لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

افسردگی پنهان یا خندان چیست؟

افسردگی پنهان یا خندان چیست؟ || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


افسردگی همیشه آشکار نیست. در واقع، برخی از افراد تمام تلاش خود را می کنند تا اطرافیان متوجه علائم افسردگی آنها نشوند. این دسته از افراد به قدری خوب مشکل را پنهان می کنند که ممکن است خودشان به ندرت آن را تشخیص دهند. به همین دلیل است که گاهی اوقات افسردگی پنهان را تحت عنوان افسردگی خندان نیز می شناسند. فردی که افسردگی پنهان دارد ممکن است در ظاهر راضی، شاد و سازنده به نظر برسد. زندگی کاری و روابط افراد مبتلا به افسردگی پنهان، در نگاه اول از هر نظر، خوب به نظر می رسد.

اما در باطن و در فضاهای ساکتی که به راحتی نمی توان وارد آنها شد، علائم افسردگی بر افکار، احساسات و سلامت جسمانی این افراد تأثیر می گذارد. این علائم از بین نمی روند بلکه روز به روز شدیدتر می شوند. آگاهی از علائم متفاوت افسردگی برای شناخت دقیق این اختلال مهم است. در صورت کمک گرفتن از یک روانشناس و یا روانپزشک افسردگی پنهان به راحتی درمان می شود. مطالعه این متن به شما کمک می کند تا با علائم، نحوه تشخیص و همچنین درمان افسردگی پنهان آشنا شوید.

علائم کلاسیک در مقابل علائم غیر معمول افسردگی

یکی از دلایلی که تشخیص افسردگی پنهان را دشوار می کند این است که علائم از فردی به فرد دیگر تفاوت های زیادی دارد. علائم شناخته شده افسردگی عبارتند از:

  • گریه مکرر
  • کاهش شدید عزت نفس
  • غم و اندوهی که بیش از 2 هفته ادامه دارد.
  • از دست دادن علاقه به چیزهایی که زمانی باعث انگیزه بودند.

اما تشخیص برخی دیگر از علائم تا حدودی دشوارتر است، زیرا در ظاهر به نظر می رسد که بین این علائم و ابتلا به افسردگی ارتباط خاصی وجود ندارد. برخی از علائم عبارتند از:

  • تغییر در سوء مصرف مواد
  • خستگی یا کمبود دائم انرژی
  • ایجاد تغییراتی در الگو خواب
  • احساس ناامیدی یا بی ارزشی
  • از دست دادن علاقه به رابطه جنسی
  • تحریک پذیری، بدخلقی یا حساسیت مفرط
  • افزایش وزن، کاهش وزن یا تغییر در اشتها
  • مشکلات توجه، مانند کاهش تمرکز یا حافظه
  • درد جسمی یا مشکلات گوارشی که با بیماری خاصی مرتبط نیست.

یکی از بهترین راه‌های تشخیص افسردگی پنهان این است که ببینیم علائم برای چه مدت در فرد ادامه پیدا می کنند. به طور کلی، در صورتی که علائم در عرض 2 هفته از بین نروند، احتمالاً باید با یک روانشناس مشورت کنید. در اینجا دیدگاه بیشتری در مورد افسردگی با عملکرد بالا وجود دارد.

علائم افسردگی پنهان چیست؟

افسردگی پنهان یا خندان چیست؟ || پزشکت

پیش از هر چیز توصیه می شود که مراقب هرگونه تغییر در الگوهای رفتاری خود باشید. افراد مبتلا به افسردگی پنهان حتی در شرایط عادی که دچار هیچ مشکلی نیستند، باز هم رفتار متفاوتی نسبت به گذشته از خود نشان می دهند.

البته باید گفت که مشاهده یک یا دو تغییر به خودی خود لزوماً نشان دهنده این نیست که فردی به افسردگی پنهان مبتلا شده است، اما چندین مورد که همزمان با هم رخ می دهند می توانند باعث بروز نگرانی شوند.

فردی که علائم افسردگی را تجربه می کند، اغلب ترجیح می دهد در این مورد هیچ صحبتی نکند. در اینگونه مواقع اطرافیان و یا اعضای خانواده باید متوجه تغییرات رفتاری فرد شوند.

برخی از مهمترین تغییرات رفتاری عبارتند از:

تفاوت های شخصیتی. تغییر در شخصیت می تواند یکی از علائم مهم افسردگی پنهان باشد. برای مثال، فردی که با افسردگی پنهان زندگی می‌کند، ممکن است ساکت‌تر شود، یا نسبت به آینده ای که به آن اعتماد داشت، بدبین‌ شود.

کاهش یا افزایش وزن قابل توجه. تغییر ناگهانی عادات غذایی و عدم علاقه به غذا خوردن در پاسخ به موقعیت های عاطفی ممکن است نشانه افسردگی پنهان باشد.

سوء مصرف مواد. تغییر در الگوهای نوشیدن یا مصرف مواد که با زندگی روزمره تداخل دارد ممکن است نشانه افسردگی پنهان باشد.

تغییر در عادات خواب. دیرتر خوابیدن در طول روزهای هفته، خوابیدن بیشتر از حد معمول، یا بیدار ماندن در ساعات غیرمعمول، همگی می توانند از نشانه های افسردگی باشند.

عبوس و جدی شدن. اگر فردی علائم افسردگی پنهان را تجربه می کند، احتمالا گفتگوهایش عمیق تر، تاریک تر یا فلسفی تر از حد معمول خواهد شد.

تغییر در تعاملات اجتماعی. افراد مبتلا به افسردگی پنهان ممکن است شروع به کناره گیری از فعالیت های اجتماعی کنند. بنابراین بهانه های مکرر برای همراهی نکردن دوستان و اعضای خانواده در برنامه های مختلف گروهی می تواند نشانه افسردگی باشد.

کاهش یا افزایش فعالیت. اختصاص زمان زیادی از روز به کار کردن و یا بر عکس دوری کردن از هرگونه کار و فعالیت هر دو می توانند نشان دهنده ابتلا به افسردگی باشند.

عدم علاقه به سرگرمی های گذشته. یک فرد مبتلا به افسردگی پنهان ممکن است از چیزهایی که زمانی برایش بسیار مهم بوده اند دست بکشد. بنابراین سرگرمی گذشته دیگر نمی توانند هیچ انگیزه و یا علاقه ای را در فرد ایجاد کنند.

خودگویی منفی. یک فرد مبتلا به افسردگی پنهان دائم در مورد جنبه های منفی هر چیز صحبت می کند. ممکن است رفتارهای پرخطر به ویژه در نوجوانان افزایش یابد. این وضعیت ناشی از تلاش برای مقابله با درد یا آسیب به خود است.

چه کسی در برابر افسردگی پنهان آسیب پذیرتر است؟

افسردگی پنهان یا خندان چیست؟ || پزشکت

هر فرد مبتلا به افسردگی ممکن است علائم مشکل خود را پنهان کند. اما برخی از گروه‌های مردم ممکن است به طور کلی از اینکه افسردگی بر آنها تأثیر می‌گذارد بی‌اطلاع باشند.

بررسی ها نشان می‌دهد که افسردگی پنهان در این دسته از افراد معمولا به صورت پنهان و درمان نشده باقی می ماند:

  • مردان
  • سالمندان
  • کودکان و نوجوانان
  • افراد مبتلا به بیماری های مزمن
  • افراد از جامعه به حاشیه رانده شده یا محروم
  • افرادی که از تجربیات آسیب زا بهبود می یابند.

این مساله زمانی اهمیت پیدا می کند که بدانیم هر چه یک عارضه برای مدت طولانی تری در فرد باقی بماند، درمان آن دشوارتر می شود.

چرا برخی افراد افسردگی خود را پنهان می کنند؟

مردم اغلب احساس می کنند که دلایل بسیار خوبی برای پنهان نگه داشتن علائم افسردگی خود دارند. شاید آنها در گذشته پیامدهای منفی ناشی از افشای علائم افسردگی را تجربه کرده باشند. همچنین شاید این افراد از خطرات سلامتی که افسردگی درمان نشده ممکن است ایجاد کند، آگاه نباشند.

برخی از مهمترین دلایلی که باعث می شود افراد علائم افسردگی خود را پنهان کنند، عبارتند از:

ظاهر شدن تدریجی علائم

برای برخی افراد، علائم افسردگی با گذشت زمان افزایش می یابد. این افراد حتی ممکن است متوجه نشوند که افسردگی چقدر بر آنها تأثیر می گذارد. این مساله تا زمانی ادامه پیدا می کند تا بالاخره یکی از نزدیکان، به این مشکل پی ببرد و فرد را از وجود آن آگاه کند.

عدم اعتماد به پزشکان

متاسفانه برخی از پزشکان علائم بیماری را به درستی تشخیص نمی‌دهند یا با احترام به بیمار خود نگاه نمی‌کنند. این مساله باعث عدم اعتماد افراد به متخصصان این حوزه می شود. در نتیجه فرد مبتلا به افسردگی هنگام مراجعه به روانپزشک احساس ناتوانی و نادیده گرفته شدن می کند. بنابراین فرد افسرده ترجیح می دهد برای مراجعه نکردن به روانپزشک مشکل خود را پنهان کند.

فرد افسرده نگران است که اگر در مورد سلامت روان خود با روانپزشک صحبت کند چه اتفاقی رخ می دهد. برخی از افراد علائم افسردگی را فاش نمی‌کنند، زیرا در صورت آشکار شدن می‌تواند پیامدهای مضری برای آنها داشته باشند. به عنوان مثال، بررسی های انجام شده در سال 2020 نشان داد که مادران می‌ترسند که بگویند افسرده هستند، زیرا دوست ندارند وظیفه محافظت از فرزندشان از آنها گرفته شود.

احساس سربار بودن

گاهی اوقات افرادی که به دنبال درمان یا درخواست کمک هستند، احساس گناه می کنند. این مساله به ویژه در نوجوانان و سالمندان که نمی خواهند باعث نگرانی خانواده و دوستان خود شوند، صدق می کند.

این نگرانی همچنین در افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن به مقدار زیاد وجود دارد. زیرا این افراد نمی‌خواهند یک بیماری دیگر را به فهرست بیماری‌هایی که به آن مبتلا هستند، اضافه کنند.

خجالت کشیدن

برخی از افراد مبتلا به افسردگی خجالت می کشند که در مورد مشکل خود با متخصص یا حتی اعضای خانواده صحبت کنند.

هر چند امروزه نحوه نگرش مردم به اختلالات خلقی مانند اضطراب و افسردگی تا حدودی بهبود پیدا کرده است، اما هنوز هم بسیاری افراد نسبت به مشکلات سلامت روان نگاهی منفی دارند. در برخی از خانواده‌ها، جوامع و فرهنگ‌ها مردم فکر می کنند که افسردگی ناشی از نقص یا ضعف شخصیت است. این مساله می تواند افراد را از صحبت در مورد علائم و جستجوی درمان باز دارد.

عدم تمایل به مصرف دارو

برخی از افراد به دلیل خطر عوارض جانبی نگران مصرف داروهای ضد افسردگی و سایر داروها هستند. در حالیکه در بسیاری از موارد ممکن است از روش های غیر دارویی مانند روان درمانی یا مشاوره برای درمان افسردگی استفاده شود.

بسیاری از مردم نمی دانند که روان درمانی، تغییر در رژیم غذایی، ورزش، تغییر الگوهای تفکر و عادات خواب، درمان های موثری هستند، که می توانند به درمان افسردگی خفیف کمک کنند.

چگونه به افراد مبتلا به افسردگی پنهان کمک کنیم؟

افسردگی پنهان یا خندان چیست؟ || پزشکت

روش های زیادی وجود دارد که با استفاده از آنها می توانید به یک فرد مبتلا به افسردگی پنهان کمک کنید، از جمله:

  • با هم در یک فضای باز و سرسبز قدم بزنید.
  • بدون قضاوت یا نصیحت کردن به صحبت های فرد مقابل گوش کنید.
  • با در نظر گرفتن علایق طرف مقابل، فعالیت های اجتماعی کوچکی را ترتیب بدهید.

مخاطرات پنهان کردن افسردگی چیست؟

محتاط بودن در مورد افشای یک مشکل سلامتی یک موضوع کاملا شخصی است. همه اعضای خانواده، دوستان یا همکاران قابل اعتماد و حمایت کننده نیستند، بنابراین حفاظت از اطلاعات خصوصی به خصوص برای برخی افراد بسته به موقعیت آنها تصمیم عاقلانه ای است.

اما بهترین کار این است که اگر علائم افسردگی را تجربه می کنید، به دنبال درمان باشید، به خصوص اگر علائم شما بر سلامت، تحصیلات، شغل یا کیفیت زندگی شما تأثیر بگذارد. هر چه افسردگی بدون تشخیص و درمان نشده باقی بماند، علائم رو به وخامت می روند و درمان سخت تر می شود.

افسردگی درمان نشده خطر خودکشی را افزایش می دهد. همچنین افسردگی درمان نشده ممکن است منجر به بیماری های زیر شود:

  • دیابت
  • سکته
  • آلزایمر
  • پوکی استخوان
  • بیماری های قلب و عروقی

افسردگی چگونه درمان می شود؟

افسردگی پنهان قابل درمان است. رایج ترین و مؤثرترین درمان های افسردگی، داروها، روان درمانی یا ترکیبی از این دو هستند. در مواردی که درمان و دارو باعث رفع کامل علائم نشود، روانپزشک درمان‌های تحریک‌کننده مغز را به عنوان یک گزینه تکمیلی تجویز خواهد کرد. همچنین ورزش، رعایت الگوی منظم خواب و رعایت رژیم غذایی مناسب می تواند تا حد زیادی در رفع علائم افسردگی به شما کمک کند.

به طور کلی افراد مبتلا به افسردگی گاهی اوقات علائم خود را از اطرافیان پنهان می کنند. این افراد ممکن است چهره ای شاد از خود نشان دهند تا به کمک آن احساس درونی خود را از دیگران پنهان کنند.

افراد مبتلا به افسردگی نگران هستند که دیگران در مورد آنها چه فکری می کنند. همچنین آنها ممکن است به متخصصان روانپزشک، همکاران، دوستان و اعضای خانواده برای حمایت اعتماد نداشته باشند.

نکته مهم این است که باید علائم افسردگی را بشناسید و تحت درمان قرار بگیرید تا علائم رو به وخامت نرود. افسردگی درمان نشده می تواند به مرور زمان به سایر بیماری های مزمن منجر شود.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز