لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رابطه وابسته چیست؟

رابطه وابسته چیست؟ | پزشکت

فهرست مطالب

آیا به همسر خود وابسته هستید؟ رابطه وابسته چیست؟

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

رابطه وابسته چیست؟ آیا به همسر خود وابسته هستید؟ آیا دائما سعی می کنید شریک زندگی خود را راضی کنید؟ آیا در روابط خود فقط شما فداکاری می کنید؟ آیا شما در یک رابطه توهین آمیز گیر کرده اید اما هنوز می خواهید به آن ادامه دهید؟ پس شاید در رابطه وابستگی باشید.

هرچقدر که ناراحت کننده به نظر برسد، بسیاری از ما در چنین رابطه ای بوده ایم اما متوجه نشده ایم که وابستگی چیست.

در این مقاله ما به شما بینشی از روابط همراه با وابستگی، علائم وابستگی، و راه های خارج شدن از این غل و زنجیرها را ارائه می دهیم. پس کسب اطلاع بیشتر در مورد اینکه آیا به همسر خود وابسته هستید و یا رابطه وابستگی چیست ادامه مقاله را تا انتها بخوانید.

رابطه وابسته چیست؟

یک رابطه وابسته، رابطه ای است که فرد به دنبال تأیید شریک زندگی برای ارزش و هویت خود باشد. همچنین می تواند در نتیجه نیازهای واقعی مانند حمایت مالی، تقسیم مسئولیت های کودکان و غیره باشد.

به عبارت دیگر، رابطه وابسته را “اعتیاد به رابطه” می نامند. در یک رابطه وابسته، هر دو شریک به یکدیگر وابسته هستند.

  • افرادی که در کودکی توسط والدین خود مورد سوء استفاده عاطفی و یا مورد بی توجهی قرار گرفته اند، احتمالاً روابط وابسته به هم را دارند.
  • در اصل افراد وابسته، کسانی هستند که با الکلی ها یا معتادان به مواد مخدر رابطه دارند. چنین افرادی وجود این مشکل را تصدیق نمی کنند. آنها از روبرو شدن با واقعیت اجتناب کرده و سعی خواهند کرد احساسات خود را سرکوب کنند. سرکوب این احساسات منجر به یک رفتار ناسالم از نظر احساسی می شود.
  • کارشناسان می گویند که وابستگی، از خانواده های ناکارآمد ناشی می شود. به طور مثال در آن فرد در دوران کودکی از نظر احساسی ناسالم یا بد دهنی را تجربه کرده  و در تلاش برای جلب رضایت پدر و مادر به عنوان یک فرد  خلاف کار بزرگ شده است. چنین کودکانی وقتی بزرگ می شوند، حتی به قیمت نیازهای خود و عزت نفس، سعی در جلب رضایت شریک زندگی خود دارند.

علائم و نشانه های وابستگی در رابطه

رابطه وابسته چیست؟ | پزشکت

افراد وابسته و مسلط به تسلیم و سلطه گر در رابطه می توانند در وضعیت انکار قرار گیرند. اما اگر علائم هشدار دهنده زیر را در شریک زندگی خود یا خودتان پیدا کردید، وقت آن است که اقدام به درمان کنید:

  • آنها رفتارهای نابجای شریک زندگی را تحمل می کنند.
  • یک فرد وابسته، احساس مسئولیت اغراق آمیزی در قبال عملکرد دیگران دارد.
  • آنها عزت نفس خود را با تلاش برای جلب رضایت دیگران به دست می آورند.
  • هنگامی که یک وابسته تمایل به استقلال دارد و می خواهد راه خود را جدا کند، درگیری شدید درونی دارند.
  • آنها از نیازهای خود غفلت می کنند و نیازهای شریک زندگی خود را در اولویت بر نیازهای خود قرار می دهند.
  • آنها اعتماد به نفس ضعیفی دارند. فکر می کنند که “به اندازه کافی خوب” نیستند، احساس ناکافی بودن می کنند.
  • هدف از زندگی یک فرد وابسته، جلب رضایت شریک زندگی است و زندگی را فراتر از شریک خاص خودش نمی بیند.
  • آنها نمی توانند به شریک زندگی خود “نه” بگویند . آنها وقتی می خواهند “نه” بگویند “بله” می گویند و بعداً گلایه می کنند.
  • افرادی که دارای یک رابطه همراه با وابستگی هستند به جای اینکه روی رفتارهای منفی خود کار کنند، سعی در تغییر یکدیگر دارند.
  • آنها به دیگران وابستگی ناسالم دارند. آنها برای پیشگیری از احساس رها شدن دست به هر کاری می زنند تا یک رابطه را حفظ کنند.
  • آنها از طرد و رها شدن می ترسند. آنها از ترک شریک زندگی خود احساس ناامنی کرده و وقتی تنها می مانند احساس افسردگی یا تنهایی می کنند.
  • وابسته ها نمی توانند ارتباط خوبی برقرار کنند، زیرا آنها از احساسات، خواسته ها و عواطف خود آگاهی ندارند. ارتباطات شان گیج کننده و غیر صادقانه است.
  • آنها بسیار واکنش پذیر هستند. آنها می توانند روزها در کنار هم به اظهارات منفی بچسبند. افراد سالم انتقاد منفی را به عنوان “نظر دیگران” رد می کنند.
  • آنها می خواهند روی شریک زندگی خود شان کنترل داشته باشند تا احساس امنیت کنند. بعضی از وابستگان نشان می دهند که کنترل خود را بر عهده دارند.
سایر علائم یک رابطه وابسته یا وابسته بودن فرد به شریک زندگی خود، عبارتند از:

رابطه وابسته چیست؟ | پزشکت

  • بیش از هر احساس دیگری در روابط اضطراب را تجربه می کنند. آنها احساس می کنند مجبورند دائماً کاری برای شریک زندگی خود انجام دهند و وقتی این کار را نکنند مضطرب می شوند.
  • آنها از آنچه در روابطشان می گذرد احساس شرم می کنند، بنابراین واقعیت را حتی از خودشان پنهان می کنند. آنها از رابطه خود شرمنده و گناهکار هستند و از این رو راز رابطه خود را حفظ می کنند.
  • افراد وابسته با مرزهای عاطفی مشکل دارند. آنها مرزهای ضعیفی دارند. در زندگی همسرشان گرفتار می شوند و احساس می کنند در این رابطه گیر افتاده اند. بعضی از آنها مرزهای سختی دارند و این باعث می شود که دیگران نتوانند به آنها نزدیک شوند.
  • آنها از نظر صمیمیت مشکلی دارند. شک دارند که شریک زندگی آنها ممکن است آنها را قضاوت کند یا آنها را مورد انتقاد قرار دهد و بنابراین از طرد شدن یا رها شدن آنها می ترسند. برخی از افرادی که وابسته هستند از کنترل خود می ترسند. آنها تمایل دارند که نیاز خود را برای صمیمیت انکار کنند.
  • وابسته ها به دلیل وابستگی، اضطراب و ترس وسواس زیادی در فکر دیگران دارند. آنها در تجزیه و تحلیل بیش از حد چیزها وسواس دارند. برخی از آنها، برای پیشگیری از درد کنونی، در مورد شخصی که او را دوست دارند، خیال پردازی می کنند.

چنین الگوی رفتاری می تواند آسیب رسان و ناسالم باشد و نمی تواند برای طولانی مدت حفظ شود. این فقط منجر به کینه، عصبانیت و ناامیدی می شود.

عوارض یک رابطه وابسته

رابطه وابسته چیست؟ | پزشکت

وابستگی، مشکلی است که در بزرگسالی ناشی از مشکلات دوران کودکی بروز پیدا می کند. حتی منجر به مشکلاتی در روابط یا اختلالات اعتیاد در زندگی می شود.

افراد دچار وابستگی دارای مشکلاتی در روابطشان هستند و دلیل اصلی آن عزت نفس پایین است. در نتیجه، نیازها و خواسته های آنها جدی گرفته نمی شود. این عوارض می تواند طولانی مدت باشد و از زندگی طبیعی فرد پیشگیری کند.

برخی از عوارض وابسته بودن در یک رابطه عبارتند از:
  • عزت نفس و عدم اطمینان ضعیف، فرد وابسته را ضعیف می کند.
  • وابستگی، اگر برطرف نشود، می تواند منجر به مشکلاتی مانند اعتیاد به مواد مخدر، اعتیاد به الکل و اختلالات خوردن شود.
  • نادیده گرفتن نیازهای خود و شناسایی برای برآوردن نیازهای شریک زندگی، پیامدهای منفی طولانی مدت مانند اضطراب، بحران هویت و سرزنش در خود به همراه دارد.
  • همانطور که تمام تلاش خود را برای راضی نگه داشتن شریک زندگی خود می کنند، احساس خستگی عاطفی را هم تجربه خواهد کرد. در نتیجه، آنها از روابط مهم دیگر غافل می شوند.
  • آنها نمی توانند تنها بمانند. این اضطراب و استرس وحشتناکی را در آنها ایجاد می کند که می تواند در شرایط پزشکی مانند فشار خون بالا، زخم و بیماری های قلبی ظاهر شود.

راه های پایان دادن به یک رابطه وابسته

رابطه وابسته چیست؟ | پزشکت

وابستگی در یک رابطه، می تواند بر سایر حوزه های زندگی شما تأثیر منفی می گذارد. اما   شما به راحتی می توانید از این رابطه خارج شوید.

وابستگی فقط درصورتی که متوجه شوید رفتار شما نادرست است قابل تغییر خواهد بود. در غیر این صورت، ممکن است فقط در روابط دیگر همین الگو را به نمایش بگذارید.

بنابراین، چگونه می توانید این الگوی وابستگی را بشکنید؟ اول، باید باورهای معیوب شکسته شود. بیایید ببینیم که چگونه می توانید این کار را انجام دهید:

افراد وابسته تمایل دارند این باور را داشته باشند که مسئول خوشبختی شریک زندگی خود هستند. بنابراین، وقتی شریک زندگی آنها از زندگی شان راضی نیست، آنها خود را مقصر این امر می دانند. آنها دائماً به دنبال تأمین نیازهای شریک زندگی هستند.

فرد وابسته باید درک کند که شادی شریک زندگی آنها قابل کنترل نیست. آنها فقط می توانند عواطف و احساسات خودشان را کنترل کنند. شما باید عمیقاً در مورد جایی که رابطه شما در آن قرار دارد تأمل کنید و به خود بگویید که شما مسئول خوشبختی شریک زندگی خود نیستید. شما باید مسئول افکار، احساسات و رفتار خود باشید.

یک فرد وابسته احساس می کند که باید شریک زندگی خود را به قیمت خوشبختی خودش شاد کند. وقتی فرد دائماً سعی می کند کسی را خوشحال کند، تمرکز از خوشبختی خود دور می شود. آنها از رویاها و خواسته های خود غافل می شوند.

به خودتان توجه کنید.

گفتن این کار ساده تر از انجام آن است، اما یک فرد وابسته باید شروع به فکر کردن در مورد خودش کند. فرد وابسته ممکن است نتواند به آینده فکر کند، اما می تواند در مورد مسائل موجود و حال فکر کند. ممکن است وسوسه شوید که به روش های قبلی خود برگردید و با شریک زندگی خود صلح کنید. اما در مقابل این وسوسه مقاومت کنید. بهبود ممکن است دشوار باشد اما غیرممکن نیست.

به یاد داشته باشید که تنها قدرت اراده شماست که به شما کمک می کند از شرایط خارج شوید. هنگامی که به پیامدهای وابستگی پی بردید، بیرون آمدن از آن را در اولویت خود قرار دهید:

  • از دیگران کمک بگیرید. با دوستان و خانواده خود صحبت کنید، یا از یک مشاور باتجربه کمک بگیرید.
  • نیازهای خود را در اولویت قرار دهید و روی تغییر اقدامات و روند فکر خود کار کنید. با خودتان مهربان باشید.
  • باورهای معیوب و افکار خودتخریبی خود را به چالش بکشید. درک کنید که عزت نفس از درون ناشی می شود و از تأیید طرف مقابل نیست.
  • عزت نفس خود را افزایش دهید و یاد بگیرید که “نه” بگویید. عزت نفس شما به شخص شما بستگی دارد و به کاری که انجام می دهید بستگی ندارد.
  • مرزهای موثری ایجاد کنید، باید بدانید چه کسی مسئول چه چیزی است و از انجام کارهایی که مسئولیت شریک زندگی شما است خودداری کنید زیرا این وظیفه شما نیست.

راه های خارج شدن از یک رابطه وابسته

رابطه وابسته چیست؟ | پزشکت

علی رغم تلاش های شما، اگر فکر می کنید رابطه شما به بن بست رسیده است، وقت آن است که از چنین رابطه ای بیرون بیایید.

راهکار هایی وجود دارد که می توانید برای خروج از رابطه وابسته انجام دهید. این راه حل ها عبارتند از:

آزادی انتخاب داشته باشید.

اولین کاری که باید انجام دهید این است که گزینه ها و اولویت های خود را بدانید. شما باید درک کنید که برای خارج شدن از یک رابطه ناسالم یک انتخاب دارید. شما آزاد هستید که به یک رابطه مضر خاتمه دهید. اعتماد به نفس داشته باشید و ادامه دهید.

آگاهی های لازم را کسب کنید.

شما باید در مورد شرایط خود اطلاعات لازم را کسب کنید. درباره مشکلات موجود خود کتاب بخوانید، با یک متخصص مشورت کنید و مشکل خود را جدی بگیرید.

با شریک زندگی خود صحبت کنید.

بحث در مورد موضوع با شریک زندگی خود چالش برانگیز است زیرا ممکن است آنها مشکل را انکار کنند. حتی ممکن است فکر کنند که مشکل از خود شما است و نه آنها. اگر شریک زندگی شما نمی خواهد تغییر کند، ممکن است مجبور شوید جدا شوید تا خود را نجات دهید.

وقت خود را به دور از شریک زندگی خود سپری کنید.

این راهکار به شما کمک می کند تا بر زندگی خود تمرکز کنید. این به شما فرصت می دهد تا بدانید که آیا بدون شریک زندگی خود می توانید خوشبخت باشید یا نه؟

خونسرد باشید.

وقتی به همسرتان می گویید می خواهید رابطه را پایان دهید، ممکن است عصبانی، سرخورده و پرخاشگر شود. اما شما باید آرام باشید و نظر خود را بیان کنید.

اگر شریک زندگی شما بدون قید و شرط شما را دوست دارد، پس می تواند به شما کمک کند تا از این مشکل بیرون بیایید. با هم به یک مشاور مراجعه کنید و از شریک زندگی خود حمایت کنید. اما اگر شریک زندگی شما همکاری نمی کند یا دلیل اصلی مشکل شماست، هر چه سریع تر از چنگال آنها بیرون بیایید و زندگی خود را از نو آغاز کنید.

منبع:

https://www.momjunction.com/articles/codependent-relationship_00432503/

[advisers limit=3 online =true skill=”11 10″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز