لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

آیا من درونگرا هستم؟

آیا من درونگرا هستم؟ | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


درون گرایی یک ویژگی شخصیتی است که با تمرکز بر احساسات درونی بیش از منابع تحریک خارجی مشخص می شود. بنظر می رسد که درون گرایی و برون گرایی دو خصلت متمایز و گاهی متضاد باشند. . اما حقیقت این است که اکثر مردم حد وسط این دو قرار دارند.

افراد درونگرا حدوداً 25 تا 40 درصد از جمعیت را تشکیل می دهند هنوز باورهای غلط بسیاری در مورد این تیپ شخصیتی وجود دارد. یادآوری این نکته نیز مهم است که درونگرایی همان اضطراب یا کمرویی اجتماعی نیست. درون گرا به معنای فردی با اضطراب اجتماعی یا خجالتی بودن نیست.

درونگرایی چیست؟

درون گرایی یکی از اصلی ترین ویژگی های شخصیتی است که در بسیاری از نظریه های شخصیت شناسایی شده است.

افرادی که درون گرا هستند تمایل دارند که رو به درون باشند. یا بیشتر به جای اینکه به دنبال تحریک خارجی باشند، بر روی افکار، احساسات و حالات درونی متمرکز هستند.

درون گراها تمایل دارند ساکت، محفوظ و درون نگر باشند. برخلاف برون گراها که از تعامل اجتماعی انرژی می گیرند، درون گراها مجبورند در موقعیت های اجتماعی انرژی صرف کنند. افراد درون گرا پس از شرکت در یک مهمانی یا گذراندن وقت در جمع بزرگی از افراد، معمولاً با گذراندن یک دوره زمانی تنها  نیاز به “شارژ مجدد” دارند.

علت درون گرایی چیست؟

آیا من درونگرا هستم؟ | پزشکت

برای اینکه بدانید چرا برخی افراد درون گرا و برخی افراد برون گرا هستند، درک نقشی که فیزیولوژی بدن شما بازی می کند مهم است. روشی که بدن شما به محیط بیرون پاسخ می دهد در تعیین سطح برونگرایی و درونگرایی شما نقشی اساسی دارد.

در سطح فیزیولوژیکی، شبکه ای از سلول های عصبی واقع در ساقه مغز معروف به سیستم فعال کننده مشبک (RAS) وظیفه تنظیم سطح برانگیختگی از جمله بیداری و انتقال بین خواب و بیداری را دارد.

RAS همچنین میزان اطلاعاتی که بیدار هستید را کنترل می کند. هنگامی که با تهدیدات احتمالی در محیط مواجه شوید، RAS سطح تحریک شما را افزایش می دهد تا بتوانید هوشیار و آماده برای مقابله با خطر باشید. هر فرد از نظر سطح برانگیختگی یک نقطه تنظیم اساسی دارد. برخی از افراد به طور طبیعی دارای نقطه تنظیم بسیار بالاتری هستند، در حالی که دیگران دارای نقطه تنظیم بسیار کمتری هستند.

روانشناس هانس آیزنک معتقد است که می توان این سطوح برانگیختگی را بهم مرتبط دانست. طبق نظریه برانگیختگی برون گرایی وی:

  • 15 درصد از افراد نقطه تعیین شده کمی دارند. به این معنی که به طور طبیعی سطح تحریک آنها کم است.
  • 15 درصد از افراد دارای تنظیمات بالا هستند. به این معنی که به طور طبیعی تمایل بیشتری به تحریک دارند.
  • 70 درصد حد وسط بین این دو مورد هستند.

طبق نظریه آیزنک، افراد درون گرا کسانی هستند که به طور طبیعی دارای سطح بالایی از برانگیختگی هستند. از آنجا که افراد درونگرا معمولاً سطح برانگیختگی بالایی را تجربه می کنند، به دنبال فعالیت ها و محیط هایی هستند که بتوانند از تحریک بیش از حد فرار کنند. به دلیل سطح برانگیختگی بالایی که دارند، هوشیارتر هستند و اطلاعات بیشتری از محیط می گیرند.

ویژگی های افراد درونگرا چیست؟

آیا من درونگرا هستم؟ | پزشکت

 گرچه ممکن است شما یک فرد درونگرا را به عنوان یک فرد خجالتی تصور کنید که ترجیح می دهد به جای معاشرت در خانه تنها بماند، اما افراد درونگرا   ویژگی های بسیار متنوعی  دارند.

مطمئناً افراد درون گرای زیادی وجود دارند که از نظر اجتماعی محفوظ هستند. آنها ترجیح می دهند در خانه بمانند و کتاب بخوانند تا اینکه به یک مهمانی بزرگ بروند. اما افراد درون گرا نیز هستند که از معاشرت لذت می برند. حتی ممکن است تعجب کنید که بدانید بسیاری از افرادی که فکر می کنید آنها روابط اجتماعی بالایی دارند، ممکن است کاملاً درون گرا باشند.

موارد زیر تنها برخی از نشانه هایی است که نشان می دهد شما (یا شخصی که می شناسید) یک فرد درون گرا هستید.

در جمع بودن باعث کاهش انرژی شما می شود.

آیا بعد از گذراندن وقت با افراد زیادی احساس خستگی می کنید؟ آیا بعد از یک روز تعامل با دیگران، شما اغلب نیاز به عقب نشینی در یک مکان ساکت و زمان طولانی برای  خود دارید؟ یکی از ویژگی های بزرگ افراد درون گرا همین است که بعد از قرار گرفتن در موقعیت های اجتماعی نیاز به زمان استراحت دارند. البته این بدان معنا نیست که همه افراد درون گرا به طور کلی از وقایع اجتماعی دوری می کنند.

بسیاری از افراد درونگرا در واقع از گذراندن وقت در کنار دیگران لذت می برند. درونگراها  شرکت در جمع دوستان نزدیک را ترجیح می دهند. در حالی که یک برون گرا ممکن است به مهمانی با  افراد جدید علاقه بیشتری داشته باشند. یک فرد درون گرا قصد دارد وقت با کیفیتی را برای گفتگو با دوستان خوب بگذراند.

از تنهایی لذت می برید.

آیا من درونگرا هستم؟ | پزشکت

به عنوان یک درون گرا، ایده شما برای یک وقت خوب یک بعد از ظهر آرام برای خودتان این است که از سرگرمی ها و علایق خود لذت ببرید. چند ساعت تنها با یک کتاب خوب، یک طبیعت گردی آرام یا برنامه تلویزیونی مورد علاقه خود، روش های عالی برای کمک به احساس شارژ و انرژی در افراد درون گرا ست.

این بدان معنا نیست که یک فرد درونگرا می خواهد همیشه دائما تنها باشد. بسیاری از افراد درونگرا عاشق گذراندن وقت با دوستان و تعامل با افراد آشنا در موقعیت های اجتماعی هستند. نکته کلیدی که باید به خاطر بسپارید این است که بعد از یک روز طولانی فعالیت اجتماعی، یک فرد درونگرا احتمالاً می خواهد در مکانی آرام برای تفکر، تأمل و شارژ مجدد تنها باشد.

مردم غالباً شما را به عنوان افراد ساکت توصیف می کنند.

افراد درونگرا اغلب ساکت، محفوظ، ملایم توصیف می شوند و گاهی اوقات با خجالتی بودن اشتباه می شوند. در حالی که برخی از افراد درونگرا مطمئناً خجالتی هستند. اما مردم مطمئناً  یک فرد درونگرا را به دلیل ترسو بودن نادیده نمی گیرند. در بسیاری از موارد، افراد با این تیپ شخصیتی به سادگی ترجیح می دهند کلمات خود را با دقت انتخاب کنند و وقت و انرژی خود را صرف چت و گفتگوی بی مورد نکنند.

محرک های بیرونی باعث حواس پرتی شما می شود.

آیا من درونگرا هستم؟ | پزشکت

وقتی افراد درونگرا مجبور به گذراندن وقت خود در فعالیت ها یا محیط هایی هستند که بسیار شلوغ است، در نهایت تمرکز خودشان را از دست می دهند. از طرف دیگر، برون گراها در شرایطی که فعالیت زیادی وجود دارد و احتمال کسل شدن کمی وجود دارد، تمایل به رشد دارند.

حداقل بر اساس یك مطالعه، محققان دریافته اند كه افراد درونگرا نسبت به افراد برونگرا به راحتی حواس شان پرت می شوند. دلیل این امر این است كه درون گراها ترجیح می دهند محیطی آرام و كم تحرك داشته باشند.

شما به مشاغلی می پردازید که استقلال شما را درگیر نمی کنند.

همانطور که تصور می کنید، مشاغلی که به تعامل اجتماعی زیادی احتیاج دارند معمولاً جذابیت کمی در افراد درونگرا دارند. از طرف دیگر، مشاغلی که مستلزم کار مستقل هستند، غالباً انتخاب بسیار خوبی برای افراد درونگرا هستند. به عنوان مثال، یک فرد درون گرا ممکن است از کار به عنوان نویسنده، حسابدار، برنامه ریز رایانه، طراح گرافیک، داروساز یا هنرمند لذت ببرد.

شما یک گروه دوستی کوچک دارید.

  افراد درونگرا معمولاً از معاشرت زیادی برخوردار نیستند. اما از داشتن گروه کوچکی از دوستان که به ویژه با آنها نزدیک هستند لذت می برند. افراد درون گرا به جای داشتن یک حلقه اجتماعی وسیع  ترجیح می دهند به روابط عمیق و طولانی مدت پایبند باشند که با نزدیکی و صمیمیت زیادی مشخص شده است.

محققان دریافته اند افراد درون گرا تمایل به داشتن گروه کوچکتر از دوستان دارند. در حالی که برون گراها عموماً دوستان و آشنایان زیادی دارند، افراد درون گرا معمولاً با دقت بیشتری دوستان خود را انتخاب می کنند. نزدیکترین روابط آنها عمیق و قابل توجه است. آنها همچنین ترجیح می دهند به جای یک گروه بزرگ، با افراد بر اساس یک به یک ارتباط برقرار کنند.

شما بسیار خودآگاه هستید.

آیا من درونگرا هستم؟ | پزشکت

از آنجا که افراد درونگرا تمایل به درونگرایی دارند، زمان زیادی را نیز به بررسی تجربیات داخلی خود اختصاص می دهند. اگر احساس می کنید دانش و بینش بسیار خوبی در مورد خود، انگیزه ها و احساسات خود دارید، ممکن است بیشتر یک فرد درون گرا باشید.

افراد درونگرا معمولاً از فکر کردن و بررسی موارد در ذهن خود لذت می برند. خودآگاهی و درک خود برای افراد درونگرا مهم است، بنابراین آنها اغلب وقت زیادی را صرف یادگیری بیشتر در مورد خود می کنند. این ممکن است شامل سرگرمی هایی باشد که از آنها لذت می برند. فکر کردن در مورد زندگی خود و خواندن کتابهایی که به بررسی مضامین و موضوعات مهم برای آنها می پردازد.

شما دوست دارید بیشتر با تماشا کردن یاد بگیرید.

در مواردی که برون گراها ترجیح می دهند به سرعت  و از طریق تجربه عملی یاد بگیرند، افراد درونگرا معمولاً یادگیری را از طریق مشاهده ترجیح می دهند. برون گراها معمولاً از طریق آزمون و خطا یاد می گیرند. افراد درون گرا با تماشای آن بهتر آن را می آموزند.

افراد درونگرا دوست دارند  مکرراً انجام یک کار را تماشا کنند. وقتی افراد درونگرا از تجربه شخصی خود یاد می گیرند، ترجیح می دهند در جایی خصوصی تمرین کنند که بتوانند مهارت ها و توانایی های خود را بدون نیاز به اجرای برنامه برای مخاطب ایجاد کنند.

درونگرایی در مقابل کمرویی

آیا من درونگرا هستم؟ | پزشکت

توجه به این نکته مهم است که درونگرایی لزوماً با کمرویی برابر نیست. کمرویی نشان دهنده ترس از افراد یا موقعیت های اجتماعی است. از طرف دیگر افراد درونگرا خیلی دوست ندارند وقت زیادی را برای تعامل با افراد دیگر بگذرانند.

با این حال، افراد درونگرا از بودن در کنار افرادی که به آنها نزدیک هستند استقبال می کنند. آنها درگیر کردن در “گفتگوی کوچک” را خسته کننده می دانند. اما از مکالمه های عمیق و معنی دار لذت می برند. درون گراها همچنین تمایل دارند قبل از صحبت درمورد چیزها فکر کنند. آنها می خواهند قبل از ابراز عقیده یا تلاش برای ارائه توضیح، درک کاملی از یک مفهوم داشته باشند.

بر اساس برآوردها، افراد برون گرا حدود 3 بر یک از افراد درونگرا بیشتر هستند. 1 افراد درونگرا غالباً درمی یابند كه افراد دیگر سعی در تغییر آنها دارند یا حتی پیشنهاد می كنند كه مشكلی در آنها وجود دارد. هیچ چیز از حقیقت دورتر نیست. در حالی که افراد درونگرا قسمت کوچکتری از جمعیت را تشکیل می دهند، هیچ تیپ شخصیتی درست یا غلطی وجود ندارد. در عوض، هر دو درون گراها و برون گراها باید در درک تفاوت ها و شباهت های یکدیگر تلاش کنند.

 حرف آخر

 اگر برخی از ویژگی های درونگرایی و برخی ویژگی های برونگرایی را می توانید در خودتان شناسایی کنید. احتمال بسیار خوبی وجود دارد که شما یکی از 70 درصد افرادی باشید که جایی در حد وسط قرار می گیرند. افراد مبتلا معمولاً از اینکه وقت خود را با دیگران بگذرانند و هم وقت خود را به تنهایی سپری کنند، به شرایط و نیازهای آنها در لحظه بستگی دارد.

از همه مهمتر، به یاد داشته باشید که یک نوع “بهتر” از نوع دیگر نیست. هر گرایش بسته به شرایط می تواند مزایا و معایبی داشته باشد. با درک بهتر شخصیت، می توانید یاد بگیرید که چگونه نقاط قوت خود را بازی کنید.

اگر فرد درونگرا هستید، اگر تحریکات ناشی از دنیای خارج بیش از حد شود، راه هایی برای مقابله با آن پیدا کنید. به دنبال لحظه ای آرام باشید که بتوانید از صداهای طاقت فرسا دور شوید و دوباره شارژ کنید.

در یک مطالعه از افراد درونگرا بزرگسالان در سنین 18 تا 80 سال، مشخص شد کسانی که روابط اجتماعی قوی و مهارت تنظیم عاطفی دارند از افرادی که این مهارت ها را ندارند خوشبخت ترند. با پرورش روابط نزدیک خود از نقاط قوت خود نهایت استفاده را ببرید تا روابط اجتماعی قوی ایجاد کنید و از تمایل خود به درون به منظور ایجاد درک عاطفی استوار استفاده کنید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز