لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

شایع ترین علائم شکستگی استخوان چیست؟

شایع ترین علائم شکستگی استخوان چیست؟ | پزشکت

فهرست مطالب

شایع ترین علائم شکستگی استخوان چیست؟

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


شایع ترین علائم شکستگی استخوان به درد، تورم و التهاب ناحیه آسیب دیده اشاره دارد. به طور کلی شکستگی استخوان ها، باعث درد، تورم و التهاب می شوند. توانایی حرکت دادن مفصل به بالا یا پایین، نشانه ی آسیب و شکستگی استخوان نیست. در عوض، این بدان معناست که ماهیچه ها و تاندون هایی که مفصل را حرکت می دهند هنوز کار می کنند. مگر اینکه بیماری زمینه ای قبلی وجود داشته باشد که مانع از احساس درد بیمار (مانند آسیب نخاعی یا نوروپاتی دیابتی) شود، تمام استخوان های شکسته آسیب می بینند. درد ممکن است در محل آسیب احساس شود، اما می تواند به جای دیگری نیز منتقل شود. به عنوان مثال، آسیب های مفصل ران، به ویژه در کودکان، می تواند زانو درد را نیز به وجود آورد.

هنگام شکستن استخوان، سایر ساختارهای مجاور استخوان ممکن است آسیب ببینند. در صورت وجود التهاب یا آسیب عصبی، بی حسی و سوزن سوزن شدن می تواند ایجاد شود.

انواع شایع شکستگی استخوان چیست؟

چندین نوع شکستگی استخوان وجود دارد، از جمله:

علائم شکستگی لگن و درمان آن چیست؟

شایع ترین علائم شکستگی استخوان چیست؟ | پزشکت

شکستگی لگن شایع ترین شکستگی افراد بالای 75 سال است. دلایل شکستگی لگن از افتادن یا پوکی استخوان متفاوت است.

همه شکستگی های لگن یکسان نیستند و درمان خاص، در حالی که تقریبا همیشه جراحی است، بستگی به محل شکستگی استخوان ران دارد. مکان های متداول شامل استخوان ران، اینترتروکانتریک و ساب تروکانتریک می شوند. هر یک از این اصطلاحات محلی را در استخوان ران توصیف می شود که معمولاً می تواند باعث شکستگی شود.

علائم شکستگی پا و درمان آن چیست؟

شکستگی اندام تحتانی ممکن است استخوان ران، زانو، ساق پا، مچ پا و استخوان های پا را درگیر کند. هر کدام علائم، علائم و برنامه درمانی نسبتاً متداول خود را دارند. شدت علائم، بستگی به محل شکستگی دارد که آیا استخوان ها در یک راستا هستند یا جابجا شده اند و نوع شکستگی ناپایدار است یا نه؟ برخی از شکستگی های پا ناپایدار هستند و نیاز به جراحی دارند.

علائم شکستگی شانه و درمان آن چیست؟

شکستگی های شانه اغلب بدون جراحی درمان می شوند. شکستگی استخوان بازو، آرنج، ساعد و مچ نسبت به استخوان های مشابه ساق پا دارای برنامه های درمانی متفاوتی است، زیرا استخوان های تحمل کننده وزن نیستند.

علائم و درمان شکستگی استرس چیست؟

شکستگی استرس نوعی جراحت است. به دلیل میکروترومای مکرر، استخوان ضعیف می شود و قادر به جذب ضربه اضافی وارد شده به آن نیست. اغلب در قسمت پایینی ساق پا، استخوان ساق پا یا پا دیده می شود. ورزشکاران در معرض خطر، شامل تنیس بازان، بسکتبالیست ها، پرش کنندگان و ژیمناست ها هستند زیرا در سطوح سخت ضربات مکرر داشته اند. تشخیص معمولاً با شرح حال و معاینه فیزیکی انجام می شود. ممکن است برای تأیید تشخیص، اسکن استخوان، سی تی اسکن یا MRI تجویز شود.

درمان، محافظه کارانه است. استراحت، کاهش وزن، استفاده از یخ و داروهای ضدالتهابی مورد نیاز است. بهبود این شکستگی ها می تواند شش تا هشت هفته طول بکشد. تلاش برای بازگشت سریع ممکن است باعث آسیب مجدد شده و اجازه دهد شکستگی تنشی در کل استخوان گسترش یافته و جابجا شود. جراحی معمولاً برای شکستگی های روتین ناشی از استرس انجام نمی شود.

اسپلینت ساق پا ممکن است علائم بسیار مشابهی با شکستگی تنشی استخوان درشت نی داشته باشد، اما به دلیل التهاب پوشش استخوان، که به آن اطراف استخوان گفته می شود، ایجاد می شود. آتل ساق پا در اثر استفاده بیش از حد، به ویژه در دوندگان، واکرها، رقاصان، از جمله کسانی که ایروبیک انجام می دهند، ایجاد می شود. ماهیچه هایی که از ناحیه اطراف استخوان و خود استخوان عبور می کنند نیز ممکن است ملتهب شوند.

علائم و درمان شکستگی دست یا انگشتان چیست؟

شایع ترین علائم شکستگی استخوان چیست؟ | پزشکت

دست ها و انگشتان اغلب در آسیب های له شده دخیل هستند. علاوه بر آسیب استخوانی، تمرکز معاینه دست بر روی تاندون ها، شریان ها و اعصاب است و مجدداً علاوه بر آناتومی به عملکرد نیز توجه می شود. استخوان های دست و انگشت باید به طور صاف تراز شوند تا قدرت، دامنه حرکت و حس بهینه حفظ شود.

علائم و درمان شکستگی باز چیست؟

شکستگی های باز، آسیب هایی هستند که در آن پوست بالای استخوان شکسته دچار آسیب، برش یا خراش می شود. این نوع شکستگی اجازه می دهد تا عفونت به استخوان حمله کرده و باعث استئومیلیت (عفونت استخوان) شود. با کاهش خطر عفونت، تغییر شکل استخوان ممکن است به تعویق بیفتد.

علائم و درمان شکستگی فشاری چیست؟

با افزایش سن، احتمال ابتلا به پوکی استخوان وجود دارد، شرایطی که در آن استخوان ها محتوای کلسیم خود را از دست می دهند. پوکی استخوان باعث می شود که استخوان مستعد شکستن باشد. یکی از این نوع آسیب ها، شکستگی فشاری در ستون فقرات است که اغلب در ناحیه قفسه سینه یا کمر است.

آسیب های فشاری کمر ممکن است با آسیب عصبی یا نخاعی همراه باشد. اشعه ایکس از پشت می تواند آسیب استخوان را آشکار کند، با این حال، گاهی اوقات از سی تی اسکن یا MRI برای اطمینان از عدم آسیب به نخاع استفاده می شود. در صورت از دست دادن کنترل روده یا عدم توانایی در دفع ادرار (احتباس ادرار)، علائم سندرمcaudaequina، نیاز به MRI فوری دارد تا نخاع در معرض آسیب دائمی قرار نگیرد.

درمان شامل داروهای ضد درد و اغلب بریس پشت است. برخی از شکستگی های فشاری را می توان با ورتبروپلاستی نیز درمان کرد. ورتبروپلاستی شامل قرار دادن ماده ای چسب مانند در مرکز مهره ی فروپاشیده به منظور تثبیت و تقویت استخوان خرد شده است. چسب با سوزن و سرنگ از طریق پوست و تحت هدایت تجهیزات تخصصی اشعه ایکس به قسمت میانی مهره وارد می شود. پس از وارد شدن، چسب به زودی سفت می شود و ساختاری شبیه گچ در داخل مهره ایجاد می کند.

علائم و درمان شکستگی دنده چیست؟

دنده ها بسیار آسیب پذیر بوده و به دلیل ضربه مستقیم مستعد شکستن هستند. اشعه ایکس دنده به ندرت گرفته می شود زیرا مهم نیست که دنده شکسته یا فقط کبود شده است. وقتی نفس می کشیم، دنده ها و ریه های ما بزرگ می شوند. دیافراگم، ماهیچه ای که دیواره قفسه سینه و شکم را جدا می کند به سمت پایین فشار می آورد و هوا به داخل ریه ها مکیده می شود. وقتی فردی دچار آسیب دنده می شود، درد ناشی از آن آسیب، شکستگی یا کوفتگی، تنفس را مشکل می کند و فرد نمی تواند نفس عمیق بکشد. اگر ریه زیرین آسیب ببیند، در معرض خطر عفونت قرار می گیرد. سپس فرد، مستعد ابتلا به ذات الریه (عفونت ریه) است که با تب، سرفه و تنگی نفس مشخص می شود.

برخلاف سایر قسمت های بدن که می توانند هنگام آسیب دیدگی استراحت کنند، تنفس عمیق برای پیشگیری از ذات الریه در زمان شکستگی دنده بسیار مهم است. درمان کبودی و شکستگی دنده ها یکسان است. حتی اگر همه چیز خوب پیش برود، درد قابل توجهی برای چهار تا شش هفته وجود خواهد داشت. دنده ها دیگر پیچیده نمی شوند زیرا این امر از تنفس عمیق پیشگیری می کند، که ممکن است منجر به عارضه ذات الریه شود.

با شکستگی دنده تحتانی، ممکن است نگرانی در مورد اندام هایی در شکم وجود داشته باشد که دنده ها از آن محافظت می کنند. کبد زیر دنده ها در سمت راست قفسه سینه و طحال زیر دنده ها در سمت چپ قفسه سینه قرار دارد. بسیاری اوقات ممکن است پزشک شما بیشتر از نگران شکستگی شکم خود نگران آسیب شکمی باشد. سونوگرافی یا سی تی اسکن ممکن است به تشخیص آسیب های داخل شکمی کمک کند.

علائم شکستگی مچ دست چیست؟

شایع ترین علائم شکستگی استخوان چیست؟ | پزشکت

شکستگی مچ شایع ترین شکستگی افراد زیر 75 سال است. شکستگی باعث خم شدن یک یا چند استخوان مچ دست می شود. در این وضعیت، شکستگی کالز، به وجود می آید.

در شکستگی کالز، استخوان شعاع دیستال شکسته جابجا می شود. شکستگی های جابجا شده باید تراز شوند و در حین بهبودی در جای خود قرار می گیرند تا نتیجه نهایی نه تنها از نظر زیبایی طبیعی باشد بلکه از نظر عملکرد نیز به میزان حداکثری خودش برسد.  سطح مفصل باید کاملاً تراز شود، در غیر این صورت، با گذشت زمان، آرتروز ممکن است عملکرد محدود کننده ایجاد کند و باعث درد شود.

علائم و درمان شکستگی جمجمه چیست؟

در صورت وجود آسیب سر، پزشک پوست سر و جمجمه را احساس یا لمس می کند تا تشخیص دهد که آیا شکستگی جمجمه وجود دارد یا خیر. شکستگی قاعده جمجمه ممکن است باعث هموتیمپانوم (خون در پشت پرده گوش)، علامت بتل (کبودی در پشت گوش) یا کبودی در اطراف حفره چشم شود.

جمجمه یک استخوان تخت و فشرده است و برای شکستن آن نیروی قابل توجهی لازم است. اگر شکستگی جمجمه وجود داشته باشد، احتمال خونریزی در مغز، به ویژه در کودکان، افزایش می یابد. دستورالعمل هایی وجود دارد که می توانید تصمیم بگیرید که آیا سی تی اسکن لازم است یا خیر.

ضربه مغزی، یک ضربه مستقیم است که در آن یک تغییر موقتی در عملکرد ذهنی به وجود می آید. با آسیب جزئی سر، هنگام ارزیابی نیاز به سی تی اسکن مغز، گروه های زیر در نظر گرفته می شوند:

خطر بالای عمل جراحی بالقوه عصبی شامل موارد زیر می باشد:

  • استفراغ
  • 65 سال یا بیشتر
  • مشکوک به شکستگی جمجمه باز
  • معاینه عصبی غیرطبیعی ظرف دو ساعت پس از آسیب
  • هرگونه علامت شکستگی جمجمه پایه (خون در پشت پرده گوش، سیاه شدن چشم ها، مایع شفافی که از گوش ها جاری می شود یا کبودی در پشت گوش)

خطر متوسط (برای آسیب مغزی در CT) شامل موارد زیر می باشد:

  • فراموشی قبل از ضربه بیش از 30 دقیقه
  • مکانیسم خطرناک (برخورد عابر پیاده با وسیله نقلیه موتوری، بیرون راندن سرنشین از خودرو، سقوط از ارتفاع بیش از سه پا یا پنج پله)

برخی از استخوان ها به دلیل بیماری زمینه ای مانند سرطان بیشتر شکسته می شوند. شکستگی های پاتولوژیک شکستگی در استخوانی است که توسط تومور مورد حمله قرار گرفته و ضعیف شده و قادر به تحمل فعالیت طبیعی نیست. ممکن است صدمه خاصی وجود نداشته باشد که باعث شکستگی شود. برخی از بیماران دارای کیست های استخوانی هستند که در طول عمر وجود داشته و تنها زمانی تشخیص داده می شود که از اشعه ایکس به دلایل دیگری مانند آسیب استفاده شود.

شکستگی استخوان در کودکان چیست؟

شکستگی ها به صورت خطوط واضح از طریق استخوان روی اشعه ایکس ظاهر می شوند. اگر هنوز کلسیم در استخوان ترمیم کننده تجمع نکرده باشد، ممکن است شکستگی آشکار نباشد. این عدم کلسیفیکاسیون به دو صورت اتفاق می افتد.

  • استخوان ها در مراحل مختلف رشد کودک رشد می کنند و در حالی که ساختار استخوانی آن وجود دارد، ممکن است غضروف بیشتری نسبت به کلسیم داشته باشد.
  • وضعیت دوم با صفحات رشد همراه است. هر استخوان دارای ناحیه ای است که فعالیت سلول در آن حداکثر است و در آن استخوان رشد می کند. این نواحی بصورت خطوط روشن و واضح در اشعه ایکس ظاهر می شوند. این یکی از نقاط ضعیف در استخوان نیز است. شکستگی از طریق صفحه رشد ممکن است در اشعه ایکس دیده نشود.

پزشک باید سابقه و معاینه فیزیکی را با آنچه در اشعه ایکس مشاهده می شود تطبیق دهد تا بهتر وضعیت بیمار را تشخیص دهد. با بهبودی شکستگی ها، بدن کلسیم اضافی دفع می کند و سپس آن را به شکل طبیعی بازسازی می کند. پس از 7-10 روز، ممکن است شواهدی در اشعه ایکس از کلسیم شفا دهنده برای تأیید شکستگی وجود داشته باشد.

تا زمانی که کلسیم به طور کامل استخوان کودکان را محکم کند، آنها انعطاف پذیری بیشتری نسبت به بزرگسالان دارند. گاهی اوقات استخوان ها می توانند خم شوند اما نمی شکنند زیرا انعطاف پذیر هستند. به این حالت تغییر شکل پلاستیک یا شکستگی کمان گفته می شود و برای تنظیم مناسب نیاز به تنظیم یا تراز شدن دارد.

سخن آخر

در صورت بروز هرگونه آسیب های استخوانی و یا بیماری های اسکلتی و یا علائم شایع ترین بیماری های استخوانی بهتر است تا دیرنشده اقدام کنید تا از عفونت استخوان پیشگیری شود. مراجعه و حتی مشاوره تلفنی با متخصصین اورتوپد، جراح ارتوپد برای انجام انواع جراحی ها و مشورت با فیزیوتراپیست و پزشک ورزشی برای بازگشت سریعتر به کار بعد از جراحی در پزشکت امکان پذیر است. لیست بهترین جراحان و متخصصین پزشکی را در پزشکت جستجو کنید.

منبع:

https://www. emedicinehealth. com/bone_fracture_broken_bone/article_em. Htm

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز