لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

شایع ترین علل درد در رابطه جنسی

شایع ترین علل درد در رابطه جنسی || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


برای درد در حین رابطه جنسی تعدادی علل بالقوه وجود دارد. برخی از این علل عفونت ها هستند، مانند عفونت های مقاربتی (STIs). برخی دیگر مانند اندومتریوز و کیست تخمدان به فعالیت جنسی ارتباطی ندارند. تروما و همچنین برخی سرطان‌ها، نیز می‌توانند باعث درد در حین رابطه جنسی شوند.

علاوه بر این، اختلالات درد جنسی مانند ولوودینیا که کمتر شناخته شده است می تواند باعث درد در حین رابطه جنسی شود. اگر در حین رابطه جنسی احساس درد می کنید مهم است که برای تشخیص مناسب به پزشک مراجعه کنید. درد  در هنگام رابطه جنسی ممکن است نشانه یک عارضه جدی باشد.

حتی اگر اینطور نباشد، مقابله با درد می تواند کیفیت زندگی شما را تا حد زیادی بهبود بخشد. لازم به ذکر است که درد حین مقاربت با نام دیسپارونی نیز شناخته می شود. درد حین رابطه جنسی برای افراد از هر جنس اتفاق می افتد. این می تواند بر لذت جنسی تأثیر بگذارد و اثرات روانی پایدار داشته باشد. هنگامی که رابطه جنسی دردناک است، می تواند باعث ترس از دخول، ناتوانی جنسی و فشار در رابطه شود.

این مقاله از پزشکت به بررسی برخی از دلایل رایج درد آلت تناسلی در حین رابطه جنسی می پردازد. همچنین راهنمایی هایی در مورد زمان مراجعه به مراقبت های پزشکی ارائه می دهد.

چه عفونت های مقاربتی ممکن است باعث درد در هنگام رابطه جنسی شوند؟

تعدادی از بیماری های مقاربتی مختلف به طور بالقوه می توانند منجر به درد در حین رابطه جنسی شوند. بیماری مقاربتی مرتبط با درد در حین مقاربت عبارتند از:

سوزاک

بیماری سوزاک، به عنوان “کف زدن”  نیز شناخته می شود، که یک بیماری مقاربتی (STD) است که توسط باکتری نایسریا گونوره ایجاد می شود. در حالی که سوزاک می تواند علائمی از جمله ترشح واژینال یا آلت تناسلی و درد در هنگام ادرار کردن یا در حین رابطه جنسی ایجاد کند، اما اغلب چنین علائمی ندارد.

سوزاک هم مردان و هم زنان را مبتلا می کند و می تواند در بدو تولد به نوزادان منتقل شود. سالانه بیش از 500000 مورد در ایالات متحده گزارش می شود و این میزان در حال افزایش است.  عفونت باکتریایی، سوزاک با آنتی بیوتیک ها درمان می شود. با این حال، N. gonorrhoeae ممکن است به اکثر آنتی بیوتیک ها مقاوم شده که در این صورت عفونت مجدد شایع است. اگر سوزاک درمان نشود، می تواند عوارض شدیدی از جمله سقط جنین، ناباروری، آرتریت سپتیک و حتیکوری را به همراه داشته باشد.

تبخال

تبخال از طریق تماس پوست با ویروس منتقل می شود که از لایه بیرونی پوست وارد شده و باعث ایجاد ضایعات باز می شود. در حالی که این ضایعات می توانند کاملاً عمیق باشند، برخی افراد می توانند ویروس را بدون هیچ علامتی حمل کنند. لازم به ذکر است که سایر افراد شیوع مکرر تبخال را تجربه می کنند.

هیچ درمانی برای تبخال وجود ندارد. شیوع تبخال های دهان و تناسلی را می توان با درمان ضد ویروسی کنترل کرد. مراقبت از سلامتی و مدیریت استرس می تواند به جلوگیری از شیوع بیماری کمک کند.

بیماری التهابی لگن

شایع ترین علل درد در رابطه جنسی || پزشکت

زگیل تناسلی

 (PID)وضعیتی است که معمولاً از یک بیماری مقاربتی درمان نشده ناشی می شود. بیماری التهابی لگن (PID) نوعی عفونت التهابی است که بر اندام های تناسلی زنان در لگن تأثیر می گذارد. معمولاً در اثر گسترش عفونت واژن یا دهانه رحم ایجاد می شود. داشتن یک بیماری مقاربتی درمان نشده (STD) یکی از شایع ترین عوامل خطر است.

این می تواند باعث درد قابل توجه و همچنین ناباروری شود. در صورت عدم درمان عفونت‌هایی همچون سوزاک، کلامیدیا و واژینوز باکتریایی عفونت هایی هستند که می‌توانند به PID تبدیل شوند.

همه زنان مبتلا به PID علائم قابل توجهی ندارند. در واقع، این وضعیت می تواند برای سال ها ناشناخته بماند و در نهایت باعث ایجاد عوارض سلامتی یا تولید مثلی شود. گاهی اوقات علائم ممکن است رخ دهند، اما اغلب خفیف یا غیراختصاصی هستند و به همین دلیل، بسیاری از زنان برای اثرات مزمن PID تا زمانی که عوارض رخ ندهند، به دنبال مراقبت پزشکی نیستند.

به همین دلیل مهم است که علائم این بیماری را بشناسید و به محض شروع عوارض، به دنبال مراقبت های پزشکی باشید. PID  می تواند باعث ترشحات واژن یا ناراحتی لگنی شود، اما همیشه اثرات قابل توجهی ایجاد نمی کند. با این حال، خطر ناباروری و حاملگی خارج رحمی (بارداری لوله ای) را افزایش می دهد. PID را می توان با معاینه بالینی تشخیص داد و معمولاً با آنتی بیوتیک درمان می شود.

تریکومونیازیس

بیماری های مقاربتی به دلایل مختلف باعث درد جنسی می شوند. برخی باعث تورم، تحریک یا ترشح موضعی می شوند . برخی دیگر باعث ایجاد تاول یا زخم هایی می شوند که یا ذاتاً دردناک هستند یا به راحتی می توانند عفونی و منجر به درد شوند.

تریکومونیازیس یک بیماری مقاربتی (STD) است. این یکی از شایع ترین بیماری های مقاربتی است و ممکن است به عنوان “تریک” شناخته شود. علائم این بیماری شامل خارش، سوزش و ترشح در زنان و درد همراه با ادرار در مردان است. این بیماری توسط یک انگل ایجاد می شود، اما با معاینه فیزیکی و تجزیه و تحلیل میکروسکوپی قابل تشخیص است و با فلاژیل (مترونیدازول)، یک داروی ضد میکروبی قابل درمان است.

علائم تریکومونیازیس ممکن است بین چند روز تا یک ماه پس از آلوده شدن شما شروع شوند و حتی ممکن است چندین ماه تاخیر قبل از ظهور علائم وجود داشته باشد. در واقع، اکثریت مردم اصلاً علائمی ندارند، اما همچنان می‌توانند عفونت را به دیگران سرایت کنند. زنان در صورت ابتلا به تریکومونیازیس بیشتر از مردان علائم را تجربه می کنند.

سایر علل درد جنسی در زنان چیست؟

بیشتر دردهای جنسی در زنان به دو صورت درد هنگام ورود یا درد عمیق طبقه بندی می شود. برخی از زنان نیز درد ناشی از تماس سطحی تناسلی را تجربه می کنند. این نوع دردها می تواند ناشی از شرایط پزشکی مختلفی به غیر از بیماری های مقاربتی باشد، از جمله:

ولوودینیا

ولوودینیا یک درد مزمن در فرج، اندام تناسلی خارجی زنانه است. درد یا ناراحتی هیچ دلیل واضحی ندارد و می‌تواند بر روی لابیا، کلیتوریس یا دهانه واژن تأثیر بگذارد. فیلیس میت، یکی از بنیانگذاران انجمن ملی ولوودینیا، بینشی در مورد این وضعیت ارائه می دهد. انجمن بین المللی مطالعه بیماری ولوواژینال ولوودینیا را به عنوان ناراحتی یا درد مزمن فرج که با سوزش، تحریک یا خامی اندام تناسلی زنان مشخص می شود، تعریف می کند.

علت ولوودینیا ناشناخته است. اما ممکن است نتیجه عوامل متعددی باشد. پزشکان حدس می زنند که ممکن است ناشی از آسیب یا تحریک اعصابی باشد که ورودی فرج را تامین و دریافت می کنند.

برخی از علل احتمالی ولوودینیا عبارتند از:

  • اسپاسم
  • تحریک عضلات کف لگن
  • حساسیت موضعی به مخمر
  • پاسخ آلرژیک به محرک های محیطی
  • سطح بالای کریستال های اگزالات در ادرار

توجه: هیچ مدرکی مبنی بر اینکه ولوودینیا ناشی از عفونت است یا اینکه یک بیماری مقاربتی است وجود ندارد.

واژینیسموس

اگر رابطه جنسی برای شما دردناک است، ممکن است واژینیسموس داشته باشید. واژینیسموس که با اسپاسم مداوم یا مکرر یک سوم بیرونی واژن مشخص می‌شود، در هر زمان که دخول می‌شود، می‌تواند فعالیت جنسی و معاینات پزشکی را دشوار یا حتی غیرممکن کند. علائم واژینیسموس می توانند از نظر شدت متفاوت باشند. برخی از زنان می توانند با وجود واژینیسموس رابطه جنسی داشته باشند، اما دردناک است، در حالی که برخی دیگر می توانند از تامپون استفاده کنند، اما نمی توانند رابطه جنسی نفوذی داشته باشند.

برای برخی، وارد کردن چیزی در واژن غیرممکن است. این یک مسئله فیزیکی است، نه یک مسئله برانگیختگی، زیرا بسیاری از زنان مبتلا به واژینیسموس هنوز هم می توانند از طریق تحریک کلیتورال ارگاسم داشته باشند.

آندومتریوز

رشد بیش از حد پوشش داخلی رحم است که معمولا باعث درد عمیق می شود. آندومتریوز وضعیتی است که در آن بافت آندومتر، که معمولاً فقط باید در پوشش رحم یافت شود، در سایر اندام‌های دستگاه تناسلی یا غدد درون ریز زنان تشکیل می‌شود. این وضعیت از نظر شدت متفاوت است و می تواند باعث گرفتگی عضلات، درد، خونریزی قاعدگی نامنظم، مشکلات روده و مثانه شود. اندومتریوز ممکن است با باروری تداخل داشته باشد.

تشخیص آندومتریوز می تواند چالش برانگیز باشد زیرا درد و خونریزی را می توان به شرایط دیگری نسبت داد. لاپاراسکوپی به عنوان استاندارد طلایی برای تشخیص آندومتریوز در نظر گرفته می شود. معاینه لگن، آزمایش خون CA-125 و آزمایش های تصویربرداری مانند سونوگرافی و MRI نیز ممکن است برای تشخیص این عارضه استفاده شوند.

آندومتریوز را می توان با داروهای مسکن کنترل کرد همچنین هورمون درمانی یا جراحی می تواند رشد بیش از حد بافت آندومتر را کاهش دهد.

سرطان دهانه رحم

به طور معمول، علائم یا نشانه های سرطان دهانه رحم در مراحل اولیه آن بسیار کم است. هنگامی که سرطان دهانه رحم شروع به پیشرفت می کند، علائم سرطان دهانه رحم ممکن است شامل خونریزی غیر طبیعی واژن، ترشحات و درد لگن باشد. غربالگری توسط پزشک بهترین راه برای پیشگیری از سرطان دهانه رحم یا یافتن آن در مراحل اولیه است. اینکه چند وقت یکبار نیاز به آزمایش دارید به سن و سابقه پزشکی شما بستگی دارد.

در اوایل، سرطان دهانه رحم به احتمال زیاد باعث ایجاد درد در نواحی از بدن شما می شود که نزدیک محل سرطان هستند مانند لگن و کمر. مراحل پیشرفته‌تر سرطان دهانه رحم می‌تواند باعث تورم پا و مشکلات ادرار، از جمله خون در ادرار شود. تشخیص سرطان دهانه رحم در مراحل اولیه با استفاده از غربالگری سرطان بهترین راه برای درمان این علائم است.

کیست های تخمدان

کیست تخمدان کیسه های پراز مایعات در تخمدان یا سطح آن هستند. بسیاری از خانم ها در برخی مواقع به کیست تخمدان مبتلا می باشند. اکثر کیست های تخمدان ناراحتی کمی ایجاد می کنند و بی ضرر هستند و بدون درمان در طی چند ماه از بین می رود. با این حال، کیست تخمدان به ویژه آن هایی که پارگی داشته اند، می توانند علائم جدی ایجاد کنند. بر همین اساس زنان برای محافظت از سلامتی خود، باید معاینات منظم لگن را انجام دهند و علائمی را که می تواند نشانه یک مشکل بالقوه جدی باشد، را بشناسند.

فیبروم

فیبروم های رحمی، تومورهای خوش خیم رحم که با افزایش سن زنان شایع تر می شوند. رشد غیر سرطانی بافت رحم است که غالباً در سال های باروری یک زن ظاهر می شود. فیبروم های رحمی لیومیوم یا میوما هم نامیده می شوند، با افزایش خطر سرطان رحم همراه نیستند و تقریباً هرگز به سرطان مبتلا نمی شوند. فیبروم ها از نظر اندازه از جوانه های خیلی ریز که با چشم غیر مسلح قابل دیدن نیستند، تا توده های حجیم و بزرگی که می توانند کل رحم را اشغال کنند، تشکیل می شوند.

احتمال دارد، شما یک فیبروئید یا چندتا داشته باشید. در موارد شدید، چندین فیبروم می توانند باعث رشد بیش از حد رحم و حتی اضافه وزن شما شوند. بسیاری از زنان اطلاعی ندارند که آن ها فیبروم رحمی دارند چرا که غالباً فیبروم ها هیچ علامتی بروز نمی دهند. پزشک ممکن است فیبروم را بطور اتفاقی در طی معاینه لگن یا سونوگرافی قبل از زایمان تشخیص دهد.

سایر علل دیگر درد جنسی در زنان عبارتند از:
  • آسیب به فرج، واژن یا اندام های اطراف در اثر ضربه، زایمان
  • اگزما و سایر بیماری های پوستی دستگاه تناسلی، مانند لیکن اسکلروزیس

همچنین تعدادی از عوامل غیرپزشکی وجود دارد که می تواند باعث ایجاد درد در هنگام رابطه جنسی در زنان شود. اینها شامل روغن کاری ناکافی، استرس و حتی سابقه سوء استفاده جنسی است. بسیاری از این مشکلات را می توان با ترکیبی از تکنیک ها، درمان ها و صبر مناسب درمان کرد یا تسکین داد. با این حال، ابتدا باید علل پزشکی دیسپارونی را رد کرد.

علل درد جنسی در مردان چیست؟

شایع ترین علل درد در رابطه جنسی || پزشکت

برای مردان، درد جنسی معمولاً به عنوان نعوظ دردناک یا درد در هنگام انزال طبقه بندی می شود. انواع دیگر درد مانند تحریک سطحی نیز می تواند باعث درد در حین رابطه جنسی شود. با این حال، عفونت های پوستی و دردهای مربوطه ممکن است همیشه از نظر جنسی در نظر گرفته نشوند.

عفونت های مقاربتی

برخی از عفونت های مقاربتی (STIs) می توانند باعث ایجاد درد در هنگام رابطه جنسی شوند. عفونت هایی مانند تبخال و سوزاک در صورت عدم درمان می توانند باعث سوزش و خارش شوند. آنها همچنین می توانند باعث زخم، برآمدگی یا تاول در آلت تناسلی یا مقعد شوند. اگر فکر می کنید ممکن است در معرض یک بیماری مقاربتی قرار گرفته اید، برای انجام آزمایش به پزشک یا کلینیک مراجعه کنید.

ممکن است نخواهید به دنبال مراقبت های پزشکی باشید زیرا علائم خیلی شخصی به نظر می رسند، اما برای سلامتی شما حیاتی است که آزمایش بدهید. اگر هرچه زودتر متوجه شوید که آلوده شده اید، زودتر می توانید درمان شوید. درمان زودهنگام می تواند برخی از اثرات این عفونت ها را محدود یا از آن جلوگیری کند.

مشکلات پوست ختنه گاه

مردان ختنه نشده ممکن است دچار سفت شدن پوست ختنه گاه یا فیموز شوند. هنگامی که پوست ختنه گاه را عقب می کشید، یا زمانی که آلت تناسلی شما نعوظ است، ممکن است پاره شود، خونریزی کند، ملتهب شود یا دردناک باشد. این مشکل با  مصرف پماد قابل درمان است. در برخی موارد، ختنه بزرگسالان می تواند مشکل را حل کند. با پزشک خود در مورد گزینه های درمانی موجود صحبت کنید.

آلت تناسلی خمیده

آلت تناسلی طبیعی از نظر طول، دور و شکل از فردی به فرد دیگر متفاوت است. گاهی اوقات، آلت تناسلی خمیده می تواند باعث نعوظ دردناک شود یا رابطه جنسی را دشوار کند. آلت تناسلی برخی از افراد به دلیل شرایطی مانند هیپوسپادیاس منحنی می شود. همین امر منجر به باز شدن مجرای ادرار به دور از نوک آلت تناسلی می شود.

در برخی موارد، منحنی شدن آلت تناسلی می تواند در طول زمان ایجاد شود. یک مثال بیماری پیرونی است که باعث ایجاد اسکار روی آلت تناسلی می شود. زخم های ناشی از تروما یا عفونت های قبلی نیز می تواند رابطه جنسی را دردناک کند.

ضایعات و رشد

گاهی اوقات رشد آلت تناسلی باعث درد می شود. سنگ ها، کیست ها و ضایعات نیز می توانند روی آلت تناسلی یا مجاری و لوله هایی که اسپرم را حمل می کنند ایجاد شوند که برخی از سرطان ها می توانند باعث رشد آنها و درد در هنگام رابطه جنسی یا انزال شوند. اگر پروستات شما بزرگ شده باشد، ممکن است هنگام انزال درد داشته باشید. همچنین ممکن است یک پاکت عفونی به نام آبسه روی آلت تناسلی شما ایجاد شود.

پریاپیسم

اغلب اوقات نعوظ بعد از رابطه جنسی از بین می رود. در حالی که گاهی اوقات نعوظ غیرجنسی بسیار بیشتر از حد معمول طول می کشد که به این وضعیت پریاپیسم گفته می شد و اغلب دردناک است.

آلرژی

برخی از مردان نسبت به مایعات واژن یا مواد شیمیایی موجود در روش های پیشگیری از بارداری واکنش آلرژیک دارند. یک متخصص پزشکی می تواند به شما کمک کند تا متوجه شوید که آیا به لاتکس یا ماده دیگری حساسیت دارید یا خیر.

حساسیت مفرط

آلت تناسلی بعد از ارگاسم و انزال می تواند بسیار حساس شود. اگر بعد از این مرحله به رابطه جنسی ادامه دهید، ممکن است برای شما دردناک باشد. این ممکن است به این معنی باشد که باید تعداد دفعات رابطه جنسی با شریک زندگی خود را در یک روز معین محدود کنید یا راه های دیگری برای تجربه لذت با هم پیدا کنید.

داروها

برخی از داروهای ضد افسردگی و شل کننده های عضلانی می توانند هنگام انزال باعث درد شوند. اگر فکر می کنید دارویی ممکن است باعث این نوع درد در شما شود، مهم است که با پزشک خود صحبت کنید. شما نباید مصرف داروی خود را بدون مشورت با پزشک خود قطع کنید، زیرا در صورت انجام این کار، ممکن است مشکلات جدی برای سلامتی شما ایجاد شود.

اختلالات پوستی

برخی از بیماری های پوستی می توانند منجر به رابطه جنسی دردناک شوند. از جمله:

  • سرطان آلت تناسلی
  • بالانیت زون ، التهاب پوست ختنه گاه
  • پسوریازیس تناسلی ، التهاب خارش دار پوست
  • لیکن پلان فرسایشی که باعث خارش یا تاول می شود
  • لیکن اسکلروزوس که باعث ایجاد لکه های سفید خارش دار می شود

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

شایع ترین علل درد در رابطه جنسی || پزشکت

هر زمان که حس کردید رابطه جنسی برای شما دردناک است، باید توسط یک پزشک معاینه شوید. در واقع، این ایده خوبی است که تا زمانی که تحت درمان قرار نگرفته اید، از رابطه جنسی خودداری کنید. زیرا  اگر عفونت باعث درد شود، ممکن است آن را به شریک زندگی خود منتقل کنید.

سخن آخر

درد حین رابطه جنسی می تواند نشانه این باشد که شما یک بیماری مقاربتی، یک اختلال پوستی، یک آلرژی یا یک بیماری دیگر دارید. همچنین شکل آلت تناسلی شما، یک دارو، نعوظ طولانی مدت یا حساسیت پس از ارگاسم می تواند دلیل درد در هنگام رابطه جنسی باشد.

برخی از شرایطی که باعث این نوع درد می شوند می توانند جدی باشند. این حیاتی است که وقتی رابطه جنسی دردناک است به دنبال مراقبت های پزشکی باشید تا بتوانید از سلامت خود و همسرتان محافظت کنید. اگر با پزشک فعلی خود احساس راحتی نمی کنید، سعی کنید یک پزشکی را انتخاب کنید که بتوانید به راحتی با او صحبت و مشکلات و علائم خود را  بیان کنید. زیرا تشخیص و درمان صحیح می تواند سلامت و زندگی جنسی شما را بهبود بخشد.

مهم است که بدانید درد جنسی گاهی اوقات به سختی قابل تشخیص است. این امر به ویژه برای دردهای جنسی ناشی از چیزی غیر از عفونت صادق است. ممکن است زمان ببرد تا بفهمید چه چیزی باعث درد شما شده است. همچنین ممکن است لازم باشد از یک یا چند متخصص بازدید کنید. انواع متخصصانی که گاهی برای مقابله با دردهای جنسی از آنها فراخوانده می شود شامل روانشناس، اورولوژیست، متخصص زنان و حتی متخصص پوست می باشد. پزشک مراقبت های اولیه شما نیز ممکن است در تشخیص و درمان شما نیز دخیل باشد یا نباشد.

اگر دردی که در طول رابطه جنسی تجربه می کنید دلیل پزشکی مشخصی نداشته باشد، ممکن است به یک درمانگر ارجاع دهید. یک درمانگر می تواند به رفع اضطراب و سایر نگرانی هایی که ممکن است منجر به ناراحتی جنسی شود کمک کند. همچنین ممکن است به یک درمانگر جنسی ارجاع داده شوید که می تواند به شما در رسیدگی به سایر مسائلی که بر تعاملات جنسی شما با شریک زندگی تأثیر می گذارد کمک کند.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز