لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

خطرات عود برای سلامتی

خطرات عود برای سلامتی | پزشکت

فهرست مطالب

خطرات عود برای سلامتی

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

اطلاعات مربوط به خطرات عود برای سلامتی متفاوت است. برخی از مطالعات نشان دهنده اثرات ضد افسردگی و ضد التهابی اجزای سازنده عود است. سایر مطالعات، ارتباط بین استنشاق دود عود و اثرات منفی آن بر سلامتی، مانند سرطان را، نشان دادند.

عود، ماده ای است که برای تولید رایحه معطر سوزانده می شود. در واقع، کلمه “عود” از کلمه ای لاتین به معنی “سوزاندن” گرفته شده است. سوزاندن عود، از زمان های قدیم وجود داشته است. از عود، در مراسم های مذهبی در مصر باستان، بابل و یونان استفاده می شده است. در طول قرن ها و تا به امروز، مردم در سراسر جهان، به دلایل مختلف، از عود استفاده کرده اند.

آیا دود عود می تواند برای سلامتی شما مضر باشد؟

همچنین، اگر می خواهید از عود استفاده کنید، باید تمام نکات ایمنی را رعایت شوید. باید مطمئن شوید که احتمال آتش سوزی وجود نداشته باشد.

عود معمولا از مواد طبیعی ساخته می شود. اولین عود های ساخته شده از مواد معطر، مانند مریم گلی، رزین، روغن، چوب و غیره، ساخته می شدند. با گذشت زمان، مواد بیشتری، به منظور افزایش عطر، توانایی احتراق و نگه داشتن مواد موجود در عود، به محتویات عود اضافه شده است.

برای استفاده از اکثر انواع عود ها، به یک منبع آتش نیاز دارید. انتهای بخور، که می تواند مخروطی، چوبی، گرد یا … باشد، با شعله روشن می شود تا عود سوزانده شود. عود، طوری طراحی شده است که بوی شیرین و مطبوعی داشته باشد. همچنین می تواند حاوی ذرات معلقی باشد که به راحتی استنشاق می شوند. به این معنی که می تواند تاثیرات احتمالی بر سلامتی فرد داشته باشد.

نکات قابل توجه از خطرات عود برای سلامتی

خطرات عود برای سلامتی | پزشکت

 بسیاری از فرهنگ ها، برای اهداف بهداشتی و حتی معنوی، عود می سوزانند. با این حال، تحقیقات اخیر نشان می دهند که ممکن است دود عود، مضراتی برای سلامتی داشته باشد.

عود، یک ماده دود زا است. این ماده، از مواد طبیعی ساخته شده است که می توانند سوزانده شوند تا دودی معطر و خوش بو ایجاد کنند. انواع مختلف عود ها، رایحه و مواد تشکیل دهنده مختلفی دارند. برخی از نمونه های این اجزا، شامل سرو یا گل رز هستند. برخی از آن ها با رزین ساخته می شوند، در حالی که برخی دیگر با پودر ساخته می شوند. به طور کلی، عود برای خوشبو کردن بوی مناطق داخلی خانه، اهداف معنوی، سلامتی و موارد دیگر، استفاده می شود.

مانند هر چیز دیگری که دود ایجاد می کند، دود عود، برای استفاده از آن، باید استنشاق شود. اخیراً، پژوهش هایی در مورد تأثیر منفی دود عود بر سلامتی، انجام شده است. بیایید نگاه دقیق تری به مضرات احتمالی دود عود داشته باشیم.

با وجود این که برخی داده ها، نشان می دهند که مواد موجود در عود، می توانند مزایایی احتمالی برای سلامتی داشته باشند، برعکس آن چطور؟ آیا استنشاق دود عود می تواند مضر باشد؟ دود عود، شامل اجزای مختلفی است. این مواد، شامل ذرات ریز ناشی از سوزاندن عود و انواع گازها، از جمله مونوکسید کربن، است.

در مطالعه ای بر روی بزرگسالان چینی، شواهدی یافت شد که استفاده از عود، می تواند در افزایش خطر ابتلا به فشار خون بالا، نقش داشته باشد.

به طور خلاصه، کاربردهای عود، برای مدت طولانی وجود داشته و برای اهداف مختلفی، از جمله اعمال مذهبی، خنثی سازی بوهای بد و مدیتیشن و آرامش، استفاده می شده است. انواع مواد، معمولاً گیاهی، می توانند به عنوان اجزای تشکیل دهنده عود استفاده شوند.

سرطان، یکی از خطرات عود برای سلامتی

محققان در سنگاپور دریافتند که استفاده از عود در طولانی مدت، با افزایش خطر ابتلا به سرطان ریه سلول سنگفرشی همراه است. مطالعه انجام شده بر روی کودکان عمانی، نشان دادن که استفاده از عود، باعث بروز خس خس سینه در کودکان مبتلا به آسم شده است. با این حال، استفاده از عود، با افزایش شیوع آسم ارتباطی نداشت.

عود ها، حاوی ترکیبی از مواد طبیعی و غیر طبیعی هستند که ذرات کوچک و قابل استنشاق را ایجاد می کنند. یک مطالعه در سال 2009، تأیید کرد که برخی از این ذرات سرطان زا هستند، به این معنی که می توانند باعث بروز سرطان شود. همچنین، این مطالعه، ارتباط بین خطر بالای ابتلا به سرطان و استفاده از عود را نشان داد.

بیشتر این سرطان ها، سرطان دستگاه تنفسی فوقانی یا سرطان ریه بودند.

مطالعه دیگری نشان داد، که استنشاق دود عود، می تواند سرطانی تر از کشیدن سیگار باشد. این مطالعه، تنها بر روی سلولهای حیوانی و در شرایط آزمایشگاهی انجام شد.

وجود بسیاری از ترکیبات سمی و محرک در دود عود، در کنار ترکیبات معطر آن تشخیص، داده شده اند، به این معنی که می تواند اثرات مضری نیز ایجاد کند.

آسم

عود باعث بروز آسم نمی شود، اما می تواند باعث ایجاد حمله آسم شود. مطالعه ای در سال 2015 نشان داد که اجزای موجود در دود عود، برای سلول های کشت شده، در غلظت های پایین تر از دود سیگار، سمی است. لازم به ذکر است که در این مطالعه، فقط دود چهار چوب عود و یک نخ سیگار مورد ارزیابی قرار گرفت.

ذرات معلق موجود در دود عود، نه تنها حاوی مواد سرطان زا، بلکه محرک نیز هستند. این بدان معناست که دود عود، می تواند منجر به بروز تعدادی از بیماری های تنفسی مانند آسم شود. یک مطالعه، بیش از 3000 دانش آموز مدرسه را، از نظر وجود آسم، علائم آسم و استنشاق عود، مورد بررسی قرار داد. این پژوهش نشان داد که بین استنشاق دود عود، آسم و علائم شبیه به آسم، مانند خس خس سینه، ارتباط وجود دارد.

همچنین ارتباط بین استفاده از عود و افزایش نیاز به مصرف داروهای آسم، در این مقاله، نشان داده شد.

التهاب

خطرات عود برای سلامتی | پزشکت

مطالعات نشان می دهند که دود عود، می تواند باعث بروز التهاب مزمن در بدن شود. یک مطالعه نشان داد که دود عود، نه تنها ممکن است باعث ایجاد التهاب در ریه ها، بلکه باعث التهاب کبد نیز شود. این مطالعه محدود بود، زیرا فقط بر روی حیوانات انجام شد. این التهاب، ناشی از پردازش ذرات معدنی به متابولیت ها بود که باعث ایجاد استرس اکسیداتیو نیز می شوند.

متابولیسم

ترکیبات موجود در دود عود، ممکن است بر متابولیسم نیز تأثیر بگذارد. یک مطالعه انجام شده بر روی موش ها، نشان داد که استنشاق دود عود، بر متابولیسم و ​​وزن، تأثیر منفی می گذارد. دود عود، باعث کاهش وزن نامطلوب و کاهش سطح کلسترول خوب می شود.

برای بررسی اینکه آیا این اتفاق می تواند برای انسان ها نیز رخ دهد یا خیر، انجام مطالعات بیشتری لازم است.

عود از چه چیزی ساخته می شود؟

عود، معمولاً از یک ماده معطر ساخته می شود. همچنین، برای این که ذرات معطر، در کنار هم بمانند، از مواد چسبنده استفاده می کنند. مواد معطر مورد استفاده برای تهیه عود، معمولاً گیاهی هستند. این مواد، می توانند شامل انواع رزین ها، پوست، دانه ها، ریشه ها و گل ها باشند.

مواد خاص مورد استفاده در عود، می تواند بر اساس منطقه و سازنده این محصول، متفاوت باشد. برخی از نمونه های خاص مواد معطر که ممکن است در مناطق مختلف جهان، برای تولید عود به کار بروند، عبارت اند از:

  • کندر
  • دارچین
  • نعناع هندی
  • چوب صندل

مواد چسباننده قابل احتراق موجود در عود، همان ماده ای است که مشتعل می شود. اشتعال، به عود اجازه می دهد تا سوخته و دود تولید کند. مواد مورد استفاده به عنوان چسباننده، در مناطق مختلف دنیا، متفاوت است، اما می تواند شامل مواردی مانند ذغال سنگ یا پودر چوب باشد.

شکل عود

عود اشکال مختلفی دارد، از جمله:

  • پودر
  • چوب
  • سیم پیچ
  • مخروط

نحوه استفاده از عود

خطرات عود برای سلامتی | پزشکت

برای سوزاندن عود، ابتدا آن را به آرامی آتش می زنند. به عنوان مثال، برای سوزاندن عود چوبی، از فندک یا کبریت، برای روشن کردن نوک آن، استفاده می شود. هنگامی که عود روشن شد، به آرامی شعله را خاموش می کنند. معمولاً با دمیدن، عود را خاموش می کنند. سپس عود درخشیده و شروع به تولید دود معطر می کند.

زمان سوختن عود، بر اساس شکل آن، متفاوت است. به عنوان مثال، سوختن یک عود، ممکن است بین 50 تا 90 دقیقه طول بکشد. وقتی عود به طور کامل سوزانده شود، خود به خود خاموش می شود. البته، باید به این نکته توجه داشته باشید که سوزاندن عود، با خطر آتش سوزی همراه است.

برای سوزاندن عود، شما باید از وسایل مخصوص نگه داری عود استفاده کنید. این کار، به مهار عود سوزان و خاکستر آن کمک می کند. عود ها را روی سطحی مقاوم در برابر آتش قرار دهید. هرگز یک عود در حال سوختن را بدون نظارت، در گوشه خانه تان، رها نکنید.

شما می توانید انواع چوب های بخور، سیم پیچ و نگهدارنده عود را، به صورت آنلاین خریداری کنید.

آیا سوزاندن عود فوایدی برای سلامتی دارد؟

خطرات عود برای سلامتی | پزشکت

قرن ها است که از عود، در سراسر جهان استفاده می شود، اما آیا سوزاندن عود، برای سلامتی، فوایدی دارد؟ تحقیقات محدودی در مورد مزایای احتمالی سوزاندن عود وجود دارد. بسیاری از مطالعات موجود، بر روی ترکیبات عود کندر و انجام شده است.

استفاده از عود، از زمان های گذشته و دوران باستان، یکی از پایه های اصلی برگزاری اعمال مذهبی و مدیتیشن بوده است. اما آیا واقعاً، سوزاندن عود، اثر آرام بخش یا روانگردان دارد؟

 در یک مطالعه که در سال 2008 انجام شد، در مورد رزین کندر، اثبات شد که این‌ عود، می تواند واکنشی مشابه با داروهای ضد افسردگی ایجاد کند. علاوه بر این، واکنش به این ترکیب، در نواحی مغزی مرتبط با اضطراب و افسردگی، مشاهده شد. همچنین، این ماده، گیرنده های مرتبط با احساس گرما را فعال کرد.

یک مطالعه در سال 2017 نشان داد که برخی از ترکیبات جدا شده از کندر و رزین های مور، یک اثر ضد التهابی در موش ها ایجاد می کنند. محققان، چندین ترکیب را از رزین ها جدا کردند و دریافتند که برخی از آن ها، بسته به دوز، می توانند پاسخ التهابی را در موش ها مهار کنند.

با این حال، لازم به ذکر است که محققان در این مطالعات با ترکیبات تصفیه شده از رزین کندر کار کردند. برای تعیین اینکه آیا این ترکیبات، در دود عود وجود دارند یا خیر و آیا پاسخ مشابهی را در افراد ایجاد می کنند، به انجام مطالعات بیشتری نیاز است.

سخن آخر

عود، از زمان قدیم، در سراسر جهان و در میان فرهنگ های مختلف، استفاده می شده است. با توجه به وجود سخنانی درباره مضرات احتمالی دود عود، بهتر است پیش از استفاده از عود، با پزشک مشورت کنید.

منابع:

https://www.healthline.com/health/is-incense-bad-for-you

https://www.healthline.com/health/what-is-incense

 

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز