لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

علت تهوع بعد از غذا

علت تهوع بعد از غذا || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


علت تهوع بعد از غذا می تواند از مسمومیت غذایی گرفته تا بیماری و بارداری متغیر باشد. بسیاری از علل تهوع بعد از غذا خوردن شایع هستند و می توانند خود به خود برطرف و یا به طور موثر مدیریت شوند. اما برای برخی بیماری ها، مانند عفونت های باکتریایی یا بیماری های خاص، ممکن است برای بهبودی کامل نیاز به مراجعه به پزشک داشته باشد. اما تشخیص علائم به طور دقیق می تواند در تشخیص علت اصلی و درمان بیماری زمینه ای موثر باشد. بعد از درمان می توانید از وعده های غذایی خود بدون حالت تهوع لذت ببرید.

شایع ترین علت تهوع بعد از غذا

بیماری های زیادی وجود دارد که ممکن است بعد از غذا خوردن باعث تهوع شود. خواه یک بیماری کوتاه مدت، عدم تحمل غذایی، یا یک بیماری گوارشی باشد، تعیین علت می تواند به شما کمک کند از محرک های احتمالی اجتناب کنید و راهکارهایی را برای پیشگیری از بروز و عود دوباره بیماری داشته باشید. اما شایع ترین علل حالت تهوع بعد از غذا خوردن، عبارتند از:

آلرژی و عدم تحمل غذایی

برخی غذاها، مانند صدف، آجیل یا تخم مرغ، می توانند سیستم ایمنی شما را تحریک کنند تا آنها را به عنوان مهاجمان خارجی مضر تشخیص دهد. اگر هر گونه آلرژی غذایی داشته باشید، سیستم ایمنی بدن شما با خوردن یکی از این غذاهای محرک، مجموعه ای از رویدادها را شروع می کند که منجر به آزاد شدن هیستامین و سایر مواد شیمیایی می شود.

این مواد شیمیایی علائم آلرژی از کهیر و تورم دهان تا حالت تهوع را ایجاد می کنند. سایر آلرژی های غذایی رایج شامل شیر، گندم، سویا، ماهی هستند. عدم تحمل غذایی، بر خلاف آلرژی غذایی، جدی نیست. اما هنوز هم می توانند علائم ناراحت کننده ای مانند تهوع، اسهال، نفخ و سایر علائم ایجاد کنند.

20 درصد از جمعیت ممکن است تحت تأثیر عدم تحمل غذایی قرار گیرند. مردم معمولاً نسبت به لبنیات، گلوتن، افزودنی‌های غذایی و انواع خاصی از کربوهیدرات‌ ها که به عنوان الیگوساکاریدهای قابل تخمیر، دی ساکاریدها، مونوساکاریدها و پلی‌ال‌ها (FODMAP) شناخته می‌شوند، حساسیت غذایی دارند.

مسمومیت غذایی

بر اساس مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)، تخمین زده می شود1 نفر در نفر 6 آمریکایی ها هر ساله در اثر مسمومیت غذایی بیمار می شوند. CDC می گوید مسمومیت غذایی زمانی اتفاق می افتد که:

  • غذا تا دمای لازم گرم نمی شود.
  • یخچال گرمتر از 40 درجه فارنهایت (4.4 درجه سانتیگراد) است.
  • سطوح پخت و پز و دست ها قبل از دست زدن به غذا تمیز نمی شوند.
  • محصولات خام مانند گوشت، غذاهای دریایی، مرغ و تخم مرغ با غذاهای آماده، در تماس باشند.

علائم مسمومیت غذایی مانند تهوع، استفراغ و اسهال معمولاً در عرض 30 دقیقه تا چند ساعت پس از خوردن غذای آلوده شروع می شود. اما برخی انواع مسمومیت غذایی باعث ایجاد علائمی شود که روزها یا هفته ها بعد ظاهر می شود.

آنفولانزای معده

نوروویروس، که گاهی به آن آنفولانزای معده نیز می گویند، روده ها را آلوده می کند و علائم گوارشی (GI) مانند تهوع و استفراغ و همچنین اسهال را ایجاد می کند. علائم معمولا چند ساعت پس از قرار گرفتن در معرض ویروس شروع می شوند و معمولاً چند روز طول می کشد.

افراد ممکن است از طریق تماس با ذرات ویروس در استفراغ یا مدفوع یک فرد ناقل به ویروس مبتلا شوند. به عنوان مثال، شما می توانید با خوردن غذایی که توسط فردی مبتلا به ویروس تهیه شده یا روی سطح آلوده تهیه شده است، مبتلا شوید.

کسانی که بهبود یافته اند ممکن است تا 2 هفته به انتشار ویروس ادامه دهند و افرادی که آلوده اما بدون علامت هستند همچنین می تواند ذرات ویروس را منتقل کند.

علائم بیماری

بارداری

علت تهوع بعد از غذا || پزشکت

یکی از اولین نشانه های فیزیکی که نشان می دهد باردار هستید، احساس ناراحتی و بی قراری است که اغلب در ماه دوم بارداری شما شروع می شود. تغییر سطح هورمون باعث تهوع بارداری می شود.

70 درصد زنان باردار حالت تهوع را تجربه می کنند. اگرچه نام رسمی آن ” تهوع صبحگاهی ” است، اما حالت تهوع می تواند در هر زمانی از روز، از جمله زمان صرف غذا، ایجاد شود. گاهی اوقات بو یا طعم برخی غذاها برای حالت تهوع کافی است. این احساس موقتی است و به شما یا جنین آسیبی نمی رساند.

به طور معمول، برخی از افراد باردار شکل شدیدتری از تهوع صبحگاهی به نام هایپرامسیس حاملگی را تجربه می کنند . این وضعیت باعث استفراغ مکرر می شود و می تواند باعث کاهش وزن، کم آبی بدن و عدم تعادل در مواد مغذی مورد نیاز بدن شود. اگر در دوران بارداری دچار حالت تهوع و استفراغ شدید، با پزشک یا متخصص زنان و زایمان خود در مورد گزینه های درمان صحبت کنید.

رفلکس اسید

احساس سوزش در پشت استخوان سینه، که به عنوان سوزش سر دل شناخته می شود، علامت بارز بیماری معده مری (GERD) است، اما این وضعیت می تواند باعث حالت تهوع نیز شود.

GERD زمانی اتفاق می‌افتد که دریچه عضلانی بین مری و معده شما دچار اختلال می‌شود و به اسید معده اجازه می‌دهد تا به مری شما نشت کند. این بیماری شایع است و حدود20 درصد از جمعیت بزرگسال را درگیر می کند.

همچنین ممکن است سوزش سر دل، سوء هاضمه، احساس سیری یا طعم ترش در پشت دهان خود را تجربه کنید. GERD ممکن است بیشتر در افراد مبتلا به فتق هیاتال رخ دهد، وضعیتی که بخشی از معده به سمت بالا به داخل حفره قفسه سینه هل داده می شود.

اضطراب و استرس

اضطراب و استرس تنها بر احساسات شما تأثیر نمی گذارد. آنها می توانند بر سلامت جسمانی شما از جمله سیستم گوارشی نیز تأثیر بگذارند. انجمن اضطراب و افسردگی آمریکا، مشکلات گوارشی را به عنوان یکی از علائم اختلال اضطراب فراگیر و اختلالات هراس فهرست می کند. حالت تهوع همچنین می تواند از علائم اختلال اضطراب اجتماعی و سایر فوبیا باشد.

بر اساس یک بررسی قدیمی‌تر اما با استناد در سال 2009، برخی از مطالعات نشان می‌دهند که ممکن است بین علائم گوارشی (GI) و اضطراب و افسردگی رابطه وجود داشته باشد.

دستگاه گوارش و مغز توسط اعصاب به هم متصل هستند. این به عنوان ارتباط روده و مغز شناخته می شود. وقتی استرس دارید، هورمون‌ها و مواد شیمیایی در بدن ترشح می‌شوند، جایی که به مرور زمان ممکن است وارد دستگاه گوارش شوند و تأثیر منفی و التهابی بر میکروبیوم روده‌تان داشته باشند.

داروها

برخی از داروها مانند داروهای عصبی، داروهای ضد تشنج، داروهای دیابت و داروهای تغییر خلق و خو می توانند بر اشتهای شما تأثیر بگذارند و در نهایت منجر به حالت تهوع شوند. سایر داروهای رایجی که باعث تهوع می شوند، مخدرهای مبتنی بر مواد افیونی و سایر داروهای مسکن هستند.

دیابت

علت تهوع بعد از غذا || پزشکت

داشتن قند خون خیلی بالا یا خیلی پایین می تواند باعث تهوع نیز شود. اما اگر سابقه طولانی دیابت دارید، حتی اگر به خوبی کنترل می کنید، ممکن است به چیزی مبتلا شوید که به آن گاستروپارزی دیابتی می گویند. این بدان معنی است که معده شما آنطور که باید کار نمی کند و حرکت نمی کند و هضم غذا می تواند یک روند کند باشد.

پانکراتیت

این وضعیت می تواند در نتیجه سنگ کیسه صفرا، مصرف الکل، اختلالات خود ایمنی و دلایل دیگر رخ دهد. لوزالمعده شما با ایجاد آنزیم هایی برای تجزیه غذا در هر بار تغذیه کار می کند، اما اگر پانکراس شما ملتهب یا آسیب ببیند، ممکن است آنزیم های کافی برای انجام کار ایجاد نکند.اختلالات پانکراس می تواند منجر به درد شکمی، حالت تهوع، اسهال و کاهش وزن غیرقابل توضیح شود.

ایسکمی مزمن مزانتریک

این بیماری که به عنوان سندرم ایسکمیک روده نیز شناخته می شود، زمانی ایجاد می شود که جریان خون به اندام های گوارشی شما مختل شود. این می تواند ناشی از تجمع پلاک در شریان ها یا سخت شدن شریان ها و همچنین فشار خون پایین طولانی مدت، التهاب شریانی و موارد دیگر باشد. افرادی که بیشتر در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند، افرادی هستند که سن بالاتری دارند و سابقه مصرف سیگار، کلسترول بالا یا سایر اختلالات عروقی مانند بیماری عروق کرونر یا بیماری عروق محیطی دارند.

درمان سرطان

برخی از داروهای شیمی درمانی به عنوان یک عارضه جانبی باعث تهوع می شوند. تهوع می تواند با داروهایی که به صورت خوراکی مصرف می شوند و داروهایی که از طریق IV تجویز می شوند ایجاد شود.

شیمی درمانی همچنین می تواند باعث تهوع و استفراغ پیش بینی شود، جایی که فرد در حضور محرک های خاص دچار حالت تهوع می شود. احتمال ایجاد حالت تهوع و استفراغ می تواند با تعداد جلسات شیمی درمانی که داشتید، افزایش یابد.

خطر تهوع و استفراغ پس از شیمی درمانی علاوه بر عوامل دیگر به داروهای مختلف مورد استفاده در درمان شما نیز بستگی دارد.

با توجه به بررسی ها افراد زیر 50 سال و زنان نیز در معرض خطر بیشتری برای تهوع در اثر داروهای شیمی درمانی قرار دارند. افراد با سابقه بیماری حرکت، مصرف کم الکل و استفراغ در دوران بارداری نیز ممکن است در معرض خطر بیشتری باشند. اگر حالت تهوع پس از شیمی درمانی به خصوص دردسرساز است، با پزشک خود در مورد گزینه های درمانی خود صحبت کنید.

بیماری های کیسه صفرا

علت تهوع بعد از غذا || پزشکت

کیسه صفرا عضوی است که در سمت راست بالای شکم شما قرار دارد. به بدن شما در هضم چربی ها کمک می کند. سنگ های صفراوی و سایر بیماری های کیسه صفرا می توانند بر توانایی شما در هضم چربی ها تأثیر بگذارند. در نتیجه، به خصوص پس از خوردن یک وعده غذایی غنی و چرب، احساس ناراحتی در معده خواهید داشت.

اگر سنگ کیسه صفرا دارید، ممکن است در حین حرکت سنگ به مجرای صفراوی نیز احساس درد کنید. این درد می تواند از مبهم تا شدید متغیر باشد یا دوره های افزایش درد را شامل شود.

گاهی اوقات، سنگ کیسه صفرا می تواند به طور موقت مجرای صفراوی را مسدود کند و منجر به قولنج صفراوی شود. درد تمایل به افزایش دارد.تهوع و استفراغ می تواند همراه با درد در شکم باشد.

کوله سیستیت یک عفونت کیسه صفرا است که زمانی اتفاق می افتد که کیسه صفرا ملتهب می شود. علائم شدیدتری از جمله تهوع و استفراغ همراه با درد شکم، تب، لرز، یرقان (زرد شدن چشم ها و پوست) و غیره ایجاد می کند. این وضعیت نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد.

سندرم روده تحریک پذیر (IBS)

IBS یک اختلال مزمن در دستگاه گوارش است که شامل اختلال در عادات روده و درد شکم می شود. علائم می تواند شامل درد شکم، اسهال، یبوست و حالت تهوع باشد. تهوع یک شکایت رایج در افراد مبتلا به IBS است. گاهی اوقات، ممکن است توسط یک عفونت ویروسی ایجاد شود. در این مورد، IBS پس از عفونی محسوب می شود.

با توجه به بررسی های صورت گرفته اصلاح رژیم غذایی و ورزش ممکن است به کاهش برخی از علائم IBS کمک کند. داروها همچنین ممکن است کمک کنند، و تکنیک های آرامش بخش، طب سوزنی، و درمان شناختی-رفتاری برای برخی از بیماران مفید باشد. برنامه های درمانی برای این بیماری به علائم خاص فرد بستگی دارد.

دریازدگی

برخی از افراد به خصوص به بیماری حرکت حساس هستند. اگر شما در میان آنها هستید، حرکت وسیله نقلیه در حال حرکت می تواند شما را بیمار کند. تغذیه قبل یا بعد از سواری می تواند حالت تهوع شما را بدتر کند.

بیماری حرکت ناشی از حرکتی است که شما با آن سازگار نشده اید. این یعنی سیگنال مغز شما در مورد حرکات بدن شما دریافت می کند و محیط اطراف شما ممکن است در تضاد باشد. گاهی اوقات، احساس بیماری حرکت حتی پس از توقف حرکت شما ادامه می یابد.

همچنین ممکن است در حالی که ایستاده یا نشسته اید دچار بیماری حرکت شوید. اگر چیزی را در حال حرکت ببینید یا در یک تجربه واقعیت مجازی شرکت کنید، ممکن است رخ دهد. حالت تهوع ناشی از بیماری حرکت معمولاً 24 ساعت پس از توقف حرکت تحریک کننده یا درون آن برطرف می شود.

چه زمانی در مورد حالت تهوع بعد از غذا خوردن به پزشک مراجعه کنید؟

علت تهوع بعد از غذا || پزشکت

داشتن حالت تهوع هر چند وقت یکبار بعد از غذا خوردن دلیلی برای هشدار نیست، اما اگر ظرف یک هفته از بین نرفت باید با پزشک تماس بگیرید. در صورت داشتن هر یک از این علائم جدی تر فوراً تماس بگیرید:

  • گیجی
  • درد شدید در شکم
  • ضربان قلب سریع
  • درد قفسه سینه
  • زردی یا زردی در چشم یا پوست
  • اسهالی که بیش از چند روز طول بکشد.
  • استفراغ شدید یا مشکل در نگه داشتن غذا
  • تب بیش از 101.5 درجه فارنهایت (38.6 درجه سانتیگراد)
  • تشنگی شدید، تولید کم ادرار، ضعف یا سرگیجه که نشانه کم آبی بدن است.
  • خون در استفراغ یا مدفوع که ممکن است قرمز روشن به نظر برسد اما می تواند مانند مدفوع سیاه یا تفاله قهوه در استفراغ باشد.

در کودکان زیر 6 سال، در موارد زیر با پزشک اطفال خود تماس بگیرید:

  • اسهالی که از بین نمی رود.
  • استفراغ بیش از چند ساعت طول می کشد.
  • کودک شما تب بالاتر از 100 درجه فارنهایت (37.8 درجه سانتیگراد) دارد.
  • متوجه علائم کم آبی می‌شوید، مانند تعداد کمی پوشک خیس یا بدون پوشک، بدون اشک، یا گونه‌های فرورفته

در کودکان بالای 6 سال، در موارد زیر با پزشک اطفال تماس بگیرید:

  • استفراغ یا اسهال بیش از یک روز طول می کشد.
  • شما متوجه علائم کم آبی می شوید، مثلاً کودکتان ادرار نمی کند یا اشک تولید نمی کند.
  • کودک شما تب بیش از 102 درجه فارنهایت (38.9 درجه سانتیگراد) دارد.
  • کودک شما انرژی بسیار کمی دارد.

سایر علائم همراه با حالت تهوع بعد از غذا

به دنبال این علائم دیگر باشید، که می تواند به شناسایی علت تهوع شما کمک کند:

علت احتمالی
سایر علائم
آلرژی غذایی کهیر، خارش، تورم دهان یا گلو، مشکل در تنفس، خس خس سینه، درد معده، اسهال و استفراغ
مسمومیت غذایی یا ویروس معده استفراغ، اسهال آبکی، گرفتگی عضلات و تب پایین
بیماری کیسه صفرا درد در سمت راست بالای شکم؛ استفراغ به خصوص بعد از غذا خوردن
رفلاکس اسید و GERD احساس سوزش در سینه، آروغ مایع ترش، احساس اینکه چیزی در سینه شماست و سرفه
سندرم روده تحریک پذیر درد گرفتگی شکم، اسهال و یبوست
دریازدگی استفراغ، سرگیجه، عرق سرد، و احساس ناراحتی
بارداری سینه های حساس و متورم، از دست دادن قاعدگی و خستگی
استرس یا اضطراب دردهای عضلانی، خستگی، از دست دادن میل جنسی، مشکلات خواب، غمگینی و تحریک پذیری

تشخیص حالت تهوع بعد از غذا خوردن

برای تشخیص علت اصلی حالت تهوع بعد از غذا خوردن پزشک از شما می خواهد که علائم خود را شرح دهید، از جمله زمانی که احساس تهوع می کنید، مدت زمانی که این احساس طول می کشد و آنچه به نظر می رسد باعث آن می شود. اگر معمولاً پس از خوردن غذا دچار حالت تهوع می شوید و از علت آن مطمئن نیستید، وضعیت غذایی روزانه خود را یادداشت کنید. علاوه بر آنچه خوردید، به علائمی که تجربه کردید، مدت زمانی که طول کشید و چه مدت بعد از غذا شروع شد توجه کنید. یادداشت روزانه آنچه می خورید و احساسی که بعد از آن دارید می تواند به پزشک شما در تشخیص کمک کند.

بسته به شرایطی که پزشک شما مشکوک است، ممکن است به آزمایشاتی نیاز داشته باشید، مانند:

  • آزمایش خون یا ادرار
  • یک آزمایش پوستی برای بررسی اینکه آیا آلرژی غذایی دارید یا خیر
  • آندوسکوپی فوقانی برای دیدن اینکه آیا مری شما متورم شده است یا خیر که نشانه GERD است.
  • سی تی اسکن، اشعه ایکس یا اسکن اولتراسوند برای بررسی اندام های شما از نظر علائم بیماری
  • کولونوسکوپی، سیگموئیدوسکوپی انعطاف پذیر، یا سری دستگاه گوارش فوقانی یا تحتانی برای بررسی مشکلات دستگاه گوارش شما

درمان حالت تهوع بعد از غذا خوردن

علت تهوع بعد از غذا || پزشکت

گزینه درمانی شما به علت اصلی وضعیت شما بستگی دارد.

علت
درمان
درمان سرطان داروهای ضد تهوع را که پزشک تجویز می کند مصرف کنید. وعده های غذایی کوچک تری متشکل از غذاهای ملایم مانند آبگوشت شفاف، مرغ یا بلغور جو دوسر بخورید. می توانید طب سوزنی را نیز در نظر بگیرید.
آلرژی یا حساسیت غذایی از غذاهایی که علائم شما را تحریک می کند اجتناب کنید و لیست مواد تشکیل دهنده را با دقت بخوانید تا از واکنش جلوگیری کنید.
بیماری های کیسه صفرا برای از بین بردن سنگ کیسه صفرا دارو مصرف کنید یا برای برداشتن کیسه صفرا جراحی کنید که به کوله سیستکتومی معروف است.
GERD یا سوزش سر دل از مصرف غذاهای تند و چرب خودداری کنید، وزن خود را کاهش دهید و از داروهای ضد اسید یا سایر داروها برای کاهش اسید اضافی معده استفاده کنید.
سندرم روده تحریکپذیر از خوردن غذاهایی که معده شما را اذیت می کنند خودداری کنید.
دریازدگی هنگام سفر، در مکانی بنشینید که کمترین حرکت را احساس کنید، مانند نزدیک جلوی قطار یا بالای بال هواپیما، و از مچ بند یا وصله بیماری حرکت استفاده کنید.
حالت تهوع بارداری غذاهای ملایم مانند کراکر، نان تست و پاستا بخورید. کپسول زنجبیل نیز ممکن است به حالت تهوع کمک کند.
ویروس معده یا مسمومیت غذایی غذاهای ملایم بخورید، چیپس یخ بمکید و چند روز استراحت کنید تا عفونت را از بین ببرید.
استرس یا اضطراب با یک درمانگر صحبت کنید و تکنیک های آرامش بخش مانند مدیتیشن و یوگا را امتحان کنید .

چگونه از حالت تهوع بعد از غذا خوردن جلوگیری کنیم؟

برای جلوگیری از احساس بیماری بعد از غذا خوردن، این نکات را امتحان کنید:

  • تکه های یخ یا یخ خرد شده را بمکید.
  • از غذاهای چرب، سرخ شده یا تند پرهیز کنید.
  • بیشتر غذاهای ملایم مانند کراکر یا نان تست بخورید.
  • به جای سه وعده غذایی بزرگ که فاصله دارند، وعده‌های غذایی کوچک‌تر را بیشتر بخورید.
  • استراحت کنید و بعد از صرف غذا بی حرکت بنشینید تا به غذایتان زمان بدهید تا هضم شود.
  • آهسته بخورید و بنوشید. اگر بوی غذای پخته شده باعث ایجاد احساس تهوع می شود، غذاها را سرد یا در دمای اتاق سرو کنید.

خوردن کراکر نمک، مقادیر کمی زنجبیل و استراحت – اینها همه چیزهایی هستند که دکتر لی آن را مدیریت محافظه کارانه می نامد . شما نباید سعی کنید خودتان را درمان کنید یا کارهای زیادی انجام دهید، اما اگر احساس خوبی ندارید، کارهای کوچکی وجود دارد که می توانید برای کاهش احساس “بیمار” حالت تهوع انجام دهید.

مهمترین کاری که می توانید انجام دهید این است که خود را هیدراته نگه دارید و استراحت کنید. بعلاوه، شما باید زمان احساس تهوع، عواملی که باعث ایجاد آن شده است، مدت زمان ماندگاری آن و چه چیزی باعث بهبود آن شده است را کنترل کنید. همه اینها اطلاعات مهمی است که می تواند به پزشک شما در تعیین تشخیص کمک کند.

پیش آگهی حالت تهوع بعد از غذا خوردن

پیش آگهی وضعیت شما بستگی به این دارد که چه چیزی باعث حالت تهوع شما شده است و چگونه با آن مقابله می کنید. معمولاً، حالت تهوع بعد از غذا خوردن با توجه به منبع مشکل بهتر می شود.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

5 / 5. تعداد رای ها: 1

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز