لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

زردچوبه تسکین دهنده زانو درد

زردچوبه تسکین دهنده زانو درد | پزشکت

فهرست مطالب

زردچوبه تسکین دهنده زانو درد

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


از زردچوبه برای تسکین زانو درد، غالباً در طب آیووردیک یا طب سنتی هندی استفاده می شود. این در حالی است که، اکثر افراد از داروهای بدون نسخه (OTC) و مسکن برای تسکین درد زانو استفاده می کنند، اما اغلب این دارو ها با عوارض جانبی همراه است. بررسی های اخیر نشان داده است: زردچوبه تسکین دهنده زانو درد بوده و ادویه ای است که، اغلب در غذاهای جنوب آسیا مانند ادویه کاری استفاده می شود، می تواند به درد مفاصل کمک کند. آرتروز، شایع ترین اختلال مفصل در ایالات متحده است و زانوها اغلب اولین مفاصلی هستند که تحت تأثیر این بیماری هستند.

یک مطالعه نشان داد: در افراد بالای 60 سال، بیش از 10 درصد مردان و 13 درصد زنان علائم آرتروز را تجربه می کنند. داروهای بدون نسخه و مسکن می توانند تسکین دهنده علائم آرتروز باشند، اما اغلب با عوارض جانبی همراه هستند. این عوارض جانبی شامل آسیب کلیه و مشکلات قلبی است.

طبق آمار منتشر شده در سال 2006 توسط مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC)، تقریباً 20 درصد آمریکایی ها دردی از زانو را گزارش می کنند. درد می تواند از سفتی خفیف تا تقریباً ناتوان کننده، متغیر باشد.

مطالعات اخیر نشان داده است که زردچوبه، ادویه ای خوش طعم و محبوب در هند، می تواند به تسکین درد مفاصل کمک کند. این ادویه در طب آیورودا محبوب است، اما عمدتا در ایالات متحده در مواد غذایی استفاده می شود. کارشناسان می گویند شواهد زیادی وجود دارد که نشان می دهد، ماده فعال موجود در زردچوبه ممکن است فواید سلامتی داشته باشد.

این باور عمومی وجود دارد که کورکومین، به عنوان ماده موثره زردچوبه، دارای خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی است. به همین دلیل، اغلب به عنوان یک مکمل توسط بسیاری از مردم استفاده می شود.

زردچوبه و خاصیت ضدالتهابی

زردچوبه تسکین دهنده زانو درد | پزشکت

 یک مطالعه منتشر شده در مجله پزشکی Trials اثر زردچوبه را با داروی ضد التهابی به نام دیکلوفناک مقایسه کرد. در این آزمایش، به طور تصادفی به 139 بیمار مبتلا به زانو درد یا یک کپسول 500 میلی گرم کورکومین سه بار در روز یا یک قرص 50 میلی گرم دیکلوفناک دو بار در روز داده شده است. دانشمندان دریافتند: درد در هر دو گروه به یک اندازه تسکین پیدا کرد.

بررسی ها نشان می دهد:

  • کورکومین اثر مشابه دیکلوفناک دارد.
  • کورکومین تحمل بهتری را در بین بیماران مبتلا به آرتروز زانو نشان می دهد.
  • کورکومین می تواند یک گزینه درمانی جایگزین در بیماران مبتلا به آرتروز زانو باشد که نسبت به عوارض جانبی داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی تحمل ندارند.

زردچوبه، موثرتر از دارونما

در مطالعه دیگری که این هفته در مجله Annals of Internal Medicine منتشر شد، محققان دانشگاه استرالیا در تاسمانی به 70 شرکت کننده بالای 40 سال مبتلا به آرتروز زانو 1000 میلی گرم در روز زردچوبه یا دارونما دادند. بعد از 12 هفته، آزمایش پلاسبو کنترل تصادفی نشان داد که عصاره زردچوبه نسبت به دارونما در کاهش درد زانو در افراد مبتلا به آرتروز زانو تاثیر بیشتری داشته و زردچوبه موثرتر از دارونما بوده است.

طبق پرسشنامه استاندارد شده، کسانی که زردچوبه مصرف می کردند در پایان مطالعه درد زانو را به میزان قابل توجهی کاهش دادند. محققان تأكید كردند كه تحقیقات بیشتری لازم است و تنها عامل محدود كننده مطالعه آنها تعداد كم شركت كنندگان بود.

زردچوبه سمی نیست.

زردچوبه (Curcuma Longa) ادویه ای است که اغلب در غذاهای جنوب آسیا مانند ادویه کاری استفاده می شود. این ادویه، می تواند رنگ نارنجی یا زردی را به گوشت ها و برنج اضافه کند. مصرف این ادویه، همچنین سابقه طولانی در طب آیورودا دارد. ماده فعال موجود در زردچوبه کورکومین است و تحقیقات نشان می دهد که دارای طیف گسترده ای از خواص مفید است.

کورکومین، برخلاف برخی داروهای ضد التهابی استروئیدی، غیر سمی تشخیص داده شده است. این در حالی است که مصرف بیش از حد داروهایی مانند ایبوپروفن می تواند منجر به بروز عوارضی مانند تشنج، کما و نارسایی حاد کلیه شود.

ادویه یا عصاره زردچوبه: کدام یک بهتر است؟

متخصصان می گویند: با توجه به مزایای شناخته شده، زردچوبه برای سلامتی، از جمله در وعده های غذایی بسیار موثر و مفید است. خوردن زردچوبه با چربی یا روغن می تواند باعث بهبود جذب شود.

Reema Kanda ، RD، متخصص تغذیه بالینی در موسسه ارتوپدی Hoag ، در این باره معتقد است: «با این وجود زردچوبه، به طور خاص عناصر غذایی فیتوكوركومین، فواید زیادی برای سلامتی دارد، بنابراین به طور حتم استفاده از زردچوبه در وعده های غذایی به عنوان بخشی از یك برنامه كلی برای زندگی سالم ایده آل خواهد بود .» قرار دادن زردچوبه در وعده های غذایی حاوی چربی و روغن یا فلفل سیاه باعث افزایش جذب می شود.

کاندا تأکید کرد که کیفیت پودر زردچوبه همچنین می تواند در بهبود سلامتی افراد تأثیر بگذارد. بررسی های صورت گرفته، استفاده از پودر زردچوبه را برای استفاده درمانی مانند بهبود درد مفصل توصیه می کند.

تغییر سبک زندگی و تسکین درد زانو

زردچوبه تسکین دهنده زانو درد | پزشکت

استئو آرتروز یا آرتروز زانو، شایع ترین نوع آرتروز است که میلیون ها انسان در سراسر جهان درگیر این بیماری هستند. علائم ناشی از بیماری استئو آرتروز معمولاً قابل کنترل است، اگرچه که آسیب به مفاصل قابل برگشت نیست. داشتن فعالیت بدنی، حفظ وزن سالم و برخی از درمان ها از جمله مواردی است که می تواند پیشرفت بیماری را کند کرده و به بهبود درد و عملکرد مفاصل کمک کند.

علائم و نشانه های استئو آرتروز شامل موارد زیر می شود:

  • درد مفاصل. مفاصل آسیب دیده در حین یا بعد از حرکت باعث بروز درد شود.
  • حساسیت. مفصل در اثر کمترین فشار، باعث حساسیت و ناآرامی فرد می شود.
  • التهاب. تورم می تواند در نتیجه التهاب در اطراف مفصل آسیب دیده به وجود بیاید.
  • از دست دادن انعطاف پذیری. بیمار ممکن دیگر نتوانید مفاصل خود را کامل حرکت دهد.
  • سختی مفاصل. سخت شدن مفاصل از جمله علائمی است که ممکن است به هنگام برخاستن از خواب یا بعد از مدتی بی تحرک بودن به سراغ فرد مبتلا بیاید.
  • احساس به هم ساییده شدن. ممکن است در هنگام استفاده از مفاصل خود احساس ساییده شدن یا تق تق کردن مفصل داشته باشید.
  • بیرون زدگی استخوان. این قسمت های اضافه استخوانی که ماننده توده های سخت استخوانی احساس می شوند نیز از جمله علائمی است که می تواند در اطراف مفصل آسیب دیده به وجود بیاید.

شواهد زیادی وجود دارد که نشان می دهد خوردن رژیم غذایی مدیترانه ای ممکن است درد زانو در افراد مبتلا به زانو درد را تسکین دهد. محققان در بررسی سه مطالعه مختلف دریافتند که افراد مبتلا به علائم آرتروز پس از شروع رژیم مدیترانه ای کیفیت زندگی آنها بهبود یافته است.

تاثیر رژیم غذایی مدیترانه ای بر آرتروز

زردچوبه تسکین دهنده زانو درد | پزشکت

طبق این مطالعه، رژیم غذایی مدیترانه ای به دلیل خواص ضد التهابی تاثیر زیادی در تسکین علائم زانو درد دارد. محققان می گویند این رژیم غذایی همچنین غنی از پلی فنول (ترکیبات گیاهی) است که می تواند از التهاب و تخریب غضروف جلوگیری کند و بر همین اساس می تواند مفید باشد. در حالی که هیچ رژیم غذایی خاصی وجود ندارد که بتواند به عنوان درمانی برای آرتروز عمل کند، مطالعات مختلف نشان داده است که رژیم مدیترانه ای می تواند در مبارزه با التهاب مرتبط با آرتروز موثر باشد و روند پیشرفت بیماری را کند کند.

فعالیت بدنی روزانه و به اشتراک گذاشتن وعده های غذایی با دیگران، عناصر حیاتی هرم رژیم غذایی مدیترانه است و می تواند تأثیر عمیقی بر روحیه و سلامت روان داشته باشد و به شما کمک کنند تا از خوردن غذاهای سالم و خوشمزه لذت ببرید.

ایجاد تغییر در رژیم غذایی آسان نیست، به خصوص که مجبور هستید از مصرف غذاهای فرآوری شده و آماده پرهیز کنید؛ اما رژیم غذایی مدیترانه ای می تواند یک روش ارزان قیمت و همچنین یک غذای رضایت بخش و بسیار سالم برای شما باشد که با رعایت آن می توانید به راحتی در مسیر زندگی سالم تر و طولانی تر قرار بگیرید. ساده ترین راه برای تغییر رژیم غذایی مدیترانه ای، شروع با مراحل کوچک است.

شما می توانید برای آغاز راهکارهای زیر را در نظر بگیرید:

  • مصرف لبنیات پرچرب را به کم چرب محدود کنید.
  • به جای روغن، مواد غذایی خود را در کره زیتون سرخ کنید.
  • میوه و سبزیجات را به عنوان سالاد و میان وعده مصرف کنید.
  • حداقل هفته ای 2 بار ماهی را جایگزین گوشت قرمز کنید.
  • غلات کامل را به جای نان های تصفیه شده، برنج و ماکارونی انتخاب کنید.

عوارض مصرف زیاد زردچوبه

زردچوبه تسکین دهنده زانو درد | پزشکت

زردچوبه مانند بقیه ادویه ها باید در یک حد معینی مصرف شود. میزان دوز مصرف آن مهم است. اگرچه زردچوبه ممکن است به درد مفاصل کمک کند، اما مصرف مقدار زیادی زردچوبه می تواند عوارض جانبی داشته باشد.

عوارض جانبی مصرف زیاد زودچوبه ممکن است شامل موارد زیر باشد:

بررسی ها نشان داده که:

  • مصرف بیش از 4000 میلی گرم زردچوبه می تواند با بروز عوارض جانبی همراه باشد.
  • زردچوبه اثرات ضد انعقادی قوی دارد و بر عملکرد داروهای رقیق کننده خون تأثیر می گذارد.
  • زردچوبه دارای اگزالات زیادی است، که می تواند با کلسیم ترکیب و باعث سنگ کلیه شود.
  • زردچوبه وارداتی از بنگلادش حاوی مقادیر زیادی سرب است كه بر سلامتی تأثیر منفی بگذارد.
سخن آخر

اگر می خواهید برای درمان درد مفصل از زردچوبه استفاده کنید، همیشه بهتر است ابتدا با پزشک خود صحبت کنید تا مطمئن شوید با داروهایی که قبلاً مصرف می کنید تداخل ندارد.

درد مفصل، به ویژه در زانو، به دلیل آرتروز، از هر 10 سالخورد آمریکایی، 1 نفر را درگیر می کند. تحقیقات نشان می دهد که یک ماده سازنده زردچوبه ادویه ای می تواند به طور قابل توجهی درد زانو را در افراد مبتلا به آرتروز کاهش دهد.

منبع:

https://www.healthline.com/health-news/turmeric-may-be-as-effective-as-ibuprofen-for-relieving-arthritic-knee-pain-emb-2pm#Changing-your-diet-may-also-help-relieve-knee-pain’

 

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز