لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

روش سنگ خاکستری و برخورد با افراد بد دهن

روش سنگ خاکستری و برخورد با افراد بد دهن | پزشکت

فهرست مطالب

روش سنگ خاکستری در برخورد با افراد بد دهن

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


روش سنگ خاکستری در برخورد با افراد بد دهن یا سوءاستفاده گر  استفاده می شود.  روش سنگ خاکستری شامل عدم پاسخگویی به رفتار فرد سوءاستفاده کننده است.

مردم معمولاً از این رویکرد به عنوان روشی برای برخورد با افرادی که دارای اختلال شخصیت خودشیفته یا اختلال شخصیت ضد اجتماعی هستند که به آن سوسیوپاتی نیز می گویند، استفاده می کنند. با این حال، محققان در مورد موثر بودن این روش تحقیق نکرده اند و ممکن است خطری برای افرادی که از آن استفاده می کنند، داشته باشد.

روش سنگ خاکستری شامل برقراری ارتباط به روشی غیر جالب هنگام تعامل با افراد بد دهن یا دست انداز است. نام “سنگ خاکستری” به این معنی است که کسانی که از این روش استفاده می کنند، مانند سنگ هیچ واکنشی را نشان نمی دهند. این روش ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • کوتاه کردن تعاملات اجتناب ناپذیر
  • اجتناب از تعاملات با شخص سوء استفاده کننده
  • دادن پاسخ کوتاه یا یک کلمه ای به سوالات افراد
  • برقراری ارتباط به روشی واقعی و غیر احساسی

هدف این استفاده از روش سنگ خاکستری این است که فرد سو استفاده کننده علاقه خودش را از نسبت به طرف مقابل از دست بدهد.

چرا مردم از روش سنگ خاکستری استفاده می کنند؟

 روش سنگ خاکستری به عنوان یک راهکار برای مقابله با سو ء استفاده عاطفی کاربرد دارد. سو ء استفاده عاطفی شامل هر رفتاری است که فرد برای اعمال تسلط و کنترل بر شخص دیگر از آن استفاده می کند. انواع سوءاستفاده های عاطفی می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • حسادت و تصرف شدید
  • اهانت، تحقیر یا تحقیر کسی
  • تلاش برای کنترل امور مالی، شغلی، زندگی اجتماعی یا ظاهر آنها
  • با خواندن نامه های الکترونیکی، متون یا سابقه جستجوی آنلاین فرد را کنترل می کنند.

سو ء استفاده عاطفی بر سلامت روان و جسم تأثیر زیادی دارد در نتیجه، افراد ممکن است برای دفاع از خود در برابر آسیب، روش هایی مانند روش سنگ خاکستری را امتحان کنند.  به عنوان مثال، افراد ممکن است از این روش در برابر افراد زیر استفاده کنند:

  • همکاران
  • همسایه ها
  • والدین مشترک
  • اعضای خانواده
  • شرکای سابق

آیا روش خاکستری سنگ نتیجه بخش است؟

روش سنگ خاکستری و برخورد با افراد بد دهن | پزشکت

هیچ تحقیق در مورد اینکه آیا روش خاکستری سنگ یک روش مطمئن یا موثر برای محافظت از شخص در برابر سو ء استفاده عاطفی است، وجود ندارد. شواهد حکایتی حاکی از آن است که برخی افراد این کار را مفید می دانند، اما هیچ نهادی  این روش را به عنوان راهکار مناسب تایید نکرده است. نتیجه و اثربخشی این روش  ممکن است به وضعیت فرد، رابطه او با فرد بد دهن و رفتار فرد بد دهن بستگی داشته باشد.

روش خاکستری سنگ، ممکن است برای مقابله با بد دهنی برخی افراد کافی باشد، اما هیچ تضمینی وجود ندارد که برای همه مفید نتیجه مثبتی داشته باشد. علاوه بر آن، استفاده از این راهکار می تواند با برخی از خطراتی  همراه باشد.

خطرات استفاده از روش سنگ خاکستری

روش سنگ خاکستری و برخورد با افراد بد دهن | پزشکت

برخی از خطرات احتمالی استفاده از روش سنگ خاکستری، عبارتند از:

تشدید رفتار فرد مقابل

اگر شخصی از روش سنگ خاکستری استفاده کند و مرتکب بلافاصله علاقه خود را از دست ندهد، ممکن است به طور فزاینده ای رفتارهای فرد مقابل را تشدید کند. حتی می تواند  منجر به افزایش یا بدتر شدن سوء استفاده یا دست اندازی طرف شود. در برخی موارد، افراد ممکن است به تهدید یا خشونت متوسل شوند.

تشدید در روابط توهین آمیز در پی استفاده از روش سنگ خاکستری کاملا طبیعی است و می تواند به تدریج یا ناگهانی اتفاق بیفتد. به همین دلیل، روش خاکستری سنگ برای افرادی که با افراد بد دهن زندگی می کنند یک راه حل طولانی مدت نیست.

تضعیف فردیت فرد

برخی افراد سعی می کنند  با از بین بردن هویت شخصی خود، رفتار دیگران را کنترل کنند. آنها ممکن است با تحت فشار قرار دادن فرد برای تغییر نحوه صحبت، لباس پوشیدن یا عملکرد، فردیت فرد را تضعیف کنند.

با گذشت زمان، این وضعیت می تواند به سلامت روانی فرد آسیب برساند. حتی اعتماد به نفس فرد را تحت تاثیر قرار دارد. حتی این احتمال وجود دارد که روش سنگ خاکستری افراد را وادار به سرکوب احساسات و شخصیت واقعی خودشان کند.

بهتر است حین استفاده از این تکنیک به این نکته توجه داشته باشید. اگر فکر می کنید استفاده از این روش باعث تشدید و بدتر شدن رفتار های فرد مقابل و بد دهنی بیشتر او می شود، بهتر است حتما با یک روان شناس مشورت کنید.

چه زمانی و چگونه از روش سنگ خاکستری استفاده کنیم؟

روش سنگ خاکستری و برخورد با افراد بد دهن | پزشکت

اگر کسی در تماس نزدیک با شخصی که رفتاری توهین آمیز دارد، بهترین و مطمئن ترین روش این است که از یک روان شناس با تجربه مشورت بگیرد. اگر برقراری ارتباط با فرد بد دهن و بد رفتار سخت و مشکل باشد، استفاده از روش سنگ خاکستری در برابر این افراد ممکن است راهی برای تعیین مرزها و به حداقل رساندن آسیب در طی تعاملات باشد.

هنگام برقراری ارتباط با فرد بد دهان، سعی کنید:

  • کوتاه پاسخ بدهید. هنگام برقراری ارتباط با فرد بد دهان، به سوالات آنها پاسخ های کوتاهی مانند “بله”، “نه” یا “من نمی دانم” بدهید.
  • از جملات واقعی استفاده کنید. در هنگام مکالمه از جملات ساده و واقعی استفاده کنید و از افشای بی مورد نظرات یا اطلاعات شخصی خودداری کنید. موضوعات شخصی پیش بین خودتان نگه دارید.
  • از درگیری عاطفی اجتناب کنید. شاید این امر تا حدودی دشوار باشد، خصوصاً اگر شخصی به روشی تهدیدآمیز یا خصمانه با شما رفتار کند. برای این کار از برقراری تماس چشمی خودداری کنید.
  • حریم خصوصی خود را حفظ کنید. از به اشتراک گذاشتن اطلاعات شخصی با افراد بد دهند، از جمله در شبکه های اجتماعی، خودداری کنید.

روش خاکستری سنگ در مقابل کناره گیری اجتماعی

توجه به این نکته مهم است که روش خاکستری با کناره گیری اجتماعی یا احساسی متفاوت است.

گاهی اوقات، افراد بد دهن از زندگی اجتماعی خود عقب نشینی خواهد کرد. حتی از دیدن دوستان و خانواده خود پرهیز می کنند. همچنین ممکن است در طول مکالمه های عادی پاسخ های مناسبی را به طرف مقابل خود ندهد. کناره گیری از اجتماع و گوشه گیری، یک واکنش روانشناختی ناخواسته است.

در مقابل، روش سنگ خاکستری یک رفتار اختیاری است. افرادی که از آن استفاده می کنند این کار را عمدا و فقط در مقابل با افراد خاص آن را انجام می دهند. در این روش فرد از اجتماع و دوستان خودش فاصله نمی گیرد بلکه فقط از فرد بد دهن دور می شود.

سایر راهکارها برای مقابله با فرد بد دهن

روش سنگ خاکستری و برخورد با افراد بد دهن | پزشکت

اگر روش سنگ خاکستری تأثیر مطلوبی در برابر فرد بد دهند نداشته باشد، یا فکر می کنید استفاده از این روش می تواند با خطراتی همراه باشد، بهتر است روش های دیگری برای مقابله با آن را امتحان کنید. سایر راهکار ها بسته به شرایط می تواند متفاوت باشد. با این حال، رویکردهای زیر می تواند به نفع بسیاری از افرادی باشد که مجبورند با افراد بد دهن در ارتباط باشند.

خودمراقبتی احساسی

در هنگام برخورد با یک فرد بد دهن و سوء استفاده گر بهتر است برای سلامت روان خود به دنبال راهکارهای زیر باشد:

  •  برای خودتان وقت بگذارید.
  • از یک مشاور یا درمانگر مشورت بگیرید.
  • فضایی آرامی را ایجاد کنید تا احساس امنیت داشته باشید.
حمایت اجتماعی

به همین ترتیب، حمایت از دوستان، خانواده یا اعضای جامعه مورد اعتماد می تواند به شما کند تا بتوانید در برابر بد دهنی فرد مقابل مقاومت کنید. همچنین می تواند از منزوی شدن شما جلوگیری کند. بهتر است:

  • به دنبال افراد حامی باشید.
  • به آنها اطلاع دهید چه اتفاقی برای شما افتاده است.
  • در صورت امکان روابط خودتان را با دوستان و خانواده حفظ کنید.

افراد سوءاستفاده گر برای آزار و اذیت ممکن است به دنبال سابقه آنلاین بودن شما در شبکه های اجتماعی باشند. بر همین اساس بهتر است نمایشگر آنلاین بودن خودتان را در شبکه های اجتماعی غیرفعال کنید.

ایمن سازی محیط زندگی

برای پیشگیری از هر گونه سواستفاده احتمالی طرف مقابل و در پی آن بد دهنی شنیدن بهتر است برخی راهکارهای ایمن سازی زیر را در زندگی خود با فرد بد دهن، در نظر بگیرید:

  • مشخص کردن اقامت گاه یا پناهگاه مطمئن
  • داشتن دلایل منطقی برای خروج از خانه
  • پنهان کردن پول در مکانی که مرتکب نمی تواند به آن دسترسی داشته باشد.
  • اجتناب از پوشیدن چیزهایی که افراد متجاوز می توانند از آنها به عنوان سلاح استفاده کنند، مانند روسری یا جواهرات

اگر احساس می کنید که سلامت روانی یا جسمی شما به دلیل رابطه با یک فرد سوء استفاده گر  یا بدرفتار یا بد دهن در خطر است بهتر است به دنبال راهکار و کمک از دیگران باشید. برای این منظور می توانید از مشاوران و درمانگران با تجربه در این زمینه کمک بگیرید.

سخن آخر

مدیریت روابط با افراد بد دهن و سوء استفاده کننده و حتی  همکاران یا دوستان بد دهن ممکن است دشوار باشد. بهترین راهکار برای مقابله با بد رفتاری این افراد این است که  چنین روابطی را از زندگی خود حذف کنید، اما گاهی اوقات، خاتمه دادن به رابطه امکان پذیر نیست.

روش خاکستری سنگ ممکن است به طور موقت در مقابله با افراد بد دهن و سوء استفاده گر موثر باشد. با این حال، این یک راه حل طولانی مدت نیست، به ویژه برای کسانی که با شرکای سو ء استفاده کننده یا اعضای خانواده زندگی می کنند. حتی استفاده از این روش در برخی شرایط می تواند خطرناک باشد و رفتار فرد را بدتر کند.

 حمایت اجتماعی و راهکارهای خودمراقبتی و مشورت با مشاوران با تجربه راه های مهمی برای سلامت روان در برابر افراد بد دهن است.

 منبع:

https://www.medicalnewstoday.com/articles/grey-rock

[advisers limit=3 online =true skill=”11 10″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز