لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

چگونه از پله برقی نترسیم؟

آیا از ترس از پله برقی رنج می برید؟ بخوانید که چگونه از پله برقی نترسیم؟ || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


آیا از پله برقی می ترسید؟ ترس از پله برقی برنامه روزانه شما را مختل می کند؟ ترس از پله برقی فوبیا اسکالافوبیا نامیده می شود و صدها هزار نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد پس شما تنها نیستید. بیایید بررسی کنیم که چگونه از پله برقی نترسیم؟

اگر دچار ترس از پله هستید، ممکن است زمانی که در بالای پله برقی هستید احساس کنید که به دام افتاده اید و احساس می کنید ممکن است از پله برقی بیفتید. همچنین ممکن است هنگام قدم گذاشتن روی پله برقی، ضربان قلب سریع، احساس گرگرفتگی، تنگی نفس و لرزش ناگهانی داشته باشید.

اسکالا فوبیا یا ترس از پله یک فوبیای خاص رایج است که صدها هزار نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد. کلمه Escalaphobia از یونانی escalo به معنای “بالا رفتن / پله برقی” و phobos به معنای “بیزاری عمیق، ترس یا ترس” گرفته شده است.

چندین هزار پله برقی در کانادا و ایالات متحده وجود دارد که روزانه میلیون ها نفر را بالا و پایین می کند. با این حال، هنوز هم افرادی هستند که به دلیل ترس شدید از پله برقی ترجیح می دهند از پله ها استفاده کنند. شدت و دلایل این ترس بستگی به تجربه فرد دارد که در رابطه با پله برقی داشته است.

علل ترس از پله برقی چیست؟

بیشتر موارد اسکالافوبیا ناشی از ترس از ارتفاع (یا آکروفوبیا) است. سپس برخی از افراد هستند که در واقع از بالا رفتن از پله برقی نمی ترسند اما وقتی پله برقی پایین می آید یخ می زنند. ترس از ارتفاع تکاملی است، زیرا بشر همیشه از ترس از سقوط به عنوان مکانیزم بقا استفاده کرده است. در حالی که بسیاری از ما تا حدی از ارتفاع لذت می بریم، یک فرد ترسناک از ارتفاعات زیاد مرتبط با بیشتر پله برقی های موجود در فرودگاه ها، استادیوم ها، مراکز خرید و غیره خوشش نمی آید.

تجربیات منفی

برخی از تجربیات منفی گذشته (مستقیم یا غیرمستقیم) مرتبط با پله برقی، محرک اصلی فوبیا است. ممکن است یک کودک یا یک بزرگسال هنگام استفاده از آن زمین بخورد یا زمین بخورد. بند کفش‌ها به راحتی در پله‌های برقی گیر می‌کنند که منجر به تصادف می‌شود، اگرچه این موارد بسیار نادر هستند. این امر هر بار منجر به پاسخ اغراق آمیز می شود، زیرا مغز فوبیک به سادگی یاد می گیرد که یک واکنش مشابه را بارها و بارها ایجاد کند.

بسیاری از فیلم‌ها، گزارش‌های خبری و افسانه‌ها پله‌های برقی را در نور بد نشان داده‌اند. برخی از فروشگاه های دپارتمان به دلیل گیرکردن دست کودک در زیر ریل پله برقی در واقع توسط مصرف کنندگان شکایت کرده اند. بسیاری از این پرونده ها رد شده اند، زیرا این مسائل تقریباً همیشه تقصیر سواران بود.

پله برقی ها معمولاً بزرگ و در مرکز قرار می گیرند. قطعات متحرک آنها قابل مشاهده است اما ماشین آلات قابل مشاهده نیستند. کودکی که از ماشین های بزرگ می ترسد ممکن است باور کند که قطعات (یا هیولایی که در زیر آن کمین کرده است) ممکن است افراد را از پایین گرفته یا پله های آن را صاف کند و مردم را به پرواز درآورد. این ترس می‌تواند تا بزرگسالی ادامه پیدا کند و باعث می‌شود که فرد فوبیک تا آخر عمر از پله‌های برقی اجتناب کند.

باورهای غلط

برخی از افسانه ها در مورد پله برقی ها ادعا می کنند که آنها در واقع بسیار سریعتر از سرعت معمولی راه رفتن یا بالا رفتن حرکت می کنند. این در واقع درست نیست، اما ممکن است فوبیک احساس کند که خیلی سریع بالا/پایین می‌رود و ممکن است تصادف کند یا پرت شود.

فوبیا همچنین می تواند به عنوان یک پاسخ آموخته شده ایجاد شود. یک کودک ممکن است ببیند که پدربزرگ و مادربزرگش به دلیل پله برقی می ترسند و در نتیجه پله برقی را خطرناک می دانند.

پله برقی ها به طور کلی درست در فضای باز قرار دارند، جایی که به نظر می رسد تمام قطعات متحرک قابل مشاهده هستند. با این حال حرکت پله برقی در نگاه اول منطقی به نظر نمی رسد. افسانه های متعددی در طول بیش از یک قرن استفاده ایجاد شده است که بسیاری از آنها باعث می شوند پله برقی خطرناک تر از آنچه هستند به نظر برسند.

به گفته EESF، برخی از مردم معتقدند که پله‌های برقی خیلی سریع حرکت می‌کنند (آنها فقط با سرعت دو برابر سرعت معمولی حرکت می‌کنند)، می‌توانند دستشان را دراز کنند و مردم را بگیرند، یا حتی پله‌ها می‌توانند به نحوی صاف شوند و باعث سر خوردن راکبان شوند. EESFبه خوانندگان اطمینان می دهد که هیچ یک از این افسانه ها درست نیست، اما برای بسیاری، افسانه ها پابرجا هستند.

این واقعیت که مجروح شدن در پله برقی کاملاً ممکن است به سردرگمی اضافه شود. وب‌سایت راستی‌آزمایی Snopes ده‌ها مورد را تأیید کرده است که در آن کفش‌های کودکان در قسمت‌های متحرک پله برقی گیر کرده و منجر به صدمات جدی شده است.

ایمنی پله برقی

مانند هر ماشین دیگری، امکان خرابی پله برقی وجود دارد. هیچ فعالیتی، از جمله سوار شدن بر پله برقی، کاملاً بدون خطر نیست. با این حال، EESF فهرستی از قوانین ایمنی را حفظ می کند که در صورت رعایت صحیح، خطرات احتمالی را به حداقل می رساند. این قوانین شامل همیشه رو به جلو و استفاده از نرده، عدم دست زدن به دو طرف زیر نرده، نظارت بر کودکان کوچک، پوشیدن کفش‌های محکم وصل شده و حمل نکردن گاری‌های چرخشی یا کالسکه روی پله‌های برقی است.

برای بسیاری از مردم، آشنایی ساده با روش های ایمنی پله برقی برای مبارزه با ترس کافی است. یاد بگیرید که پله برقی چگونه کار می کند، بهترین روش برای جلوگیری از تصادفات، و در صورت وقوع اضطراری چه کاری باید انجام دهید. همچنین نحوه استفاده ایمن از پله برقی را به فرزندان خود آموزش دهید.

بسیاری از فوبیاها توسط تجربیات منفی قبلی با شی یا موجود ترسناک ایجاد می شوند. این حوادث سقوط اغلب باعث جراحات شدیدتر و تلفات بیشتر می شود.

بیماری ها

برخی از بیماری ها نیز می تواند منجر به این فوبیا شود. اینها شامل سرگیجه، عدم تعادل، عدم درک عمق، مشکلات بینایی یا شنوایی یا سایر مسائل حسی است.

به غیر از ترس از ارتفاع (آکروفوبیا)، سایر فوبیاها و اختلالات اضطرابی از قبل موجود نیز می توانند باعث ترس از پله برقی شوند. اینها عبارتند از: ترس از بالا رفتن (کلیماکوفوبیا)، ترس از پله ها (حمام هراسی) یا ترس از احساس سرگیجه یا تجربه سرگیجه (ایلنگوفوبیا).

علائم اسکالافوبیا

آیا از ترس از پله برقی رنج می برید؟ بخوانید که چگونه از پله برقی نترسیم؟ || پزشکت

مانند سایر فوبیاها، ترس از پله برقی همچنین باعث ایجاد علائم ذهنی و جسمی زیادی می شود که عبارتند از:

  • لرز، لرزش
  • احساس فرار
  • تهوع، سرگیجه
  • تنگی نفس، تپش قلب و غیره
  • اجتناب از پله برقی به هر قیمتی و گریه یا جیغ زدن در صورت اجبار سوار شدن بر پله برقی
  • داشتن حمله پانیک کامل

چگونه از حوادث پله برقی جلوگیری کنیم؟

دو گروه مختلف از حوادث سقوط وجود دارد: آنهایی که روی پله برقی رخ می دهند و مواردی که منجر به سقوط مسافر از روی نرده پله برقی می شوند.

سقوط روی نرده ها اغلب به دلیل استفاده نادرست مانند پریدن از یک سطح به سطح دیگر یا تلاش برای سوار شدن با نشستن روی نرده بوده است. اغلب اوقات الکل درگیر است.

سقوط از روی نرده ها نیز در نتیجه به دام افتادن رخ داده است. مسافری که بیش از حد خم شده است. انداختن ناخواسته کودکی که توسط یک بزرگسال روی پله برقی حمل می شد. یا سقوطی که از پله برقی شروع می شود، اما با فرو رفتن قربانی از پهلو به پایان می رسد.

در اینجا چند نکته ایمنی وجود دارد که باید برای اطمینان از ایمنی خود هنگام سوار شدن بر پله برقی رعایت کنید:

هنگام ورود به پله برقی:
  • با عصا، واکر، گاری یا وسایل نقلیه چرخدار، از جمله کالسکه، سوار نشوید.
  • با پای برهنه یا با بند کفش گشاد سوار نشوید.
  • از پله برقی برای حمل بار یا وسایل حجیم استفاده نکنید.
  • روی پله برقی ها،به جهت پله های در حال حرکت دقت کنید و فقط زمانی وارد شوید که پله ها در جهت مناسب هستند.
  • اگر از عینک های دو کانونی یا مشابه استفاده می کنید مراقب باشید و با احتیاط قدم بردارید.
  • بچه ها را محکم با یک بازو نگه دارید یا دست آزاد کودک را بگیرید.
  • بسته های کوچک را محکم در یک دست بگیرید اما همیشه یک دست را برای نگه داشتن نرده در دسترس بگذارید.
  • وقتی روی پله حرکت می کنید دسته را بگیرید
  • روی پله برقی که در جهت مخالف حرکت می کند، پا نگذارید.
  • ویلچر، اسکوتر برقی، کالسکه، گاری دستی، چرخ دستی چمدان یا موارد مشابه روی پله برقی را نبرید.
  • بسته های کوچک را محکم در یک دست نگه دارید.
  • لباس های گشاد را از پله ها و پهلوها دور نگه دارید.
  • هنگامی که به سرعت روی پله یا گذرگاه متحرک قدم می گذارید، نرده را بگیرید.
  • اگر با سوار شدن بر پله برقی راحت نیستید، به جای آن از آسانسور استفاده کنید.
هنگام سوار شدن بر پله برقی:

آیا از ترس از پله برقی رنج می برید؟ بخوانید که چگونه از پله برقی نترسیم؟ || پزشکت

  • لباس های گشاد را از پله ها و پهلوها دور نگه دارید.
  • طرفین زیر نرده را لمس نکنید.
  • کفش‌های پنجه بسته و کف سخت بپوشید و از پوشیدن کفش‌های ساخته شده از رزین نرم یا سایر مواد لاستیکی خودداری کنید.
  • دور از کناره های پله برقی بایستید و در وسط پله بایستید.
  • در مسیرهای پیاده رو متحرک، مسافران ساکن باید به سمت راست بمانند و اجازه دهند افرادی که راه می روند از سمت چپ عبور کنند.
  • به کودکان اجازه ندهید روی پله ها بنشینید یا خیلی نزدیک به پهلوها بایستید. هرگز اجازه ندهید کودکان بدون نظارت سوار شوند و هرگز به آنها اجازه ندهید که روی پله برقی بازی کنند.
  • کیف دستی یا بسته های خود را روی نرده قرار ندهید.
  • به مسیر پیاده روی متحرک توجه کنید – اطرافتان حواس شما را پرت نکند.
  • به طرف یا روی آن خم نشوید و از پله برقی بالا یا پایین نروید.
هنگام خروج از پله برقی:
  • دریغ نکنید و بی درنگ و با احتیاط کنار بروید.
  • اجازه ندهید پاهایتان از انتهای پله برقی سر بخورد
  • دریغ نکنیدفوراً از منطقه خروجی خارج شوید. برای صحبت یا نگاه کردن به اطراف توقف نکنید. ممکن است مسافران دیگری پشت سر شما باشند.

پله‌های برقی پله‌ها را جابه‌جا می‌کنند و تصادفاتی رخ می‌دهد، به خصوص اگر با احتیاط پیش نروید. تخمین زنده می شود سالانه بیش از میلیون ها جراحت در نتیجه سقوط از پله ها رخ می دهد.

پس راحت نفس بکشید و استراحت کنید و اجازه دهید پله برقی شما را به جایی که می خواهید ببرد اما با خیال راحت این کار را انجام دهید.

درمان غلبه بر ترس از پله برقی

آیا از ترس از پله برقی رنج می برید؟ بخوانید که چگونه از پله برقی نترسیم؟ || پزشکت

اگر فوبیای پله برقی شما شدید است، به دنبال کمک حرفه ای باشید. اگرچه آسانسورها و پله‌ها جایگزین‌های معقولی هستند، هیچ تضمینی وجود ندارد که این وسایل در هر جایی که می‌روید در دسترس باشند. به جای محدود کردن حرکات خود، به طور کلی از ترس غلبه کنید.

مانند بسیاری از فوبیاها، اسکالا فوبیا به طور کلی به انواع درمان های مختصر درمانی پاسخ می دهد. یکی از محبوب ترین آنها درمان شناختی-رفتاری است که در آن یاد خواهید گرفت که افکار ترسناک خود را در مورد پله برقی با پیام های سالم تری جایگزین کنید. مبارزه با فوبیا کار سختی است، اما نتیجه آن بسیار ارزشمند است.

در همه این موارد، حساسیت زدایی تدریجی نسبت به ترس بسیار مهم است. مواجهه آهسته و در یک محیط کنترل شده با جسم مخوف می تواند به غلبه بر اسکالا هراسی کمک زیادی کند.

در موارد شدید، یک روان درمانگر حرفه ای نیز می تواند به فرد کمک کند تا بر اضطراب مرتبط با پله برقی غلبه کند. برخی از نمونه‌های چنین درمانی عبارتند از: هیپنوتیزم درمانی، رفتار درمانی شناختی، NLP و غیره. در نهایت، باید تمام آمارهای مربوط به پله‌های برقی را نیز مطالعه کرد. این می تواند به فرد فوبیک در موقعیت بهتری برای غلبه بر اسکالا هراسی کمک کند و به او کمک کند تا بفهمد که پله برقی ها معمولاً در صورت استفاده صحیح ایمن هستند.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

1 / 5. تعداد رای ها: 1

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز