لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

نمک سیاه از مزایای مصرف تا عوارض آن

مصرف نمک سیاه || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


نمک سیاه دارای بوی تند و رنگ صورتی روشن است. این ماده غذایی سرشار از مواد معدنی است و برخی افراد از آن برای خواص درمانی استفاده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند. مصرف نمک سیاه برای افرادی که فشار خون بالا دارند و از رژیم غذایی کم نمک پیروی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند، می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند گزینه بسیار مناسبی باشد.

مصرف این نمک فواید زیادی برای سلامتی دارد. با این حال، این ادعا از نظر علمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مورد تایید قرار نگرفته است، زیرا هیچ مطالعه ای در مورد آن انجام نشده است. اما به نظر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رسد مصرف نمک سیاه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند در کاهش وزن موثر باشد، یبوست و نفخ را کاهش دهد، هضم غذا را بهبود بخشد، درد عضلانی و سوزش سر دل را تسکین دهد. اما نحوه مصرف آن با نمک معمولی چه فرقی دارد؟ آیا نمک سیاه بهتر از نمک سفید است؟ و سوالات زیادی در این زمینه وجود دارند که ما در این مقاله از پزشکت سعی کرده ایم آنها را مورد بررسی قرار دهیم. پس قبل از مصرف آن بهتر است ادامه این مقاله را تا انتها بخوانید.

نمک سیاه چیست؟

نمک سیاه، سنگ نمکی است که از معادن نمک واقع در هیمالیا به دست می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌آید. این نمک بوی تند دارد و وقتی به صورت پودر ریز در بیاید رنگ صورتی روشن به خود می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گیرد. حاوی یک جزء گوگردی منحصر به فرد است که اغلب با زرده تخم مرغ آب پز مقایسه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود و فوق العاده سالم است. به گفته آیورودا، نمک سیاه به عنوان نمک خنک کننده و مفیدترین نوع نمک در نظر گرفته می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. ترکیب شیمیایی نمک سیاه شامل کلرید سدیم، سولفات سدیم، بی سولفات سدیم، بی سولفیت سدیم، سولفید سدیم، سولفید آهن و سولفید هیدروژن است.

انواع نمک سیاه

سه نوع نمک سیاه نمک آیینی سیاه، نمک گدازه سیاه و نمک سیاه هیمالیا وجود دارند.

نمک آیینی سیاه (همچنین به عنوان نمک جادوگر نیز شناخته می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود) ترکیبی از خاکستر، نمک دریا، زغال چوب و گاهی اوقات رنگ سیاه است. مصرف این نمک برای خوردن توصیه نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. برخی از افراد این نمک را زیر تخت خود نگه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دارند یا آن را در اطراف حیاط خانه خود می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌پاشند زیرا معتقدند که می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند آنها را در برابر ارواح و انرژی منفی محافظت کند.

نمک گدازه سیاه

نمک گدازه سیاه (همچنین به عنوان نمک سیاه هاوایی شناخته می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود.) طعم خاکی دارد. به عنوان نمک تکمیلی در پایان پخت روی غذا پاشیده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. این نمک طعم دودی ملایمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به غذاها می دهد.

نمک سیاه هیمالیا

طعم نمک سیاه هیمالیا (همچنین به عنوان نمک سیاه هندی شناخته می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود) به صورت طعم معطری دارد و معمولاً در آشپزی استفاده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. نمک سیاه هند بوی تند گوگردی دارد و به دلیل خواص دارویی آن به طور گسترده ای شناخته شده است. استفاده از این نمک طعم دودی بسیار خوبی به غذاها می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد.

آیا نمک سیاه بهتر از نمک سفید است؟

نمک سیاه از نظر طعم و نحوه تجزیه آن با نمک سفید متفاوت است. برخلاف نمک یددار معمولی، ادعا می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود که سطح سدیم خون را افزایش نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد. با این حال، قبل از تغییر کامل به نمک سیاه باید از سطح ید خود آگاه باشید تا از کمبود احتمالی جلوگیری کنید.

نمک سیاه دارای رایحه گوگردی منحصر به فرد و طعمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ عمیق دودی است. اما نمک خوراکی مزه شوری دارد.

تمام غذاهای فرآوری شده حاوی نمک سفید هستند. نمک سفره حاوی مواد افزودنی مانند سیلیکات آلومینیوم و یدات پتاسیم است. یدات پتاسیم به ویژه برای سلامتی مضر است زیرا می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند از طریق اکسیداسیون لیپید باعث آسیب بافتی شود. در مقایسه با نمک خوراکی، نمک سیاه حاوی مواد افزودنی کمتری است.

فواید خوردن نمک سیاه برای سلامتی چیست؟

مصرف نمک سیاه تا حدودی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند فوایدی زیادی برای سلامتی بدن شما داشته باشد. اما باید به این موضوع توجه داشته باشید که شواهد علمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ این فواید را تایید نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. اما به طور کلی برخی از آنها، عبارتند از:

کاهش وزن || پزشکتکاهش وزن

گفته می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود که نمک سیاه با حل و تجزیه آنزیم ها و لیپیدها از تجمع چربی ها در بدن جلوگیری می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند و به نظر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رسد از این روش باعث کاهش وزن می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. مصرف زیاد سدیم با افزایش اشتها همراه است که در نتیجه انرژی دریافتی را افزایش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد و منجر به افزایش وزن می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. در مقابل، اعتقاد بر این است که نمک سیاه حاوی مقادیر کمتری سدیم است و به مدیریت وزن بدن کمک می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. با این حال، تحقیقات محدودی برای حمایت از این تاثیر از مصرف نمک سیاه وجود دارد.

رفع یبوست و نفخ

به نظر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رسد نمک سیاه بخشی یبوست، تحریک معده و بسیاری از بیماری های معده دیگر را درمان می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. همچنین ادعا می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود که نمک سیاه هضم را بهبود می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بخشد و رفلاکس اسید را کاهش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد، به عنوان یک ملین عمل می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند و گاز و نفخ را تسکین می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد. با این حال، تحقیقات علمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ برای حمایت از این ادعاها مورد نیاز است.

تسکین اسپاسم و گرفتگی عضلات

نمک سیاه ممکن است به کاهش گرفتگی عضلات دردناک کمک کند. پتاسیم، یک ماده معدنی موجود در نمک سیاه، برای عملکرد مناسب عضلات ضروری است. بنابراین، جایگزینی نمک معمولی با نمک سیاه ممکن است به جلوگیری از درد و گرفتگی عضلات کمک کند، اما تحقیقات کافی برای اثبات همین موضوع وجود ندارد.

کاهش احتباس آب

احتباس آب به دلیل تجمع مایعات در بافت ها یا حفره های بدن شما ایجاد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. یکی از علل احتباس آب، مصرف بیش از حد سدیم است. در مقایسه با نمک سفید، نمک سیاه محتوای سدیم کمتری دارد که آن را به یک درمان بالقوه برای احتباس آب تبدیل می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. با این حال، برای درک مکانیسم دقیق مسئول این مزیت، باید تحقیقات بیشتری انجام شود.

تسکین دهنده سوزش سر دل

سوزش سر دل به دلیل تجمع اسید اضافی در معده ایجاد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. به نظر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رسد ماهیت قلیایی نمک سیاه باعث متعادل شدن تولید اسید در معده و درمان سوزش سر دل می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. همچنین برخی معتقدند که این نمک سرشار از مواد معدنی است و استفاده از آن برای درمان اسیدیته بسیار مناسب است. با این حال، تحقیقات کمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ برای حمایت از این ادعا وجود دارد.

مناسب برای عملکرد پوست

افزودن مقدار کمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نمک سیاه به پاک کننده یا اسکراب ممکن است به ایجاد درخشندگی به پوست شما کمک کند. چون بافت دانه‌ای نمک می‌تواند به باز کردن منافذ و کاهش چربی و تیرگی صورت شما کمک کند. با این حال، مواظب باشید که خیلی محکم اسکراب نکنید، زیرا استفاده از آن ممکن است پوست حساس را تحریک کند.

کاهش ریزش مو و تحریک پوست سر

شواهد مردمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نشان می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد که نمک سیاه ممکن است رشد طبیعی موهای شما را تقویت کرده و شوره سر را کاهش دهد. ادعا می‌شود که مواد معدنی موجود در آن موهای شما را تقویت و شوره سر را درمان می‌کند، اگرچه تحقیقات محدودی برای اثبات همین موضوع وجود دارد.

نمک سیاه|| پزشکتچگونه از نمک سیاه برای سم زدایی استفاده کنیم؟

برخی شواهد حکایتی نشان می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد که نمک سیاه ممکن است به عنوان سم زدایی طبیعی عمل کرده و تمام سموم را از بدن دفع کند. اگرچه هیچ داده علمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ وجود ندارد که این را ثابت کند، اما اگر تمایل به سم زدایی دارید، می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانید راه حل زیر را امتحان کنید.

یک قاشق غذاخوری نمک سیاه را در یک لیوان آب گرم مخلوط کنید. اول صبح آن را با معده خالی بنوشید. با این حال، برای جلوگیری از اضافه بار سدیم، باید از نوشیدن آب نمک برای افراد مبتلا به فشار خون بالا اجتناب شود. همچنین در صورت احساس هر گونه احساس تهوع یا استفراغ توصیه نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود.

نحوه استفاده از نمک سیاه برای پوست

چند راه مختلف وجود دارد که از نمک سیاه برای بهبود پوست استفاده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. برخی از این راهکارها عبارتند از:

محلول پاک کننده با استفاده از نمک سیاه برای پوست سالم

این محلول به عنوان یک سم زدایی طبیعی تمام سموم را دفع و روده ها و کلیه های شما را پاکسازی کند. گفته می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود که این به نوبه خود باعث می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود پوست شما سالم تر به نظر برسد. نمک را در شیشه بریزید و آن را با آب مقطر پر کنید. بگذارید محلول یک شب بماند. صبح چک کنید تا مطمئن شوید که تمام نمک در آب حل شده است. در صورت نیاز نمک بیشتری اضافه کنید. یک قاشق چایخوری از این محلول را به یک لیوان آب گرم اضافه کنید و هر روز صبح با معده خالی بنوشید. اما این روش برای افراد مبتلا به فشار خون بالا توصیه نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود.

اسکراب نمک سیاه برای پوست

دانه های نمک سیاه به عنوان یک لایه بردار فیزیکی عمل می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند تا کثیفی و سلول های مرده پوست انباشته شده در منافذ شما را از بین ببرد. این باعث می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود پوست شما روشن تر و سالم تر به نظر برسد.

4 فنجان نمک سیاه تصفیه نشده، 1 فنجان جوش شیرین یا نمک اپسوم، 1 فنجان روغن پایه (زیتون/نارگیل/جوجوبا)، 10-12 قطره از هر اسانس دلخواه خود را در یک کاسه مخلوط کنید.

برای شستشو از پاهای خود شروع کنید. اسکراب را با حرکات دایره ای به تمام بدن خود بمالید. از این اسکراب برای اندام تناسلی، نوک سینه ها و سایر نواحی حساس استفاده نکنید. آن را با آب گرم بشویید و خود را با حوله خشک کنید. پس از اتمام کار اسکراب از استفاده از صابون خودداری کنید. افرادی که پوست حساس، جوش های آکنه فعال یا هر نوع ضایعات پوستی دارند نباید از اسکراب نمک سیاه استفاده کنند.

چگونه از نمک سیاه در آشپزی استفاده کنیم؟

نمک سیاه معمولاً به عنوان طعم دهنده در آشپزی استفاده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. برای بهره مندی از حداکثر فواید نمک سیاه، آن را به نسبت مساوی با نمک خوراکی مخلوط کرده و در غذاهای خود استفاده کنید. همچنین می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توان از آن برای نگهداری مواد غذایی استفاده کرد.

عوارض مصرف نمک سیاه چیست؟

نمک سیاه معمولاً وقتی در مقادیر رژیمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مصرف شود بی خطر است. با این حال، مصرف بیش از حد این نمک ممکن است منجر به برخی عوارض جانبی شود. همچنین به دلیل داشتن سولفات بالا ممکن است در دوران بارداری مشکلاتی ایجاد کند. حتی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند منجر به فشار خون بالا در زنان باردار شود. با این حال، تحقیقات محدودی در مورد این اثرات نامطلوب نمک سیاه در دسترس است. بنابراین، مصرف نمک سیاه را محدود کنید و در صورت بروز عوارض پس از مصرف با پزشک مشورت کنید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

2 / 5. تعداد رای ها: 1

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز

درد پریودی در اثر تغییرات هورمونی، التهابات و مشکلات رحمی و ... در پایین شکم و لگن ایجاد میشه و ممکنه بر فعالیت‌های روزمره تأثیر منفی بگذاره. برای درمان علائمت با متخصص زنان آنلاین مشاوره تلفنی بگیر.

انتخاب نادرست یا استفاده نادرست از محصولات ضدآفتاب می تونه باعث مشکلات پوستی بشه. برای جلوگیری از بروز این مشکلات و حفظ سلامت پوستت، با متخصص پوست و مو تلفنی و تصویری مشاوره بگیر.

درد گردن ممکنه ناشی از تنش عضلانی یا مشکلات مفصلی باشه که بسیار آزار دهنده ست. تا دیر نشده علائمت رو به متخصص استخوان و مفاصل بگو و مشاوره تلفنی بگیر.

خیانت عمل ناخوشایندیه که باعث ایجاد شک و عدم اعتماد در رابطه میشه و زندگی روابط را تحت تأثیر قرار میده. اگه با موضوع خیانت مواجه شدی و نیاز به کمک داری با متخصصان آنلاین سلامت روان 24ساعته مشاوره تلفنی بگیر.

زودانزالی مشکلیه که می تونه بر زندگی جنسی و رابطه شما تأثیر منفی بگذاره. پس تا دیر نشده برای درمان علائمت با متخصص اورولوژی خصوصی و محرمانه مشاوره تلفنی بگیر.

تغذیه کودک اهمیت زیادی داره، چون تأثیر مستقیمی بر رشد و وزن سالم کودک داره. برای مشاوره تغذیه کودکتان و بهبود آن همین الان با متخصصان آنلاین اطفال24 ساعته مشاوره تلفنی بگیر.