لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

فواید درمانی خرمالو

فواید درمانی خرمالو | پزشکت

فهرست مطالب

فواید درمانی خرمالو

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

فواید درمانی خرمالو ، به علت آنتی اکسیدان های موجود در میوه خرمالو است. آنتی اکسیدان ها .از آسیب سلول ها جلوگیری کرده یا آن را کند می کنند. آنتی اکسیدان ها با خنثی سازی استرس اکسیداتیو، فرایندی که توسط مولکول های ناپایدار به نام رادیکال های آزاد ایجاد می شود. درختان خرمالو که منشاء آنها از کشور چین بوده، هزاران سال است که به دلیل میوه های خوشمزه و چوب های زیبا، پرورش داده می شوند.

خرمالو که به دلیل نام علمی آن از ریشه یونانی، میوه الهی نیز شناخته می شود، در طول پاییز یافت می شود. در حالی که انواع مختلفی از این میوه در حال کشت است، یکی از محبوب ترین آنها بومی چینی است.

میوه آن پوستی با رنگ نارنجی درخشان که از نظر ظاهری شباهت زیادی به گوجه فرنگی دارد، توت است. میوه های نارنجی رنگ آنها به نام خرمالو به دلیل عطر و طعم شیرین و عسلی آن جزء میوه های محبوب قرار گرفته است.

خرمالو های هاچیا یا ژاپنی به شکل قلب قابض است. این نوع خرمالو حاوی مواد شیمیایی گیاهی به نام تانن است که طعم خشک و تلخی به میوه نارس می دهد. این نوع خرمالو قبل از خوردن باید کاملاً رسیده باشند.

خرمالو فویو نوع دیگر این میوه بوده که حاوی تانن است اما غیر قابض محسوب می شود. خرمالو را می توان به صورت تازه، خشک یا پخته مصرف کرد و به طور معمول در سراسر دنیا در ژله، نوشیدنی، پودینگ استفاده می شود.

خرمالو نه تنها خوشمزه است، بلکه مملو از مواد مغذی است که از چندین طریق می تواند برای سلامتی شما مفید باشد.

برخی از خواص درمانی خرمالو، عبارتند از:

فواید درمانی خرمالو | پزشکت

مملو از مواد مغذی

خرمالوها هرچند که اندازه کوچکی دارند، اما مقدار زیادی مواد مغذی بدن را تشکیل می دهند، در واقع، یک خرمالو 168 گرمی حاوی ترکیبات زیر است:

  • 9٪ مس
  • 30%منگنز
  • 6 گرم فیبر
  • 8٪ پتاسیم
  • 3 گرم چربی
  • 1 گرم پروتئین
  • 5% ویتامین K
  • 8% ویتامین B6
  • 55% ویتامین A
  • 22% ویتامین C
  • 118 کالری انرژی
  • 31 گرم کربوهیدرات
  • 6% درصد ویتامین E

خرمالو همچنین منبع خوبی از تیامین (B1)، ریبوفلاوین (B2)، فولات، منیزیم و فسفر است. این میوه های رنگارنگ کم کالری و سرشار از فیبر هستند. این خصوصیت آنها را به یک ماده غذایی مناسب برای کاهش وزن تبدیل می کند. فقط یک خرمالو حاوی بیش از نیمی از میزان توصیه شده ویتامین A، است.

خرمالو حاوی مجموعه وسیعی از ترکیبات گیاهی از جمله تانن، فلاونوئیدها و کاروتنوئیدها است که می تواند بر سلامتی شما تأثیر مثبت بگذارد. برگ های میوه خرمالو همچنین دارای ویتامین C، تانن و فیبر زیادی است.

منبع عالی آنتی اکسیدان های قدرتمند

خرمالو حاوی ترکیبات گیاهی مفیدی است که دارای کیفیت آنتی اکسیدانی هستند. آنتی اکسیدان ها با خنثی سازی استرس اکسیداتیو، فرایندی که توسط مولکول های ناپایدار به نام رادیکال های آزاد ایجاد می شود، از آسیب سلول جلوگیری کرده یا آن را کند می کنند.

استرس اکسیداتیو با برخی بیماری های مزمن، از جمله بیماری های قلبی، دیابت، سرطان و بیماری های عصبی مانند آلزایمر مرتبط است.

خوشبختانه، مصرف غذاهای غنی از آنتی اکسیدان مانند خرمالو می تواند به مبارزه با استرس اکسیداتیو کمک کند. حتی ممکن است خطر ابتلا به برخی بیماری های مزمن را کاهش دهد. فلاونوئیدها، در پوست و گوشت خرمالو با غلظت زیاد یافت می شوند. مصرف آنها با کاهش میزان بیماری های قلبی، اختلالات حافظه در پیری و سرطان ریه ارتباط دارند.

خرمالو سرشار از آنتی اکسیدان های کاروتنوئید مانند بتاکاروتن است. بتاکاروتن، رنگدانه ای است که در بسیاری از میوه ها و سبزیجات با رنگ روشن وجود دارد. رژیم های غذایی حاوی بتاکاروتن خطر بیماری قلبی، سرطان ریه، سرطان روده بزرگ و بیماری متابولیک را کاهش می دهد.

بررسی های صورت گرفته بر روی بیش از 37000 نفر نشان داد که کسانی که رژیم غذایی بالایی از بتا کاروتن مصرف می کنند خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را به میزان قابل کاهش می دهند.

سلامت و تقویت قلب

فواید درمانی خرمالو | پزشکت

بیماری های قلبی علت اصلی مرگ و میر در سراسر جهان است و بر زندگی میلیون ها انسان تأثیر منفی می گذارد. خوشبختانه با کاهش عوامل خطر مانند رژیم غذایی ناسالم می توان از بروز بیماری های قلبی پیشگیری کرد.

ترکیب قدرتمند مواد مغذی موجود در خرمالو آنها را به گزینه ای عالی برای تقویت سلامت قلب تبدیل می کند. خرمالو حاوی آنتی اکسیدان های فلاونوئیدی از جمله کوئرستین و کامفرول است. به نظر می رسد مصرف فلاونوئیدها با کاهش خطر بیماری های قلبی مرتبط بوده است.

بررسی بر روی بیش از 98000 نفر نشان می دهد که افرادی که بیشترین میزان مصرف فلاونوئیدها را دارند، در مقایسه با افرادی که کمترین میزان مصرف را دارند، 18 درصد مرگ ناشی از بیماری های قلبی را کمتر تجربه کرده اند.

رژیم های غذایی حاوی غذاهای غنی از فلاونوئید می توانند با کاهش فشار خون، کاهش کلسترول LDL بد و کاهش التهاب، از سلامت قلب محافظت کننند. تانن هایی که در خرمالوهای نارس منجر به تلخی دهان می شوند، ممکن است فشار خون را کاهش دهند.

بسیاری از مطالعات حیوانی نشان داده اند که اسید تانیک و اسید گالیک، هر دو در خرمالو یافت می شود. این ترکیبات در کاهش فشار خون بالا، به عنوان یک عامل خطر عمده برای بیماری های قلبی موثر است. به طور کلی، خرمالو حاوی آنتی اکسیدان فلاونوئید و تانن است که با کاهش فشار خون، کاهش التهاب و کاهش سطح کلسترول، برای سلامت قلب مفید است.

کاهش التهاب

بیماری هایی مانند بیماری های قلبی، آرتروز، دیابت، سرطان و چاقی همه با التهاب مزمن در ارتباط هستند. خوشبختانه، انتخاب مواد غذایی سرشار از ترکیبات ضد التهاب می تواند به کاهش التهاب و خطر بیماری کمک کند.

خرمالو منبع بسیار خوبی از آنتی اکسیدان قوی ویتامین C است. در واقع، یک خرمالو حاوی 20٪ از مصرف روزانه توصیه شده این ویتامین را تامین می کند. ویتامین C به محافظت از سلول ها در برابر آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد کمک کرده و با التهاب در بدن مقابله می کند.

خرمالو همچنین حاوی کاروتنوئیدها، فلاونوئیدها و ویتامین E است که همه آنها آنتی اکسیدان های قوی هستند که بدن را در برابر التهاب محافظت می کنند.

سرشار از فیبر

فواید درمانی خرمالو | پزشکت

داشتن کلسترول بیش از حد، به ویژه کلسترول LDL «بد»، می تواند خطر بیماری قلبی، سکته و حمله قلبی را افزایش دهد.

غذاهای سرشار از فیبر محلول، مانند میوه ها و سبزیجات، با کمک به دفع سموم از بدن، می توانند به کاهش سطح کلسترول بالا کمک کنند.

خرمالو میوه ای سرشار از فیبر است که ثابت شده سطح کلسترول LDL را کاهش می دهد. در یک بررسی صورت گرفتهT بزرگسالانی که کلوچه حاوی فیبر خرمالو را به مدت 12 هفته، سه بار در روز مصرف کرده بودن سطح کلسترول طبیعی تری داشتند. فیبر برای اجابت مزاج طبیعی مهم است و می تواند به کاهش سطح قند خون بالا کمک کند.

غذاهای غنی از فیبر محلول مانند خرمالو هضم کربوهیدرات و جذب قند را کاهش داده و ب از افزایش قند خون جلوگیری می کند.

یک مطالعه بر روی 117 نفر مبتلا به دیابت نشان داد که افزایش مصرف فیبرهای غذایی محلول منجر به بهبود قابل توجهی در سطح قند خون می باشد. فیبر به عملکرد مناسب باکتری های مفید روده کمک می کند. بر همین اساس مصرف فیبر مناسب می تواند بر سلامت دستگاه گوارش و سلامت کلی شما تأثیر مثبت بگذارد.

تقویت و سلامت چشم

فواید درمانی خرمالو | پزشکت

خرمالو مقدار زیادی ویتامین A و آنتی اکسیدان های مهمرا برای سلامت چشم فراهم می کند. در حقیقت، یک خرمالو 55٪ از مقدار توصیه شده ویتامین A را برای بدن تأمین می کند.

ویتامین A منجر به عملکرد مناسب غشای ملتحمه و قرنیه چشم می شود. علاوه بر این، این ویتامین جزء اساسی رودوپسین است. رودوپسین، پروتئنی است که برای بینایی طبیعی چشم موثر است.

خرمالو همچنین حاوی لوتئین و زاگزانتین است. لوتئین و زاگزانتین آنتی اکسیدان های کاروتنوئیدی هستند که باعث تقویت بینایی می شوند. این مواد در سطوح بالا در شبکیه مشاهده می شوند. رژیم های غذایی غنی از لوتئین و زیگزانتین ممکن است خطر ابتلا به برخی بیماری های چشمی از جمله دژنراسیون ماکولای وابسته به سن را کاهش دهد.

در حقیقت، بررسی های صورت گرفته نشان می دهد افرادی که بیشترین مقدار لوتئین و زاگزانتین را مصرف می کنند 40% کمتر از دیگر در معرض خطر ابتلا به دژنراسیون ماکولا قرار دارند. به طور کلی می توان گفت خرمالو سرشار از ویتامین A، لوتئین و زاگزانتین است که از سلامت دستگاه بینایی پشتیبانی می کند.

نحوه استفاده از خرمالو در رژیم غذایی روزانه

فواید درمانی خرمالو | پزشکت

خرمالو را می توان به طرق های مختلفی در رژیم های غذایی اضافه کرد تا خواص درمانی آن بیشتر شود. این میوه ها را می توانید به عنوان یک میان وعده ساده تازه میل کنید. در واقع، آنها هم با غذاهای شیرین و هم با غذاهای خوش طعم جفت می شوند.

  • خرمالو خشک یا تازه را هنگام پختن کلوچه، نان یا کیک مخلوط کنید.
  • خرمالو را روی سالاد برش بزنید تا یک طعم بهتری به سالاد شما اضافه شود.
  • خرمالو را در فر برش دهید و خشک کنید تا نوارهای میوه طبیعی درست کنید.
  • خرمالو را در فر تفت دهید و برای یک دسر خوشمزه و سالم آن را عسل بپاشید.
  • خرمالو یخ زده را برای تهیه مواد مغذی در دستور تهیه ابمیوه مورد علاقه خود بریزید.
  • برای تهیه یک سالاد میوه ای خوشمزه، این میوه را با توت و میوه مرکبات ترکیب کنید.
  • خرمالو را با مرغ یا گوشت بپزید تا ترکیبی از عطر و طعم بی نظیر آن را احساس کنید.
  • ماست صبحگاهی یا بلغور جو دوسر خود را با خرمالوی تازه یا پخته شده تزیین کنید تا شیرینی طبیعی ماست را از بین برود.
سخن آخر

ترکیب خرمالو هم در غذاهای شیرین و هم در غذاهای خوش طعم، از جمله بلغور جو دوسر، غذاهای گوشتی، کالاهای پخته شده و اسموتی ها عالی است. خرمالو میوه های شیرین و متنوعی است که مملو از ویتامین ها، مواد معدنی، فیبر و ترکیبات گیاهی مفید است. این میوه سلامت قلب را تقویت کنند، التهاب را کاهش دهند، از سلامت بینایی شما محافظت می کند و سیستم گوارش شما را سالم نگه دارند. آنها خوشمزه هستند و با بسیاری از غذاها مطابقت دارند. با وجود تمام مزایایی که خرمالو ارائه می دهد، افزودن این میوه های خوشمزه به رژیم غذایی شما هیچ مشکلی ندارد.

منبع:

https://www.healthline.com/nutrition/persimmon-nutrition-benefits

[advisers limit=3 online =true skill=”20″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز