لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

سردرد خماری چیست؟

سردرد خماری چیست؟ | پزشکت

فهرست مطالب

سردرد خماری چیست؟ چگونه درمان می شود؟

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


سردرد خماری مانند سردرد ضربانی است که پس از یک دوره نوشیدن بیش از حد الکل با حساسیت به نور و صدا همراه است. این یکی از شایع ترین علائم خماری است که زمانی شروع می شود که سطح الکل خون در عرض چند ساعت پس از قطع نوشیدن شروع به کاهش می کند. علائم خماری معمولاً زمانی به اوج خود می رسد که سطح الکل خون به صفر می رسد و به تدریج طی 24 ساعت آینده برطرف می شود. شما ممکن است در طول خماری به دلایل مختلفی دچار سردرد شوید. بیایید به برخی از جزئیات نگاه کنیم.

چه چیزی باعث سردرد خماری می شود؟

راه‌های مختلفی وجود دارد که از طریق آن الکل با بدن ارتباط برقرار می‌کند و باعث خماری می‌شود. با این حال، تنها برخی از اثرات مسئول سردرد خماری شناخته شده است. حتی در این صورت، دقیقاً چگونگی ایجاد سردرد یا دلیل آن ناشناخته باقی مانده و نیاز به مطالعه بیشتر دارد.

اتساع عروق به دلیل مسمومیت با الکل

اتانول موجود در الکل باعث گشاد شدن رگ های خونی می شود و این یکی از دلایل اصلی سردرد در طول خماری در نظر گرفته می شود. اتانول یک محصول جانبی متابولیسم الکل در بدن است.

اثر الکل بر انتقال دهنده های عصبی و هورمون ها

الکل بر هورمون ها و انتقال دهنده های عصبی مانند هیستامین، پروستاگلاندین ها و سروتونین تأثیر می گذارد. همه اینها با شروع سردرد در برخی افراد مرتبط است. به عنوان مثال، سطح هیستامین و سروتونین را افزایش می دهد و مهارکننده های پروستاگلاندین را مسدود می کند. پروستاگلاندین ها در تعادل الکترولیت ها، تون عروق و سایر فرآیندهای متابولیکی و ترشحی که با علائم خماری مرتبط هستند، نقش دارند.

ترک الکل

فهرست علائم رایجی که برای ارزیابی درجه ترک در افراد وابسته به الکل استفاده می شود، شامل سردرد است که یکی از علائم رایج خماری نیز می باشد. این منجر به این فرضیه شده است که پایین آمدن سطح الکل در خون حالتی شبیه به ترک خفیف تا متوسط ​​ایجاد می کند که سردرد را به عنوان یک علامت نشان می دهد.

افزایش سطح سروتونین پلاسما و هیستامین پلاسما

شراب قرمز را ترجیح می دهید یا سفید؟ اگر پاسخ شما شراب قرمز است، ممکن است دلیلی برای سردرد خماری باشد. دلیل آن این است که شراب قرمز حاوی عوامل مشخص و در عین حال ناشناخته ای است که منجر به افزایش سطح سروتونین و هیستامین پلاسما می شود. هر دوی اینها، در مقادیر زیاد، می توانند باعث سردرد در برخی افراد شوند.

سایر اثرات الکل بر روی بدن

الکل بر تولید ادرار، دستگاه گوارش، الگوهای خواب و سطح قند خون و سایر موارد در بدن شما تأثیر می گذارد. در حالی که همه آنها به طور مستقیم به عنوان دلیلی برای سردرد در دوره های خماری مورد مطالعه قرار نگرفته اند، برخی از اثرات ناشی از الکل زیر ممکن است سردرد شما را بدتر کند:

  • کم آبی و عدم تعادل در الکترولیت ها
  • اثرات گوارشی
  • سطح قند خون را کاهش داد
  • اختلالات خواب
  • ترکیبات اضافی در الکل مانند متانول

روش های زیادی وجود دارد که از طریق آنها الکل بر بدن و ذهن تأثیر می گذارد و علائمی که با خماری همراه است بیشتر از سردرد وحشتناک است.

شایع تربن علائم مرتبط با سردرد خماری

سردرد خماری چیست؟ | پزشکت

سردرد خماری معمولاً با حساسیت به نور همراه است. همچنین ممکن است برخی دیگر از علائم خماری را به طور همزمان تجربه کنید، از جمله :

  • حساسیت به نور
  • سرگیجه
  • اسهال
  • لرزش
  • خستگی
  • حالت تهوع
  • ضربان قلب سری
  • تعریق
  • افسردگی
  • اضطراب
  • تحریک پذیری

ممکن است همه علائم را تجربه کنید یا نه. سوال مبرم‌تری در ذهن شما ممکن است این باشد که چقدر طول می‌کشد تا سردرد خماری پایان یابد؟

درمان های مفید برای رفع سردرد خماری

سردرد خماری چیست؟ | پزشکت

سریعترین درمان برای سردرد خماری، داروهای بدون نسخه مانند آسپرین، ایبوپروفن یا ناپروکسن است. آنها به دلیل پتانسیل آنها برای کاهش سردرد و درد عضلانی مرتبط با خماری مورد مطالعه قرار گرفته اند. با این حال، در صورت احساس تهوع یا درد در قسمت بالای شکم، باید مراقب مصرف آن باشید. NSAID ها محرک معده هستند و ممکن است اثرات علائم گوارشی ناشی از الکل را ترکیب کنند.

بر اساس موسسه ملی سوء مصرف الکل و الکلیسم (NIAAA) هیچ مدرک علمی برای اثبات اثربخشی داروهای خماری وجود ندارد. این سازمان می گوید تنها راه برای درمان خماری این است که منتظر بمانیم تا محصولات جانبی سمی از بدن پاک شوند. این بدان معناست که هیچ مدرکی دال بر درمان خاص برای سردرد خماری وجود ندارد. با این حال، یک فرد می تواند با برخی از تاکتیک های زیر این ناراحتی را کاهش دهد:

هیدراته بمانید.

بدن شما مایعات زیادی را در طول مصرف الکل از دست می دهد که ممکن است باعث کم آبی بدن شما شود. کم آبی بدن می تواند باعث سردرد و برخی دیگر از علائم خماری شود. یک مطالعه امیدوارکننده نشان داده است که نوشیدن آب ممکن است به کاهش سردرد و کاهش شدت آن کمک کند. اگرچه مطالعات بیشتری در مورد درمان سردرد بودن آب مورد نیاز است، اما آبرسانی مجدد به خودتان ضرری ندارد. آب، آبمیوه و سایر مایعات سرد یا گرم بنوشید تا بدن خود را آبرسانی کنید و آن را به حالت اولیه برگردانید.

غذاهای ملایم بخورید و آب میوه بنوشید.

سردرد خماری چیست؟ | پزشکت

حالت تهوع یکی از علائم رایجی است که با سردرد خماری همراه است. از دستور العمل های عجیب و غریب یا ناخالص که به تخم مرغ خام یا ماهی خام نیاز دارند، خودداری کنید. در عوض، به کربوهیدرات‌های ملایم مانند نان یا پاستا و میوه‌ها بچسبید. به این ترتیب می توانید سطوح گلوکز خون و مواد مغذی ضروری را برای کمک به بدن خود در مبارزه با علائم خماری را تامین کنید. از طرفی هم نوشیدن الکل می تواند سطح قند خون را کاهش دهد، بنابراین برخی از خستگی و سردردهای مرتبط با خماری ممکن است به دلیل عملکرد مغز بدون سوخت کافی باشد.

فرد باید کربوهیدرات های ملایم مانند نان تست بخورد تا حالت تهوع را به حداقل برساند، سطح انرژی را بهبود بخشد و به بازگشت قند خون به حالت عادی کمک کند.

ویتامین B6 مصرف کنید.

تحقیقات نشان می دهد که مصرف مکمل های ویتامین B6 می تواند برخی از علائم خماری را کاهش دهد. شناخته شده است که الکل باعث کاهش سطح B6 در بدن می شود، بنابراین برای افزایش سطح، یا از غذاهای غنی از B6 مانند تخمه آفتابگردان، مرغ، گوشت خوک و بادام زمینی استفاده کنید یا از مکمل استفاده کنید.

ورزش سبک داشته باشید.

به طور کلی، ورزش روز بعد از نوشیدنی توصیه نمی شود. اما ورزش سبک می تواند به سرعت بدن شما در طول فرآیندهای متابولیک کمک کند و بدن شما را از شر الکل و سموم مرتبط با آن سریعتر خلاص کند. فقط مطمئن شوید که هیدراته می‌شوید زیرا بدن شما در حال مبارزه با اثرات کم‌آبی بدن در حالی که معتاد هستید.

از “موی سگ” بپرهیزید.

“موی سگ” به خوردن همان الکل در صبح روز بعد اشاره دارد که شب قبل مصرف کرده اید. نوشیدن الکل بیشتر زمانی که بدن شما در حال حاضر با علائم خماری مواجه است می تواند علائم شما را بدتر کند یا فقط یک راه حل موقت، قبل از بازگشت علائم باشد.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

سردرد خماری چیست؟ | پزشکت

مسمومیت با الکل یا مصرف بیش از حد الکل یک اورژانس پزشکی جدی است و اگر هر یک از این علائم را در حین یا بعد از نوشیدن تجربه کردید، باید فوراً با پزشک خود مشورت کنید:

  • گیجی
  • پوست آبی یا بنفش
  • استفراغ بیش از حد
  • تنفس آهسته (دم و بازدم کمتر از هشت بار در دقیقه)
  • لرز
  • تشنج
  • مشکل در بیدار ماندن یا هوشیاری
سخن آخر

سردرد خماری یکی از شایع ترین عوارض ناشی از مصرف زیاد الکل است. در حالی که علم هنوز خیلی روشن نیست، شواهدی وجود دارد که متابولیسم الکل در بدن مسئول آن است. بهترین درمان برای سردرد خماری زمان، یک وعده غذایی مغذی، مایعات زیاد و یک داروی ضدالتهابی OTC است. خماری می تواند تا 24 ساعت پس از آخرین نوشیدنی شما ادامه یابد و شما باید بتوانید پس از سپری شدن این مدت کمی احساس آرامش کنید. طول مدت سردرد خماری شما ممکن است به عوامل مختلفی از جمله میزان نوشیدنی، نوع الکل، ترکیب ژنتیکی، وضعیت کبد و سلامت کلی شما بستگی داشته باشد. در حالی که موثرترین درمان برای خماری زمان است، چند کار وجود دارد که می توانید برای کاهش علائم خود از جمله سردرد انجام دهید.

موثرترین راه برای جلوگیری از سردرد خماری، اجتناب از نوشیدن یا پرهیز از نوشیدن بیش از حد است.

اولین قدم برای مقابله با اعتیاد به الکل این است که بپذیرید که مشکل الکل دارید و همچنین عوارضی که مصرف الکل می تواند بر بدن و زندگی شما وارد کند، را بپذیرید. هنگامی که به این نقطه عطف مهم رسیدید، با پزشک، درمانگر یا مشاور صحبت کنید. آنها می توانند راه های درمان وابستگی به الکل را توصیه کند. به یاد داشته باشید، شما تنها نیستید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز