لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

انتخاب شغل برای مبتلایان به اختلال دوقطبی

انتخاب شغل برای مبتلایان به اختلال دوقطبی | پزشکت

فهرست مطالب

انتخاب شغل برای مبتلایان به اختلال دوقطبی

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

نحوه انتخاب شغل برای مبتلایان به اختلال دوقطبی می تواند تاثیر زیادی در روند زندگی مبتلایان به این اختلال داشته باشد. اختلال دو قطبی یا Bipolar disorder یک وضعیت روانپزشکی است که باعث تغییرات شدید خلق و خو می شود. افراد مبتلا به اختلال دو قطبی می توانند از احساس شادمانی بسیار زیاد (به نام شیدایی و هیپومانیا) به حالت یاس و ناامیدی (افسردگی) برسند. این تغییرات خلقی، همراه با سایر علائم، می تواند چالش های زیادی را در زندگی شخصی و اجتماعی فرد مبتلا به اختلال دو قطبی ایجاد کند. برای درمان اختلال دو قطبی از داروهای مختلف استفاده می شود. اما علاوه بر مصرف دارو، رعایت سبک زندگی سالم می تواند تا حد زیادی علائم این اختلال را کاهش دهد.

ابتلا به اختلال دو قطبی و سایر اختلالات روانی باعث می شود که شما در یافتن شغل و یا نگه داشتن آن با مشکلات زیادی مواجه شوید. به خصوص اگر علائم اختلال بر عملکرد روزمره شما تأثیر بگذارد.

بررسی ها نشان می دهد که در 88 درصد افراد مبتلا به اختلال دو قطبی وضعیت بیماری بر عملکرد روزمره تأثیر می گذارد. بر اساس این بررسی ها در حدود 58 درصد از افراد مبتلا به اختلال دو قطبی به دلیل ضعیف بودن عملکرد، از کار خود اخراج شده اند.

در صورت ابتلا به اختلال دو قطبی، چالش های زیادی برای حفظ شغل وجود دارد. با این حال، بررسی ها نشان می دهد که شاغل بودن برای افراد مبتلا به اختلال دو قطبی بسیار مفید است. کار، به افراد احساس سازندگی و مفید بودن می دهد. همچنین کار کردن افسردگی را کاهش و اعتماد به نفس را افزایش می دهد. در نتیجه شاغل بودن می تواند به تقویت خلق و خوی افراد کمک کند.

نکات مهم انتخاب شغل برای مبتلایان به اختلال دوقطبی چیست؟

انتخاب شغل برای مبتلایان به اختلال دوقطبی | پزشکت

هیچ شغلی متناسب با روحیات همه افراد وجود ندارد. این امر در مورد افراد مبتلا به اختلال دو قطبی نیز صادق است. در عوض، افراد مبتلا به اختلال دو قطبی باید به دنبال کار مناسب خود باشند. در صورت ابتلا به اختلال دوقطبی، برای انتخاب شغل حتما موارد زیر را در نظر بگیرید:

محیط کار

شغل باید طوری باشد که از سبک زندگی افراد مبتلا به اختلال دو قطبی پشتیبانی کند. شغل مناسب، به رشد فردی شما کمک می کند. شغلی که دارای استرس زیاد و ساعت های کاری نامنظم باشد برای افراد مبتلا به Bipolar disorder مناسب نیست. یک فضای کاری آرام می تواند به بهبود عملکرد کلی در افراد مبتلا به اختلال دو قطبی کمک کند.

برنامه کاری

شاغل شدن در کارهای نیمه وقت، بهترین کار برای افراد مبتلا به اختلال دو قطبی است. کار در مشاغلی با شیفت شبانه برای افراد مبتلا به Bipolar disorder مناسب نیست. مشاغلی که افراد را ملزم می کنند که شب ها در حال مکالمه باشند باعث ضعف عملکرد می شوند. زیرا خواب کافی به خصوص در افراد مبتلا به اختلال دو قطبی بسیار مهم است. حفظ یک الگوی خواب و بیداری طبیعی می تواند به درمان اختلال دو قطبی کمک کند.

همکاران

افراد مبتلا به Bipolar disorder باید به دنبال شغلی بروند که همکارانشان از آنها حمایت کنند. این مساله باعث می شود که بین کار و زندگی تعادل مناسبی ایجاد شود. داشتن همکاران دلسوز برای درک و کنار آمدن در موقعیت های استرس زا مفید است.

خلاقانه بودن کار

برخی مشاغل به افراد فرصت کافی برای پروژه های خلاقانه می دهد. بسیاری از افراد مبتلا به اختلال دوقطبی در شغل هایی که نیاز به خلاقیت دارند دارای عملکرد بهتری هستند.

به طور کلی افراد مبتلا به اختلال دو قطبی برای پیدا کردن شغل مناسب باید نکات مهم زیر را مد نظر قرار بدهند:

  • منافع
  • مهارت ها
  • ارزش ها
  • سلامت جسمانی
  • ویژگی های شخصیتی
  • نقاط قوت و توانایی ها
  • محدودیت ها، محرک ها و موانع موجود

افراد مبتلا به اختلال دو قطبی باید تحقیق بیشتری در مورد شغل خود انجام دهند. آنها برای انتخاب شغل مناسب باید در مورد نکات زیر اطلاعات کافی کسب کنند:

  • وظایف کاری
  • حقوق و مزایا
  • ساعات کار معمول
  • فرصت های پیشرفت
  • مهارت های مورد نیاز
  • آموزش های مورد نیاز
  • مجوز یا گواهی مورد نیاز
  • شرایط کاری (نیازهای جسمی، محیطی و سطح استرس)

افراد مبتلا به اختلال Bipolar disorder در صورت پیدا نکردن کار مناسب باید شغلی را برای خود راه اندازی کنند. ویژگی شغل باید طوری باشد که در آن امکان خلاقیت و انعطاف پذیری وجود داشته باشد. با این حال راه اندازی یک شغل جدید چالش های خاص خود را دارد.

استرس کاری در افراد مبتلا به اختلال دو قطبی

انتخاب شغل برای مبتلایان به اختلال دوقطبی | پزشکت

در خصوص انتخاب شغل برای مبتلایان به اختلال دوقطبی باید به این نکته توجه کنیم که برخی از محیط های کاری می توانند غیر قابل پیش بینی، طاقت فرسا و دشوار باشند. همه این عوامل باعث ایجاد استرس در افراد می شوند. این استرس برای فردی که دارای اختلال دو قطبی است، می تواند تأثیر منفی بر سلامت جسمی و روانی بگذارد.

مدیریت استرس در محل کار:

استرس، جزء لاینفک زندگی همه مردم است. نکته مهم این است که یاد بگیریم که چگونه استرس خود را مدیریت کنیم. افراد مبتلا به اختلال دو قطبی برای کاهش سطح استرس خود باید توصیه های زیر را انجام دهند:

  • پس از ناهار کمی در اطراف قدم بزنند.
  • به موسیقی آرامش بخش یا صدای طبیعت گوش دهند.
  • در صورت لزوم برای اقدام به درمان مرخصی بگیرند.
  • در صورت نیاز به کمک با دوستان و نزدیکان صمیمی خود صحبت کنند.
  • برای کاهش استرس از تکنیک های آرامش مانند تنفس عمیق و مراقبه استفاده کنند.
  • اغلب و به طور منظم استراحت کنند، حتی اگر فکر می کنند که به استراحت نیاز ندارند.

همچنین رعایت یک سبک زندگی سالم می تواند به کاهش استرس کاری کمک کند. بنابراین افراد مبتلا به اختلال دو قطبی باید به طور منظم ورزش کنند. غذای سالم بخورند. خواب کافی داشته باشند و حتماً به برنامه درمانی خود پایبند باشند. داشتن یک برنامه روزانه ثابت باعث بهبود خلق و خو می شود.

حقوق قانونی افراد مبتلا به اختلال دو قطبی

از نظر قانونی، لازم نیست که کارفرما در مورد ابتلا شما به اختلال دو قطبی مطلع باشد. مگر اینکه شدت اختلال شما طوری باشد که دیگران را در معرض خطر قرار دهد.

متاسفانه بسیاری از مردم ابتلا به بیماری های روانی را مانند یک لکه ننگ می دانند. این طرز تفکر بسیار اشتباه است. برخی افراد اگر بدانند که شما از بیماری روانی رنج می برید ممکن است رفتار متفاوتی با شما داشته باشند.

از طرف دیگر، افراد زیادی هستند که می توانند بیماران مبتلا به اختلالات روانی را درک کنند. به همین دلیل، در بعضی موارد بهتر است این بیماران اطرافیانشان را از ابتلا خود به این اختلال مطلع کنند. بیماران مبتلا به اختلال دو قطبی که همکاران خود را از اختلال خود مطلع می کنند استرس کاری کمتری را تجربه می کنند. در نتیجه این کار باعث می شود این بیماران تجربه کاری لذت بخش تری داشته باشند.

هیچ کس نمی تواند یک فرد را به دلیل ابتلا به اختلال دو قطبی در محل کار تفکیک کند. این کار غیرقانونی است.

افراد مبتلا به Bipolar disorder با تلاش کافی می توانند کار مناسبی پیدا کنند. مسلما یافتن و نگهداری از کار همیشه آسان نیست. اگر شما به یک اختلال روانی مبتلا هستید برای پیدا کردن کار به تلاش بیشتری نیاز دارید. زیرا ابتلا به اختلالات روانی مانند اختلال شخصیت دو قطبی باعث کاهش عمکرد روزانه می شود. همچنین تغییرات خلقی زیاد در این افراد یکی از چالش های مهم پیدا کردن کار مناسب است.

درمان اختلال دو قطبی با روش های خودیاری

انتخاب شغل برای مبتلایان به اختلال دوقطبی | پزشکت

اگر به اختلال دوقطبی مبتلا هستید، باید به جای خود درمانی با یک متخصص روان شناس مشورت کنید. با این حال، بررسی ها نشان می دهد که استفاده از روش های خودیاری نقش مهمی در مدیریت اختلال دو قطبی دارند. روش های خودیاری باید حتما توسط روان شناس تنظیم شوند.

تغییرات خلقی اغلب می تواند در اثر استرس یا کم خوابی ایجاد شود. داشتن یک برنامه روزمره و مراقبت از خود به خصوص در افراد مبتلا به اختلال دوقطبی مهم است. روش های مختلفی وجود دارد که می تواند به مدیریت روحیه افراد مبتلا به اختلال دو قطبی کمک کند.

راهکارهای زیادی وجود دارد که می تواند به کنترل علائم اختلال شخصیت دو قطبی کمک کند. این راهکارها عبارتند از:

ثبات روحیه را حفظ کنید.

نوسانات خلقی خود را به طور روزانه ثبت کنید. عوامل مختلفی مانند کم خوابی، مصرف دارو و اتفاقات روزمره می توانند در روحیه شما تأثیر بگذارد. برای ثبت نوسانات خلقی خود می توانید از یک جدول یا نمودار استفاده کنید.

برنامه روزانه تنظیم کنید.

روزمرگی در پایدار نگه داشتن روحیه شما مهم است. یک برنامه روزانه برای خود تنظیم کنید. سعی کنید بدون توجه به روحیه خود به این برنامه پایبند باشید. این کار به ثابت ماندن شخصیت شما کمک می کند.

خواب منظم داشته باشید.

کم خوابی یا هر گونه اختلال در چرخه های خواب می تواند بر ریتم خواب شبانه روزی تأثیر بگذارد. اختلالات خواب بر روحیه تأثیر منفی می گذارند. به نظم چرخه خواب خود اهمیت بدهید. به طور میانگین بین 7 تا 9 ساعت در شبانه روز بخوابید.

استرس خود را محدود کنید.

در صورت امکان عوامل استرس زا را در زندگی خود محدود کنید. تا حد امکان تعهدات را نپذیرید. به عنوان مثال ساعات کاری خود را کاهش دهید. همچنین در صورت دانشجو بودن می توانید واحدهای درسی کمتری را در یک ترم انتخاب کنید. انجام تکنیک های تنفس عمیق و یا ورزش هایی مانند یوگا هم می توانند به کاهش استرس روزمره کمک کنند.

در تصمیم گیری کمک بگیرید.

در صورت تکانشگری ممکن است دچار تصمیم های اشتباه شوید. از دوستان صمیمی و یا یکی از اعضای خانواده بخواهید در تصمیم گیری به شما کمک کنند.

یک هم صحبت پیدا کنید.

انتخاب شغل برای مبتلایان به اختلال دوقطبی | پزشکت

خانواده و دوستان می توانند به شما روحیه بدهند. بهبود روحیه باعث کاهش علائم اختلال شخصیت دو قطبی می شود. گاهی شما نیاز دارید که در مورد لحظات سخت خود با کسی صحبت کنید. در این مواقع دوستان نقش مهمی در آرامش و کاهش استرس شما دارند.

به یک گروه پشتیبان بپیوندید.

شنیدن صحبت افرادی که تجربه های مشابهی دارند واقعاً دلگرم کننده است. همچنین گروه های پشتیبانی می توانند مشاوره های بسیار خوبی ارائه دهند. داشتن یک سیستم پشتیبانی قوی برای ثبات روحیه ضروری است.

ورزش کنید.

ورزش منظم به عنوان راهی برای کمک به مدیریت خلق و خو مفید است. ورزش تاثیر زیادی در از بین بردن افسردگی و ایجاد احساس شادی در افراد دارد. همچنین انجام منظم ورزش های روزانه باعث کاهش استرس و در نتیجه بهبود خلق و خو می شود. پیاده روی یکی از مهمترین ورزش ها است. روزی 30 دقیقه پیاده روی می تواند خلق و خوی شما را بهتر کند.

استراحت کنید.

برای استراحت وقت بگذارید. آرامش در کاهش استرس موثر است. برای افزایش آرامش خود به انجام کارهای مورد علاقه مانند کتاب خواندن بپردازید.

از مصرف الکل و مواد مخدر خودداری کنید.

مصرف سیگار می تواند روحیه ما را بدتر کند. همچنین سوء مصرف مواد و الکل نیز می توانند باعث شدید شدن علائم اختلال شخصیت دو قطبی شوند. مصرف الکل باعث ابتلا به افسردگی و به هم خوردن تعادل عاطفی افراد می شود.

داروها را طبق تجویز مصرف کنید.

هر دارویی را باید با تجویز پزشک مصرف کنید. همچنین بدون مشورت با روانپزشک هرگز تغییری در مقدار یا نحوه مصرف دارو ایجاد نکنید. به عنوان مثال دوز دارو را به طور خودسرانه کم یا زیاد نکنید.

سخن آخر

نحوه انتخاب شغل برای افراد مبتلا به اختلال دوقطبی می تواند تاثیر زیادی در روند زندگی مبتلایان به این اختلال داشته باشد. اختلال دو قطبی یا Bipolar disorder یک وضعیت روانپزشکی است که باعث تغییرات شدید خلق و خو می شود. افراد مبتلا به اختلال دو قطبی می توانند از احساس شادمانی بسیار زیاد (به نام شیدایی و هیپومانیا) به حالت یاس و ناامیدی (افسردگی) برسند

منابع:

https://au.reachout.com/articles/self-management-for-bipolar-disorder

https://www.healthline.com/health/bipolar-and-work

[advisers limit=3 online =true skill=”11″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

5 / 5. تعداد رای ها: 1

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز