لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

علائم اسیدی بودن بدن

علائم اسیدی بودن بدن || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


علائم اسیدی بودن بدن چیست ؟ “اسیدیتی بدن” به میزان اسید موجود در مایعات بدن اشاره دارد، در حالی که قلیائی بودن بدن به توانایی مایعات بدن برای خنثی کردن اسید ارتباط پیدا می کند.

مایعات بدن مانند بزاق، ادرار و خون برای فرآیندهای اصلی بدن مانند انتقال اکسیژن و مواد مغذی در سراسر بدن، هضم و روانکاری و محافظت از بدن بسیار مهم و ضروری هستند. سطح اسید در بدن باید در محدوده خاصی قرار گیرد تا آسیبی به بدن وارد نشود.

pH  اصطلاحی است که احتمالاً در رابطه با بدن و سلامت خود شنیده اید. مخفف “هیدروژن بالقوه” است. pH بدن شما غلظت یون هیدروژن مایعات بدن شما را اندازه گیری می کند. مقیاس pH بدن شما از 0 تا 14 متغیر است. هرچه سطح PH مایعات بدن شما بیشتر باشد، اکسیژن و قلیایی بیشتری خواهند داشت. هرچه سطح PH مایعات بدن شما کمتر باشد، اکسیژن و اسیدی کمتری خواهند داشت. pH 7.0 خنثی در نظر گرفته می شود.

سطح pH مایعات بدن شما باید در محدوده های زیر باشد تا سالم در نظر گرفته شود:

  • PH خون: 7.35-7.45
  • ادرار: 4.6-8.0
  • pH بزاق: 7.0-7.5

سطح pH که کمتر از محدوده تعیین شده برای هر نوع مایع است به این معنی است که بدن شما کار رضایت بخشی را برای پاکسازی سیستم شما از اسید انجام نمی دهد، بنابراین نشان می دهد که بدن شما ممکن است بیش از حد اسیدی باشد.

با این حال، اکثر مردم حتی سطح pH خود را آزمایش نمی کنند زیرا علائم اساسی اسیدیته را در ابتدا تشخیص نمی دهند.

علائم اسیدی بودن بدن

بدن ما به دلایل زیادی اسیدی تر می شود. انواع غذاهایی که می خوریم و انتخاب های نوشیدنی همگی بر تجمع اسید در بدن ما تأثیر می گذارند. الکل، کافئین، غذاهای فرآوری شده و شکر همگی سطح اسیدی بدن را افزایش می دهند. هوایی که تنفس می کنیم و عوامل محیطی نیز می توانند بر تشکیل اسیدوز تأثیر بگذارند.

مهمترین چیزی که باید به آن توجه داشته باشید این است که اسید اضافی در بدن می تواند منجر به عوارض زیادی مانند آسیب کبدی، نارسایی قلبی شود و حتی ممکن است برخی از قسمت های سیستم عصبی را از بین ببرد. با در نظر گرفتن این موضوع، افراد باید راهی برای کمک به حفظ سطح اسیدی خود در بدن خود ایجاد کنند.

برخی از شایع ترین علائمی که نشان می دهد بدن شما بیش از حد اسیدی است، عبارتند از:

مشکلات دندانی

اسیدی بودن بدن1 || پزشکت

علائم بیماری

دندان های شما هم مانند استخوان‌های تان ذخایر کلسیم را در خود نگه می‌دارند. یک مطالعه در سال 2015 منتشر شده در مجله بین المللی مهندسی شیمی و کاربردها اشاره می کند که سطوح پایین pH در دهان می تواند باعث تخریب مینای دندان شود.

این مطالعه بیشتر خاطرنشان می کند که قرار گرفتن بیشتر در معرض باکتری های دهان با غذاها و نوشیدنی های شیرین شیرین می تواند میزان تولید اسید لاکتیک در دهان را تشدید کند و در نتیجه حفره ایجاد شود. همانطور که اسیدیته در بدن شما شروع به تأثیرگذاری روی دندان های شما می کند، ممکن است حساسیت بیشتری نسبت به غذاها و نوشیدنی های خیلی سرد یا خیلی گرم داشته باشید. یکی دیگر از علائم مرتبط شامل خونریزی لثه است که ممکن است بلافاصله پس از مسواک زدن رخ دهد.

اضافه وزن

هنگامی که تعادل قلیایی بدن شما حفظ نشود، مواد زائد اضافی به شکل اسید در بدن تجمع پیدا می کند. این اسید اضافی از بین نمی رود زیرا روده بزرگ، کلیه ها، سیستم لنفاوی و پوست (اندام هایی که مسئول دفع سموم از بدن هستند) با مقدار زیادی از سموم ناشی از اسید اضافی احاطه شده اند. در صورت تجمع اسید زیادی، بدن با فشار دادن آن به بافت‌های چربی، مقابله می‌کند. برهمین اساس وقتی بدن شما اسیدی باشد نمی توانید وزن کم کنید. چون بدن شما برای ذخیره اسید اضافی به سلول های چربی نیاز دارد.

درد مفاصل

در صورت تجمع مایعات اسیدی بیش از حد در بدن، بدن شما تمام تلاش خود را برای حفظ تعادل قلیایی و حفظ عملکرد صحیح انجام می دهد. بدن سعی می کند با دفع مواد معدنی از بافت ها و اندام ها با افزایش میزان اسید بدن مقابله کند. یکی از این مواد معدنی کلسیم موجود در استخوان‌ها است.

زمانی که بدن ذخیره کلسیم خود را به منظور خنثی کردن اسیدیته بدنتان از دست بدهد، استخوان های شما ضعیف می شوند. در این شرایط اگر به پوکی استخوان یا استئوپنی مبتلا باشید ممکن است بدن شما بیش از حد اسیدی شود. به همین دلیل از بیماران مبتلا به پوکی استخوان و استئوپنی خواسته می شود از مصرف غذاهای اسیدی مانند گوشت گاو، کافئین و نوشابه خودداری کنند.

خستگی

اسیدی بودن بدن1 || پزشکت

اسیدی شدن بدن، را در برابر باکتری ها، قارچ ها و ویروس ها مستعدتر می کند. محیط اسیدی برای رشد این میکروارگانیسم ها عالی است. بنابراین، انبوهی از میکروارگانیسم‌ها جای  مناسبی را در دستگاه گوارش، لثه‌ها و سایر اندام‌ها و بافت‌ها پیدا می‌کنند و سیستم ایمنی را برای مبارزه با این موجودات عفونی تحریک می‌کنند. با گذشت زمان، سیستم ایمنی بدن فرسوده و بدن شما از انرژی محروم می شود. علاوه بر این، این موجودات در توانایی بدن برای جذب مواد مغذی ضروری مانند مواد معدنی و ویتامین ها اختلال ایجاد می کنند.

جذب ضعیف مواد مغذی، بر ساخت هورمون ها و آنزیم های مورد نیاز برای تولید انرژی تأثیر می گذارد. این بیشتر باعث ایجاد حالت خستگی می شود.

آکنه

مشکلات پوستی، علائم پوستی با سطح pH پایین است. پوست نیز یکی از اندام های سم زدایی بدن است. هنگامی که اسید بیش از حد در اطراف جریان خون شما شناور باشد، مستعد باکتری ها و اضافه بار سموم می شود. در چنین شرایطی، کبد اغلب در دفع سمیت اسیدی از بدن با مشکل روبرو شده و پوست سعی می‌کند با دفع آن‌ها، بدن را سم زدایی کند. این فرآیند سم زدایی خود را به شکل آکنه، آلرژی، بثورات و اگزما نشان می دهد.

تجمع مخاط

تولید موکوس مکانیسم دفاعی طبیعی بدن در برابر تجمع اسید در تلاش برای دفع آن از بدن از طریق مجرای بینی است. همچنین ممکن است نشان دهنده تجمع اسید در خود مجرای بینی باشد. اگر به طور منظم از تجمع مخاط رنج می برید، نشانه آن است که بدن شما مملو از اسید است.

در چنین حالتی مراقبت های فوری پزشکی ضروری می شود زیرا قرار گرفتن مداوم ریه ها در معرض مخاط اغلب آن را منبسط و فشرده می کند و در نهایت باعث تحریک آن می شود و در نتیجه باعث سرفه زیاد، خس خس سینه، مشکلات سینوسی، مشکلات تنفسی و درد قفسه سینه می شود.

درد عضلانی

اسید بیش از حد در بدن می تواند باعث انقباض ماهیچه ها شود، که بیشتر باعث انسداد مویرگ های خونی حامل اکسیژن می شود که از طریق ماهیچه ها عبور می کنند و باعث فشار و کمبود اکسیژن می شود. همچنین مانع از جذب مواد مغذی و ویتامین‌ها از خون خواهد شد که برای عملکرد مناسب ضروری است. در چنین شرایطی، ماهیچه‌های محروم برای حفظ عملکرد خود بیش از حد تلاش کرده و منجر به بروز درد عضلانی می شوند. درد عضلانی همراه با خستگی حتی نشانه واضح تری از اضافه بار اسید در بدن است.

بی خوابی

بی خوابی، یکی دیگر از علائم کلاسیک بدن است که نشان می دهد کلسیم از استخوان های شما خارج می شود و بدن از آن برای خنثی کردن اسیدیته بدن استفاده می کند. کلسیم ناکافی در بدن می تواند باعث بی خوابی شود.

چگونه سطح اسیدیته بدن را کاهش دهیم؟

اسیدی بودن بدن1 || پزشکت

برخی از راهکارها برای کاهش سطح اسید بدن و قلیایی کردن آن وجود دارند که مهمترین آنها عبارتند از:

خود را هیدراته نگه دارید: بدنی که به خوبی هیدراته شده باشد، اسید اضافی را در سیستم شما حرکت می دهد و به دفع آن از طریق دستگاه گوارش کمک می کند.

روز خود را با آب لیمو گرم شروع کنید: بله، لیمو یک میوه اسیدی است، اما تفاوت اصلی اینجاست: آب لیمو فقط در خارج از بدن اسیدی است. هنگامی که به داخل بدن می رود و متابولیسم می شود، اثر قلیایی دارد و به افزایش سطح pH شما کمک می کند.

سبزیجات برگ سبز فراوان مصرف کنید: کلم پیچ، کلم بروکلی، خیار، اسفناج، آروگولا، کلم، فلفل سبز، شاتون، کاهو، کدو سبز، کنگر فرنگی، کرفس و مارچوبه سبز (مارچوبه سفید اسید زا است) از قلیایی ترین سبزیجات سبز هستند. . بهتر از آن، سبزیجات قلیایی انتخابی خود را در یک آب میوه سالم و سبز بنوشید و آن را با صبحانه بنوشید.

مصرف کافئین، الکل، نوشابه، گوشت های فرآوری شده، غذاهای غیرمفید فرآوری شده و قندهای فرآوری شده و مصنوعی را متوقف کنید: همه این محصولات بسیار اسیدی هستند.

کلسیم و منیزیم مورد نیاز خود را دریافت کنید.

کلسیم و منیزیم مواد معدنی ضروری هستند که استخوان ها، دندان ها، ماهیچه ها، سیستم عصبی و قلب شما را سالم نگه می دارند. PH پایین، بدن شما را مجبور می کند تا کلسیم را از استخوان ها و منیزیم را از ماهیچه ها استخراج کند تا بدن قلیایی بماند. این باعث گرسنگی بدن شما از این مواد معدنی می شود. سبزی‌های سبز تیره و برگ‌دار که در بالا ذکر شد، منابع غنی کلسیم و منیزیم هستند. میوه های خشک و غذاهای دریایی (ماهی خال مخالی و ماهی قزل آلا) نیز منابع غنی کلسیم و منیزیم هستند. غلات سبوس دار نیز منبع خوبی از هر دو هستند. همچنین می توانید پس از مشورت با پزشک از مکمل های کلسیم و منیزیم استفاده کنید.

غذاهای ارگانیک بخورید: از غذاهای اصلاح شده ژنتیکی که معمولاً حاوی مواد شیمیایی و سایر آلاینده ها هستند خودداری کنید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز