لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

چای ماچا برای کاهش وزن

چای ماچا برای کاهش وزن || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


چای ماچا برای کاهش وزن مفید است. این سبزی پودری ژاپنی 10 برابر آنتی اکسیدان بیشتری دارد. این چای، اکسیر کاهش وزن جدید را می سازد و می تواند به دفع سموم کمک کند، متابولیسم را افزایش دهد، و در نتیجه کاهش وزن داشته باشید. بنابراین، چگونه این چای بهتر از چای سبز معمولی عمل می کند؟

این چای سبز پودری در زمان سلطنت سلسله تانگ در چین کشف شد. اما راهبان بودایی بودند که چای ماچا را به ژاپن آوردند. این به آنها کمک کرد تا بهتر مدیتیشن کنند و با گذشت زمان محبوبیت پیدا کرد. در طول 1000 سال گذشته، ماچا به بخشی جدایی ناپذیر از فرهنگ ژاپن تبدیل شده و از آن در مراسم چادو و از دو درجه ماچا استفاده می شود. در این مراسم میزبان، چای ماچا را به روش سنتی هم زدن چای با لیسک بامبو تهیه می کند.

کشت ماچا چیزی است که آن را بسیار خاص می کند. بهترین کیفیت گیاه چای ماچا در منطقه اوجی ژاپن کشت می شود. بوته های چای با سایه های بامبو پوشانده شده اند و تنها 20 درصد از اشعه های خورشید به گیاهان اجازه  فتوسنتز می دهند. این فرآیند به افزایش سطح کلروفیل برگ ها کمک می کند. سپس جوانه های برگ را می چینند، بخارپز و خشک و با سنگ آسیاب می کنند تا چای ماچا تولید شود. اما اینکه چگونه چای ماچا به کاهش وزن کمک می کند؟ بهتر است از فواید آن آگاه باشید که عبارتند از:

چای ماچا کم کالری است.

چای ماچا کالری کمی دارد.1 گرم حاوی حدود 3 کالری است. بنابراین، حتی اگر بیش از 2 گرم چای داشته باشید، کالری زیادی مصرف نمی کنید. همانطور که می دانید، اگر کالری کمتری مصرف کنید، احتمال مصرف نشدن آن کالری و ذخیره شدن آن به عنوان چربی کمتر می شود، بنابراین به کاهش وزن کمک می کند.

چای ماچا سرشار از آنتی اکسیدان

چای ماچا از همان گیاه چای سبز، کاملیا سیننسیس به دست می آید. مانند چای سبز، حاوی فراوان ترین و فعال ترین آنتی اکسیدان، اپی گالوکاتچین گالات (EGCG) است. دانشمندان دانشگاه کلرادو دریافتند که محتوای EGCG در ماچا 137 برابر بیشتر از چای سبز چینی است. به این دلیل که وقتی چای را می‌نوشید، برگ‌ها را کامل مصرف می‌کنید، برخلاف اکثر چای‌ها که برگ‌ها را بعد از چند دقیقه خیساندن در آب داغ دور می‌ریزید. آنتی اکسیدان ها به دفع سموم، تقویت ایمنی و کاهش التهاب و پیشگیری از افزایش وزن و تسریع کاهش وزن کمک می کند.

چای ماچا متابولیسم را افزایش می دهد.

اگر در تلاش برای کاهش وزن هستید، باید به میزان متابولیسم خود توجه کنید. اگر سرعت متابولیسم کند باشد، هر چقدر هم که کمتر غذا بخورید، نمی توانید چربی را از بین ببرید. مشخص شده که چای سبز ماچا متابولیسم را کاهش می دهد یا سرعت می بخشد . کاتچین های موجود در چای به بهبود میزان متابولیسم در حین و بعد از ورزش کمک می کند.

چای ماچا چربی ها را می سوزاند.

چای ماچا برای کاهش وزن || پزشکت

سوزاندن چربی یک فرآیند بیوشیمیایی برای تجزیه مولکول های چربی بزرگ به تری گلیسیریدهای کوچکتر است و این تری گلیسیریدها باید مصرف یا دفع شوند. چای ماچا سرشار از کاتچین است که گرمازایی بدن را از 8-10 درصد به 35-43 درصد افزایش می دهد. علاوه بر این، نوشیدن این چای می تواند استقامت ورزش را بهبود بخشد و کمک کند چربی بسوزانید.

چای ماچا گلوکز خون را متعادل می کند.

افزایش مداوم سطح گلوکز یا قند خون می تواند فرد را در معرض خطر مقاوم شدن به انسولین و دیابت قرار دهد. چای ماچا به کاهش و تنظیم سطح قند خون کمک می کند زیرا حاوی مقدار مناسبی فیبر رژیمی است که فرد را برای مدت طولانی سیر نگه می دارد و از پرخوری پیشگیری می کند.  زمانی که پرخوری نکنید، سطح گلوکز افزایش نخواهد یافت. این به نوبه خود از  ابتلا به دیابت نوع 2 نیز پیشگیری می کند.

چای ماچا استرس را کاهش می دهد.

استرس باعث ترشح کورتیزول، هورمون استرس می شود. هنگامی که سطح کورتیزول به طور مداوم بالا باشد، بدن در حالت التهاب قرار می گیرد و به یکباره احساس خستگی و بی قراری می کنید. بدترین عارضه جانبی استرس افزایش وزن به خصوص در ناحیه شکم است. چای ماچا مملو از آنتی اکسیدان هایی است که به از بین بردن رادیکال های مضر اکسیژن، کاهش التهاب و پیشگیری از افزایش وزن کمک می کند.

انرژی بدن را تامین می کند.

چای ماچا همچنین به افزایش سطح انرژی کمک می کند، هوشیاری را افزایش می دهد و فرد را فعال تر می کند. هر چه بیشتر احساس فعالیت کنید، پر تحرک تر خواهید بود. این کار از تنبلی پیشگیری، سطح استقامت را افزایش می دهد و به کاهش وزن کمک می کند.

چای ماچا کلسترول را کاهش می دهد.

چای ماچا غنی ترین منبع EGCG است، آنتی اکسیدانی که در بیشتر چای ها یافت می شود. دانشمندان دریافتند که EGCG به کاهش سطح کلسترول بد در موش های آزمایشگاهی کمک می کند که به مدت 30 روز با غذای کلسترول بالا تغذیه می شوند. مکانیسم اساسی می تواند به این دلیل باشد که EGCG جذب کلسترول بد را مهار می کند.

چای ماچا در سم زدایی بدن کمک می کند.

عادات بد غذایی و سبک زندگی می تواند منجر به تجمع سموم در بدن شود. تجمع سمی یکی از دلایل افزایش وزن است. بنابراین، باید هر روز بدن خود را سم زدایی کنید. چای ماچا سرشار از آنتی اکسیدان هایی است که به دفع رادیکال های مضر اکسیژن آزاد کمک می کند. سم زدایی با چای ماچا به کاهش وزن، پیشگیری از یبوست، بهبود هضم، تقویت ایمنی و سلامت کلی کمک می کند. چای ماچا می تواند به روش های مختلف به کاهش وزن کمک کند و تنها کاری که باید انجام دهید این است که آن را درست تهیه کرده و بنوشید.

چند فنجان ماچا باید بنوشید؟

چای ماچا برای کاهش وزن || پزشکت

نوشیدن 3-5 فنجان چای سبز ماچا در روز برای کاهش وزن بی خطر است. از آنجایی که 1 فنجان ماچا حدود 70 گرم کافئین دارد (1 فنجان قهوه حاوی 100 گرم کافئین است)، توصیه می کنیم در مصرف آن زیاده روی نکنید زیرا ممکن است افزایش ناخوشایندی در سطح انرژی و علائم ترک را تجربه کنید.

می‌توانید چای ماچا را به‌صورت آنلاین یا در چای‌فروشی‌هایی که چای ماچا با درجه خوب می‌فروشند، خریداری کنید.

چای ماچا در مقابل چای سبز

هر نوع چای جدید می تواند شما را وادار کند که بپرسید: “آیا واقعاً بهتر است یا فقط یک ترفند بازاریابی است؟” همانطور که در مقاله بحث شد، چای ماچا حدود 10 برابر بیشتر از چای سبز حاوی آنتی اکسیدان است. علاوه بر این، طعم آن عالی است. با این اوصاف می توانید از هر دو استفاده کنید، اما با چای ماچا نتایج سریعی خواهید دید.

عوارض جانبی چای ماچا

نوشیدن چای ماچا مطمئنا می تواند باعث کاهش وزن و بهبود سلامت شود. اما اگر زیاده روی کنید چه رخ می دهد؟ اگر بیش از 5 فنجان چای ماچا در روز مصرف کنید، احتمال دارد موارد زیر را تجربه کنید:

  • اسهال
  • سردرد
  • یبوست
  • بی خوابی
  • اضطراب
  • حالت تهوع
  • سوزش سردل

چه کسانی باید از نوشیدن چای ماچا اجتناب کنند؟

چای ماچا برای کاهش وزن || پزشکت

زنان باردار و کودکان باید از نوشیدن چای ماچا خودداری کنند. همچنین، همیشه قبل از نوشیدن چای ماچا برای کاهش وزن با پزشک خود مشورت کنید. او می تواند بسته به بیماری های زمینه ای، سابقه پزشکی، سن، وزن، داروهای فعلی و غیره نظر تخصصی بدهد.

اکنون، همه چیز را در مورد چای ماچا برای کاهش وزن می دانید. اما چه فایده ای دارد اگر تمام خوبی های آن فقط اکسید شود؟  چای ماچا مستعد اکسیداسیون سریع است و از این رو، باید روش صحیح نگهداری آن را بدانید.

نحوه نگهداری چای ماچا

برای پیشگیری از آلودگی، یک ظرف دربسته را با آب صابون بشویید و بگذارید در آفتاب خشک شود. پودر چای ماچا را به ظرف دربسته منتقل وآن را در یک کابینت خنک و تاریک نگهداری کنید.

اگر هنوز بسته چای ماچا را باز نکرده اید، آن را در یخچال نگهداری کنید.

نکات دیگر برای کاهش وزن را در نظر بگیرید:
  • هر شب ۷ ساعت بخوابید.
  • شیر پرچرب مصرف کنید.
  • حداقل 3 لیتر آب در روز بنوشید.
  • پیاده روی و دوچرخه سواری کنید.
  • هر روز سه نوع میوه مصرف کنید.
  • به هر وعده غذایی پروتئین اضافه کنید.
  • هر روز پنج سبزی مختلف مصرف کنید.
  • سهم خود را حتی با سبزیجات و میوه ها کنترل کنید.
  • چربی های سالم را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.
  • از مصرف میان وعده آخر شب خودداری کنید.
  • سعی کنید بدون استرس بمانید. یوگا و مدیتیشن را تمرین کنید.
  • ترکیبی از تمرینات کاردیو، HIIT و قدرتی انجام دهید.
  • اگر پروتئین کافی از غذاهای کامل دریافت نمی کنید، یک نوشیدنی پروتئینی بنوشید.
  • مراقب آنچه می خورید باشید – از خوردن غذاهای ناسالم و فرآوری شده خودداری کنید.

بهترین کیفیت گیاهان چای ماچا در سایه گیاهان بامبو رشد می کند به طوری که تنها 20 درصد نور خورشید به آنها می رسد. این باعث می شود که تولید کلروفیل را افزایش داده و رنگ سبز شدید را به آنها بدهد. در حالی که این یک نوشیدنی سنتی است که راهبان برای سم زدایی و مدیتیشن بهتر مصرف می کردند، چای ماچا برای کاهش وزن در چند سال اخیر محبوبیت پیدا کرده است.

چای ماچا کالری کمی دارد و سرشار از آنتی اکسیدان است. علاوه بر این، ترموژنز (فرایند سوزاندن چربی) و متابولیسم را افزایش، استرس را کاهش و سطح قند خون را متعادل کرده که همه اینها به کاهش وزن کمک می کند. تهیه چای ماچا آسان است و طعم عالی دارد، اما باید مصرف خود را به 3 فنجان در روز محدود کنید زیرا مصرف بیش از حد آن می تواند منجر به عوارض جانبی مصرف بیش از حد کافئین مانند حالت تهوع، اضطراب، یبوست و سردرد شود.

آیا چای ماچا گران است؟

چای ماچا گران است، اما برای تهیه یک فنجان چای ماچا  نصف قاشق چایخوری مصرف خواهید کرد. بنابراین، می توانید برای مدت طولانی از یک بسته چای ماچا استفاده کنید. ماندگاری این دمنوش 6 تا 12 ماه است و فواید بی شماری برای سلامتی دارد.

چه مقدار کافئین در Epic Matcha وجود دارد؟. چای Epic Matcha حاوی 29-37 میلی گرم کافئین در هر وعده است.

آیا می توانید از آب سرد برای تهیه چای ماچا استفاده کنید یا باید گرم باشد؟ برای تهیه چای ماچا می توانید از آب سرد و گرم استفاده کنید. اگر می خواهید با چای داغ ماچا درست کنید، مطمئن شوید که آب زیر نقطه جوش باشد.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز