لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

روانشناسی و روانپزشکی

علائم افسردگی در مردان

علائم افسردگی در مردان

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

علائم افسردگی در مردان اغلب نادیده گرفته می شود زیرا برای بسیاری از مردان دشوار است که در مورد احساسات خود صحبت کنند. به همین علت در مردان باید بر روی علائم جسمی مانند کمر درد، سردرد، بی خوابی یا مشکلات جنسی که اغلب همراه با افسردگی دیده می شوند، تمرکز کرد.

مردان همیشه خود را قوی و کنترل کننده احساسات خود می دانند. به همین علت وقتی دچار احساس یاس و ناامیدی می شوند غالباً آن را انکار کرده و یا سعی می کنند آن را نادیده بگیرند. اما افسردگی یک مشکل شایع است که در برخی از دوره های زندگی بسیاری از ما را تحت تأثیر قرار می دهد. افسردگی نشانه ضعف عاطفی یا از بین رفتن قدرت مردانگی نیست.

افسردگی بر میلیون ها مرد اعم از دوست، برادر، همسر و همچنین در هر سن، مذهب و موقعیت اجتماعی تأثیر می گذارد. کاملا طبیعی است که هر انسانی گاهگاهی احساس دل تنگی کند. افت روحیه یک واکنش معمولی در برابر از دست دادن، شکست و ناامیدی در زندگی است. اما با این حال، افسردگی نحوه تفکر، احساس و عملکرد شما را در زندگی روزمره تغییر می دهد. افسردگی می تواند در بهره وری شما در خانه، محل کار یا مدرسه اختلال ایجاد کرده و بر روابط، خواب، رژیم غذایی و لذت کلی زندگی تأثیر بگذارد. افسردگی می تواند بسیار شدید باشد که در این صورت با افکار خودکشی همراه است.

چرا مردان علائم افسردگی را نادیده می گیرند؟

متأسفانه، افسردگی در مردان اغلب نادیده گرفته می شود زیرا برای بسیاری از مردان دشوار است که در مورد احساسات خود صحبت کنند. به همین علت در مردان باید بر روی علائم جسمی مانند کمر درد، سردرد، بی خوابی یا مشکلات جنسی که اغلب همراه با افسردگی دیده می شوند، تمرکز کرد.

مردانی که از افسردگی رنج می برند چهار برابر بیشتر از زنان در معرض خطر خودکشی قرار دارند. به همین علت قبل از اینکه احساس ناامیدی به احساس خودکشی تبدیل شود، باید افسردگی را درمان کرد. در مورد آنچه در ذهن و بدن شما می گذرد صادقانه با یک دوست، عزیز یا پزشک صحبت کنید. پس از تشخیص افسردگی، کارهای زیادی وجود دارد که می توانید برای موفقیت و درمان افسردگی انجام دهید. احساس افسردگی نشانه ضعف نیست و لازم نیست آن را پنهان کنید. راهکارهای زیادی وجود دارند که به کمک آنها می توانید بر افسردگی خود غلبه کرده و احساس شادی و امید بیشتری کنید.

علائم و نشانه های افسردگی در مردان

علائم افسردگی در مردان 1 | پزشکت

مردان در تشخیص علائم افسردگی نسبت به زنان مهارت کمتری دارند. یک مرد معمولا احساسات خود را انکار می کند، آنها را از دید خودش و دیگران می پوشاند یا سعی می کند آنها را با رفتارهای دیگر مخفی کند. مردان نیز مانند زنان علائم کلاسیک افسردگی مانند ناامیدی، از دست دادن علاقه به انجام کار یا سرگرمی، کاهش یا افزایش وزن، بی خوابی، خستگی و عدم تمرکز را تجربه می کنند. با این حال علائم افسردگی در برخی دیگر از مردان با علائمی مانند خشم و تحریک پذیری شدید، گرایش به مصرف مواد مخدر یا الکل مشخص می شود.

سه نشانه افسردگی که در مردان نادیده گرفته می شود:

  • عصبانیت. احساس عصبانیت می تواند از تحریک پذیری، حساسیت به انتقاد، از دست دادن حس شوخ طبعی تا خشونت متغیر باشد. بعضی از مردان در اثر افسردگی مهاجم، بدرفتار و بد دهن می شوند.
  • درد جسمی. افسردگی در برخی از مردان به صورت علائم جسمی مانند کمردرد، سردردهای مکرر، بی خوابی، اختلال عملکرد جنسی یا اختلالات گوارشی ظاهر می شود. این علائم در اغلب موارد به درمان های طبیعی پاسخ نمی دهند.
  • رفتار پرخطر. مردانی که از افسردگی رنج می برند ممکن است به رفتارهای پرخطر از جمله ورزش های خطرناک، رانندگی بی پروا یا رابطه جنسی ناامن گرایش پیدا کنند. ممکن است شروع به مصرف بی رویه الکل کرده یا به سمت قمار و مصرف مواد مخدر کشیده شوند.

    علل افسردگی در مردان

    یک دلیل واضح و مشخص برای افسردگی در مردان وجود ندارد. بلکه مجموع عوامل بیولوژیکی، روانشناختی و اجتماعی، نوع سبک زندگی و روابط در ابتلا مردان به افسردگی نقش دارد. اما با این حال برخی از عوامل خطر وجود دارد که باعث آسیب پذیری بیشتر مردان در ابتلا به افسردگی می شود، از جمله مانند:

    • انزوا
    • اختلال نعوظ
    • تنهایی در دوران سالمندی
    • عدم توانایی مقابله با استرس
    • تنهایی و عدم حمایت اجتماعی
    • سابقه سو مصرف الکل یا مواد مخدر
    • مورد سوء استفاده جنسی قرار گرفتن در دوران کودکی
    افسردگی و اختلال نعوظ

    علائم افسردگی در مردان 1 | پزشکت

    افسردگی باعث از میان رفتن احساس علاقه به رابطه می شود. از طرف دیگر احساس خستگی و ناامیدی می تواند میل جنسی مردان را کاهش دهد. به همین علت اختلال نعوظ معمولا یکی از علائم افسردگی در مردان است.

    •  افسردگی خطر اختلال نعوظ را افزایش می دهد.
    • بسیاری از مردان نمی دانند که مشکلات جنسی آنها ناشی از افسردگی بوده و قابل درمان است.
    • مردان مبتلا به مشکلات جنسی تقریباً دو برابر بیشتر از سایر مردان در خطر افسردگی قرار دارند.
    • ناتوانی جنسی یا اختلال نعوظ نه تنها عامل افسردگی در مردان است، بلکه می تواند از عوارض جانبی داروهای ضد افسردگی باشد.
    تفکر های منفی که باعث تشدید افسردگی می شوند
    • فیلتر ذهنی. اتفاقات مثبت زندگی را نادیده گرفته و فقط بر موارد منفی تمرکز می کنید.
    • کاهش مثبت اندیشی. با آوردن دلایل مختلف اتفاقات مثبت زندگی را به حساب نمی آورید.
    • عطف به نتایج. شروع به ذهن خوانی کرده و بدون وجود شواهد واقعی از هر موضوعی برداشت منفی می کنید.
    • تعمیم بیش از حد. یک تجربه منفی یا ناخوشایند مانند از دست دادن شغل را به عنوان یک شکست همیشگی می پذیرید.
    • تفکر همه یا هیچ. نگاه کردن به موضوعات مختلف به صورت سیاه یا سفید، بدون اینکه هیچ حد وسطی برای آن قائل شوید.
    • استدلال عاطفی. تصور می کنید احساسات شما واقعیت را منعکس می کند. به عنوان مثال احساس شکست را به معنای بازنده بودن خود می دانید.
    • برچسب زدن به خود. بر اساس اشتباهات و کاستی هایی که داشته اید به خود برچسب می زنید. به عنوان مثال چون شکست خورده ام یک احمق هستم.
    • لسیت “باید” و “نباید”. خود را ملزم و مجبور به انجام برخی کارها می کنید. طوری که اگر مطابق قوانین خود عمل نکنید شروع به سرزنش و حتی آسیب رساندن به خود می کنید.

    تشخیص افسردگی در مردان

    اگر موارد زیر را در خود مشاهده می کنید، شما به افسردگی مبتلا هستید:

    • احساس ناامیدی و درماندگی می کنید.
    • احساس بی قراری و آشفتگی می کنید.
    • خواب و اشتهای شما تغییر کرده است.
    • نمی توانید افکار منفی خود را کنترل کنید.
    • تحریک پذیرتر، زودرنج یا پرخاشگرتر از حد معمول هستید.
    • نمی توانید تمرکز کنید یا بهره وری شما در محل کار کاهش یافته است.
    • الکل یا مواد مخدر مصرف می کنید، رفتارهای بی پروا و خطرناک انجام می دهید.
    • علاقه خود را به دوستان، فعالیت ها و چیزهایی که قبلاً از آنها لذت می بردید از دست داده اید.

    راه های غلبه بر افسردگی در مردان

    علائم افسردگی در مردان 1 | پزشکت

    • یکی از دوستان خود را به یک بازی با توپ، فیلم یا کنسرت دعوت کنید. مطمئنا افراد زیادی وجود دارند که با روی خوش دعوت شما را می پذیرند.
    • با یک دوست قدیمی تماس گرفته و یا از طریق ایمیل پیامی را برای او ارسال کنید. حتی اگر از روابط صمیمی شما مدت ها گذشته است، سعی کنید دوباره با او وارد ارتباط شوید.
    • به دنبال پشتیبانی افرادی باشید که باعث می شوند احساس امنیت و مراقبت داشته باشید. شخصی که با او صحبت می کنید نمی تواند مشکل شما را برطرف کند. در واقع دوست شما فقط باید شنونده خوبی باشد تا بتواند با دقت و دلسوزی بدون حواس پرتی یا قضاوت به صحبت های شما گوش کند.
    • تا حد امکان سعی کنید دوستان خود را از نزدیک ببینید. تماس های تلفنی، شبکه های اجتماعی و فرستادن پیام کوتاه روش های خوبی برای برقراری ارتباط هستند، اما هرگز نمی توانند جایگزین دیدار حضوری شما شوند. مکالمه رو در رو با یک دوست معتمد می تواند نقش مهمی در تسکین افسردگی داشته باشد.
    • به یک گروه پشتیبانی از افسردگی بپیوندید. بودن در کنار افراد دیگری که با افسردگی روبرو هستند می تواند در کاهش احساس انزوا به شما کمک کند. همچنین می توانید در مورد چگونگی کنار آمدن با افسردگی از هم مشاوره بگیرید. تجربیات خود را به اشتراک گذاشته و در غلبه به افسردگی یگدیگر را تشویق کنید.
    • بررسی ها نشان می دهد که نگه داشتن حیوانات خانگی نقش مهمی در درمان افسردگی دارد. درست است که هیچ چیز نمی تواند جایگزین ارتباط انسانی شود، اما با این حال حیوانات خانگی می توانند باعث احساس شادی و همراهی در زندگی شما شوند. حیوانات خانگی به شما کمک می کنند که احساس انزوای کمتری داشته باشید. مراقبت از حیوان خانگی همچنین می تواند شما را از غوطه ور شدن در فکر و خیال دور کند.
    راه هایی برای کمک به دیگران پیدا کنید.

    دریافت کمک و حمایت دیگران بسیار خوب است، اما بررسی ها نشان می دهد که کمک به دیگران، نیز می تواند تا حد زیادی به تقویت روحیه شما کمک کند. بنابراین به دنبال راههایی  کوچک یا بزرگ برای کمک به دیگران باشید. به عنوا مثال در انجام کارهای خیر داوطلب شده و یا برای مشکلات یک دوست صمیمی گوش شنوا باشید.

    سعی کنید حتی اگر دوست صمیمی ندارید با فعالیت های اجتماعی همراه باشید. مطمئنا در هنگام افسردگی، تمایل زیادی به انزوا دارید، چون این کار باعث احساس راحتی زیادی در شما می شود. در حالیکه عقب نشینی وفاصله گرفتن از اجتماع  نشینی باعث تشدید علائم افسردگی می شود. بنابراین تا حد امکان در اجتماعات مختلف شرکت کنید. بودن در کنار افراد دیگر می تواند به درمان سریع تر افسردگی شما کمک کند.

    چگونه به یک مرد افسرده کمک کنیم؟

    علائم افسردگی در مردان 4 | پزشکت

    تشخیص افسردگی در همسر، شریک زندگی یا سایر اعضای خانواده نیاز به دقت در علائم افسردگی دارد. مردهایی که به افسردگی مبتلا هستند ممکن است از اینکه نمی توانند به تنهایی به افسردگی خود غلبه کنند دچار احساس شرمندگی شوند. بسیاری از مردها فقط وقتی که تحت اصرار شدید خانواده قرار می گیرند برای درمان افسردگی خود از آنها کمک می خواهند.

    صحبت با مردان در مورد افسردگی

    بسیاری از مردان علائم افسردگی معمولی مانند خلق و خوی مایوس را از خود نشان نمی دهند. بنابراین بهتر است در صحبت های خود  کلمه افسردگی را به کار نبرید. سعی کنید رفتار یک مرد افسرده را ناشی از خستگی یا استرس بیش از حد توصیف کنید. این کار باعث می شود تا او سر صحبت را باز کند. بدون اینکه انتقادی داشته باشید به او اشاره کنید که رفتارش تغییر کرده است، به عنوان مثال به او بگویید: ماه ها است که تنیس بازی نکرده ای. برای کمک به یک مرد افسرده می توان از راهکارهای زیر استفاده کرد:

    پیشنهاد مراجعه به پزشک. مردان افسرده معمولا نسبت به مراجعه به روانشناس مقاومت زیادی از خود نشان می دهند. در حالیکه برای مراجعه به پزشک خانواده، راحت تر می توان آنها را راضی کرد.

    همراهی در اولین ویزیت. برخی از مردان در مقابل صحبت کردن در مورد احساسات خود مقاومت نشان می دهند، بنابراین سعی کنید موانع راه را برای کمک به او بردارید.

    تشویق به صادق بودن. یک مرد مبتلا به افسردگی خواه همسر یا برادرتان را تشویق کنید تا لیستی از علائم مورد بحث را بنویسد. به او کمک کنید تا روی احساسات و همچنین بیماریهای جسمی تمرکز کند. از او بخواهید در مورد مصرف الکل و مواد مخدر صادقانه بگوید.

    چگونه از مرد مبتلا به افسردگی حمایت کنیم؟

    علائم افسردگی در مردان 2 | پزشکت

    • هرگونه اظهار نظر در مورد خودکشی را جدی بگیرید.
    • به او اطمینان دهید که با گذشت زمان و حمایت دوستان و اعضای خانواده، به تدریج احساس بهتری خواهد داشت.
    • او را برای فعالیت های اجتماعی دعوت کنید، خواه صرفاً یک پیاده روی معمولی باشد یا صرف ناهار با دوستان. اگر دعوت شما را رد کرد، به تلاش خود ادامه دهید.
    • او را برای شرکت در فعالیتهایی که زمانی به او لذت می بخشید، مانند ورزش ها یا فعالیت های فرهنگی تشویق کنید . اما برای قبول این کار زیاد به او اصرار نکنید.
    • او را درگیر مکالمه کنید و بدون قضاوت به حرف او گوش دهید. هیچ یک از احساساتی که ابراز می کند را تحقیر نکنید، اما به واقعیت ها اشاره کرده و به او امید و دلگرمی بدهید.
    • از او بپرسید که آیا داروهایش را مصرف می کند یا خیر؟ اگر پزشک برای او داروهای ضد افسردگی تجویز کرده است، او را تشویق کنید تا داروها را طبق دستورالعمل مصرف کند.
    • به یاد داشته باشید که شما نمی توانید افسردگی شخص دیگری را برطرف کنید. شما مقصر افسردگی عزیز خود و یا حتی مسئول خوشبختی او نیستید. گرچه حمایت شما می تواند برای بهبودی او بسیار مهم باشد ، اما در نهایت، درمان اصلی به دست خود او است.

    منبع: https://www.helpguide.org/articles/depression/depression-in-men.htm

     

    [advisers limit=3 online =true skill=”11″]

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز