لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

فواید شیر بادام برای سلامتی

فواید شیر بادام برای سلامتی | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


شیر بادام یک شیر گیاهی محبوب به دلیل طعم غنی آن است. فواید شیر بادام برای سلامتی: بیشتر به عنوان جایگزینی برای لبنیات معمولی است که فواید زیادی برای سلامتی دارد. مصرف شیر گیاهی در حال حاضر رو به افزایش است. این یک جایگزین عالی لبنیات برای افرادی است که عدم تحمل لاکتوز دارند یا از رژیم غذایی وگان پیروی می کنند. همانطور که از نام آن پیداست شیر بادام از بادام درست می شود و به دلیل بافت خامه ای و طعم آجیلی آن شناخته شده است. شیر بادام یک جایگزین محبوب برای شیر گاو است. در مقایسه با سایر شیرهای گیاهی، شیر بادام راحت‌تر در دسترس است و سرشار از بسیاری از مواد مغذی بوده و اعتقاد بر این است که مجموعه‌ای از فواید سلامتی را ارائه می‌دهد.

7 فایده شیر بادام برای سلامتی

شیر بادام به عنوان منبع مفیدی از مواد مغذی در نظر گرفته می شود زیرا بادام سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی مفید برای سلامتی است. بسیاری از مردم از آن در آشپزی معمولی و برای مصرف مانند شیر معمولی استفاده می کنند. شیر بادام شیرین نشده یک نوشیدنی مغذی است. با این حال، بسیاری از انواع شیر بادام تجاری موجود مملو از شیرین کننده های مصنوعی هستند.

شیر بادام و کنترل دیابت

بادام به دلیل فوایدی که ارائه می دهد به بسیاری از رژیم های غذایی اضافه می شود. ثابت شده که بادام تأثیر قابل توجهی بر سطح دیابت دارد. آنها برای بهبود کنترل قند خون شناخته شده اند. همچنین مشخص شد که چای شیر بادام تخمیر شده می تواند به عنوان یک نوشیدنی بالقوه ضد دیابت با کاهش گلوکز پلاسما و افزایش انسولین سرم عمل کند. از این رو، گنجاندن آن در رژیم غذایی منظم می تواند به مدیریت سطوح دیابت کمک کند.

شیر بادام و اثرات ضد پیری

بادام به عنوان منبع مناسبی از ویتامین E است که نقش مهمی در مبارزه با بیماری کبد و تصلب شرایین ایفا می کند.

استفاده از بادام برای تقویت سلامت پوست نیز از زمان های قدیم رواج داشته است. بادام در بسیاری از کرم های مراقبت از پوست و بسته های صورت استفاده می شود. ثابت شده که مصرف منظم بادام به طور موثر تشکیل چین و چروک را کاهش و اثرات ضد پیری را نشان می دهد.

شیر بادام و بهبود سلامت استخوان

فواید شیر بادام برای سلامتی | پزشکت

این ترکیب منبع خوبی از کلسیم است. مصرف کافی کلسیم ارتباط مستقیمی با ارتقای سلامت استخوان دارد. علاوه بر این، با بسیاری از فواید سلامتی مانند کاهش فشار خون، پیشگیری از پوکی استخوان، کاهش مقادیر کلسترول و  اختلالات فشار خون در دوران بارداری مرتبط است. از این رو، گنجاندن شیر بادام در رژیم غذایی می تواند به طرق مختلف به سلامت استخوان کمک کند.

کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی

این یک واقعیت شناخته شده است که به دلیل افزایش سبک زندگی کم تحرک و عادات بد غذایی، خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی روز به روز در حال افزایش است.  مصرف آجیل خطر بسیاری از بیماری ها از جمله بیماری های قلبی عروقی را کاهش می دهد. بررسی ها همچنین  نشان می دهد که مصرف بادام می تواند به طور  قابل توجهی دیس لیپیدمی را که یکی از عوامل خطر اصلی بیماری های قلبی عروقی است، مدیریت کند. همچنین مشخص شده که مصرف منظم بادام باعث کاهش سطح کلسترول LDL می شود.

شیر بادام و کاهش فشار خون

یکی از فواید کمتر شناخته شده بادام، توانایی آن در کاهش فشار خون است. مصرف منظم بادام می تواند فشار خون دیاستولیک را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. از این رو، مصرف شیر بادام احتمال دارد به مدیریت سطح فشار خون کمک کند. با این حال، اگر مشکل فشار خون دارید، قبل از تغییر به شیر بادام با پزشک مشورت کنید.

حقایق تغذیه ای شیر بادام

طبق گفته وزارت کشاورزی ایالات متحده، 100 میلی لیتر شیر بادام حاوی مواد مغذی زیر است :

  • فیبر: 0.4 گرم
  • شکر: 0.42 گرم
  • کلسترول: 0 گرم
  • سدیم: 75 میلی گرم
  • ویتامین A: 208 IU
  • پروتئین: 0.42 گرم
  • پتاسیم: 79 میلی گرم
  • کلسیم: 42 میلی گرم
  • ویتامین E: 4 میلی گرم
  • اسیدهای چرب: 0 گرم
  • انرژی: 17 کیلو کالری
  • کربوهیدرات: 0.83 گرم
  • کل چربی (چربی): 1.25 گرم
  • ویتامین D (D2 + D3): 42 IU

همانطور که می بینید، شیر بادام سرشار از مواد مغذی بسیار خوبی است.

شیر بادام در مقابل شیر کامل

فواید شیر بادام برای سلامتی | پزشکت

ابتدا بیایید ترکیبات تغذیه ای شیر کامل و شیر بادام  را با هم مقایسه کنیم:

مواد مغذی شیر کامل (100 میلی لیتر) شیر بادام (100 میلی لیتر)
انرژی 60 کیلو کالری 17 کیلو کالری
پروتئین 3.28 گرم 0.42 گرم
کل چربی (چربی) 3.2 گرم 1.25 گرم
کربوهیدرات 4.67 گرم 0.83 گرم
فیبر 0 گرم 0.4 گرم
قندها 4.81 گرم 0.42 گرم
کلسیم 123 میلی گرم 42 میلی گرم
اهن 0 میلی گرم 0.15 میلی گرم
پتاسیم 150 میلی گرم 79 میلی گرم
سدیم 38 میلی گرم 75 میلی گرم
ویتامین A 32 میکروگرم 208 واحد بین المللی
ویتامین E 0 میلی گرم 4 میلی گرم
ویتامین D (D2 + D3) 1.1 میکروگرم 42 IU
اسیدهای چرب 1.86 گرم 0 گرم
کلسترول 12 میلی گرم 0 گرم

تفاوت های کلیدی زیادی بین شیر کامل و شیر بادام وجود دارد:

  • شیر بادام شیرین نشده برای افرادی که مشکلات قلبی دارند بهتر است زیرا کاملاً عاری از کلسترول است.
  • افرادی که عدم تحمل لاکتوز دارند باید شیر بادام را به جای شیر کامل ترجیح دهند زیرا فاقد لاکتوز است.
  • شیر کامل منبع بهتری از کلسیم نسبت به شیر بادام است و برای افرادی که مشکلات مربوط به سلامت استخوان دارند، گزینه بهتری است.
  • همانطور که می بینید شیر کامل چربی، کالری و پروتئین بالایی دارد. شیر بادام شیرین نشده حاوی چربی و کالری نسبتاً کمتری است که آن را جایگزین سالم تری می کند.

شیر کامل و شیر بادام به روش های خاص خود برای گروه های مختلف افراد مفید هستند.

چگونه شیر بادام را به رژیم غذایی خود اضافه کنیم؟

شیر بادام دارای بافت خامه ای و طعم غنی است که آن را به یک افزودنی خوشمزه در رژیم غذایی تبدیل می کند. شما می توانید آن را به طرق مختلف در رژیم غذایی خود بگنجانید:

  • می توانید از آن برای تهیه بستنی استفاده کنید.
  • حتی می توان شیر بادام را به غلات خود اضافه کنید.
  • اسموتی و شکلات داغ را می توان با استفاده از شیر بادام درست کرد.
  • همچنین می توان آن را به طور مستقیم به عنوان جایگزین شیر معمولی مصرف کرد.
  • می توان آن را مانند شیر معمولی به چای یا قهوه اضافه کرد. اما برای حفظ بافت خامه ای آن را نجوشانید.
  • شیر بادام می تواند یک افزودنی خوشمزه به بلغور جو دوسر یا جو دوسر شبانه باشد.
  • می توانید شیر بادام را به تمام غذاهای معمولی که از شیر استفاده می کنند مانند کیک و کلوچه اضافه کنید.

چگونه بهترین شیر بادام را انتخاب کنیم؟

فواید شیر بادام برای سلامتی | پزشکت

بسیاری از انواع شیر بادام به صورت تجاری در دسترس هستند. می توانید آنها را در طعم های مختلف تهیه کنید. با این حال، بیشتر انواع با شیرین کننده های مصنوعی شیرین می شوند.

همیشه بهترین کار این است که شیر بادام شیرین نشده را انتخاب کنید. لیست مواد تشکیل دهنده روی برچسب را برای هر گونه مواد مصنوعی اضافه شده بررسی کنید و سعی کنید از چنین انواعی اجتناب کنید. در حالت ایده آل، شیر بادام فقط باید حاوی بادام، آب و نمک دریا باشد.

خوب است که خودتان شیر بادام درست کنید. فرآیند ساخت آن ساده و سریع است. بخش بعدی دستور تهیه شیر بادام خانگی را فهرست می کند.

چگونه خودتان شیر بادام درست کنید؟

همیشه هنگام تهیه شیر بادام در خانه از بادام های مرغوب استفاده کنید تا بافت خامه ای و طعم آجیلی داشته باشید. بادام ها را یک شب در آب خیس و سپس آنها را از آب خارج کرده و پوست را جدا کنید. در یک ظرف مخلوط کن، بادام و 2 فنجان آب را اضافه و مخلوط کنید تا خمیری نرم شود. آب باقیمانده را اضافه و هم بزنید تا یکدست شود. مایع را با استفاده از یک پارچه موسلین فیلتر کنید. نمک دریا را مخلوط کنید. همچنین می توانید عسل را برای شیر بادام شیرین اضافه کنید. این شیر را می توانید به مدت یک هفته در یخچال نگهداری کنید ولی آن را فریز نکنید. در حالی که شیر بادام سالم و خوشمزه است، ممکن است عوارض جانبی ایجاد کند.

عوارض جانبی احتمالی نوشیدن شیر بادام

شیر بادام به طور کلی هنگام مصرف بی خطر است. با این حال، شواهد نشان می دهد که مصرف بیش از حد آن می تواند برخی از عوارض نامطلوب ایجاد کند.

شیر بادام می تواند باعث واکنش آلرژیک شود. اگر بعد از نوشیدن شیر بادام، جوش یا لکه‌های خارش‌دار روی پوست یا زبان خود مشاهده کردید، بلافاصله مصرف آن را قطع کرده و بدون تأخیر بیشتر با پزشک مشورت کنید. شواهد نشان می‌دهد که احتمال زیادی وجود دارد که شیر بادام نیز می تواند آلرژی‌های موجود در آجیل را تشدید کند.

این ترکیب می تواند باعث مشکلات گوارشی مضر شود. شیر بادام خانگی بی خطر تلقی می شود مگر اینکه بیش از حد نگهداری شود. اما، شیر بادام خریداری شده در فروشگاه ممکن است باعث ایجاد مشکلات مضر دستگاه گوارش شود. اینها مستقیماً توسط شیر بادام ایجاد نمی شوند، بلکه به دلیل ترکیبی به نام کاراگینان هستند که به عنوان یک افزودنی غذایی استفاده می شود. این اثرات منفی مانند زخم های روده بزرگ و نئوپلاسم دستگاه گوارش دارد.

نکته: از آنجایی که شیر بادام گیاهی، فاقد پروتئین است. اگر می‌خواهید شیر معمولی را با آن جایگزین کنید، سعی کنید غذاهای غنی از پروتئین (مانند عدس، توفو، نخود سبز و نخود) را به طور منظم در رژیم غذایی خود بگنجانید تا شکاف پروتئینی را پر کنید. ثابت شده  که پروتئین برای حفظ توده عضلانی و ارتقای سلامت استخوان مورد نیاز است. از این رو، مصرف مقدار مورد نیاز پروتئین برای سلامت کلی بدن مفید است.

سوالات متداول برای مصرف شیر بادام

فواید شیر بادام برای سلامتی | پزشکت

شیر بادام یک جایگزین ایده آل برای شیر لبنیات معمولی است. برای افراد مبتلا به عدم تحمل لاکتوز یا کسانی که از رژیم غذایی وگان پیروی می کنند، شیر بادام یک افزودنی سالم است. با این حال، برای پیشگیری از کالری اضافی، شیر بادام شیرین نشده را انتخاب کنید. همچنین می توانید شیر بادام را خودتان در خانه درست کنید.

آیا شیر بادام لاکتوز دارد؟ شیر بادام حاوی لاکتوز نیست زیرا یک محصول گیاهی است. می توان آن را به عنوان جایگزین به هر غذایی که به شیر نیاز دارد اضافه کرد.

آیا شیر بادام برای کاهش وزن مفید است؟ شیر بادام می تواند به کاهش وزن کمک کند. نسبت به شیر معمولی کالری کمتری دارد که ممکن است به کاهش وزن کمک کند. با این حال، فقط باید شیر بادام شیرین نشده یا خانگی بنوشید.

شیر بادام برای چه مدت مفید است؟ این ترکیب خانگی را می توان به مدت 7 روز در یخچال نگهداری کرد. شیر بادام موجود در فروشگاه در صورت باز شدن به مدت 8 تا 10 روز قابل نگهداری است.

آیا شیر بادام برای بارداری مفید است؟ شیر بادام را می توان در دوران بارداری مصرف کرد و به طور کلی بی خطر در نظر گرفته می شود. با این حال، شیر بادام شیرین نشده را فقط باید در حد اعتدال مصرف کنید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز