لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

راهکارهای رفتار با کودک حساس

راهکارهای برخورد با کودک حساس | پزشکت

فهرست مطالب

راهکارهای رفتار با کودک حساس

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


راهکارهای رفتار با کودک حساس بسیار مهم است چرا که کودکان حساس با هر رنجشی به سرعت اشک می ریزند و ناراحت می شوند. به همین علت این کودکان ترجیح می دهند تا حد امکان از افراد و موقعیت ها فاصله بگیرند. والدین باید با کودکان حساس با ظرافت بیشتری رفتار کنند.

یک کودک بسیار حساس، همانطور که از نامش پیداست، بیشتر در معرض خطر افراد و موقعیت های اطراف خود قرار دارد.  ویژگی کودکان بسیار حساس عبارت است از:

کودکان حساس از نظر احساسی واکنش نشان می دهند.

کودک بسیار حساس تقریباً نسبت به همه چیز با احساسات واکنش نشان می دهد. حتی یک نگاه ساده به حیوانات خانگی می تواند احساس دلسوزی برای حیوانات در کودک شما ایجاد کند. حساسیت بالا باعث می شود فرزندتان دائم در حال همدلی با دیگران باشد. ممکن است کودک نسبت به مشکلات دیگران آنقدر احساس بدی داشته باشد که بخواهد برای کمک به دیگران از خود فداکاری کند.

کودکان حساس دارای استرس پیش از شکست هستند.

اگر کودک شما از حساسیت بالایی رفتارار باشد، بیشتر از سایر بچه های سن و سال خود در فکر نتیجه کارها فرو می رود. برای کودک شما، یک اتفاق ساده مانند عدم دستیابی به یک هدف خاص تمام ماجرا نخواهد بود. او با این فکر که چرا به موقع متوجه اشتباه نشده است و اینکه در این باره چه کاری می توانست انجام دهد، دائم خود را اذیت می کند. این وضعیت می تواند منجر به استرس و اضطراب در کودک شما شود.

کودکان حساس کارها را شخصاً انجام می دهد.

از نظر کودک، احساساتی بودن به معنای شخصی بودن هر اتفاقی است. کودک شما در برابر همه چیز به گونه ای عکس العمل نشان می دهد که احساس کند هرچه دیگران می گویند فقط در مورد او قابل اجرا است.

انتخاب، برای کودکان حساس مشکل است.

راهکارهای برخورد با کودک حساس | پزشکت

یک ویژگی مشترک در بین کودکان بسیار حساس، دشواری در تصمیم گیری است. کودک شما به جزئیات و ظرافت های مختلف دقت می کند، و این کار انتخاب را برای او دشوار می کند. به عنوان مثال، اگر از کودک خود بخواهید طعم بستنی دلخواهش را انتخاب کند، تصمیم گیری کودک شما مدت زیادی طول خواهد کشید.

کودکان حساس احساس گناه می کنند.

اگر کودک شما احساس کند تصمیم اشتباهی گرفته است، احساس گناه می کند. او بیش از حد در دلایل اشتباه خود تأمل خواهد کرد. مهم نیست که شما چه می گویید یا چه کاری انجام می دهید، ذهن او تا مدتها از این موضوع خارج نمی شود.

کودکان حساس زود رنج هستند.

کودکان حساس در صورت سرزدن اشتباهی از شما ممکن است تا یک ماه از شما عصبانی باشند. آنها ممکن است از کاری که شما انجام داده اید یا گفته اید صدمه ببینند.

کودکان حساس خوش اخلاق و مودب هستند.

کودکان حساس رفتار خوبی دارند و به همین ترتیب انتظار دارند در محیط های مشابه باشند.

کودکان حساس از دیگران شناخت دارند.

کودکان حساس مشاهده گران دقیقی هستند. آنها مردم را به خوبی می شناسند. کودکان حساس ویژگی های شخصیت را مشاهده می کنند و اطلاعاتی دقیق راجع به اینکه این شخص کیست جمع می کنند.

کودکان حساس حیوانات را دوست دارند.

راهکارهای برخورد با کودک حساس | پزشکت

کودکان حساس با حیوانات ارتباط خاصی پیدا می کنند. آنها نسبت به به نیازهای حیوانات بسیار حساس هستند و از آنها بیشتر مراقبت می کنند.

کودکان حساس سوالات زیادی می پرسند.

کودکان حساس سوالات زیادی می پرسند. بعضی اوقات این سوالات ممکن است تحریک کننده باشد و شخصی باشند. اما به طور کلی این سوالات ممکن است احساس مثبتی را در شما ایجاد کنند.

کودکان حساس محاسبه گر هستند.

بچه های حساس معمولاً بعد از تحمل احساسات زیاد تصمیم می گیرند. آنها به دلایلی کارها را انجام می دهند و در صورت عدم موفقیت، اغلب دچار تردید در خود می شوند.

کودکان حساس احساس مسئولیت می کنند.

بچه های حساس به طور مستمر خود را ارزیابی می کنند و احساسات خود را کنترل نمی کنند. اگر احساس کنند اشتباهی مرتکب شده اند، در پذیرفتن آن دریغ نمی کنند و همیشه از دیگران حتی به خاطر کارهای کوچک قدردانی می کنند.

عادات یک کودک بسیار حساس:
  • دیگران را به خوبی درک می کنند.
  • فیلم های ترسناک را دوست ندارند.
  • در هنگام تصمیم گیری به غریزه خود اعتماد می کنند.
  • ترجیح می دهند تنها باشند و زمان بیشتری را در تنهایی سپری کنند.
  • سخت کار می کنند تا اطمینان حاصل کنند که در کار خود عالی هستند.
  • پرحرف هستند و دوست دارند توسط همسالانشان مورد توجه قرار گیرند.
  • دوست دارند در محیط های بسته کار کنند تا در مقابل چشم دیگران نباشند.
  • با وجودی که ترجیح می دهند به تنهایی کار کنند، در کارهای گروهی عملکرد خوبی دارند.

چگونه به یک کودک حساس کمک کنیم؟

راهکارهای برخورد با کودک حساس | پزشکت

کودکان بسیار حساس نیاز به مراقبت و توجه زیادی دارند. برای مراقبت از کودکان حساس این نکات را دنبال کنید:

احساسات او را تصدیق کنید.

احساسات کودک شما بسیار زیاد است و شما باید به عنوان والدین با او هماهنگ باشید. احساسات کودک خود را درک کنید. این یکی از اولین قدمهایی است که باید برای مراقبت از کودک بسیار حساس خود بردارید.

سعی نکنید او را تغییر دهید.

حساسیت زیاد ممکن است برای شما مساله مهمی نباشد، اما برای فرزند شما این یک روش زندگی است. ​​ممکن است نگران باشید که حساسیت زیاد می تواند در بیشتر مواقع به فرزندتان آسیب برساند. کاملاً قابل درک است. اما همچنین باید بدانید که این ویژگی چیزی نیست که کودک شما بتواند آن را حذف کند.

اگر سعی کنید کودک خود را مجبور به تغییر کنید، این کار فقط باعث فرورفتن کودک در خودش می شود. او تصور خواهد کرد که شما رفتار او را رد می کنید، و همین باعث می شود که احساس گناه و سکوت بیشتری داشته باشید. فرزند خود را همانگونه که هست پذیرفته و دوست داشته باشید. به او احساس خوشبختی و افتخار ببخشید و بدخلقی نکنید.

 به او اطمینان دهید.

با زبان و رفتار به فرزند خود نشان دهید که او را همانگونه که هست دوست دارید. ممکن است کودک شما احساس کند با دیگران متفاوت است و این می تواند برای او کاملا ناخوشایند باشد.

صفات مثبت او را تشویق کنید.

بعضی از کودکان ممکن است بی ادب باشند و کودک شما به دلیل حساسیت بالا از این مسائل نارحت شود. با برجسته كردن فضایل كودك به او كمك كنید تا از پس این مسائل برآید.

کودک شما ممکن است تخیل شگفت انگیزی داشته باشد. ممکن است بسیار خلاق باشد. شنونده ای فوق العاده باشد. مسائل را خیلی بهتر درک کند و مهارتهای زیادی داشته باشد که همه کودکان از آن رفتارار نیستند. به کودک خود کمک کنید تا این خصوصیات را درک کند و به او کمک کنید تا بتواند استعدادهای خود را پرورش دهد.

او را راهنمایی کنید.

انتخاب برای کودک حساس شما ممکن است بسیار دشوار باشد. او ممکن است تمایلی به تعامل در یک اجتماع نداشته باشد و به طور قابل توجهی خجالتی باشد. شما باید به عنوان والدین به او کمک کنید تا در محیط های جمعی شرکت کند.

اگر احساس می کنید قادر به متقاعد کردنش نیستید، او را مجازات نکنید. اگر می خواهید کودک به توصیه شما عمل کند تمام دلایل این کار را با او در میان بگذارید.

از طرف او عذرخواهی نکنید.

راهکارهای برخورد با کودک حساس | پزشکت

به عنوان یک والدین، ​​ممکن است گاهی احساس کنید که کودک در داخل جمع راحت نیست و از طرف او عذرخواهی کنید. اگر احساس کردید که او یک اشتباه انجام داده است، به نمایندگی از کودک بسیار حساس خود عذرخواهی نکنید. اگر بخاطر رفتار فرزندتان از دیگران عذرخواهی کنید، بلافاصله پیام اشتباهی به فرزندتان ارسال می شود. فرزند شما احساس می کند که باعث خجالت شما شده است. این کار کودک شما را درونگرا می کند و ممکن است دیگر برای در میان گذاشتن احساسات خود با شما احساس راحتی نکند. بنابراین فرزند خود را همانگونه که هست بپذیرید و در میان جمع از او حمایت کنید.

مدیریت بحران را به آنها بیاموزید.

کودک بسیار حساس اغلب نمی تواند از پس شرایط اجتماعی برآید. حتی اگر همیشه در کنار فرزند خود باشید، ممکن است مواردی پیش بیاید که او مجبور باشد به تنهایی شرایط موجود را مدیریت کند. این مساله ممکن است در مدرسه، در کلاس یا در خانه دوستان و اقوام باشد.

روش هایی را به کودک خود بیاموزید تا بتواند آرامش و اضطراب خود را کنترل کند. تکرار جملاتی مانند اشکالی ندارد، تو از پس این کار برمی آیی، و تو می توانی آن را انجام بدهی، به کودک کمک می کند تا احساس بهتری داشته باشد.

همچنین برخی از تمرینات تنفس عمیق را به کودک خود بیاموزید. انجام تمرینات تنفسی در هنگام حملات وحشت یا دوره های اضطراب، می تواند در مدیریت استرس به کودک حساس شما کمک کند.

 آرام باشید.

این یک اصل بسیار مهم برای والدین است. طبیعی است که گاهی اوقات به عنوان پدر و مادر خونسردی خود را از دست بدهید، خصوصاً وقتی احساس می کنید تمام تلاش شما برای کمک به فرزندتان به هدر رفته است. سعی کنید این نکته را درک کرده و بپذیرید که حساس بودن زیاد یک ویژگی شخصیتی در کودک شما است.

اگر بهترین راهکارهای شما جواب نمی دهد احساس گناه نکنید. آرام باشید و کمی به خودتان وقت بدهید. استراحت کنید و از شریک زندگی خود کمک بخواهید، مخصوصاً اگر احساس می کنید ممکن است روحیه خود را از دست بدهید.

حساس بودن را به عنوان یک موهبت در نظر بگیرید.

گاهی اوقات ناامیدکننده است که کودک شما قادر به اداره شرایط نیست یا بسیار گریه می کند یا از اجتماعات فاصله می گیرد. شما باید با کودک خود همدردی کرده و استعدادهای او را شناسایی کنید. کودکان حساس اغلب دارای مهارت ها و هنرهای مختلف هستند. شما فقط باید به آنها کمک کنید تا پتانسیل خود را شناسایی کنند و در راه رسیدن به این هدف به آنها کمک کنید.

چگونه از آزار و اذیت فرزند حساس خود پیشگیری کنیم؟

راهکارهای برخورد با کودک حساس | پزشکت

اگر کودک شما بسیار حساس است، شما خوش شانس هستید که در زندگی خود چنین فرد دلسوزی دارید. همه کودکان نمی توانند مانند کودک شما در مورد دیگران فکر کنند. به فرزند حساس خود افتخار کنید و به او و دنیا نشان دهید که شما یک مادر خوش شانس هستید. همیشه سعی کنید بزرگترین حامی برای کودک خود باشید. کودکان حساس به خاطر روحیه شکننده خود در معرض آسیب بیشتری قرار دارند.

راهکارهای ساده زیر کمک می کند که از آزار و اذیت کودک حساس پیشگیری کنید.
  • اعتماد به نفس کودک را توسعه دهید. عشق و حمایت بی قید و شرط والدین و سایر بزرگسالان در ایجاد اعتماد به نفس به کودک کمک می کند. این کار به کودک جسارت می دهد تا ترس های خود را با شما در میان بگذارد. شما باید به او بیاموزید که بر روی پای خودش بایستد و در عین حال از هر راه ممکن او را محافظت و تشویق کنید.
  • مطمئن شوید که کودک احساس امنیت می کند. فرصتی پیدا کنید و در مورد مسائل مختلفی که کودک شما در مدرسه با آن روبرو است، صحبت کنید. در مورد روابط کودک با معلم ها و هم کلاسی هایش بیشتر بدانید. اگر موضوعی کودک را آزار می دهد و یا کودک مورد اذیت دوستان یا هم کلاسی های خود قرار گرفته است، به او بیاموزید که چگونه شرایط را کنترل کند.
  • کودک را در کلاس های ورزشی ثبت نام کنید. کودکانی که در ورزش فعالیت دارند از نظر جسمی متناسب هستند. این کودکان اعتماد به نفس بیشتری نسبت به دیگر همسالان خود دیگر دارند. اگر کودک از ورزش های گروهی اجتناب می کند، او را در کلاس های ورزش انفرادی ثبت نام کنید. ورزش به کودک کمک می کند تا سالم تر، قوی تر شود. ورزش تاثیر زیادی در افزایش اعتماد به نفس کودک دارد.
  • به تغذیه کودک توجه کنید. کودک ضعیف همیشه هدف ساده ای برای قلدری خواهد بود. وقتی همسالان کودک در مورد شکل ظاهری او اظهار نظر می کنند، کودک فوق العاده حساس ممکن است به راحتی آزرده و افسرده شود. بنابراین توصیه می شود که برای کودک از یک رژیم غذایی سالم استفاده کنید تا همیشه از سلامت و تناسب اندام کودک مطمئن باشید. کودک بسیار حساس، اگر اعتماد به نفس بالایی داشته باشد، می تواند به تنهایی از عهده بسیاری از مشکلات برآید.

 منبع:

www.momjunction.com/articles/parenting-tips-to-handle-a-highly-sensitive-child_00336867

[advisers limit=3 online =true skill=”11 10″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز