لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

 روشهای درمانی آرتروز

 روشهای درمانی آرتروز | پزشکت

فهرست مطالب

روشهای درمانی آرتروز

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

روشهای درمانی برای آرتروز، آرتروز ارز جمله بیماری های مزمنی است که بهتر است چندین روش را برای کاهش ناراحتی و کند کردن پیشرفت آن پیدا کنید. اگرچه تحقیقات در مورد داروها برای درمان آرتریت روماتوئید(RA)در حال انجام است، اما در حال حاضر هیچ درمان قطعی برای این بیماری وجود ندارد. این یک بیماری مزمن است و بهتر است چندین روش برای کاهش ناراحتی و کند کردن پیشرفت آن پیدا کنید. هنوز هم، یک رژیم غذایی سالم، مدیریت استرس، ورزش منظم و سایر روش های درمانی می تواند به بهبود کیفیت زندگی شما کمک کند.

داروهای بدون نسخه (OTC)و درمان های مکمل نیز می توانند به تسکین درد و کاهش التهاب کمک کنند. و داروهای اصلاح کننده بیماری می توانند علائم را کاهش دهند، از آسیب مفصل پیشگیری کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این روشها و روشهای دیگر برای تسکین درد RA خود به مطالعه ای این مقاله ادامه دهید.

خواب

خواب کافی برای همه مهم است، اما به ویژه برای مبتلایان به بیماری آرتریت روماتوئید مهم است. یک مطالعه در سال 2018 نشان داد که کیفیت پایین خواب بر میزان درد و توانایی شما در حرکت تأثیر می گذارد. سعی کنید هر شب حداقل 8 ساعت بخوابید. اگر شب به اندازه کافی نمی خوابید، چرت زدن در بعد از ظهر نیز می تواند کمک کند. اگر دچار بی خوابی هستید یا فکر می کنید ممکن است دچار آپنه خواب شوید، برای تشخیص و یک برنامه درمانی با پزشک خود صحبت کنید.

ورزش

ورزش منظم راهی عالی برای تقویت عضلات و افزایش دامنه حرکتی مفصل است. تحقیقات سال 2014 نشان داد که ورزش همچنین ممکن است کیفیت خواب و خستگی را در افراد مبتلا به RA بهبود بخشد. تمریناتی را انتخاب کنید که به مفاصل شما فشار وارد نکند. پیاده روی سریع، شنا و ایروبیک در آب معمولاً گزینه های راحتی هستند. تمرینات مقاومتی مانند استفاده از باندهای مقاومت نیز به تقویت عضلات کمک می کند.

از ورزش های پرتحرک بپرهیزید و وقتی مفاصل شما حساس یا ملتهب شد، آن را راحت كنید. یک فیزیوتراپیست همچنین می تواند به شما نشان دهد که چگونه تمرینات کم تأثیر را به تنهایی انجام دهید.

یوگا

 روشهای درمانی آرتروز | پزشکت

یوگا تمرینات اختصاصی همراه با مزایای بالقوه تنفس و مدیتیشن را ارائه می دهد. یک مطالعه 2013 منبع معتبر نشان داد که تمرین یوگای ایانگار به مدت 6 هفته باعث بهبود خلق و خو، خستگی و پذیرش درد مزمن در زنان جوان مبتلا به RA می شود. این پیشرفت ها 2 ماه بعد باقی مانده است.

یوگا همچنین ممکن است باعث کاهش درد و التهاب RA و افزایش کیفیت زندگی شود، طبق یک بررسی تحقیقاتی در سال 2017. همانند سایر تمرینات، برای به حداقل رساندن استرس مفصل و پیشگیری از درد، هرگونه تغییراتی را که لازم دارید ایجاد کنید. اگر در برخی ژست ها به کمک نیاز دارید می توانید از وسایل جانبی استفاده کنید.

تایچی

تای چی یک هنر رزمی چینی است که حرکات آرام آرام را با آگاهی و تنفس عمیق ترکیب می کند. یک مطالعه در سال 2013 نشان داد که شرکت در کلاسهای گروهی تای چی ممکن است باعث کاهش اضطراب و بهبود حمایت اجتماعی در افراد مبتلا به RA شود.

طبق بررسی انجام شده در سال 2013، تای چی همچنین ممکن است علائم و عملکرد بدنی را در افراد مبتلا به آرتروز بهبود بخشد. با این حال، تحقیقات بیشتری به طور خاص برای تای چی و RA مورد نیاز است. اطمینان حاصل کنید که از یک مربی آگاه درس می گیرید و حرکاتی را انجام نمی دهید که درد شما را بدتر می کند.

ماساژ

ماساژ می تواند توسط یک درمانگر آموزش دیده، یکی از اعضای خانواده یا توسط خود شما انجام شود و ممکن است علائم RA را بهبود بخشد. یک مطالعه 2013 منبع معتبر نشان داد که پس از یک ماه، افراد مبتلا به RA که ماساژ تحت فشار متوسط ​​داشتند، درد کمتری، قدرت گرفتن بیشتر و دامنه حرکتی بیش از کسانی که ماساژ فشار سبک داشتند، داشتند. اگر هنگام ماساژ درد یا ناراحتی دارید، به درمانگر خود بگویید تا بتواند تنظیماتی انجام دهد.

طب سوزنی

 روشهای درمانی آرتروز | پزشکت

طب سوزنی یک روش درمانی رایج در طب سنتی چین برای کمک به تسکین درد است. از سوزن های نازک برای تحریک نقاط خاصی از بدن استفاده می کند. چندین مطالعه فواید طب سوزنی را برای RA نشان داده است. یک بررسی تحقیقاتی 2018 نشان داد که طب سوزنی ممکن است عملکرد و کیفیت زندگی را بهبود بخشد و نشان داد که ارزش آن را دارد که برای افراد مبتلا به RA نیز امتحان شود.

مطالعه دیگری از سال 2016 نشان داد که طب سوزنی لیزری، که از لیزر به جای سوزن در نقاط طب سوزنی استفاده می کند، التهاب RA و فعالیت بیماری را کاهش می دهد. طب سوزنی معمولاً عوارض کمی دارد یا هیچگونه عارضه ای ندارد. قبل از شروع درمان بررسی کنید که متخصص طب سوزنی مجوز یا گواهی معتبری داشته باشد.

ذهن آگاهی

تمرین ذهن آگاهی ممکن است به افراد مبتلا به RA کمک کند تا آرام شوند و با درد و سایر علائم بهتر کنار بیایند. یک تکنیک، مراقبه ذهن آگاهی، شامل آگاهی از افکار، احساسات و تنفس است. یک بررسی پژوهشی از سال 2018 نشان داد که افراد مبتلا به RA که مراقبه ذهن آگاهی را انجام می دهند، نتایج بهزیستی و سلامتی را بهبود بخشیده اند.

یک بررسی تحقیقاتی دیگر در سال 2020 نشان داد که مداخلات ذهن آگاهی ممکن است شدت درد، افسردگی و سایر علائم RA را کاهش دهد. با این حال، اشاره کرد که تحقیقات بیشتری لازم است. نشستن در یک موقعیت برای تمرین مراقبه ذهن آگاهی ممکن است برای مبتلایان به RA دردناک باشد. با مربی خود در مورد اصلاحاتی صحبت کنید تا به راحتی شما کمک کند.

گروه های حمایتی

مطالعات نشان می دهد حمایت خانواده، دوستان و سایر افراد مبتلا به RA می تواند به افراد در مدیریت بیماری کمک کند. یک مطالعه در سال 2015 نشان داد که حضور در یک گروه پشتیبانی همسالان ماهانه کیفیت زندگی افراد مبتلا به RA را بهبود می بخشد. همچنین باعث افزایش دانش آنها در مورد شرایط و اطمینان آنها در مدیریت آن شد.

گروه های آنلاین نیز ممکن است موثر باشند. طبق مطالعه ای که از سال 2020 انجام شد، اعضای یک گروه پشتیبانی در فیس بوک اطلاعات را با یکدیگر به اشتراک گذاشتند و از حمایت اجتماعی آنلاین ابراز قدردانی کردند.

رژیم غذایی

 روشهای درمانی آرتروز | پزشکت

غذایی که می خورید بر سلامت کلی شما تأثیر می گذارد. در یک مطالعه در سال 2017، 24 درصد از مردم گفتند که رژیم غذایی بر علائم RA تأثیر می گذارد. یک بررسی پژوهشی از سال 2017 نشان داد که رژیم غذایی ممکن است پیشرفت RA را کند کرده و آسیب به مفاصل را کاهش دهد. غذاهایی با آنتی اکسیدان و خواص ضد التهابی مانند:

  • میوه
  • ماست
  • سبزیجات خام یا کمی پخته شده
  • ادویه جات، از جمله زردچوبه و زنجبیل

در این بررسی همچنین پیشنهاد شده است كه از غذاهای فرآوری شده، شكر و فرآورده های دامی خودداری کرده یا محدود شوند.

مکمل های پروبیوتیک

پروبیوتیک ها باکتری هایی هستند که برای سلامتی شما مفید هستند. می توانید آنها را در غذاهایی مانند ماست، کلم ترش، و کیمچی پیدا کنید. مکمل های پروبیوتیک نیز ممکن است برای درمان RA موثر باشند. مطالعه ای در سال 2014 نشان داد که مصرف مکمل های پروبیوتیک روزانه به مدت 8 هفته باعث کاهش فعالیت بیماری و التهاب می شود.

یک مطالعه از سال 2016 همچنین تأثیرات مفیدی را بر روی سطح انسولین در افراد مبتلا به RA نشان داد. با این حال، یک بررسی تحقیقاتی در سال 2017 هیچ تفاوتی بین مکمل های پروبیوتیک و دارونما در RA پیدا نکرد. تحقیقات بیشتری در مورد اثر مکمل های پروبیوتیک مورد نیاز است.

مکمل های روغن ماهی

چند مطالعه نشان می دهد که مکمل های روغن ماهی ممکن است به علائم RA کمک کنند. یک بررسی تحقیقاتی در سال 2018 اظهار داشت که اسیدهای چرب امگا 3 که در روغن ماهی یافت می شود، باعث کاهش نشانگرهای فعالیت بیماری RA و نشانگرهای التهاب می شود. بررسی دیگری از سال 2018 همچنین نشان داد که مکمل های روغن ماهی ممکن است التهاب را کاهش داده و نیاز به دارو را به تأخیر بیندازند.

قبل از افزودن مکمل های روغن ماهی به رژیم خود با پزشک خود مشورت کنید، زیرا این داروها می توانند در برخی داروها تداخل ایجاد کنند. برخی از افراد همچنین از مصرف چنین مکمل هایی از حالت تهوع، بوی بد دهان و طعم ماهی در دهان خود شکایت دارند.

مکمل روغن گل مغربی

برخی از روغن های گیاهی ممکن است درد و سفتی مرتبط با RA را کاهش دهند. روغن گل پامچال حاوی یک اسید چرب ضروری به نام اسید گامالینولنیک است که ممکن است کمی تسکین دهد. یک مطالعه در سال 2016 نشان داد که مصرف روغن گل مغربی و روغن ماهی ممکن است التهاب و فعالیت بیماری را کاهش دهد.

با توجه به منبع ملی معتبر بهداشت و درمان مکمل و یکپارچه، با این حال، تحقیقات بیشتری در مورد اثر روغن پامچال مورد نیاز است. دوباره، قبل از مصرف روغن گل مغربی با پزشک خود مشورت کنید، زیرا ممکن است با برخی داروها تداخل داشته باشد. عوارض جانبی احتمالی شامل سردرد و ناراحتی معده است.

مکمل های تاک یا انگور

 روشهای درمانی آرتروز | پزشکت

تاک در چین و تایوان رشد می کند. در طب سنتی چین مورد استفاده قرار می گیرد. تحقیقات نشان داده است که ممکن است برای درمان علائم RA موثر باشد. طبق یک مطالعه 2015 معتبر، انگور در تسکین علائم با داروی استاندارد RA متوترکسات قابل مقایسه بود. این مطالعه نشان داد که مصرف هر دو موثر است. یک بررسی تحقیقاتی در سال 2018 همچنین نشان داد که مکمل های انگور می توانند به کاهش التهاب کمک کند.

هنوز تحقیقات بیشتری در مورد اثرات و ایمنی طولانی مدت لازم است. با پزشک خود صحبت کنید و قبل از امتحان انگور مزایای آن را ارزیابی کنید. زیرا ممکن است برخی عوارض جانبی جدی داشته باشد. این موارد می تواند شامل کاهش مقدار مواد معدنی استخوان، ناباروری، بثورات و ریزش مو باشد.تاک در صورت عدم تهیه صحیح، می تواند سمی باشد.

گرما و سرما

برای کمک به کاهش تورم، کیسه یخ را روی مفاصل ملتهب قرار دهید. سرماخوردگی همچنین می تواند به بی حس شدن درد و آرام شدن اسپاسم عضلات کمک کند. یک بررسی تحقیقاتی در سال 2013 نشان داد که سرما درمانی ممکن است درد را در افراد مبتلا به RA کاهش دهد. با این حال، مطالعات بیشتری در مورد RA مورد نیاز است.

اگر عضلات تنگ و دردی را تجربه می کنید، حمام گرم یا دوش آب گرم می تواند آنها را تسکین دهد. همچنین می توانید یک حوله گرم، یک پد گرم کننده یا یک بسته گرم دیگر برای کمک به شل شدن عضلات متشنج و تسکین درد و سفتی استفاده کنید. بر اساس مطالعه ای در سال 2019، استفاده از گرمای موضعی باعث کاهش درد، سفتی و ناتوانی در افراد مبتلا به آرتروز زانو می شود. تحقیقات فعلی در مورد استفاده از گرما برای RA کم است. در مورد استفاده از گرما و سرما درمانی از پزشک یا متخصص طب فیزیکی راهنمایی بخواهید.

دستگاه های کمکی

دستگاه های کمکی زیادی وجود دارند که می توانند به شما کمک کنند. آتل، بریس و یقه های گردن می توانند مفاصل ملتهب را تثبیت و آرام کنند. طبق یک بررسی تحقیقاتی در سال 2014، آتل مچ دست ممکن است درد و تورم را در افراد مبتلا به RA کاهش دهد. آنها همچنین ممکن است قدرت گرفتن را کمی بهبود ببخشند، اما مهارت بیشتری دارند. کفش های مناسب می توانند از مفاصل ناپایدار پا و مچ پا پشتیبانی کنند.

عصا می توانند باعث کاهش وزن در مفاصل شده و راه رفتن را برای شما آسان کنند. یک مطالعه در سال 2016 نشان داد که کفی های پا می توانند درد افراد مبتلا به RA را کاهش دهند. ابزارهای ویژه خانگی می توانند کار با دستان شما را آسان کنند. به عنوان مثال، میله ها و نرده های دستشویی در حمام و روی پله ها می توانند به شما کمک کنند تا با خیال راحت در خانه خود حرکت کنید.

کرم ها، ژل ها و لوسیون ها

کرم ها، ژل ها و لوسیون های موضعی می توانند مستقیماً بر روی پوست مالیده شوند تا به تسکین مفاصل دردناک کمک کنند. از آنجا که پوست مواد را جذب می کند، ممکن است تسکین موقتی دردهای جزئی مفصلی را تجربه کنید. پمادهای موضعی همچنین می توانند به صورت اسپری باشند.

محصولاتی که حاوی کپسایسین، سالیسیلات، کافور یا منتول هستند برای درمان آرتروز استاندارد هستند. تحقیقات محدودی در مورد استفاده از این روشهای درمانی برای RA وجود دارد. هنوز، یک مطالعه در سال 2017 نشان داد که یک ژل حاوی منتول، بنزوکائین و هیدروکلراید پروکائین منجر به تسکین موقتی درد در افراد مبتلا به RA می شود. داروهای آرتروز به صورت کرم نیز ممکن است موثر باشد.

روغن گیاه بادرنجبویه

 روشهای درمانی آرتروز | پزشکت

بسیاری از روغنهای اساسی دارای خواص ضد التهابی و مفید هستند. روغن بادرنجبویه ممکن است به طور خاص به RA کمک کند. مطالعه ای از سال 2017 نشان داد که مالیدن روغن ضروری گیاه بادرنجبویه بر روی پوست به تدریج میزان درد را کاهش می دهد. در حال حاضر، مطالعات بسیار کمی در مورد روغن علف لیمو برای RA وجود دارد.

تحقیقات بیشتری در مورد اثر بخشی آن لازم است. اطمینان حاصل کنید که روغنهای اساسی را قبل از قرار دادن روی پوست خود رقیق کنید. هنگام شروع استفاده از یک روغن اساسی ضروری محتاط باشید تا بررسی کنید که به آن حساسیت ندارید.

داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی

داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی بدون نسخه(OTC)می توانند تسکین موقتی درد و التهاب را ایجاد کنند. NSAID ها شامل آسپرین، ایبوپروفن و ناپروکسن هستند.

عمل جراحی

جراحی ممکن است بتواند ناهنجاری مفصل را اصلاح کند، ناتوانی را کاهش دهد و به کاهش درد در افراد مبتلا به RA پیشرفته کمک کند.

گزینه های مختلفی برای جراحی RA وجود دارد. این شامل موارد زیر می باشد:

  • سینوکتومی، جایی که جراح مفاصل التهابی مفصل را از بین می برد.
  • همجوشی مفصلی(یا آرتروز)، که در آن استخوانها برای افزایش پایداری بهم می پیوندند.
  • تعویض کامل مفصل، که در آن جراح قسمت آسیب دیده مفصل را برداشته و جایگزینی فلز یا پلاستیک را وارد می کند.

تعویض مفصل ران و زانو شایعترین عمل مفاصل بزرگ برای RA است. هنوز هم، طبق یک مطالعه معتبر منبع 2013، جایگزینی مشترک RA برای سالهای 1995 تا 2010 کاهش یافته است. این احتمالاً به این دلیل است که داروهای RA موثرتر شده اند. بعد از عدم موفقیت در سایر روش های درمانی، جراحی اغلب مرحله بعدی است. با این حال، یک مطالعه معتبر 2016 نشان داد که مراجعه افراد مبتلا به RA برای جراحی دست در مراحل قبلی منجر به بهبود نتایج پس از جراحی می شود.

روش های زیادی برای بهبود کیفیت زندگی و کاهش پیشرفت بیماری آرتریت روماتوئید وجود دارد. با پزشک خود درمورد اینکه کدام روش های درمانی می تواند برای شرایط شما بهتر باشد، صحبت کنید.

منبع:

https://www.healthline.com/health/remedies-rheumatoid-arthritis#takeaway

[advisers limit=3 online =true skill=”26″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز