لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

اضطراب در نوجوانان از علت تا درمان

اضطراب در نوجوانان | پزشکت

فهرست مطالب

اضطراب در نوجوانان از علت تا درمان

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

نوجوانی چه از نظر فیزیولوژیکی و چه از نظر روانی با تغییرات زیادی همراه است برخی از نوجوانان ممکن است در دوران نوجوانی خود دچار تغییرات زیاد و شدید شوند که این تغییرات ممکن است منجر به حمله هراس یا اضطراب در نوجوانان شود. با توجه به حالات زیادی که نوجوان شما در یک روز دارد و بخشی از آن ممکن است به دلیل تغییرات هورمونی باشد، شاید تا زمان بروز علائم آشکار و رفتار های افراطی به آسانی نتوانید اضطراب را در آن ها شناسایی کنید.

براساس تحقیقات، حدود 25.1 درصد از کودکان بین 13 تا 18 سال تحت تأثیر اضطراب قرار دارند. این آمار تا حدودی نگران کننده است. بنابراین مهم است که شما مراقب نوجوان در حال رشد باشید تا هر رفتار غیرطبیعی و نابهنجار را به موقع تشخیص دهید. بر همین اساس ما در این مقاله سعی کردیم اضطراب در نوجوانان از علت تا درمان آن را مورد بررسی قرار دهیم تا با شناخت علائم آن بتوانید از بروز رفتارهای افراطی فرزند خود جلوگیری کنید.

اضطراب چیست؟

اضطراب، به عنوان احساس عصبی بودن تعریف می شود که ناشی از دلیل یا نگرانی از موقعیت های ناشناخته رخ می دهد. داشتن اضطراب تا حد معینی طبیعی است و در برخی موارد نیز می تواند کمک کننده باشد.

اضطراب می تواند نوجوانان را ترغیب کند تا کار خود را در مدرسه انجام دهند یا در ورزش بهتر عمل کنند و آنها را وادار کنند همیشه هوشیار باشند؛ اما اگر اضطراب در نحوه عملکرد در مدرسه و روابط نوجوان اختلال ایجاد کند، باید توجه متفکرانه و درمان مناسبی برای آن ها در نظر گرفته شود.

اضطراب در نوجوانان می تواند به عملکرد ضعیف دانشگاهی، اجتناب از برقراری روابط اجتماعی و سوء مصرف مواد منجر شود. احساس اضطراب، از یک شخص به فرد دیگر متفاوت است.

انواع مختلف اختلالات اضطرابی در نوجوانان کدامند؟

اضطراب در نوجوانان | پزشکت

وقتی نوجوان دچار اختلالات اضطرابی می شود، ممکن است علائم متفاوتی را تجربه کند. بر این اساس، اختلالات اضطرابی در نوجوانان به شرح زیر طبقه بندی می شود:

  • هراس اجتماعی یا اضطراب اجتماعی. هراس اجتماعی، هنگامی ایجاد می شود که ترس از موقعیت های اجتماعی مانند مواجهه با جمعیت زیاد در یک مهمانی یا یک اجتماع وجود داشته باشد یا به دلیل وضعیت شرم آور در ملاء عام ایجاد شود.
  • اختلال اضطراب عمومی (GAD). به ترس شدید یا نگرانی در مورد شرایط روزمره مانند نگرانی مداوم در مورد سلامتی یا بهزیستی خانواده بدون دلیل مربوط می شود. نوجوانان دارای این مشکل در جلوگیری از نگران های بی اساس خود دچار مشکل هستند.
  • فوبیای خاص. از ترس های مرتبط با موقعیت ها و عناصری مانند ارتفاع، آتش سوزی یا اشیاء دیگر که یادآوری اتفاقات گذشته هستند به وجود می آید، فوبیای خاص همچنین شامل ترس غیر منطقی برخی از حیوانات مانند مار، عنکبوت، مارمولک یا سگ و غیره است.
  • اختلال هراس. اختلال هراس به حملات هراس منجر می شود که ممکن است به دلیل شرایط استرس زا و از دست دادن کنترل به وجود آیند. حملات هراس با ضربان قلب شدید و همچنین لرزیدن و احساس سرگیجه و تنگی نفس همراه است. مواجهه غیرمترقبه چهره به چهره با حیوان وحشتناک یا تجربه تکان دهنده مانند تصادف و از دست دادن نزدیکان، می تواند حملات هراس را در افراد ایجاد کند.
  • اضطراب جدایی. این شرایط ممکن است در نوجوانی ایجاد شود که آنها به دلایلی مجبور به جدا شدن از والدین، ​​خانواده یا مراقب خود هستند. اضطراب در نوجوانان به دلیل شرایط مختلف می تواند ایجاد شود.

علت اضطراب در نوجوانان چیست؟

اضطراب در نوجوانان | پزشکت

چندین عامل مانند وقایع در حال تغییر زندگی، شخصیت نوجوان، افرادی که نوجوان با آنها روبرو می شود می تواند باعث اضطراب در نوجوانان گردد.

دلایل عمده ایجاد اختلالات اضطرابی در نوجوانان، عبارتند از:
  • انتظارات زیاد. والدین ممکن است با افزایش رقابت در عملکرد مدرسه و یا دیگر رفتارها به طور، ناآگاهانه بر فرزندان خود فشار بیاورند تا در زمینه های انتخابی خود بهتر عمل کنند. این انتظارات زیاد باعث افزایش سطح استرس، به ویژه در نوجوانان، برای اثبات ارزش آنها به والدین و همسالان می شود و راه را برای اضطراب شدید هموار می کند.
  • تأثیرات رسانه های اجتماعی. نوجوانانی که به طور فعال به رسانه های اجتماعی وصل می شوند می توانند به راحتی تحت تأثیر پست های این سیستم عامل ها قرار بگیرند. رسانه های اجتماعی می تواند بر اعتماد به نفس نوجوانان تأثیر بگذارد و از این طریق منجر به بروز اضطراب در آن ها شود.
  • موقعیت های ترسناک و تهدید آمیز. اخبار مربوط به جرم، بلایای طبیعی و غیره می تواند دلهرهآور باشد و باعث اضطراب در نوجوانان بویژه کسانی شود که در گذشته تجربیات مشابهی داشته اند. نوجوانان با تجربیات منفی ممکن است از این نگران باشند که این وضعیت یا رویداد دوباره تکرار شود.
  • افسردگی. افسردگی، شایعترین علت اضطراب است و باعث اختلال در یادگیری، عزت نفس پایین، احساس غفلت و آسیب های عاطفی و در نهایت اضطراب می شود.
  • تأثیرات دوران کودکی. تربیت کودکان در یک محیط ناسالم، جایی که با سوء استفاده جسمی و / یا عاطفی و بی توجهی (جسمی و روحی) روبرو شده اند، می توانند تا زمانی که در سال های نوجوانی آن ها منجر به بروز اضطراب شود.
  • وضعیت جنسیت یا بلوغ. تغییرات دوران بلوغ امر می تواند علائم اضطراب اجتماعی را در نوجوانان به ویژه در دختران به وجود آورد.
  • عدم پذیرش والدین. عدم پذیرش مداوم یا مکرر والدین می تواند ناامید کننده و در نتیجه منجر به بروز اضطراب شود.

اضطراب را چگونه در نوجوان خود تشخیص دهیم؟

اضطراب در نوجوانان | پزشکت

اضطراب می تواند هفته ها یا ماه ها و گاهی اوقات یک عمر طول بکشد. ممکن است شما به عنوان والدین نتوانید علائم اضطراب را به راحتی در نوجوانان تشخیص دهید. اما شناخت دقیق نوجوانان و بررسی هرگونه تغییر رفتاری و بروز علائم اضطراب در آن ها می تواند به شما تشخیص آن به شما کمک کند.

بر همین اساس برخی از علائم اضطراب در نوجوانان عبارتند از:

علائم عاطفی و رفتاری اضطراب در نوجوانان
  • نگرانی بیش از حد
  • بی قرار، آشفتگی و تنش در نوجوانان
  • مشکل در رهایی از وسواس فکری و افکار مزاحم
  • دور شدن از مشاركت در فعالیت های اجتماعی
  • مقاومت در برابر موقعیت های جدید و چالش برانگیز
  • حساس بودن به انتقاد و تحریک پذیری در موقعیت های اجتماعی

علاوه بر آن ها اضطراب در نوجوانان ممکن است احساس کنند که مجبور هستند کاری را به روشی خاص و یا با وسواس خاصی انجام دهند.

علائم جسمی اضطراب در نوجوانان
علائم روانی اضطراب در نوجوانان
  • عدم تمرکز
  • پریشانی و فراموشی
  • دشواری در انجام یک کار، خصوصاً تکالیف مدرسه

اگر قادر به تشخیص علائم نیستید، می توانید برای تشخیص دقیق از یک مشاور و روان شناس کمک بگیرید. وی ممکن است علائم ذکر شده در بالا و همچنین اختلالات فیزیولوژیکی را قبل از در نظر گرفتن یا تأیید اختلالات اضطرابی بررسی کند.

اضطراب در نوجوانان چگونه درمان می شود؟

اضطراب در نوجوانان | پزشکت

درمان اضطراب در نوجوانان بستگی به تشخیص و نوع اختلال اضطرابی دارد که کودک آن را تجربه می کند. یک پزشک ابتدا سعی خواهد کرد که حالات و رفتارهای نوجوان را درک کند. آنها همچنین از ابزارهای غربالگری مانند چک لیست علائم کودکان (PSC) برای بررسی ارزیابی نوجوانان در جنبه های مختلف ذهنی استفاده می کند. تشخیص زودرس علائم، درمان اختلالات اضطرابی در نوجوانان را آسان می کند.

درمان اضطراب خفیف تا متوسط ​​(راه های طبیعی) شامل موارد زیر است:
  • کاهش استرس از طریق تکنیک های آرامش و مراقبه
  • مقابله با مسائل اضطرابی با رویارویی با آنها به روش های مختلف
  • اجرای استراتژی های مدیریت زمان برای کنار آمدن با فشار مطالعات یا امتحانات
  • گذراندن وقت با حیوانات خانگی به ویژه سگ ها در خانه می تواند در کاهش علائم اضطراب کمک کند.
  • استفاده از سیستم عامل های آنلاین برای بحث و گفتگو با سایر نوجوانان یا حتی بزرگسالانی که با اضطراب دست و پنجه نرم می کنند.
  • اتخاذ یک سبک زندگی سالم که شامل خواب کافی، تغذیه مناسب و فعالیت های بدنی نیز می شود. مشاوره همچنین برای مقابله با اضطراب در نوجوانان از تکنیک های مختلفی استفاده می کند.

درمان اضطراب شدید

دو روش متداول برای اختلال اضطراب در نوجوانان درمان های شناختی رفتاری- درمانی (CBT) و یا تجویز دارو های مهار کننده های انتخابی بازجذب سروتونین (  SSRI) هستند.

  • درمان های شناختی رفتاری- درمانی. این روند های درمانی با در معرض قرار دادن نوجوانان در موقعیت هایی است که او از آن ها می ترسد به آنها در مقابله با ترس هایشان کمک می کند. این روش درمانی شامل تکنیک های آرام سازی مانند آرامش عضلانی، تنفس عمیق و صحبت به خود فرد است.
  • دارو های مهار کننده های انتخابی بازجذب سروتونین. اینها داروهای ضد افسردگی هستند که برای درمان اختلالات اضطرابی نیز استفاده می شوند.

مطالعات نشان می دهد که ترکیبی از CBT و دارو به مدت 12 هفته می تواند منجر به 80٪ پاسخ مثبت از نوجوانان مبتلا به اختلالات اضطرابی شود. تحقیقات همچنین نشان می دهد که CBT به تنهایی منجر به 60٪ پاسخ مثبت شده است. در حالی که SSRI ها می توانند در کوتاه مدت موثر باشند، شواهدی از اثرات مثبت بلند مدت وجود ندارد. عوارض جانبی این دارو های ممکن است شدید باشد و برخی از نوجوانان در ترک این داروها مشکل داشته اند.

اضطراب در نوجوانان را چگونه در خانه درمان کنیم؟

اضطراب در نوجوانان | پزشکت

علاوه بر درمان توصیه شده، می توانید مواردی را برای کمک به نوجوان خود در مقابله با اضطراب دنبال کنید.

بهترین راه برای کمک به یک نوجوان که با اضطراب مقابله می کند این است که با نکات اساسی مراقبت از منزل که در اینجا ذکر شده است را شروع کنید:

  • وقتی احساس اضطراب در مورد چیزی می کنند، کمک خود را بیشتر کنید.
  • آنها را ترغیب به انجام کارهایی کنید که از آنها می ترسند، اما هرگز آنها را مجبور نکنید.
  • از اصطلاحات مثبتی مانند شجاع و قوی استفاده کنید تا به آنها در غلبه بر ترس خود کمک کنید.
  • سعی کنید ترسی را که نوجوان شما با آن دست و پنجه نرم می کند را درک کنید. از آنها در یافتن راه هایی برای کنار آمدن با او حمایت کنید تا درک کنند که شما به آنها اهمیت می دهید.

اضطراب با رویکرد درمانی مناسب و پیروی از نکات مراقبت از منزل قابل درمان است. به عنوان والدین، ​​می توانید با ایجاد پیوند محکم با آنها، از اضطراب در نوجوانان جلوگیری کرده و از آنها جلوگیری کنید. انجام اقدامات برای مدیریت واکنش های خود به گونه ای که بتوانید با آرامش گوش کنید، بسیار مهم است و ممکن است یکی از دشوارترین قسمت های حمایت از نوجوان شما باشد. روابط سالم والدین و فرزند به فرزندان این امکان را می دهد تا در مورد مشکلات خود اظهارنظر کنند و قبل از هر چیزی، از والدین کمک بگیرند.

منبع:

https://www.momjunction.com/articles/anxiety-in-teens_00484975/

[advisers limit=3 online =true skill=”11 10″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

1.5 / 5. تعداد رای ها: 2

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز