لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

علت درد پشت زانو چیست؟

علت درد پشت زانو چیست؟ | پزشکت

فهرست مطالب

علت درد پشت زانو چیست؟

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


درد پشت زانو، علت های زیادی دارد. برخی علت درد پشت زانو شایع و جدی نیستند، در حالی که برخی از علل درد پشت زانو نیاز به مراقبت های پزشکی فوری دارند. زانو یک مفصل پیچیده است و حتی فعالیت های ساده روزمره تأثیر زیادی بر سلامت آن می گذارند. افراد اغلب می توانند با پیشگیری از وارد آمدن ضربه و فشار به مفصل، آسیب زانو را کاهش دهند یا از آن پیشگیری کنند. درمان درد در پشت زانو بسته به علت آن بسیار متفاوت خواهد بود.

حقایقی در مورد درد پشت زانو وجود دارد که عبارتند از:

  • دلایل زیادی وجود دارد که باعث بروز این نوع درد می شود.
  • درمان زود هنگام درد زانو اغلب مانع از بدتر شدن آسیب می شود.
  • در بعضی موارد، درد ممکن است به دلیل خستگی یا کشیدگی قبل از ورزش باشد.

برای تشخیص درد در پشت زانو، مراجعه به پزشک مهم است، زیرا برخی از دلایل درد پشت زانو نیاز به درمان طولانی مدت دارد تا به طور کامل بهبود یابد.

برخی از دلایل احتمالی درد در پشت زانو شامل موارد زیر است:

درد پشت زانو و گرفتگی عضلات پا

علت درد پشت زانو چیست؟ | پزشکت

گرفتگی عضلات هنگامی رخ می دهد که عضلات بیش از حد سفت شوند. این سفتی ممکن است به این دلیل باشد که عضله بدون کشیدگی بیش از حد کار می کند. استفاده بیش از عضله ها ممکن است منجر به کشیدگی و گرفتگی آن شود. سندرم استفاده بیش از حد، می تواند مناطق مختلف زانو را تحت تأثیر قرار دهد. با این شرایط ممکن است فرد احساس گرفتگی در ران یا ساق پا در نزدیکی زانو کند. این احساس شبیه اسپاسم ناگهانی و دردناک عضله است. درد ممکن است چند ثانیه یا چند دقیقه طول بکشد و شدت آن از ناراحت کننده تا شدید متغیر باشد.

برخی دیگر از دلایل احتمالی گرفتگی پا عبارتند از:

  • بیماری کبد
  • کمبود آب بدن
  • مشکلات عصبی
  • عفونت، مانند کزاز
  • سموم اضافی در خون

خانم ها در دوران بارداری ممکن است گرفتگی عضلات پا را به عنوان یک اثر طبیعی بارداری تجربه کنند.

برخی از افرادی که اغلب گرفتگی پا را تجربه می کنند، می توانند از طریق کشش منظم ران های خود، درد را تسکین دهند. همچنین، آنها می توانند قدم خود را کوتاه کنند تا فشار بیشتری به زانو و عضلات اطراف وارد نشود.

درد پشت زانو و کیست بیکر

کیست های بیکر ممکن است در ابتدا زیاد مورد توجه قرار نگیرند، زیرا کیست های کوچک معمولاً باعث درد نمی شوند. با این حال، با رشد کیست، عضلات اطراف آن جابجا می شوند یا به تاندون ها و اعصاب فشار وارد می کند و باعث درد خواهند شد.

کیست های بیکر ممکن است به اندازه یک توپ تنیس رشد کنند. افراد مبتلا به کیست بیکر اغلب در پشت زانو احساس فشار می کنند که اگر کیست روی عصب تأثیر بگذارد ممکن است  منجر به بروز احساس سوزن سوزن شدن در ناحیه از پا شوند. در بیشتر موارد، کیست های بیکر جای نگرانی ندارند، اما درمان می تواند علائم را تسکین دهد.

آرتروز

آرتروز بیماری است که به مرور زمان غضروف مفاصل را از بین می برد. این وضعیت می تواند به راحتی باعث درد در پشت زانو شود. افراد مبتلا به آرتروز در زانو ممکن است علائم دیگری مانند از دست دادن حرکت یا مشکل در خم شدن زانو را تجربه کنند. التهاب در مفصل ممکن است آن را سخت و دردناک کند. حتی فرد احتمال دارد این ناراحتی را در مکان های دیگر در اطراف زانو نیز احساس کند.

سایر اشکال آرتروز که می تواند باعث درد شود شامل بیماری های خود ایمنی مانند لوپوس و آرتریت روماتوئید هستند.

زانوی دونده

زانوی دونده به ساییدگی غضروف های مفصل زانو گفته می شود. در این وضعیت ممکن است غضروف ها از بین بروند و استخوان های زانو به هم تماس پیدا کنند. به طور معمول، زانوی دونده باعث ایجاد یک درد مبهم و دردناک در پشت زانو می شود.

برخی دیگر از علائم زانوی دونده عبارتند از:

  • ضعف در زانو و پا
  • حرکت محدود در پا و زانو
  • احساس خراشیدن یا سنگ زنی هنگام خم شدن زانو

آسیب همسترینگ

علت درد پشت زانو چیست؟ | پزشکت

آسیب همسترینگ، پارگی یا کشیدگی در یک یا چند عضله در پشت ران است. این عضلات عبارتند از:

  • عضله دو سر ران
  • semitendinosus
  • semimembranosus

در شرایطی که این عضله ها بیش از حد کشیده شوند، کشیدگی همسترینگ اتفاق می افتد. حتی احتمال دارد در این وضعیت همسترینگ در اثر کشیدگی بیش از حد کاملاً پاره شود و بهبود آن به طور کامل ماه ها طول بکشد. آسیب دیدگی همسترینگ ممکن است در ورزشکارانی که سریع  و به طور ناگهانی می دوند، مانند کسانی که بسکتبال، تنیس یا فوتبال بازی می کنند، بیشتر دیده شود.

پارگی مینیسک و درد پشت زانو

مینیسک نوعی غضروف در دو طرف زانو است. حرکات پیچشی هنگام چمباتمه زدن یا خم شدن پا ممکن است این غضروف را پاره کند. بسیاری از مردم هنگام پاره شدن مینیسک خود یک صدایی را می شنوند. درد ناشی از پارگی مینیسک ممکن است در ابتدا بروز پیدا نکند اما به طور معمول طی دو روز آینده بدتر می شود.

پارگی مینیسک اغلب علائم دیگری ایجاد می کند، از جمله موارد زیر:

  • تورم در اطراف زانو
  • از دست دادن حرکت زانو
  • ضعف و خستگی در زانو و پا

اگر پارگی مینیسک شدید باشد و به خودی خود بهبود نیابد، ممکن است فرد برای درمان بخ جراحی نیاز داشته باشد.

صدمات رباط صلیبی قدامی

رباط صلیبی قدامی (ACL) نواری از بافت همبند است که از قسمت جلوی مفصل زانو عبور کرده و استخوان ها را به هم متصل و به پایداری مفصل زانو کمک می کند. انواع ACL اغلب به دلیل توقف های ناگهانی یا تغییر جهت اتفاق میفتند. مشابه پارگی مینیسک، کشیدگی در ACL ممکن است باعث ایجاد صدایی مثل بیرون آمدن زانو شود و به دنبال آن درد و تورم بروز کند.

پاره شدن ACL یک آسیب دیدگی جدی و شناخته شده است که اغلب برای مدت طولانی ورزشکاران را تحت تاثیر قرار می دهد. ACL های پاره شده معمولاً نیاز به جراحی ترمیمی دارند.

آسیب های رباط صلیبی خلفی

علت درد پشت زانو چیست؟ | پزشکت

رباط صلیبی خلفی (PCL) نقشی مشابه ACL را ایفا می کند، اگرچه احتمال آسیب دیدگی آن نسبت به ACL کمتر است. آسیب PCL ممکن است در طی حوادث آسیب زا مانند سقوط مستقیم از ارتفاع به زانو یا تصادف با وسیله نقلیه رخ دهد. وارد شدن نیروی بیش از حد ممکن است باعث پارگی کامل رباط شود. آسیب PCL باعث علائم زیر می شود:

  • زانو درد
  • تورم در زانو
  • مشکل در راه رفتن
  • سفتی در زانو در صورت خم شدن

استراحت کامل به زانو ممکن است به بهبود PCL کمک کند. با این حال، آسیب PCL شدید ممکن است نیاز به جراحی داشته باشد.

ترومبوز ورید عمقی

ترومبوز لخته خون است و ترومبوز ورید عمقی (DVT) هنگامی اتفاق میفتد که لخته در رگهای عمق پا رخ دهد. بسیاری از افرادی که DVT دارند هنگام ایستادن احساس درد بیشتری می کنند. با این حال، برخی ممکن است در بیشتر مواقع درد در پا و زانو را احساس کنند.

برخی علائم دیگر DVT ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • تورم در ناحیه زانو
  • خستگی در پای آسیب دیده
  • رگ های سطحی قابل مشاهده

عوامل خطر برای DVT می تواند شامل اضافه وزن، کهولت سن و سیگار کشیدن باشد. افرادی که زندگی کم تحرکی دارند نیز ممکن است DVT را تجربه کنند. DVT به دارو و مراقبت نیاز دارد، زیرا در صورت تجمع لخته در جریان خون، ممکن است وضعیت بیماری حتی جدی تر شود.

درمان درد پشت زانو

علت درد پشت زانو چیست؟ | پزشکت

پزشکان معمولاً برای اولین بار در هنگام آسیب دیدگی، درمان RICE را برای کاهش درد و تورم توصیه می کنند. RICE مخفف:

  • Resting (استراحت دادن به پای آسیب دیده)
  • Icing (استفاده از کیسه یخ)
  • فشار دادن C (استفاده از جوراب واریس یا باند الاستیک)
  • Elevating (بالا نکه داشتن منطقه آسیب دیده)

در بسیاری از موارد، درمان RICE ممکن است به کاهش درد و تورم کمک کند. با این حال، افراد باید در مورد اینکه چه روش درمانی برای آنها مناسب است با پزشک یا فیزیوتراپیست مشورت کنند.

بالا نگه داشتن پاها می تواند به بهبود جریان خون در اندام تحتانی کمک کند. این در حالی است که خون کم اکسیژن از طریق رگها به قلب شما برمی گردد. برخلاف عروق، فشار جریان خون در رگ ها نسبتاً کم است. برای کمک به حرکت خون همراه، رگ های شما از دریچه های کوچک و انقباض عضلات اطراف برای کمک به حرکت خون به سمت عقب قلب  استفاده می کنند.

هنگام نشستن یا ایستادن، خون و اکسیژن در پاها نیز باید بر خلاف نیروی جاذبه زمین حرکت کند تا به قلب  بازگردد. بالا نگه داشتن پاها، آنها را بالاتر از سطح قلب قرار می دهد. در این شرایط جریان خون بر خلاف نیروی جاذبه زمین حرکت می کند. این وضعیت ممکن است به بهبود جریان خون در وریدهای پاهای شما کمک کند.

مصرف داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی (NSAID) روش دیگری برای کاهش درد و تورم تا زمان بهبودی زانو است.

با صدمات جدی تر، پزشکان ممکن است از MRI یا CT اسکن برای به دست آوردن تصویر کامل از آن منطقه استفاده کنند. سپس پزشکان بسته به شدت، درمانهایی را پیشنهاد می کنند که شامل فیزیوتراپی یا جراحی است.

سخن آخر

درد در پشت زانو ممکن است گاهی اوقات از علائم یک مسئله جدی باشد. هر کسی که علائم شدید یا علائمی را تجربه می کند که بیش از چند روز ادامه دارد، باید به پزشک مراجعه کند.

منبع:

https://www.medicalnewstoday.com/articles/321128

[advisers limit=3 online =true skill=”26″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز