آسیب دیده کاهش دهند.
تمرینات کششی

از آنجایی که دویدن می تواند باعث سفت شدن برخی از ماهیچه ها شود، کشیدن آنها برای کاهش استرس هنگام دویدن بسیار مهم است. برخی از حرکات کششی که معمولا توصیه می شود عبارتند از:

  • کشش خم کننده ران برای رفع گرفتگی عضلات نزدیک بالای ران
  • کشش همسترینگ ، که عضلات پشت ران را کش می دهد.
  • عضلات چهار سر ران برای کاهش تنش در عضلات جلوی ران کشش می یابد.
  • کشش باسن و کمر ، که می تواند به تسکین درد عصب سیاتیک کمک کند.
سایر گزینه های درمانی
  • فیزیوتراپی. شاید لازم باشد به یک فیزیوتراپیست مراجعه کنید که می تواند تمرینات کششی، مقاومتی و تقویتی موثری را پیشنهاد کند. آنها همچنین احتمال دارد درمان های درد مانند ماساژ، درمان آزادسازی فعال و تحریک الکتریکی را ارائه دهند.
  • تزریق استروئید یا نقطه ماشه ای پزشک ممکن است تزریق در نواحی خاص دردناک مانند ماهیچه ها یا بورس های مفصل ران را توصیه کند. این تزریق ها معمولاً شامل یک داروی بی حس کننده و استروئید برای کمک به کنترل درد و کاهش التهاب است. معمولاً هر 3 تا 6 ماه یکبار نیاز به تزریق دارید.
  • عمل جراحي. اگر عضله، لابروم، رباط یا تاندون پارگی یا دررفتگی یا شکستگی دارید، احتمال دارد برای بازگرداندن شما به عملکرد طبیعی خود جراحی لازم باشد.
سخن آخر

درد لگن یک مشکل نسبتاً رایج برای دوندگان است که اغلب به دلیل تمرین بیش از حد ایجاد می شود. اما همچنین می تواند در اثر آسیب به هر بخشی از مفصل ران مانند استخوان ها، ماهیچه ها یا غضروف ایجاد شود. این درد بر تاندون ها – بافت فیبر مانندی که ماهیچه را به استخوان متصل می کند – یا رباط ها که یک استخوان را به استخوان دیگر متصل می کند، تأثیر می گذارد. گاهی اوقات، درد ناشی از آسیب به کیسه‌های پر از مایع است که بورس نامیده می‌شود، و بالشتک را در مفاصل ایجاد می‌کند.

درد لگن می تواند احساس درد تیز، تیراندازی، گرفتگی یا سفت شدن داشته باشد. این شاید در خود لگن یا در قسمت های اطراف مانند باسن، پشت، کشاله ران یا ساق پا رخ دهد. هنگامی که درد از بین رفت، ممکن است برای تقویت ناحیه به فیزیوتراپی نیاز داشته باشید. اگر آسیب شدیدی دارید، ممکن است جراحی لازم باشد.

منابع:

https://www.buoyhealth.com/learn/hip-pain-after-running

https://www.healthline.com/health/sports-injuries/hip-pain-running

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز