لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

علائم کمبود سیلیس در بدن

نیش زنبور در گربه های خانگی || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


سیلیس به عنوان یک عنصر کمیاب مهم شناخته شده است، از لحاظ تاریخی سیلیس در واقع برای بدن ما بیشتر مضر است تا مفید. به عنوان مثال، شناخته شده است که وقتی سیلیس به شکل کریستالی استنشاق شود، به تدریج می تواند منجر به بروز بیماری ریوی شود. اما سیلیس به اشکال مختلفی وجود دارد. شواهد زیادی وجود دارد که شکل محلول در آب آن، که در گیاهان خاصی از جمله گیاه دم اسب یافت می‌شود، برای سلامتی بسیار مفید است. به طور سنتی از دم اسب برای درمان زخم ها، تقویت بافت همبند و حمایت از کلیه ها استفاده می شود.

فواید سلامتی سیلیس برای بدن

سیلیس یا سیلیکون به ندرت به عنوان یک ماده معدنی ضروری برای مکمل ها تجویز می شود، اما سیلیس یک ماده معدنی است که نیاز به مطالعه دقیق تری دارد. برخی از مهمترین فواید سیلیس برای سلامتی که باید در مورد آنها بدانید، عبارتند از:

بهبود تشکیل و نگهداری استخوان

اگرچه کلسیم و ویتامین D بیشترین توجه را در مورد سلامت استخوان به خود جلب می کنند، مطالعه ای در سال 2013 در  مجله بین المللی غدد درون ریز  گزارش داد که سیلیس می تواند تراکم و استحکام استخوان را افزایش دهد. محققان بر این باورند که سیلیس برای ایجاد رسوب کریستال های استخوان، روشی به نام معدنی سازی استخوان، مورد نیاز است.

کمک به ساخت کلاژن

مطالعه‌ای در سال 2016 توسط دانشگاه سائوپائولو، برزیل گزارش داد که سیلیس به تشکیل بلوک‌های سازنده کلاژن، پروتئین مهم موجود در پوست، خون، غضروف، ماهیچه‌ها و رباط‌ها کمک می‌کند.

کلاژن برای انعطاف پذیری پوست و ایجاد حفاظت و ساختار حیاتی از اندام ها و مفاصل مورد نیاز است. در یک مطالعه روی زنان با پوست آسیب دیده در برابر نور خورشید، کسانی که روزانه 10 میلی گرم سیلیس به مدت 20 هفته مصرف کردند، زبری و چین و چروک پوست را کاهش دادند و همچنین موهای و ناخن هایشان قوی تر و شکننده تر بود.

تقویت قلب و سیستم ایمنی بدن

طبق گزارش دانشگاه ممفیس در سال 2018، سیلیس ممکن است با کاهش خطر تصلب شرایین و در عین حال کاهش کلسترول به محافظت از سلامت قلب شما کمک کند. این ماده معدنی همچنین می تواند از پاسخ ایمنی حمایت کند و به کنترل التهاب در بدن کمک کند.

سیلیس در قلب های سالم بیشتر از قلب های بیمار موجود است. از آنجایی که سیلیس رگ‌های خونی و بافت ماهیچه‌ای را تقویت می‌کند، این نباید خیلی تعجب‌آور باشد. همچنین به بدن در کلسیفیکاسیون استخوان ها کمک می کند و در نتیجه از کلسیفیه شدن سایر بافت ها جلوگیری می کند. شواهدی وجود دارد که سیلیس ممکن است به جبران کلسیفیکاسیون پلاک شریانی کمک کند. حتی ممکن است در انتقال الکتروشیمیایی سیستم عصبی نقش داشته باشد.

سلامت مو، پوست و ناخن را ارتقا می دهد.

سیلیس از دیرباز یک مکمل برای مو، پوست و ناخن بوده است. سیلیس به طور طبیعی در ناخن ها یافت می شود و آنها را قوی می کند. هنگامی که سیلیس رژیم غذایی ما کاهش می یابد، کمبود آن باعث کاهش رشد ناخن ها و شکنندگی آنها می شود. در مورد مو هم همینطور. سیلیس همچنین در حفظ الاستیک پوست و حفظ کلاژن سالم نقش دارد.

سلامت مفاصل را بهبود می بخشد.

نیش زنبور در گربه های خانگی || پزشکت

از آنجایی که کلاژن برای مفاصل سالم، بافت همبند یا رباط ها و غضروف حیاتی است، سیلیس نیز مهم است. این ماده به کلاژن قدرت و قابلیت ارتجاعی می بخشد، بنابراین مفاصل انعطاف پذیرتر هستند، سریع تر بهبود می یابند. بسیاری از مردم همچنین از سیلیس برای کمک به کاهش درد مفاصل و علائم آرتریت استفاده می کنند.

علائم بیماری

سلامت استخوان ها را افزایش می دهد.

مطالعات زیادی وجود دارد که نشان می دهد وجود سیلیس به بدن در استفاده از کلسیم کمک می کند. با افزایش سن، سطح سیلیس کاهش می یابد و استخوان های ما ضعیف می شوند. شواهد زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد سیلیس برای سلامت استخوان و جلوگیری از شکستگی با افزایش سن حیاتی است. دندان ها و لثه ها نیز از سیلیس تقویت می شوند.

اختلالات گوارشی را کاهش می دهد.

سیلیس در تقویت معده و ماهیچه ها و بافت های دستگاه گوارش نقش بسیار مهمی دارد. سیلیس به بازسازی و تقویت این بافت‌ها پس از آسیب‌دیدگی ناشی از رژیم غذایی نامناسب، انگل‌ها، سن یا آسیب‌های دیگر کمک می‌کند.

سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند.

از آنجایی که سیلیس یک بخش حیاتی از پوست سالم و بافت گوارشی است، در پیشگیری از بیماری و عفونت نیز مهم است. پوست و دستگاه گوارش ما اولین خطوط دفاعی ما در برابر عوامل بیماری زا هستند. علاوه بر آن، به عنوان بخشی از کلاژن، سیلیس می تواند بهبود سوختگی، زخم و بافت اسکار را تسریع کند.

سموم را از طریق سم زدایی دفع می کند.

سیلیس در حذف مواد زائد، سموم و فلزات سنگین از بدن بسیار خوب است. این باعث می شود سیلیکا افزودنی خوبی برای هر برنامه سم زدایی برای پاکسازی عمیق سلول های شما باشد. اگر می خواهید فواید سیلیس برای دستگاه گوارش را به حداکثر برسانید، مطمئن شوید که منابع غذایی مفید را انتخاب می کنید. همچنین، مطمئن شوید که مکمل های ویتامین را همراه با مکمل های سیلیس مصرف می کنید.

در درمان بیماری آلزایمر موثر است.

شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد تجمع آلومینیوم به آلزایمر کمک می‌کند، و یک مطالعه اخیر نشان داد که سیلیس ممکن است در حذف آلومینیوم نقش داشته باشد. این بهترین مطالعه نبود و تحقیقات بیشتری هنوز باید انجام شود، اما این دلگرم کننده است که سیلیس ممکن است به خلاص شدن از شر این فلز مزاحم که در محیط، محصولات زیبایی و غذاها بسیار رایج است کمک کند.

چگونه از مزایای این عنصر حداکثر استفاده را ببریم؟

رژیم غذایی بسیار فرآوری شده ما تمایل به کمبود شدید این عنصر دارد. در واقع، ممکن است متوجه شوید که منابع غذایی غنی از سیلیکا را اغلب نمی‌خورید. بهتر است این عنصر خود را از منابع طبیعی تهیه کنید. غذاهای کامل سرشار از فیبر همچنین سرشار از این عنصر هستند زیرا گیاهان از این ماده معدنی برای قدرت و انعطاف پذیری نیز استفاده می کنند.

خیار، کرفس، مارچوبه، جو، ارزن، جو، سیب زمینی شیرین، سبزیجات برگ دار، لوبیا، تره فرنگی و حتی توت فرنگی منابع عالی برای سیلیس هستند. بنابراین، حتماً شروع به خوردن این نوع غذاها کنید.

مکمل های این عنصر نیز موجود است. پودر دم اسبی و سیلیس رایج ترین ها هستند، اما مواد معدنی مایعی نیز وجود دارند که می توانید از آنها بیشتر از یک ماده معدنی اصلی بدست آورید. به خاطر داشته باشید که در حالی که سیلیس یک ماده معدنی مهم است، ما همچنین به منیزیم، کلسیم، آهن، منگنز، پتاسیم، فسفر، مس و بسیاری دیگر نیاز داریم.

منابع غذایی سرشار از سیلیس

نیش زنبور در گربه های خانگی || پزشکت

برخی از غذاهایی که حاوی سطوح بالایی از سیلیس هستند عبارتند از:

لوبیا سبز

لوبیا سبز یک ابر غذای غنی از منیزیم، پتاسیم، کلسیم، فسفر و البته سیلیس است. آنها یک غذای اصلی مقرون به صرفه هستند و پختن آنها بسیار آسان است، بنابراین با گنجاندن آنها در رژیم غذایی خود مشکلی نخواهید داشت.

آجیل

مصرف چیپس های چرب و پر از سدیم و سیب زمینی سرخ شده خود را کاهش دهید و به سمت مصرف آجیل های مفید بروید! به غیر از سیلیس، آنها همچنین سرشار از فیبر، پروتئین و چربی های مفید هستند. چربی های مفید می توانند انرژی شما را تقویت کنند. پروتئین می تواند به شکل دادن توده عضلانی بدون چربی کمک کند، در حالی که فیبر می تواند به دفع سموم و مواد شیمیایی از بدن کمک کند.

فلفل دلمه ای

هر فلفل دلمه ای سرشار از مقادیر زیادی سیلیس، خواص آنتی اکسیدانی و ویتامین C است. آنها حاوی تمام مواد مغذی ضروری برای حفظ سلامت چشم و کاهش خطر کلی ابتلا به بیماری های مزمن هستند. بعلاوه، فلفل دلمه ای همه کاره و سبزیجات خوشمزه ای هستند که می توانید تقریباً به هر غذایی که می خواهید اضافه کنید! می توانید آن را در سالاد، سوپ و کباب بریزید.

اسفناج

برای داشتن بدنی قوی، پرانرژی و مقاوم در برابر بیماری، اسفناج را به رژیم غذایی روزانه خود اضافه کنید! اینها سرشار از ویتامین های A و C، اسید فولیک، فیبر و سیلیس هستند. خوردن اسفناج به طور منظم منجر به افزایش طولانی مدت انرژی، تنظیم سطح فشار خون و مقاومت بهتر در برابر بیماری های قلبی می شود.

علائم کمبود سیلیس در بدن چیست؟

بیشترین علائم کمبود سیلیس به دلیل کاهش تولید کلاژن رخ می دهند، از جمله:

  • موهای کدر و ریزش مو
  • خارش و اگزما خفیف (درماتیت)
  • ناخن های شکننده و دندان های حساس
  • مشکل در بهبود زخم ها و سوختگی ها
  • ایجاد چین و چروک و افتادگی پوست به دلیل از بین رفتن خاصیت ارتجاعی و استحکام.
  • ساییدگی و پارگی بیش از حد مفاصل. احتمال ابتلا به بیماری هایی مانند آرتروز را افزایش می دهد.
  • ضعف استخوان. شکل گیری استخوان تغییر می کند و خطر پوکی استخوان و شکستگی را افزایش می دهد.
  • آسیب های ورزشی. رگ به رگ شدن، تاندونیت، و غیره. این نتیجه کاهش ظرفیت برای بازسازی فیبرهای عضلانی است.
  • احتمال بیشتر ابتلا به آسیب شناسی قلبی عروقی (آترواسکلروز، حملات قلبی، و غیره) و بیماری های عصبی (آلزایمر، پارکینسون و غیره).

مصرف چه مقدار سیلیس بی خطر است؟

علائم کمبود سیلیس در بدن || پزشکت

حد بالای ایمن 700-1750 میلی گرم در روز گزارش شده است. از آنجایی که سیلیس محلول در آب است، مقدار اضافی آن به سادگی از طریق ادرار توسط بدن دفع می شود، به این معنی که در صورت مصرف بیش از حد، بعید است که عوارض جانبی ایجاد کند.

افراد زیر باید از مصرف سیلیس اجتناب کنند:

  • کودکان: دم اسب حاوی مقادیری نیکوتین است.
  • زنان باردار: ثابت نشده است که برای آنها بی خطر است.
  • افراد مبتلا به بیماری کلیوی

سیلیس برای افراد سالم بی خطر در نظر گرفته می شود.

با این حال، اگر تصمیم دارید سیلیس خود را از مکمل های گیاهی دم اسبی تهیه کنید، توجه داشته باشید که این گیاهی نیست که به طور مداوم و طولانی مدت استفاده شود زیرا ممکن است باعث ناراحتی معده شود.

سایر مواردی که هنگام مصرف این گیاه باید مراقب باشید، عبارتند از:

به عنوان مثال، دم اسب به عنوان یک ادرارآور عمل می کند، بنابراین می تواند پتاسیم را از بدن دفع کند، که ممکن است با برخی داروها تداخل داشته باشد و منجر به مشکلاتی در ریتم قلب شود.

همچنین حاوی آنزیمی به نام تیامیناز است که ویتامین B1 (تیامین) را از بین می برد و می تواند علائم مسمومیت عصبی را در افرادی که قبلاً دچار کمبود تیامین هستند، ایجاد کند.

برخی از مکمل های دم اسبی تیامیناز را حذف می کنند. در غیر این صورت، مصرف مکمل ویتامین B کمپلکس یا مولتی ویتامین با کیفیت خوب در صورت مصرف دم اسب یا مشاوره با پزشکتان ممکن است ایده خوبی باشد.

گیاه دم اسبی می تواند عوارض زیر را ایجاد کند:

  • ناراحتی معده
  • هیپوگلیسمی در افراد مبتلا به دیابت 20
  • واکنش های آلرژیک، به عنوان مثال بثورات و تورم صورت
سخن آخر

با این حال، قبل از مصرف سیلیس، در صورت داشتن بیماری طولانی مدت یا مصرف هر گونه دارویی، همیشه با پزشک خود مشورت کنید.

به طور کلی، سیلیس یک ماده معدنی بسیار مهم است که سلامت کلی را تحریک می کند و عملکردهای بدن را بهبود می بخشد. شما باید سعی کنید دوز روزانه سیلیس خود را از طریق مکمل های موثر و انتخاب های غذایی مناسب مصرف کنید.

همچنین مطمئن شوید که این ماده معدنی را با سایر مواد مغذی و ویتامین ها ترکیب می کنید. سیلیکا زمانی که آن را با سایر ترکیبات بهبود دهنده سلامتی مخلوط کنید حتی بیشتر برای بدن مفید است.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

3 / 5. تعداد رای ها: 2

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز