لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

از فواید هندوانه در شب یلدا غافل نشویم.

فواید هندوانه | پزشکت

فهرست مطالب

از فواید هندوانه در شب یلدا غافل نشویم.

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

از فواید هندوانه این که این میوه یک میان وعده شیرین و خوشمزه با کالری کم ویک میوه تابستانی است. هیدراتاسیون و همچنین مواد مغذی ضروری از جمله ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها را تأمین می کند. هندوانه ها به همراه طالبی و خیار یکی از اعضای خانواده Cucurbitaceae هستند.

هندوانه پنج نوع متفاوت دانه دار، بی دانه، مینی، زرد و نارنجی دارد.

محتوای آب هندوانه می تواند به فرد در هیدراته ماندن کمک کند. آب حدود 90٪ هندوانه را تشکیل می دهد که مصرف آن باعث می شود در تابستان رطوبت بدن حفظ شود. هندوانه همچنین دارای قندهای طبیعی و مفید است. هندوانه حاوی آنتی اکسیدان هم می باشد. این مواد می توانند به بدن در حذف مولکول های معروف به رادیکال های آزاد یا گونه های واکنشی کمک کنند.

نقش هندوانه در پیشگیری از آسم

برخی از متخصصان معتقدند که رادیکال های آزاد در ایجاد آسم نقش دارند. وجود برخی از آنتی اکسیدان ها در ریه ها، از جمله ویتامین C، احتمال دارد خطر ابتلا به آسم را کاهش دهد.

مصرف مکمل های ویتامین C می تواند به جلوگیری از آسم کمک کند، اما رژیم غذایی غنی از ویتامین C شاید خطر ابتلا به آسم را کاهش دهد. یک فنجان از تکه های هندوانه با وزن حدود 154 گرم 12.5 میلی گرم ویتامین C و بین 14 تا 16 درصد از نیاز روزانه فرد را تأمین می کند.

خاصیت هندوانه برای کاهش فشار خون

فواید هندوانه | پزشکت

در بررسی که در سال 2012 انجام شد، محققان دریافتند که عصاره هندوانه فشار خون را در مچ پا و اطراف مچ پا در افراد میانسال مبتلا به چاقی و فشار خون بالا کاهش می دهد. نویسندگان پیشنهاد کردند که ال سیترولین و ال آرژنین (دو آنتی اکسیدان موجود در هندوانه) احتمال دارد عملکرد عروق را بهبود بخشد.

لیکوپن (آنتی اکسیدان دیگر موجود در هندوانه) می تواند به محافظت در برابر بیماری های قلبی کمک کند. یک بررسی 2017 نشان داد که شاید این کار را با کاهش التهاب مربوط به لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL) یا کلسترول خوب انجام دهد.

فیتواسترول ها ترکیبات گیاهی هستند که احتمال دارد به مدیریت لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) یا کلسترول بد کمک کنند. برخی از دستورالعمل ها مصرف روزانه 2 گرم فیتواسترول را توصیه می کنند. 154 گرم توپ هندوانه مقدار 3.08 میلی گرم از این ماده را فراهم می کند.

کاهش کلسترول LDL احتمال دارد به جلوگیری از فشار خون و بیماری های قلبی عروقی (CVD) کمک کند، اما تأثیر دقیق فیتواسترول ها بر CVD هنوز مشخص نیست.

نقش هندوانه در سرطان

توجه داشته باشید که رادیکال های آزاد می تواند نقش زیادی در پیشرفت برخی از انواع سرطان داشته باشند. آنها با استرس اکسیداتیو که ایجاد می کنند می تواند منجر به آسیب سلول DNA شود.

آنتی اکسیدان های رژیمی موجود در هندوانه مانند ویتامین C با مقابله با رادیکال های آزاد می توانند از بروز سرطان جلوگیری کنند. برخی از بررسی ها همچنین مصرف لیکوپن را با خطر کمتری برای سرطان پروستات مرتبط دانسته اند.

هضم آسان و دفع آسان و منظم مدفوع

هندوانه محتوای آب زیادی است و همچنین مقداری فیبررا تأمین می کند. این مواد مغذی با جلوگیری از یبوست و تنظیم منظم حرکات روده به تقویت روده کمک می کنند.

نقش هندوانه در آبرسانی بدن

فواید هندوانه | پزشکت

حدود 90٪ هندوانه از آب تشکیل شده است و علاوه بر آن، الکترولیت هایی مانند پتاسیم را تأمین می کند. بر همین اساس هندوانه در ماه های گرم تابستان یک میان وعده سالم محسوب می شود. مردم می توانند برای یک میان وعده خوشمزه و سبک هندوانه را به صورت آب میوه، یا به صورت منجمد خرد شده میل کنند. آب برای سلامتی بدن ضروری است.

نقش هندوانه برای مغز و سیستم اعصاب

کولین، آنتی اکسیدان دیگری است که در هندوانه وجود دارد و به عملکرد و فعالیت های زیر کمک می کند:

  • حرکت عضله
  • یادگیری و حافظه
  • عملکرد اولیه مغز
  • انتقال تکانه های مغز
  • حفظ ساختار غشای سلولی

یک بررسی نشان می دهد که کولین احتمال دارد به کاهش روند زوال عقل در بیماری آلزایمر کمک کند، اما شواهد کافی برای تایید این موضوع وجود ندارد.

تسکین درد عضله

هندوانه و آب آن می توانند درد عضلانی را تسکین داده و باعث کاهش زمان بهبودی بدنبال آسیب های ناشی از ورزش در ورزشکاران شود.

در یک مطالعه 2017، 2 ساعت قبل از مسابقه نیمه ماراتن، ورزشکاران نیم لیتر دارونما یا آب هندوانه با ال-سیترولین اضافه شده نوشیدند. کسانی که نوشیدنی هندوانه مصرف کرده اند 24-72 ساعت بعد از مسابقه میزان درد عضلانی کمتری را گزارش کردند.

مشخص نیست که آیا مصرف آب هندوانه بدون افزودن ال سیترولین نیز همین اثر را دارد یا خیر.

سلامت پوست

فواید هندوانه | پزشکت

هندوانه حاوی ویتامین C است که بدن برای تولید کلاژن به آن نیاز دارد. کلاژن برای ساختار سلول و عملکرد سیستم ایمنی بدن ضروری است. ویتامین C همچنین باعث ترمیم زخم می شود.

مطالعات نشان می دهد که ویتامین C احتمال دارد به ارتقا healthy پوست سالم و کاهش خطر آسیب های ناشی از افزایش سن کمک کند.

بهبود سندرم متابولیک

در سال 2019، محققان یافته هایی منتشر کردند که نشان می دهد هندوانه احتمال دارد ویژگی های سندرم متابولیک از جمله چاقی و اقدامات قلبی عروقی را بهبود بخشد. در این مطالعه، 33 نفر با اضافه وزن یا چاقی هر روز 2 فنجان هندوانه یا کلوچه کم چرب به مدت 4 هفته مصرف کردند. افرادی که هندوانه استفاده کردند نسبت به افرادی که کلوچه ها را خوردند احساس گرسنگی کمتر و رضایت بیشتری داشتند.

بعلاوه، بعد از 4 هفته، کسانی که هندوانه می خوردند این اثرات در آنها دیده شد:

  • بهبود نسبت کمر به باسن
  • فشار خون سیستولیک پایین
  • وزن بدن پایین و شاخص توده بدن BMI
  • سطح بالاتری از آنتی اکسیدان ها در خون آنها

میزان استرس اکسیداتیو در افرادی که این کلوچه ها را خوردند نسبت به گروه هندوانه بیشتر بود. فشار خون و چربی بدن آنها نیز افزایش یافت.

نتایج نشان می دهد که هندوانه می تواند گزینه مناسبی به عنوان میان وعده برای افراد مبتلا به چاقی و سندرم متابولیک باشد.

خواص ادرار آور هندوانه

برخی از افراد از داروهای ادرار آور برای کمک به بدن خود در حذف آب و نمک اضافی استفاده می کنند. این می تواند برای افرادی که مشکلات کلیوی، فشار خون بالا و سایر شرایط دارند مفید باشد.

یک مطالعه موش، در سال 2014 نشان داد که عملکرد ادرار آور هندوانه می تواند به اندازه فوروزماید که یک ادرار آور شناخته شده است، موثر باشد. این می تواند هندوانه را به یک انتخاب طبیعی برای افرادی که مایعات اضافی مصرف می کنند تبدیل کند. بدون مشورت با ارائه دهنده خدمات بهداشتی، هرگز مصرف داروی ادرار آور را قطع نکنید.

مواد مغذی هندوانه

بررسی های انجام شده روی رژیم غذایی 2015-2020 برای آمریکایی ها، میزان نیاز هر ماده مغذی برای بزرگسالان را نشان می دهد. نیازها با توجه به جنس و سن فرد متفاوت است.

هندوانه همچنین حاوی موارد زیر است:

  • تواسترول
  • ویتامین های گروه B، مانند تیامین، نیاسین و ریبوفلاوین
  • روی، منگنز، سلنیوم، فلوراید و سایر مواد معدنی ضروری
  • تریپتوفان، لوسین، لیزین، آرژنین و سایر آنتی اکسیدان ها

خرید هندوانه سالم

فواید هندوانه | پزشکت

هنگام خرید هندوانه، مردم باید به دنبال انواع سفت، سنگین و متقارن بدون لکه های نرم یا کبودی باشند. با ضربه زدن به بیرون می توانید سرنخی از داخل بافت میوه آن بدست آورید. ضربه باید صدای صوتی سبک و تقریبا توخالی داشته باشد. این نشان می دهد که میوه موجود سالم است و ساختار مناسبی دارد.

نکاتی مهم برای سرو هندوانه شامل موارد زیر است:

آب میوه: هندوانه خرد شده و چند قطعه یخ را در یک مخلوط کن قرار دهید. آب هندوانه برای تامین آب بدن، پس از ورزش یا یک روز در معرض آفتاب مناسب است.

سالاد: برای یک سالاد خوش طعم و سالم هندوانه، نعناع و موزارلا تازه را به یک مقدار برگ اسفناج اضافه کنید و روی آن بالزامیک بپاشید.

اسموتی ها: یک اسموتی هندوانه درست کنید و برای اثربخشی بیشتر محلول را با آب پرتقال ترکیب کنید. به یاد داشته باشید که آب گیری باعث شکستن فیبر و سهولت در جذب قند می شود. افراد دیابتی باید به جای نوشیدن آب، هندوانه تازه و کامل بخورند.

دانه های برشته شده: دانه های هندوانه را به مدت 15 – 20 دقیقه در فر تفت دهید تا یک میان وعده خوشمزه درست کنید. یک اونس (28.5 گرم) دانه می تواند حدود 8 گرم پروتئین یا 14٪ – 17٪ پروتئین مورد نیاز روزانه فرد را تأمین کند.

مردم باید بسته بندی آب میوه ها و آب نبات های از قبل آماده شده را بررسی کنند، زیرا احتمال دارد به این مواد قند اضافه کرده باشند و به همان اندازه سالم نباشند. خوردن کامل هندوانه، سالم ترین گزینه است.

خطرات مصرف زیاد هندوانه

مقادیر متوسط هندوانه برای اکثر مردم خطر جدی برای سلامتی ندارد، اما برخی از افراد باید در مصرف آن احتیاط کنند.

دیابت: هندوانه میوه ای با قند طبیعی است. افراد دیابتی باید در برنامه وعده های غذایی روزانه حساب مقدار این کربوهیدرات ها را داشته باشند. بهتر است هندوانه به صورت کامل مصرف شود تا آب آن، زیرا آب گیری باعث از بین رفتن فیبر و جذب قند برای بدن می شود و این می تواند خطر افزایش گلوکز را بیشتر کند.

آلرژی: برخی احتمال دارد علائم واکنش آلرژیک مانند کهیر، التهاب و مشکل تنفس، بعد از خوردن هندوانه را داشته باشند. در این شرایط، فرد نیاز به مراقبت پزشکی دارد، زیرا گاهی اوقات می تواند منجر به آنافیلاکسی شود که یک وضعیت تهدید کننده زندگی است.

آلرژی به هندوانه

فواید هندوانه | پزشکت

حساسیت به هندوانه نادر است. با این حال، علائم آلرژی هندوانه مانند سایر حساسیت های غذایی است. پزشک می تواند آزمایشاتی را برای شناسایی غذای مشکل ساز انجام دهد.

آلرژی به هندوانه معمولاً در دوران کودکی ایجاد می شود، اما برخی از افراد در بزرگسالی به آن حساسیت نشان می دهند.

علائم آلرژی به هندوانه

فرد مبتلا به آلرژی هندوانه ممکن است کهیر یا معده درد داشته باشد.

حساسیت به هندوانه با سایر حساسیت های غذایی علائم مشترک دارد. علائم معمولاً در طی چند دقیقه از تماس با هندوانه رخ می دهد. برخی از رایج ترین علائم آلرژی به هندوانه، عبارتند از:

  • کندوها
  • دل درد
  • سرفه مداوم
  • گرفتگی معده
  • خارش زبان یا گلو
  • حالت تهوع یا استفراغ
تشخیص آلرژی هندوانه

آزمایش خارش پوستی رایج ترین راه برای تشخیص آلرژی هندوانه است. این آزمایش شامل خاراندن پوست و قرار دادن نمونه کوچکی از هندوانه بر روی ناحیه است. اگر فردی حساسیت داشته باشد، بعد از چند دقیقه برجستگی کوچکی روی پوست ظاهر می شود. نتایج آزمایش خون همچنین می تواند آلرژی را نشان دهد. با این حال، ممکن است چند روز یا چند هفته طول بکشد تا آنها بروز کنند. با این حال، طبق دانشکده آلرژی، آسم و ایمونولوژی آمریکا، برخی از افراد ممکن است از نظر آلرژی مثبت باشند، اما هیچ علامتی نشان ندهند.

هرکسی به هندوانه حساسیت دارد، باید از مصرف غذاهای مشابه و سبزیجات مانند موارد زیر جلوگیری کند:

  • خیارها
  • طالبی ها
  • خربزه های عسلی

همچنین بهتر است فردی از غذاهایی که باعث واکنش های مشابه در بدن می شوند خودداری کند، از جمله:

  • کیوی
  • کرفس
  • هلو
  • موز
  • پرتقال
  • آووکادو
  • کدو سبز
  • گوجه فرنگی

گرده گیاهان همچنین می تواند در طول ماه های تابستان واکنش ایجاد کند.

منابع:

https://www.medicalnewstoday.com/articles/266886#risks

https://www.medicalnewstoday.com/articles/322783

[advisers limit=3 online =true skill=”20″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز