لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

اختلال شخصیت مرزی چگونه درمان می شود؟

اختلال شخصیت مرزی چگونه درمان می شود؟ | پزشکت

فهرست مطالب

درمان اختلال شخصیت مرزی

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

چالش اصلی درمان اختلال شخصیت مرزی این است که بسیاری از مبتلایان به این بیماری دوست ندارند به بیماری خودشان اعتراف کنند و حاضر به درمان نیستند. اختلال شخصیت مرزی (BPD) نوعی اختلال روانشناختی است که دارای علائم و روشهای درمانی مختلف می باشد. در حالی که تمام اختلالات روانی نیاز به درمان دارند، بسیاری از افراد مبتلا به اختلالات شخصیتی موفق به دریافت درمان کافی نمی شوند، زیرا آنها نمی خواهند اعتراف کنند که ممکن است اشتباهی رخ داده است.

آنها حتی ممکن است بخاطر درخواست کمک حرفه ای مورد تمسخر قرار بگیرند. حتی اگر جامعه و اطرافیان شما دید منفی نسبت به این وضعیت داشته باشند شما هرگز نباید از مراجعه به درمان شرمنده باشید. این نکته قابل توجه است زیرا افرادی که دچار اختلال شخصیت مرزی هستند یا بیماری آنها تشخیص داده نشده اند، اغلب در خانواده خود دچار مشکل هستند.

گزینه های درمانی این نوع اختلال به علائم و علل احتمالی بیماری روانی بیماران بستگی دارد. چون اختلال شخصیت مرزی، خود به طور کامل و کلی قابل درمان نیست.

تشخیص اختلال شخصیت مرزی

اختلال شخصیت مرزی چگونه درمان می شود؟ | پزشکت

اختلال شخصیت مرزی نوعی بیماری روانی است که با الگوهای طولانی واکنش شدید عاطفی، ترس از ترک و سوءمصرف مواد مشخص می شود. علائم دیگر BPD ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • خودزنی
  • افسردگی
  • احساس پوچی
  • حالات شدید روانی
  • ریسک پذیری غیر ضروری
  • احساس تحریف شده از خود

اگرچه این لیست کاملی از علائم BPD نیست، اما این علائم بیشتر در میان کسانی که BPD دارند، دیده شده است. از طرفی هم باید به خاطر داشته باشید که این احتمال وجود دارد که اختلال خلقی دیگری علت اصلی بروز این علائم باشد.

یک متخصص بهداشت روان می تواند به اندازه کافی شرایط، از جمله موارد مبتلا به BPD را در مقابل اختلال خلقی، اختلال استرس یا سایر اختلالات روانی تشخیص دهد. در حالی که ابتلا به یک اختلال سلامت روانی می تواند استرس زا باشد، درمان بر کمک به فرد در مدیریت بیماری روانی متمرکز است و می تواند از نظر جسمی و روانی به فرد کمک کند.

درمان های اختلال شخصیت مرزی

از نظر پزشکی چندین نوع روان درمانی قابل قبول برای درمان BPD وجود دارد. مانند هر اختلال شخصیت، مکالمه درمانی و طولانی مدت و تمرکز بر روی درمان آنلاین روش خوبی برای کنترل علائم این اختلال است.

درمان متمرکز بر طرحواره

یکی از انواع روان درمانی برای BPD، درمان متمرکز بر طرحواره است. در روانشناسی شناختی، طرحواره یک الگوی سازمان یافته از فکر و رفتار است. این نوع گفتاردرمانی برای کسانی که مسائل ترک را تجربه می کنند و افرادی که واکنش های حساسیتی بیش از حد به مکالمات به ظاهر بی خطر دارند، مناسب است.

بسیاری از این علائم ناشی از سوء استفاده در دوران کودکی یا نوجوانی است. به طور کلی افرادی که مبتلا به BPD هستند، سابقه آسیب یا سوء استفاده جنسی دارند. اختلال استرس پس از سانحه یک بیماری شایع BPD است.

رفتار درمانی دیالکتیک

اختلال شخصیت مرزی چگونه درمان می شود؟ | پزشکت

رفتار درمانی دیالکتیک DBT یکی دیگر از روش های درمانی قابل قبول برای اختلالات شخصیت است. دیالکتیک، یک کلمه یونانی، به معنای مکالمه با دیدگاه های مخالف است. در رفتار درمانی، بیماران مبتلا به اختلالات خلقی و سوءمصرف مواد با همکاری پزشک می تواند با درمانگر خود در مورد شرایط مختلف صحبت و پاسخ ها و رفتارهای مناسب را دریافت کنند.

برای افرادی که محرک هایی دارند که منجر به واکنش های اساسی می شوند، DBT راهکارهای مقابله برای اعمال در حوادث، افکار، رفتارها و احساسات را آموزش می دهد تا از واکنش های انفجاری یا ناخواسته ای که بر روابط بین فردی تأثیر می گذارند، جلوگیری کند.

روان درمانی متمرکز بر انتقال

برای کسانی که BPD دارند، روان درمانی متمرکز بر انتقال، نوعی از درمان است که بیماران معمولاً دو بار در هفته در آن شرکت می کنند. این طرح درمانی بسیار سازمان یافته، بر درک تحریف شده از خود و دیگران تمرکز دارد. نشان داده شده است كه TFP باعث تغییر طرز تفكر بیماران در مورد خودشان و روابط و كار می شود.

درمان مبتنی بر ذهنیت

روش درمانی دیگر برای BPD، درمان مبتنی بر ذهنیت MBT است. در این روش بیماران مبتلا به اختلال شخصیت مرزی اغلب از چندین شکل درمانی به طور همزمان بهره می برند. درمان مبتنی بر ذهنیت به چند دلیل یک روش مثبت در درمان BPD است.

MBT جنبه هایی از رویکردهای درمانی روانشناختی، سیستماتیک، شناختی- رفتاری و زیست محیطی را گرد هم آورده است. هدف از استفاده از MBT برای درمان BPD افزایش توانایی روانشناختی بیمار و کاهش احتمال رفتارهای مضر برای خود شخص یا دیگران است.

سایر اهداف درمان مبتنی بر ذهنیت، عبارتند از:
  • درک ارزشمندی خود
  • افزایش کنترل رفتاری
  • روابط صمیمی تر و لذت بخش تر
  • توانایی پیگیری اهداف زندگی

MBT به طور معمول دو بار در هفته انجام می شود و شامل هر دو جلسه گروهی و فردی است. جلسات گروهی ضروری است زیرا به بیماران مبتلا به عملکرد BPD در برقراری ارتباط با دیگران کمک می کند. بیماران همچنین یاد می گیرند که تعامل مناسب و بهتری با دیگران داشته باشند.

چه عواملی باعث اختلال شخصیت مرزی می شود؟

اختلال شخصیت مرزی چگونه درمان می شود؟ | پزشکت

در حالی که مشخص کردن علت دقیق BPD غیرممکن است، گروه هایی از افراد هستند که به احتمال زیاد به عنوان بیماری روانی تشخیص داده می شوند.

BPD معمولاً از اوایل بزرگسالی شروع می شود و در زنان بیشتر از مردان شیوع دارد. در حقیقت، 75 درصد از مبتلایان به BPD زن هستند. در حالی که برخی از افراد با افزایش سن بهتر می شوند، اینها معمولاً افرادی هستند که به دنبال درمان این اختلال هستند. تعداد افراد تشخیص داده نشده با BPD مشخص نیست. با این حال، 16 میلیون آمریکایی مبتلا به اختلال شخصیت مرزی هستند.

مبتلایان BPD که تحت درمان قرار نمی گیرند، از روابط بین فردی به طور قابل توجهی رنج می برند، بیماران ممکن است از نظر بالینی افسرده شوند و به مصرف مواد مخدر روی آورند. مبتلایان به BPD نیازی به رنج و احساس تنهایی ندارند. برای کمک به مبتلایان به BPD و سایر بیماری های روانی درمانی در دسترس است.

سوء پیشینه آزار های جسمی یا جنسی

BPD در کسانی که در کودکی مورد آزار جسمی، ذهنی یا جنسی قرار گرفته اند بیشتر دیده می شود. کسانی که سابقه خانوادگی BPD دارند بیشتر در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند. تحقیقات نشان داده است که 40 تا 71 درصد بیماران BPD گزارش کرده اند که مورد سوءاستفاده جنسی قرار گرفته اند. متاسفانه این تعرضات توسط مراقبان انجام شده است.

بیماران مبتلا به BPD در مغز خود دچار تغییرات ساختاری و عملکردی شده اند. مناطقی که به طور قابل توجهی تحت تأثیر قرار می گیرند مناطقی هستند که انگیزه ها را کنترل کرده و احساسات را تنظیم می کنند. اینکه آیا تغییرات مغزی نتیجه BPD است، یا BPD باعث این تغییرات شده، هنوز به طور کامل مشخص نشده است. اختلال شخصیت مرزی فقط روی عموم مردم تأثیر نمی گذارد.

بسیاری از مشاهیر و افراد مشهور جهان BPD را تجربه می کنند. برخی از این موارد عبارتند از:
  • بریتنی اسپیرز
  • آنجلینا جولی
  • مرلین مونرو
  • جفری داهمر
  • آدولف هیتلر
  • وینونا رایدر
  • پرنسس دیانا
  • آنا نیکول اسمیت

تصور می شد که بیماری BPD پرنسس دیانا، از طلاق والدینش در سنین جوانی ناشی می شود. جفری داهمر قبل از محاکمه به جرم قتل 17 مرد در فاصله سالهای 1978 تا 1991 تشخیص داده شد. بسیاری از روانشناسان و روانشناسان پس از مرگ آدولف هیتلر BPD را تشخیص دادند. همچنین گفته شد که وی به اسکیزوفرنی پارانوئید، اختلال دو قطبی و روان پریشی مبتلا بوده است.

عوارض اختلال شخصیت مرزی درمان نشده

اختلال شخصیت مرزی چگونه درمان می شود؟ | پزشکت

مانند هر بیماری روانی، عدم درمان اختلال شخصیت مرزی می تواند با بروز عوارضی همراه باشد. در صورت ابتلا به این اختلال و عدم درمان مناسب، ممکن است با چالش های زیر روبرو شوند:

  • اغلب با شرکای مختلف درگیر شوید.
  • استرس زناشویی قابل توجه یا ازدواج ناموفق داشته باشید.
  • مسائل حقوقی داشته باشید یا وقت خود را در زندان بگذرانید.
  • با فرزندان، خواهر و برادر و والدین خود روابط متناقضی داشته باشید.
  • مرتباً شغل خود را تغییر دهید یا غالباً شغل خود را از دست بدهید.
  • تحصیل را رها کنید یا دوره های آموزشی خود را به پایان نرسانید.
  • به خودتان آسیب بزنید و ممکن است به طور مکرر در بیمارستان بستری شوید.
  • دچار تصادفات مختلف رانندگی، درگیری یا سایر رفتارهای خطرناک درگیر شوید.
  • رفتارهای جنسی پرخطر داشته باشید که منجر به بارداری بدون برنامه ریزی و بیماری های مقاربتی شود.

مبتلایان به BPD درمان نشده اغلب بیماری های مشترکی دارند که مشکلات بهداشت روانی آنها را تشدید می کند. افسردگی، سوءمصرف مواد و اختلالات خوردن از شرایط شایع هستند. علاوه بر این، اختلال دو قطبی، اختلال استرس پس از سانحه، و سایر اختلالات شخصیتی یا خلقی نیز ممکن است از عوارض عدم درمان این اختلال باشد. البته این اختلالات مانند BPD قابل درمان هستند.

آیا اختلال شخصیت خود شیفته و اختلال شخصیت مرزی با هم ارتباط دارند؟

در حالی که اختلال شخصیت خود شیفته و اختلال شخصیت مرزی ممکن است در علائم با هم شباهتی داشته باشند، اما واقعیت این است که این دو اختلال با هم فرق دارند. با این حال، این دو شرط ممکن است در واقع، بیماری های مشترکی با یکدیگر باشند. این امر باعث می شود که تشخیص این دو از یکدیگر دشوار باشد. فقط یک روانپزشک می تواند این دو بیماری را از همدیگر تشخیص دهد.

اختلال شخصیت مرزی، نوعی بیماری روانی است که در صورت عدم درمان می تواند نتایج فاجعه باری به همراه داشته باشد. فرد مبتلا به این بیماری ممکن است از روابط شخصی رنج ببرد، مستعد مصرف الکل یا مواد مخدر شود و سایر گرایش های ناسالم نیز ممکن است در فرد رخ دهد. بهترین اقدام این است که از یک متخصص بهداشت روان کمک بگیرید و در جلسات منظم مشاوره شرکت کنید. در حالی که هیچ درمانی برای BPD وجود ندارد، علائم را می توان کنترل کرد و با مشاوره فشرده، مدیریت BPD شما آسان تر می شود.

منبع:

https://www.regain.us/advice/general/what-does-borderline-personality-disorder-treatment-mean/

[advisers limit=3 online =true skill=”11″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز