لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

آیا ترک کافئین باعث سردرد می شود؟

آیا ترک کافئین باعث سردرد می شود؟ | پزشکت

فهرست مطالب

آیا ترک کافئین باعث سردرد می شود؟

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


بسیاری از افراد سردرد بعد از ترک کافئین را به مصرف زیاد و بیش از حد آن مرتبط می دانند. اما بررسی ها نشان داده است که سردرد حتی ممکن است بعد از ترک کافئین حتی به میزان یک فنجان کوچک قهوه حدود 100 میلی گرم کافئین در روز ایجاد شود. کافئین رگ های خونی مغز را تنگ می کند. در نتیجه افزایش جریان خون می تواند باعث ایجاد سردرد یا منجر به علائم دیگر ترک شود.

درمان خانگی برای سردرد بعد از ترک کافئین

راه کارهایی مانند نعناع، یخ و سایر درمان ها می توانند به کاهش سردرد کمک کرده و به طور کلی وابستگی به کافئین را کاهش دهند. ما سعی کرده ایم در این مقاله علت، علائم ترک کافئین و درمان سردرد بعد از ترک آن را بررسی کنیم. راه‌هایی برای کاهش سردرد وجود دارد که عبارتند از:

از مسکن بدون نسخه (OTC) استفاده کنید.

چندین مسکن OTC می توانند به تسکین سردرد کمک کنند، از جمله:

  • ایبوپروفن
  • استامینوفن (تیلنول)
  • آسپرین (بایر، بوفرین)

این داروها معمولاً هر چهار تا شش ساعت یکبار تا زمان کاهش درد مصرف می شوند. میزان مصرف بستگی به نوع و قدرت مسکن دارد. یکی از راههای کاهش سردرد ترک کافئین و همچنین سایر سردردها استفاده از مسکنی است که شامل کافئین به عنوان یک ترکیب است. کافئین نه تنها به بدن کمک می کند تا داروها را سریعتر جذب کند، بلکه این داروها را 40 درصد موثرتر می کنند. به خاطر داشته باشید که مصرف هر نوع کافئین به وابستگی بدن کمک می کند. اگر از مسکن استفاده می کنید، مصرف خود را به دو بار در هفته محدود کنید. مصرف مکرر این داروها می تواند منجر به بازگشت سردرد شود.

روغن نعناع موضعی را بمالید.

برخی بررسی ها نشان می دهد که منتول موضعی ماده فعال نعناع با کاهش التهاب و شل شدن ماهیچه های سفت، به تسکین سردرد کمک می کند. در حقیقت، یک بررسی در سال 2016ادعا می کند که روغن نعناع موضعی می تواند به اندازه استامینوفن در تسکین سردردهای تنشی موثر باشد.

اگر می خواهید آن را امتحان کنید، دو تا سه قطره روغن نعناع را به آرامی روی پیشانی یا شقیقه های خود ماساژ دهید. این روغن را می توان بدون رقیق شدن با خیال راحت استفاده کرد، اگرچه می توانید آن را با یک روغن حامل (مانند روغن نارگیل) مخلوط کنید.

هیدراته بمانید.

اگر به طور منظم قهوه یا سایر نوشیدنی های کافئین دار می نوشید، افزایش مصرف آب می تواند خطر ابتلا به سردردهای مرتبط را کاهش دهد .کافئین می تواند باعث افزایش ادرار شود و میزان مایعات بدن را کاهش دهد. مایعات بسیار کم در بدن یا کم آبی بدن می تواند حجم مغز را کوچک کند.

وقتی مغز کوچک می شود، از جمجمه دور و این باعث فعال شدن گیرنده های درد در غشای محافظ اطراف مغز شده که می تواند باعث سردرد شود. میزان مایعات مورد نیاز هر فرد برای هیدراته ماندن می تواند متفاوت باشد. یک قانون خوب این است که روزانه هشت لیوان آب بنوشید.

یک بسته یخ بمالید.

یخ برای بسیاری از افرادی که به میگرن مبتلا می شوند، یک درمان مفید است. استفاده از کیسه یخ روی سر می تواند با تغییر جریان خون یا بی حسی ناحیه، به کاهش سردرد کمک کند. گزینه دیگر قرار دادن کیسه یخ در پشت گردن است. که دریک بررسی کوچک، محققان یک بسته سرد را روی شریان کاروتید در گردن شرکت کنندگان قرار دادند. این درمان میگرن را تا حدود یک سوم کاهش داد.

نقاط فشار خود را تحریک کنید.

نقاط مختلف بدن با سلامت شما ارتباط دارد. به اینها نقاط فشار یا نقاط طب سوزنی گفته می شود . فشار بر برخی از این نقاط ممکن است با کاهش تنش عضلانی به کاهش سردرد کمک کند. محققان در مطالعه ای در سال 2010 دریافتند که یک ماه درمان با طب فشاری، سردردهای مزمن را بهتر از شل کننده های عضلانی تسکین می دهد.

می توانید طب فشاری را در خانه امتحان کنید. یکی از نقاطی که با سردرد گره خورده است بین قاعده شست و انگشت اشاره قرار دارد. وقتی سردرد دارید، سعی کنید این نقطه را به مدت پنج دقیقه محکم فشار دهید. مطمئن شوید که این روش را در طرف مقابل تکرار می کنید.

کمی استراحت کنید.

برخی از افراد متوجه می شوند که چرت زدن یا برخورد زودهنگام با یونجه می تواند به تسکین سردرد کمک کند. در یک بررسی کوچک در سال 2009، 81 درصد شرکت کنندگان با سردردهای تنشی مداوم، خواب آرام را موثرترین روش برای یافتن تسکین عنوان کردند. با این وجود، خواب ارتباط خاصی با سردرد دارد. برای برخی از افراد، خواب یک محرک سردرد و برای بعضی دیگر، یک درمان موثر است.

آیا کافئین اعتیاد آور است؟

آیا ترک کافئین باعث سردرد می شود؟ | پزشکت

کافئین محبوب ترین داروی جهان است و قهوه احتمالاً دومین محصول با ارزش است. بیش از 90 درصد آمریکایی ها در هر سنی روزانه مقداری کافئین و بیش از 50 درصد آنها روزانه قهوه مصرف می کنند. اعتیاد به کافئین می تواند در کمتر از هفت روز ایجاد شود. 100 میلی گرم در روز می تواند وابستگی را حفظ کند. در حقیقت، بسیاری از افراد می توانند تا 25 میلی گرم از علائم ترک کافئین پیشگیری کنند (معادل دو قاشق غذاخوری اکثر قهوه های لذیذ).

متأسفانه، تأثیر کافئین بر مغز بسته به تعداد دفعات آن می تواند بسیار متفاوت باشد. استفاده گاه به گاه، می تواند سردرد حاد متوسطی را ایجاد کند و همچنین احساس هوشیاری و رفاه راضی کننده مشخصه آن باشد.

با این حال، با مصرف روزانه کافئین ممکن است مغز شما نسبت به این دارو تحمل ایجاد کند. این بدان معناست که یک دوز معین با استفاده مکرر کمتر موثر می شود. وابستگی زمانی ایجاد می شود که مغز انتظار دارد دوز اضافی کافئین به زودی وارد بدن شود. اگر انتظارات کافئین برآورده نشود، سندرم ترک اعتیاد ایجاد می شود که شامل سردرد به عنوان یک علامت بارز، همراه با خستگی، مشکل در تمرکز، تهوع و سایر علائم نشان دهنده میگرن است.

در مصرف کنندگان روزانه، کافئین تأثیر کمتری بر عملکرد مغز و اندازه عروق خونی دارد. قطع کافئین می تواند منجر به افزایش قابل توجه جریان خون در مغز شود. این به دلیل افزایش اندازه عروق خونی در نتیجه کشش یا اتساع است. این اثرات مزمن کافئین احتمالاً در نتیجه تغییر در تعداد، انواع و تغییر عملکرد گیرنده های آدنوزین فعال بر روی سلول های مغز است. این تغییرات احتمال دارد به تحمل و وابستگی به کافئین کمک کند.

علائم ترک کافئین

علائم ترک کافئین احتمال دارد ظرف 24 ساعت از آخرین مصرف شروع شود. همراه با سردرد، علائم ترک می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • خستگی
  • انرژی کم
  • خواب آلودگی
  • احساس ناخوشی
  • مشکل در تمرکز

چگونه مصرف کافئین را ترک کنیم؟

آیا ترک کافئین باعث سردرد می شود؟ | پزشکت

یکی از راه های پیشگیری از سردردهای ترک کافئین، کاهش وابستگی به آن است. بهترین راه این است که به آرامی مصرف آن را کاهش دهید. هدف این است که میزان استفاده خود را هر هفته حدود 25 درصد کاهش دهید.

به عنوان مثال، اگر معمولاً چهار فنجان قهوه در روز می نوشید، در هفته اول به سه فنجان در روز بروید. کاهش را تا زمانی که به یک فنجان یا بدون فنجان در روز برسید ادامه دهید. می توانید برای پیگیری میزان دریافت کافئین از یک دفتر خاطرات غذایی استفاده کنید. این به شما کمک می کند منابع دیگر کافئین مانند چای سیاه، نوشابه و شکلات را کاهش دهید. تغییر روش های جایگزین بدون کافئین، مانند چای گیاهی می تواند کمک کننده باشد. اکثر مردم می توانند وابستگی به کافئین را مدیریت کرده یا وابستگی خود را بدون مداخله پزشکی کاهش دهند.

اگر سردردهای همراه با موارد زیر باشد، باید با پزشک خود مشورت کنید.

  • تب
  • گیجی
  • ضعف
  • دوبینی
  • حالت تهوع

همچنین اگر سردردها بیشتر روی می دهد یا شدت آنها افزایش می یابد، باید با پزشک خود مشورت کنید.

کافئین و میگرن

آیا ترک کافئین باعث سردرد می شود؟ | پزشکت

کافئین بر درد تأثیر می گذارد. درمان حاد سردرد با کافئین گاهی موثرترین راه است اما باید به بیش از دو روز در هفته محدود نشود. برای افرادی که میگرن را تجربه می کنند، کافئین سه روز یا بیشتر در هفته، به هر دلیلی، می تواند منجر به وابستگی و افزایش دفعات میگرن شود. برای کسانی که سردردهای مکرر دارند، اجتناب از مصرف همه کافئین ها ایده آل است، و حداقل تا زمانی که بهبود تعداد دفعات سردرد مشاهده نشود.

بیماران میگرنی اغلب گزارش می دهند که یک فنجان قهوه می تواند برخی از حملات را متوقف کند. شنیدن این امر تعجب آور نیست. کافئین یک عنصر فعال کلیدی در بسیاری از داروهای سردرد از جمله Excedrin TM، Anacin TM، Midol TM، Darvon Compound TM، Fioricet TM و Migranal TM است. کافئین می تواند به جذب این داروها در بدن کمک کند، اما آیا کافئین می تواند خود سردرد را تسکین دهد؟ در تعداد کمی از بررسی ها به نظر می رسد که پاسخ مثبت است. کافئین می تواند مقداری سردرد را تسکین دهد. به عنوان مثال، یک بررسی کوچک کنترل شده نشان داد که کافئین در تسکین سردردهای تنشی بهتر از دارونما و به اندازه استامینوفن مفید است.

سندرم وابستگی و ترک اعتیاد

آیا ترک کافئین باعث سردرد می شود؟ | پزشکت

همه کسانی که روزانه کافئین مصرف می کنند به یک اندازه احتمال دارد به سندرم وابستگی و ترک اعتیاد مبتلا شوند. بررسی ها نشان می دهد که ژنتیک برخی افراد را بیشتر از دیگران مستعد می کند. دانشمندان نمی دانند که آیا گرایش ارثی برای تجربه سندرم ترک کافئین به عوامل ژنتیکی ایجاد کننده میگرن مربوط می شود یا خیر.

با این حال، بیماران مبتلا به سردرد مزمن روزانه (CDH) بسیار بیشتر از کافئین استفاده می کنند و یا داروهای سردرد حاوی کافئین را ترجیح می دهند. علاوه بر این، افرادی که گهگاه حملات میگرنی را تجربه می کنند، در صورت مصرف روزانه کافئین نیز در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به CDH قرار دارند.

در یک بررسی، مصرف کنندگان 100 میلی گرم کافئین روزانه تقریباً سه برابر بیشتر از افرادی که کمتر نوشیدند، مبتلا به CDH می شدند. این ارتباط به ویژه برای زنان جوان قابل توجه است. آنها در معرض خطر بیشتری برای میگرن و یا پیشرفت به سردرد روزانه هستند.

سخن آخر

کافئین می تواند منجر به ایجاد سردرد ناشی از مصرف بیش از حد دارو شود (به اصطلاح سردرد “برگشتی”). بنابراین، بیماران باید مصرف کافئین را برای سایر داروهای حاد میگرن توصیه کنند. این استفاده نباید بیش از دو روز در هفته باشد.

بیمارانی که سابقه میگرن شدید یا مزمن دارند باید حداقل تا چند ماه کافئین را به طور کامل حذف کنند. این کار معمولاً باید با حذف سایر مسکن های بیش از حد استفاده شده و با مدیریت پیشگیرانه بیشتر سردرد انجام شود. حذف کافئین به ندرت برای حل مشکل کافی است. برای بیماران با مصرف زیاد کافئین روزانه، این کاهش مصرف باید طی چند روز یا حتی هفته ها به تدریج کاهش یابد تا تأثیر سندرم ترک را محدود کند.

تاکید بر این نکته ضروری است که مصرف کافئین به ندرت تنها “علت” سردردهای مکرر از جمله میگرن است. با این حال، برخلاف بسیاری از محرک های دیگر، میگرن اجتناب ناپذیر، یک عامل خطر قابل اصلاح است. کافئین اغلب یکی از عوامل مهم و نادیده گرفته شده در مشکل سردردهای مکرر و مزمن روزانه است. مبتلایان به میگرن باید از کافئین کمتر استفاده کنند یا آن را به طور کامل به عنوان یکی از اجزای برنامه درمانی برای موفقیت حذف کنند و نیازی به نسخه ندارد.

منابع: https://americanmigrainefoundation.org/resource-library/caffeine-and-migraine/

https://www.healthline.com/health/headache/caffeine-withdrawal-headache#TOC_TITLE_HDR_1

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز