لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رابطه جنسی با تبخال

تبخال تناسلی|| پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

دانستن اینکه شما تبخال تناسلی دارید می تواند تجربه دشواری باشد. بسیاری از مردم تصور می کنند که تشخیص مثبت HSV-1 یا HSV-2 به معنای پایان یک زندگی عاشقانه و رابطه جنسی است. حقیقت در مورد تبخال تناسلی این است که در صورت ابتلا به آن، داشتن یک زندگی جنسی و عاشقانه امکان پذیر است.

بسیاری از افراد مبتلا به تبخال از ابتلا به آن وحشت دارند. در این مقاله از پزشکت به رابطه جنسی در هنگام ابتلا به تبخال و استفاده از روش های محافظتی برای کاهش خطر ابتلا به این بیماری را پوشش خواهیم داد.

تبخال تناسلی|| پزشکت

تبخال تناسلی چیست؟

این بیماری بین 50 تا 70 درصد از جمعیت زیر 50 سال جهان را تحت تأثیر قرار می دهد. این بیماری توسط دو نوع ویروس هرپس سیمپلکس نوع 1 (HSV-1) و هرپس سیمپلکس نوع 2 (HSV-2) ایجاد می‌شود.

HSV-1 شایع ترین نوع ویروس هرپس است. معمولاً روی پوست لب یا اطراف آن تأثیر می گذارد و باعث ایجاد تبخال می شود. با این حال، ممکن است (البته نادر) به اندام تناسلی نیز سرایت کند و باعث شیوع تبخال تناسلی شود. اکثر افراد مبتلا به HSV-1 هرگز هیچ علامتی را در نتیجه آلوده شدن به ویروس ندارند. این بدان معنی است که شما می توانید یک عفونت HSV-1 مادام العمر داشته باشید اما هرگز متوجه شیوع و علائم آن نشوید.

HSV-2 بیشتر با تبخال تناسلی مرتبط است. در حالی که این بیماری به اندازه HSV-1 رایج نیست، اما همچنان یک عفونت بسیار رایج است.

به طور خلاصه، اگر تبخال دارید احساس نکنید که ویروس به دلیل رفتار جنسی ناامن یا غیربهداشتی ایجاد شده است. این بیماری تا حد زیادی شایع ترین عفونت مقاربتی در جهان است و هر کسی ممکن است به آن مبتلا شود.

آیا می توان با وجود تبخال تناسلی رابطه جنسی داشت؟

قبل از اینکه به رابطه جنسی فکر کنید، باید روی درمان تمرکز کنید. تبخال نیازی به محدود کردن رابطه جنسی ندارد، بهتر است زمانی که برای اولین بار متوجه آلودگی خود شده اید، از رابطه جنسی فاصله بگیرید. اکثر افراد مبتلا به عفونت فعال در طول شیوع اولیه ویروس از وضعیت خود مطلع می شوند.

شیوع اولیه تبخال معمولاً دو تا سه هفته پس از آلوده شدن شما به ویروس رخ می دهد، اما ممکن است تا هفته ها، ماه ها یا حتی سال ها ظاهر نشود.

در طول شیوع اولیه، علائم مختلفی از خستگی شبیه آنفولانزا و درد عضلانی گرفته تا تب را مشاهده خواهید کرد. بارزترین علامت عفونت ایجاد زخم روی لب ها (زخم سرد) یا در ناحیه تناسلی، کشاله ران، پاها و باسن است. در طول شیوع تبخال نباید رابطه جنسی داشته باشید. این به این دلیل است که ویروس در طی یک شیوع فیزیکی کاملا مسری است.

زگیل تناسلی

در عوض، باید با پزشک خود صحبت کنید. شیوع اولیه می تواند هم برای عفونت های دهان و هم برای عفونت های تناسلی دردناک و ناخوشایند باشد. از داروهای ضد ویروسی مانند والاسیکلوویر می توان برای تسریع سرعت بهبودی استفاده کرد.

بسیاری از متخصصان مراقبت های بهداشتی همچنین استفاده از داروهای مسکن بدون نسخه را برای کنترل سردرد، درد عضلانی  توصیه می کنند. به طور خلاصه، در طول شیوع اولیه تبخال باید از هرگونه فعالیت جنسی خودداری کنید. اگر عفونت تبخال دهان دارید، از بوسیدن شریک زندگی خود و همچنین استفاده از ظروف مشترک خودداری کنید. روی درمان شیوع این بیماری تمرکز کنید پس از بهبودی، می توانید دوباره روابط جنسی خود را شروع کنید.

درمان تبخال تناسلی

در حالی که برخی از افراد مبتلا به تبخال هرگز هیچ علامتی را تجربه نمی کنند، بسیاری از افراد گاه به گاه شیوع تبخال دهان یا تناسلی را تجربه می کنند. از آنجایی که تبخال یک ویروس غیرقابل درمان است، این شیوع می تواند مادام العمر ادامه یابد، و این مهم است که یک برنامه درمانی را زیر نظر پرشک خود دنبال کنید. رایج ترین دارویی که برای درمان (هم دهان و هم ناحیه تناسلی) استفاده می شود والاسیکلوویر است.

در صورت مبتلا بودن شما به تبخال خطر ابتلای شریک جنسی به بالاترین حد خود می رسد، به این ترتیب، بهتر است در طول علائم مکرر از هرگونه فعالیت جنسی خودداری کنید.

اکثر افراد مبتلا به HSV-1 تنها یک تا دو بار در سال تبخال را تجربه می کنند که معمولاً یک تا دو هفته طول می کشد تا بهبود یابد.

افراد مبتلا به HSV-2 معمولاً چهار تا پنج بار در سال شیوع بیماری را تجربه می کنند که هر شیوع یک تا دو هفته طول می کشد. هنگامی که نسخه ای برای یک داروی ضد ویروسی مانند والاسیکلوویر تهیه کردید، درمان شیوع تبخال نسبتاً آسان می شود و تأثیر آن را بر توانایی شما برای حفظ یک زندگی جنسی طبیعی بسیار کمتر از آنچه فکر می کنید جدی می کند.

مشورت درمورد تبخال|| پزشکت

چگونه به شریک زندگی خود بگویید که تبخال دارید؟

اگر تبخال دارید، باید به شریک جنسی خود بگویید. حتی زمانی که از رابطه جنسی در طول شیوع بیماری اجتناب می کنید، از کاندوم استفاده می کنید و سایر روش های جنسی ایمن را دنبال می کنید، همچنان خطر انتقال ویروس وجود دارد. این امر ضروری است که شرکای جنسی شما مطلع شوند.

بسیاری از افراد به دلایلی که بسیار قابل درک است، از اینکه به شریک جنسی خود بگویند که تبخال دارند، مضطرب هستند. هیچ کس دوست ندارد فاش کند که یک بیماری مقاربتی دارد، به خصوص برای شخصی که از نظر جنسی و عاشقانه به شریک خود علاقه مند است. با این حال، اگر به روش درست انجام شود، به شریک زندگی خود اجازه دهید که بداند تبخال دارید.

بررسی کنید به کدام نوع ویروس آلوده هستید. اگر HSV-1 دارید و فقط زخم‌های تبخال روی لب‌هایتان ایجاد می‌شود، فاش کردن وضعیت خود به شریک جنسی‌تان نسبتاً ساده است. تخمین زده می شود که 67 درصد از جمعیت زیر 50 سال جهان HSV-1 دارند، به این معنی که احتمال دارد شریک زندگی شما این ویروس را داشته باشد.

اگر HSV-2 یا عفونت HSV-1 دارید که اندام تناسلی شما را تحت تأثیر قرار می دهد، افشای وضعیت شما می تواند چالش برانگیزتر باشد. بهترین رویکرد این است که توضیح دهید تبخال کاملا شایع است. همچنین توضیح نحوه انتشار ویروس و اینکه چگونه اقدامات جنسی ایمن مانند استفاده از کاندوم می تواند به کاهش خطر انتشار آن کمک کند، مهم است.

اگر به رابطه جدی با کسی فکر می کنید، ممکن است ارزش آن را داشته باشد که هر دو برای اطمینان آزمایش دهید.

برقراری رابطه جنسی ایمن با وجود تبخال تناسلی

در صورت ابتلا به تبخال تناسلی می توانید به راحتی زندگی جنسی رضایت بخشی داشته باشید و در عین حال خطر انتشار ویروس را به حداقل برسانید. حتی اگر از هر دستورالعمل جنسی ایمن پیروی کنید و از داروهای ضد ویروسی برای سرکوب تبخال در بدن خود استفاده کنید، به سادگی نمی توان خطر انتقال ویروس را به شریک زندگی خود کاملاً از بین برد.

با این حال، چند قدم کوچک می تواند راه طولانی را در جهت کاهش خطر انتقال شما انجام دهد. این مراحل عبارتند از:

در طول شیوع تبخال رابطه جنسی ممنوع

شیوع بیماری زمانی است که بیشترین “ریزش ویروسی” رخ می دهد، به این معنی که خطر ابتلا در فرد دیگر زمانی که تاول، زخم باز یا پوسته های تبخال در اندام تناسلی خود دارید بیشتر می شود.

این موضوع در مورد تبخال دهان نیز صادق است، که می تواند از طریق تماس به اندام تناسلی سرایت کند و باعث ایجاد تبخال تناسلی شود.

والاسیکلوویر || پزشکت

استفاده از داروهای ضد ویروسی

داروهای ضد ویروسی مانند والاسیکلوویر از انتشار ویروس در بدن شما جلوگیری می کند و سطح آن را کاهش می دهد.

مطالعات نشان می‌دهد که اگر والاسیکلوویر را برای درمان سرکوب‌کننده تبخال مصرف کنید، ۴۸ درصد کمتر احتمال دارد ویروس را به شریک خود منتقل کنید. این امر به ویژه برای مردان مهم است، زیرا زنان بیشتر از مردان به HSV-2 مبتلا می شوند.

استفاده از کاندوم

در حالی که کاندوم خطر انتقال بیماری به شریک زندگی شما را به طور کامل از بین نمی برد، اما تفاوت ایجاد می کند. استفاده از کاندوم به طور قابل توجهی خطر انتقال تبخال را در صورت استفاده موثر کاهش می دهد.

توجه داشته باشید که حتی با روش‌های ایمن رابطه جنسی، ممکن است ویروس تبخال به شریک زندگی شما سرایت کند. این بدان معناست که شما و همسرتان باید خطرات و پیامدهای ناشی از عفونت تبخال را قبل از رابطه جنسی درک کنید و بپذیرید.

اگر تبخال دارید، قطعاً تنها فردی نیستید که قبل از رابطه جنسی با همسر خود باید او را مطلع کند. تبخال میلیاردها نفر را در سرتاسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد و تنها HSV-2 بیش از 400 میلیون نفر را تحت تاثیر قرار می دهد.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز