لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

همزمانی بروز اضطراب و افسردگی

آیا اضطراب و افسردگی همزمان اتفاق میفتد؟ | پزشکت

فهرست مطالب

همزمانی بروز اضطراب و افسردگی

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

همزمانی بروز اضطراب و افسردگی نه تنها غیرممکن نیست، بلکه بسیار رایج است. اضطراب و اختلالات افسردگی میزان بالایی از همبودی دارند. این بدان معنی است که آنها اغلب همزمان با سایر اختلالات بروز پیدا می کنند.

در نمونه های جامعه، تخمین زده می شود که حدود 50 درصد از افراد مبتلا به افسردگی دارای یک اختلال اضطراب همزمان، مانند اختلال اضطراب عمومی و اختلال وحشت هستند. این امر به ویژه در موارد افسردگی جدی تر یا مداوم، بیشتر دیده می شود.

آیا تشخیص اضطراب از افسردگی ممکن است؟

نگرانی و اضطراب اغلب در افسردگی دیده می شوند. حتی اگر تشخیص اضافی را تضمین نکنند. در حقیقت، راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (DSM-5) شامل مشخص كننده با پریشانی اضطراب آوراست كه به عنوان بخشی از تشخیص در صورت ابتلا به افسردگی اساسی یا اختلال افسردگی مداوم، با علائم اضطراب مانند احساس وجود دارد.

تنش، بی قراری، مشکل در تمرکز به دلیل نگرانی و ترس از اینکه ممکن است اتفاقی افتضاح رخ دهد نشان دهنده اضطراب است. چنین اضطرابی غالباً در افسردگی اساسی دیده می شود. تشخیص این وضعیت حتی می تواند در درمان مهم باشد. اگر نگرانی یا اضطراب عمومی فقط در طول یک اختلال افسردگی وجود داشته باشد، نباید جداگانه تشخیص داده شود زیرا این یک ویژگی مشترک است.

درباره میزان بالای همبودی یا اینکه چرا افسردگی غالباً دارای ویژگی های اضطراب را دارد، توجیهی وجود ندارد. دلایل احتمالی شامل همپوشانی علائم، فرآیندهای پاتولوژیک زمینه ای مشابه، آسیب پذیری یکی در صورت ابتلا به دیگری، تأثیرات ژنتیکی و محیطی و این نظریه که افسردگی و اضطراب ممکن است بیان های مختلف یک اختلال باشد.

اضطراب همزمان با افسردگی چگونه درمان می شود؟

آیا اضطراب و افسردگی همزمان اتفاق میفتد؟ | پزشکت

همزمانی اضطراب و افسردگی می تواند درمان را پیچیده تر کند. اما خبر خوب این است که انواع مشابه درمان ها می توانند علائم هر دو نوع را کاهش دهند. برخی از گزینه های درمانی مشابه عبارتند از:

آیا امکان درمان افسردگی وجود دارد؟

طبق DSM-5، هنگامی که هیچ علائم یا نشانه قابل توجهی از اختلال برای یک دوره 2 ماهه وجود نداشته باشد، یک دوره افسردگی اساسی را در بهبود کامل طبقه بندی می کند.

 با این وجود، هدف از همه درمان کاهش یا از بین بردن علائم اختلال است، خواه در نهایت بهبودی کامل حاصل شود یا خیر. بیشتر افرادی که تحت درمان افسردگی هستند طبق این تحقیقات، تقریباً دو سوم، علائم قابل توجهی را تسکین می دهند، خواه از طریق دارو، روان درمانی یا ترکیبی از هر دو باشد.

بر اساس تجربه بالینی شخصی، افسردگی ناشی از وقایع یا عوامل استرس زای محیطی یا موقعیتی تعریف شده (مانند از دست دادن شغل یا جدا شدن با شخص قابل توجه دیگر) می تواند سریعتر و دائمی تر از افسردگی که یک شروع موذیانه و کمتر قابل تشخیص است، برطرف شود.

علاوه بر این، عوامل زیادی وجود دارد که موفقیت درمان را تعیین می کند. انگیزه شما برای احساس بهتر شدن و انجام درمان از اهمیت بسیاری برخوردار است و شما می توانید بر آن کنترل داشته باشید. اتخاذ یک رویکرد فعال و مشارکتی در درمان می تواند به شما کمک کند سریعتر احساس موفقیت ایجاد کنید. حتی می تواند به شما کمک کند تا بتوانید تغییرات مثبت بیشتری ایجاد کنید.

عوارض ناشی از اضطراب همزمان با افسردگی چیست؟

 اگرچه بهبود کامل یا نسبی علائم در واقع امکان پذیر است، کسی که افسردگی را تجربه کرده بیشتر در معرض خطر ابتلا به افسردگی دیگر در آینده قرار دارد. به همین دلیل بسیار مهم است که خود را از نظر علائم افسردگی کنترل کنید. حتی باید از بروز یک قسمت دیگر جلوگیری کنید. درمان می تواند مهارت های انجام این کار را به شما بیاموزد. حتی می توانید مدتها پس از پایان درمان می توانید از روند های درمانی خود استفاده کنید.

چگونه می توان افسردگی و اضطراب را از هم تفکیک کرد؟

آیا اضطراب و افسردگی همزمان اتفاق میفتد؟ | پزشکت

حدود 50 درصد افرادی که افسردگی را تجربه می کنند نیز از اختلال اضطراب رنج می برند. در نتیجه، تشخیص علائم اختلالات مختلف ممکن است گیج کننده باشد. اما هر دو شباهت و تفاوت بین آنها وجود دارد.

هر دو علائم جسمی بیشتری مانند خستگی و بی خوابی ،مشکل در فکر کردن یا تمرکز، و تحریک یا بی قراری ،و هر دو نیز شامل تحریفات شناختی مانند تفکر “همه یا هیچ” و تمرکز بر موارد منفی به استثنای موارد مثبت است.

در افسردگی، تقریباً همه وقت افسرده (غمگین، پوک و ناامید) هستید. ممکن است به بیشتر یا همه چیزهایی که قبلاً از آنها لذت می بردید علاقه خود را از دست بدهید، احساس بی ارزشی و گناه کنید، و فکرهای مکرر درمورد مرگ داشته باشید. عقاید یا رفتار خودکشی را تجربه کنید.

فقط با اضطراب، ناامیدی، غم و اندیشه و خودکشی را نمی بینید. غالباً بیشتر از اینکه حالت بی حالی مداوم داشته باشید که اغلب در افسردگی دیده می شود، در حالت نگران کننده و دلهره آور قرار دارید.

افسردگی به طور معمول فرد را در تمرکز تاریک و غم انگیز بر گذشته غرق می کند. در حالی که اضطراب باعث افکار ترسناک درباره آینده می شود. جالب اینجاست که برخی بر این باورند که افسردگی و اضطراب در واقع یکی از اختلالات اساسی است که به طور متفاوتی خود را نشان می دهد بسته به اینکه به کدام سمت می رود.

به طور کلی، علائم افسردگی اساسی شامل موارد زیر است:
  • خستگی و کمبود انرژی
  • اضطراب، آشفتگی یا بی قراری
  • احساس بی ارزشی یا گناه یا سرزنش
  • احساس غم، گریه کردن، پوچی یا نا امیدی
  • کاهش اشتها و کاهش وزن یا پرخوری و افزایش وزن
  • اختلالات خواب از جمله بی خوابی یا خواب بیش از حد
  • اختلال در تفکر، تمرکز، تصمیم گیری و به یاد آوردن مسائل
  • افکار مکرر در مورد مرگ و مردن،خودکشی و اقدام به خودکشی
  • مشکلات جسمی غیر قابل توضیح مانند کمردرد یا سردرد یا دردهای عصبی
  • عصبانیت، تحریک پذیری یا یاس و ناامیدی، حتی در مورد کوچکترین مسایل شخصی
  • از دست دادن علاقه و کاهش لذت از فعالیت های جنسی، سرگرمی یا ورزش که قبلا از آن ها لذت می برده است.

عوارض جانبی داروهای ضد افسردگی چیست؟

آیا اضطراب و افسردگی همزمان اتفاق میفتد؟ | پزشکت

اگرچه مکانیسم های دقیق عملکرد داروهای ضد افسردگی هنوز کاملاً شناخته نشده است ،تصور می شود که آنها با تأثیر بر انتقال دهنده های عصبی در مغز که مربوط به تنظیم خلق و خو هستند، علائم افسردگی را کاهش می دهند. اینها شامل سروتونین، دوپامین و نوراپی نفرین است.

همه داروهای ضد افسردگی عوارض جانبی دارند. درجه ای که فرد می تواند این عوارض را تجربه و تحمل کند، به فرد بستگی دارد.

عوارض جانبی شایع داروهای ضد افسردگی بر حسب نوع دارویی متفاوت است. اما می تواند شامل خشکی دهان، حالت تهوع، سردرد، بی خوابی، افزایش یا کاهش وزن، لرزش، خواب آلودگی، خستگی، سرگیجه و تاری دید باشد. یادآوری هشدار FDA مبنی بر اینکه داروهای ضد افسردگی ممکن است خطر افکار و رفتارهای خودکشی در کودکان، نوجوانان و جوانان را افزایش دهد نیز مهم است.

انواع جدید داروهای ضد افسردگی، از جمله مهارکننده های انتخابی جذب مجدد سروتونین (SSRI)، مانند Prozac و Paxil، و مهارکننده های جذب مجدد سروتونین و نوراپی نفرین (SNRI ها) ،مانند Effexor و Cymbalta، عوارض جانبی کمتری و قابل تحمل بیشتری نسبت به کلاسهای قدیمی داروهای ضد افسردگی مانند سه حلقه ها و مهارکننده های مونوآمین اکسیداز (MAOI) دارند.

توجه!

برای دستیابی به موفقیت درمانی با حداقل عوارض جانبی، اغلب اوقات، داروها و میزان آن ها باید توسط پزشک تجویز شود. بسیار مهم است که قبل از شروع هر داروی ضد افسردگی، شما در مورد هرگونه شرایط سلامتی که دارید و همچنین داروها یا مکمل هایی که مصرف می کنید، به پزشک خود اطلاع دهید. با پزشکتان در مورد خطرات و مزایای مصرف دارو صحبت کنید.

 داروهای ضد افسردگی می توانند برای کمک به تسکین برخی از علائم جسمی افسردگی مانند کمبود انرژی، بی انگیزگی و مشکل خواب بسیار مفید باشند. همانطور که در افزایش هوشیاری، توانایی فکر کردن و تمرکز حواس، و به طور کلی، توانایی شرکت فعال در درمان موثر می باشند.

روند های درمانی در اضطراب

آیا اضطراب و افسردگی همزمان اتفاق میفتد؟ | پزشکت

اضطراب یک پاسخ طبیعی و مفید بدن در برابر شرایط استرس زا یا خطرناک است. برای اکثر افراد، اضطراب کوتاه مدت است و سریعا از بین می رود. اما برخی افراد دارای نوعی اختلال اضطراب هستند و پریشانی روانی مداوم و غیرطبیعی را تجربه می کنند. این پریشانی ممکن است با علائم جسمی مانند فشار عضلانی، سردرد یا درد قفسه سینه همراه باشد.

پس از تشخیص اضطراب، می توانید گزینه های درمانی را با پزشک خود بررسی کنید. برای برخی از افراد، درمان پزشکی لازم نیست و حتی تغییرات شیوه زندگی ممکن است برای برطرف کردن علائم کافی باشد. درمان اضطراب شامل روش های، روان درمانی و دارو می باشد. مشاوره با یک درمانگر یا روان شناس می تواند به شما در یادگیری راهکارهای مقابله با اضطراب کمک کند.

دارو درمانی در اضطراب 

داروهای ضد اضطراب شامل انواع مختلفی از داروها است که برای درمان علائم اختلالات اضطرابی استفاده می شود. سه نوع داروی متداول که در مورد اضطراب تجویز می شوند، داروهای ضد افسردگی، داروهای ضد اضطراب و مسدود کننده های بتا هستند. داروهای ضد افسردگی و ضد اضطراب در درجه اول با تأثیر بر روی تعادل هورمون های عصبی کار می کنند. برای رفع علائم جسمی که ممکن است با حمله اضطرابی همراه باشند، از بتا بلاکرها و انواع دیگر داروها استفاده می شود. از آنتی هیستامین های نسل اول نیز برای کمک به تسکین علائم اضطراب استفاده می شود. زیرا خاصیت آرام بخش دارد.

اکثر افراد مضطرب در مدیریت افکار و احساسات خود مشکل دارند و ممکن است جلسات درمانی حضوری اضطراب آنها را بدتر کند. اما جلسات مشاوره آنلاین می تواند در کنترل تصمیمات و بروز احساسات به این افراد کمک کند. در حالی که اضطراب اغلب یک پاسخ ذاتی به موقعیت های استرس زا است که به عنوان مبارزه یا پاسخ پرواز نیز شناخته می شود. اما با استفاده از مشاوره آنلاین می توان آن را مدیریت و کنترل کرد. علاوه بر این، یک درمانگر می تواند راهکارهایی را برای مقابله و تسکین علائم جسمی اضطراب مانند سردرد، خستگی، احساس بیماری یا ضربان قلب زیاد ارائه دهد که شما می توانید از این راهکارها برای آرام کردن بدن خود استفاده کنید.

منبع:

https://www.top10homeremedies.com/news-facts/depression-clinical-psychologist.html

[advisers limit=3 online =true skill=”11 10″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز