لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

معده درد بعد از غذا

معده درد بعد از غذا || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


معده درد بعد از غذا به درد معده یا بالای شکم گفته می شود که بعد از غذا خوردن ایجاد می شود. تجربه گهگاهی این حالت معمولاً نگران کننده نیست، اما درد مکرر بعد از غذا خوردن می تواند نشانه ای از چندین اختلال گوارشی باشد. اگر معده شما اغلب بعد از غذا خوردن درد می کند، ایده خوبی است که با یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی صحبت کنید. درد شدید ممکن است نیاز به مراقبت های پزشکی فوری داشته باشد. این مقاله از پزشکت برخی از دلایلی که ممکن است بعد از غذا خوردن درد داشته باشید را بررسی می کند. همچنین توضیح می دهد که چه زمانی باید به یک متخصص مراقبت های بهداشتی مراجعه کنید.

شایع ترین علل معده درد بعد از غذا

درد شکم بعد از غذا خوردن می تواند به دلایل زیادی، از پرخوری گرفته تا پانکراتیت یا التهاب لوزالمعده که در پشت معده قرار دارد، ردیابی شود. در زیر برخی از دلایل رایج این نوع درد آورده شده است. با این حال، مشخص کردن یک علت دقیق گاهی اوقات می تواند مشکل باشد، به خصوص اگر بیش از یک عامل در آن نقش داشته باشد.

غذا خوردن خیلی زیاد یا خیلی سریع

معده “متوسط” فقط می تواند حدود 1 یا 2 فنجان غذا را در خود جای دهد. مشکل اغلب زمانی شروع می شود که افراد سعی می کنند از این ظرفیت فراتر بروند. معده باید کشیده شود تا جایی برای غذای اضافی باز شود که می تواند باعث ناراحتی یا درد شود. سریع غذا خوردن که اغلب باعث پرخوری می شود  می تواند باعث شود که هوای اضافی را ببلعید و باعث نفخ و گاز شود.

اینها در واقع دو مورد از محرک های اولیه برای درد شکم بعد از غذا هستند.

برای جلوگیری از خوردن بیشتر از نیازتان، سعی کنید حواس‌پرتی‌ها را در زمان صرف غذا محدود کنید و از آشپزخانه (به‌جای میز، جایی که به راحتی می‌توانید در آن چند ثانیه به دست می‌آورید) سرویس بدهید. نوشیدن متناوب آب نیز می تواند به سیر شدن شما کمک کند تا پرخوری نکنید.

سوء هاضمه

معده درد بعد از غذا || پزشکت

درد یا سوزش در وسط بالای شکم، درد اپی گاستر یا سوء هاضمه نامیده می شود.- چیزی که شاید بهتر به عنوان سوء هاضمه شناخته شود. هر ساله حدود 25 درصد از آمریکایی ها را تحت تأثیر قرار می دهد. سوء هاضمه ممکن است ایجاد کند:

  • نفخ
  • حالت تهوع
  • احساس سیری در اوایل غذا

این وضعیت ممکن است در شرایط زیر رخ دهد:

  • دود
  • استرس بیش از حد
  • قهوه یا الکل زیاد بنوشید.
  • خیلی سریع یا زیاد غذا بخورید.
  • غذاهای چرب، تند، یا چرب یا آنهایی که حاوی اسید زیادی هستند (مانند پرتقال و گوجه فرنگی) را ترجیح دهید.

اگر سوء هاضمه شما مزمن است و نمی توان علت خاصی را پیدا کرد، ممکن است به چیزی که به آن سوء هاضمه عملکردی می گویند مبتلا باشید. این بدان معناست که هیچ مشکل یا بیماری ساختاری مشخصی وجود ندارد، اما دستگاه گوارش به طور طبیعی کار نمی کند و باعث علائم مداوم می شود. اختلالات عملکردی معده که می توانند بعد از غذا خوردن باعث ایجاد مشکلاتی شوند عبارتند از:

  • اپی گاسترسندرم درد (EPS): درد یا سوزش اپی گاستریک علامت اصلی است.
  • سندرم پریشانی پس از غذا (PDS): در اوایل غذا احساس سیری می کنید.

برخی عادات بیشتر از سایرین باعث ایجاد سوء هاضمه می شوند. ممکن است پس از نوشیدن بیش از حد قهوه یا الکل، غذا خوردن خیلی سریع یا زیاد، یا خوردن غذاهای چرب، تند یا چرب یا غذاهای حاوی اسید زیاد احساس نفخ یا حالت تهوع کنید.

علائم بیماری

عدم تحمل غذایی و آلرژی

بسیاری از مردم آلرژی غذایی و عدم تحمل غذایی را اشتباه می گیرند. این عمدتا به این دلیل است که برخی از علائم گرفتگی معده، اسهال و استفراغ می توانند مشابه باشند.

عدم تحمل غذایی به دلیل ناتوانی بدن در هضم یک ماده خاص در غذا ایجاد می شود. به عنوان مثال، کمبود آنزیم لاکتاز باعث عدم تحمل لاکتوز یا مشکلات لبنیات می شود. در این مورد، مصرف وعده های کوچکتر یا یک محصول بدون لاکتوز می تواند به جلوگیری از درد شکم کمک کند.

افراد مبتلا به آلرژی غذایی باید به طور کامل از برخی غذاها یا مواد تشکیل دهنده خودداری کنند زیرا می توانند پاسخ ایمنی غیرطبیعی را ایجاد کنند که در برخی موارد می تواند جدی باشد. آلرژی به تخم مرغ، شیر، بادام زمینی، صدف، و گندم شایع ترین است.

بیماری ریفلاکس معده به مری

بیماری ریفلاکس (GERD) یک وضعیت سلامتی است که در آن اسید از معده شما به سمت مری، لوله ای که به دهان شما منتهی می شود، جریان می یابد. GERD باعث بروز علائم زیر می شود:

  • درد هنگام قورت دادن
  • سوزش در مری (سوزش سر دل)
  • طعم اسید یا غذای هضم نشده در گلو یا دهان

بسیاری از افراد هر از گاهی علائم ریفلاکس را دارند. افراد مبتلا به GERD به طور منظم علائم دارند. اسید می تواند به مری آسیب برساند، بنابراین اگر اغلب رفلاکس را تجربه می کنید، خوب است با پزشک خود صحبت کنید.

سندرم روده تحریک‌پذیر

معده درد بعد از غذا || پزشکت

سندرم روده تحریک پذیر (IBS) یک وضعیت سلامتی است که در آن افراد درد شکمی دائمی دارند. در واقع، سه نوع از شایع‌ترین نوع IBS شامل ناراحتی شکمی، همراه با یک علامت دیگر است:

  • اسهال و ناراحتی شکمی
  • یبوست و ناراحتی شکمی
  • مدفوع شل متناوب و یبوست همراه با ناراحتی شکمی

بسته به فرد، این ناراحتی را می توان با دقت بیشتری به صورت نفخ، سوزش، گرفتگی، اتساع، پری یا درد شدید توصیف کرد. غذا، استرس، یبوست و اسهال همگی محرک های احتمالی هستند.

درد ناشی از IBS می تواند در قسمت های فوقانی، میانی و تحتانی شکم رخ دهد. همچنین می تواند به قسمت های بالایی تنه سرایت کند. تا 30 درصد از افرادی که سوء هاضمه دارند نیز IBS دارند.

سنگ کیسه صفرا

سنگ‌های صفراوی رسوبات کوچک، سخت و کریستالی مانندی هستند که می‌توانند در کیسه صفرا یا مجاری صفراوی (ساختارهای لوله‌ای در داخل کبد) ایجاد شوند. این سنگ‌ها زمانی رخ می‌دهند که کلسترول بیش از حد در صفرا وجود داشته باشد، عملکرد غیرطبیعی کیسه صفرا یا به دلایل دیگر باشد.

سنگ کیسه صفرا گاهی بعد از خوردن غذا باعث درد می شود، به خصوص اگر یک وعده غذایی حجیم یا پرچرب باشد.

برخی افراد با معده خالی دچار درد کیسه صفرا می شوند. حتی می تواند آنها را از خواب بیدار کند. گاهی اوقات به این درد قولنج صفراوی گفته می شود.

مهم است که این نوع درد را بررسی کنید. اگر کیسه صفرا شما ملتهب است، می تواند جدی باشد. حتی ممکن است نیاز به جراحی داشته باشید.

پانکراتیت

پانکراتیت می تواند باعث درد بعد از غذا شود. اغلب از قسمت فوقانی شکم شروع می شود و به پشت گسترش می یابد. همچنین ممکن است حالت تهوع و استفراغ داشته باشید – دو علامت آشکار پانکراتیت که می تواند آن را از سایر علل درد معده بعد از غذا خوردن جدا کند. به گفته موسسه ملی دیابت و بیماری های گوارشی و کلیوی، افراد مبتلا به پانکراتیت معمولاً بسیار بیمار به نظر می رسند و احساس می کنند.

علاوه بر حالت تهوع یا استفراغ، در صورت مشاهده موارد زیر باید فورا به دنبال مراقبت های پزشکی باشید:

  • تنگی نفس
  • ضربان قلب سریع
  • درد شدید در ناحیه شکم
  • رنگ زرد پوست یا سفیدی چشم (یرقان)

هر یک از این نشانه‌ها می‌تواند نشانه‌ای از عفونت یا انسداد خطرناک در لوزالمعده، کیسه صفرا یا مجرای پانکراس باشد.

زخم معده

زخم‌های گوارشی زخم‌هایی روی پوشش معده یا اثنی عشر است که اولین قسمت روده شماست.

این زخم ها می توانند باعث ایجاد دردی شوند که در هر نقطه ای بین استخوان سینه (جنبه) و ناف شما ایجاد شود، چه معده خالی باشد یا نباشد. درد مخصوصاً بعد از غذا خوردن معمولاً به معنای زخم معده یا زخم معده است.

داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) مانند ادویل (ایبوپروفن)، بایر (آسپرین) و آلو (ناپروکسن) می توانند منجر به زخم معده شوند، به خصوص اگر آنها را برای مدت طولانی مصرف کنید.

بسیاری از زخم ها توسط باکتری های رایج معده به نام هلیکوباکتر پیلوری ایجاد می شوند( H. pylori) . درمان این عفونت مهم است. اگر این کار را نکنید، می تواند منجر به سرطان های خاص روده شود.

علل کمتر رایج درد معده بعد از غذا

معده درد بعد از غذا || پزشکت

برخی از علل کمتر شایع درد بعد از غذا خوردن، عبارتند از:

  • سرطان معده یا مری
  • ایسکمی روده یا مشکل در خون رسانی به روده کوچک
  • آئروفاژییا زمانی که هوای زیادی را قورت می دهید: در حالی که این می تواند به دلیل سریع غذا خوردن باشد، همچنین می تواند به دلیل صحبت کردن هنگام غذا خوردن یا جویدن آدامس بعد از غذا باشد.
  • یبوست: برای کاهش هر گونه ناراحتی، از مصرف غذاهای کم فیبر یا بدون فیبر، از جمله چیپس، فست فود، گوشت و غذاهای فرآوری شده اجتناب کنید. و آب فراوان بنوشید. هیدراته ماندن یک راه عالی برای جلوگیری از درد و ناراحتی ناشی از یبوست است.

چه زمانی باید به یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی مراجعه کرد؟

اگر هر چند وقت یکبار بعد از خوردن غذا احساس درد می‌کنید و از عملکرد شما جلوگیری نمی‌کند، ممکن است بخواهید در ملاقات بعدی خود آن را با ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی خود در میان بگذارید.

اما اگر به طور منظم بعد از غذا خوردن درد دارید، یا دردتان قابل توجه است، بسیار مهم است که فوراً با پزشک خود قرار ملاقات بگذارید. تشخیص صحیح اولین قدم به سوی یک برنامه درمانی است.

اگر درد شدید همراه با هر یک از علائم زیر دارید، به دنبال مراقبت های اورژانسی باشید:

  • لرز
  • تب
  • زردی
  • ضربان قلب سریع
  • استفراغ شدید
سوالات متداول

معده درد بعد از غذا خوردن در خانه چگونه درمان می شود؟ گزینه های درمان در خانه به علت درد بستگی دارد. شما ممکن است یک داروی بدون نسخه برای گاز یا اسهال یا مسکن‌های ضد درد NSAID برای گرفتگی‌های خفیف معده در نظر بگیرید. نوشیدن آب، چای نعناع یا زنجبیل، پرهیز از غذاهای تند و نوشیدنی های حباب دار، و خوردن وعده های غذایی کوچکتر به آرامی نیز ممکن است کمک کننده باشد.

آیا بارداری می تواند باعث درد بعد از غذا شود؟ آره. هورمون‌های بارداری می‌توانند بر سیستم گوارش تأثیر بگذارند و هضم را در معده و روده‌های کوچک و بزرگ کند کنند. از آنجایی که کیسه صفرا نیز ممکن است دیرتر تخلیه شود، ممکن است در نهایت سنگ کیسه صفرا تشکیل شود. به علاوه، رحم در حال رشد می تواند به دستگاه گوارش فشار وارد کند.

سخن آخر

بسیاری از مشکلات گوارشی مختلف می توانند بعد از غذا خوردن باعث درد شوند. سوء هاضمه، GERD، سنگ کیسه صفرا، IBS و پانکراتیت برخی از علل شایع هستند. برخی از علل کمتر رایج نیز وجود دارد.

اگر هرازگاهی درد را تجربه می کنید، ممکن است دلیلی برای نگرانی وجود نداشته باشد. اگر اغلب اتفاق می افتد، مهم است که فورا مورد ارزیابی قرار بگیرید. برخی از شرایطی که باعث درد بعد از غذا می شوند، جدی هستند و نیاز به درمان دارند.

اگر درد شدید همراه با تب، استفراغ، لرز، ضربان قلب سریع یا زردی چشم و پوست دارید، آن را به عنوان یک فوریت پزشکی درمان کنید.

تعجب نکنید اگر ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما به شما توصیه می کند که از یک رژیم غذایی با فیبر بالا استفاده کنید – مهم نیست که چه چیزی ممکن است باعث درد شکم شما شود.

بارها و بارها، تحقیقات نشان می دهد که رژیم غذایی با فیبر بالا از بیماری ها و بیماری های مزمن محافظت می کند و برای سلامت روده مفید است. اگر هیچ چیز دیگری نباشد، فیبر احتمالاً شما را سالم نگه می دارد.

فقط مراقب باشید زیاده روی نکنید؛ فیبر بیش از حد می تواند شما را با درد شکم، نفخ و گاز، دقیقاً به همان جایی که شروع کرده اید بازگرداند. ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی شما باید بتواند به شما در ایجاد تعادل مناسب با مصرف فیبر کمک کند.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز