لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

خواص درمانی انار

خواص درمانی انار | پزشکت

فهرست مطالب

خواص درمانی انار

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


خواص درمانی انار بسیار متعدد و متنوع است. این میوه در درمان و پیشگیری برخی بیماری ها موثر است. انار در زمره میوه های بسیار مفید می باشد. آنها حاوی طیف وسیعی از ترکیبات گیاهی و بی نظیر هستند. مصرف آنها احتمالاً خطر ابتلا به بیماری های مختلف را کاهش می دهد. امروزه، آب انار به دلیل بسیاری از فواید سلامتی در حال بررسی است. حتی ممکن است به پیشگیری از سرطان، حمایت از سیستم ایمنی و باروری کمک کند. با توجه با فرارسیدن فصل پاییز و به بازار آمدن انار سعی کردیم در این مقاله خاصیت درمانی انار را بررسی کنیم.

مهمترین خواص درمانی انار، عبارتند از:

مواد مغذی فراوان در انار

انار یا Punica granatum درختچه ای است که میوه ای قرمز تولید می کند. پوست انار ضخیم و غیرقابل خوردن است، اما صدها دانه خوراکی درون آن وجود دارد. هر دانه توسط پوششی دانه ای قرمز، آبدار و شیرین احاطه شده است که به آریل معروف است.

بذرها و گل های انار، قسمت های خوراکی میوه هستند که به صورت خام خورده یا به صورت آب انار فرآوری می شوند.

انارها دارای مواد مغذی چشمگیری هستند. یک فنجان دانه انار (174 گرم) حاوی مواد مغذی زیر است:

  • فیبر: 7 گرم
  • فولات: 16٪
  • پتاسیم: 12٪
  • پروتئین: 3 گرم
  • 30٪ویتامین C
  • 36%ویتامین K

گل انار نیز بسیار شیرین و حاوی 24 گرم قند و 144 کالری است. نکته ای که برای به دست آوردن خواص درمانی انار باید به آن توجه کنید این است که آب یک انار تنها بیش از 40 درصد نیاز روزانه شما به ویتامین C را تامین می کند. ویتامین C هنگام پخت و پز تجزیه می شود، بنابراین برای استفاده بیشتر از مواد مغذی، از آب انار خانگی یا تازه استفاده کنید.

ترکیبات گیاهی انار با خواص دارویی قوی

پونیکالاژین ها آنتی اکسیدان هایی بسیار قوی هستند که در آب انار و پوست آن یافت می شود. خاصیت درمانی آنها به اندازه است که به نظرمی رسد آب انار نسبت به چای سبز سه برابر بیشتر فعالیت آنتی اکسیدانی دارد. عصاره و پودر انار به دلیل داشتن آنتی اکسیدان و پونیکالاژین معمولاً از پوست تهیه می شود. علاوه بر آن، اسید پونیکیک که در روغن دانه انار یافت می شود اثرات بیولوژیکی قوی دارد.

خاصیت ضد التهابی

التهاب مزمن یکی از عوامل اصلی بسیاری از بیماری های مزمن مانند بیماری های قلبی، سرطان، دیابت نوع 2، بیماری آلزایمر و حتی چاقی است. از خواص درمانی انار این است که این میوه چون دارای خواص ضد التهابی قوی می باشد که عمدتا توسط خواص آنتی اکسیدانی پونیکالاژین ها ایجاد می شود. آب انار به دلیل غلظت بالای آنتی اکسیدان، ضد التهابی قدرتمند است. این می تواند کمک به کاهش التهاب در سراسر بدن و جلوگیری اکسیداتیو استرس و آسیب است.

بررسی ها داده است که آنها می توانند فعالیت التهابی را در دستگاه گوارش و همچنین در سرطان پستان و سلول های سرطانی روده بزرگ کاهش دهند. یک مطالعه 12 هفته ای در افراد دیابتی نشان داد که 1.1 فنجان (250 میلی لیتر) آب انار در روز نشانگرهای التهابی CRP و اینترلوکین -6 را به ترتیب 32٪ و 30٪ کاهش می دهد. اگر شما علاقه مند به کاهش التهاب در بدن خود هستید، انار افزودنی عالی برای رژیم غذایی تان است. پونیکالاژین های موجود در آب انار باعث کاهش التهاب، یکی از عوامل اصلی بسیاری از بیماری های جدی از جمله سرطان و دیابت می شود.

کمک به هضم غذا

خواص درمانی انار | پزشکت

یکی از خواص درمانی انار این است که آب انار می تواند التهاب روده را کاهش داده و هضم غذا را بهبود بخشد. این ممکن است برای افراد مبتلا به بیماری کرون، کولیت اولسراتیو و سایر بیماری های التهابی روده مفید باشد. در حالی که عقاید و تحقیقات متناقضی در مورد اینکه آب انار به اسهال کمک یا آن را بدتر می کند وجود دارد، اکثر پزشکان توصیه می کنند تا زمانی که احساس بهتر ندارید، از خوردن آن اجتناب کنید.

مبارزه با سرطان پروستات

سرطان پروستات، شایع ترین سرطان در مردان است. بررسی ها نشان می دهد که عصاره انار ممکن است از تکثیر سلول های سرطانی جلوگیری کند و حتی باعث آپوپتوز یا مرگ سلولی در سلولهای سرطانی شود.

آنتی ژن مخصوص پروستات (PSA) نشانگر خون برای سرطان پروستات است. مردانی که سطح PSA آنها در مدت زمان کوتاهی دو برابر می شود، در معرض خطر مرگ ناشی از سرطان پروستات قرار دارند. شواهد اولیه نشان می دهد که آب انار می تواند در مردان مبتلا به سرطان پروستات مفید باشد، به طور بالقوه از رشد سرطان جلوگیری می کند و خطر مرگ را کاهش می دهد.

پیشگیری از سرطان پستان

سرطان پستان یکی از رایج ترین انواع سرطان در زنان است. عصاره انار می تواند از تکثیر سلول های سرطانی پستان جلوگیری کند. حتی برخی از آنها را از بین می برد.

کاهش فشارخون

خواص درمانی انار | پزشکت

فشار خون بالا یکی از علل اصلی بیماری های قلبی و مغزی است. در یک بررسی، افراد مبتلا به فشار خون بالا پس از مصرف 5 لیوان (150 میلی لیتر) آب انار به مدت دو هفته در روز، کاهش قابل توجهی در فشار خون را نشان دادند. بر همین اساس به نظر می رسد مصرف منظم آب انار در کمتر از دو هفته باعث کاهش فشار خون می شود.

تسکین آرتروز و دردهای مفصلی

انواع مختلفی از آرتروز وجود دارد، اما بیشتر آنها شامل نوعی التهاب در مفاصل است.

با توجه به اینکه ترکیبات گیاهی انار اثرات ضد التهابی دارند، به نظر می رسد که مصرف انار می تواند به درمان آرتروز کمک کنند. بررسی ها نشان می دهد که عصاره انار می تواند آنزیم هایی که به عنوان آسیب رساندن به مفاصل در افراد مبتلا به آرتروز شناخته می شوند را مسدود کند. همچنین نشان داده شده است که این عصاره باعث تسکین آرتروز در موش می شود، اما شواهد حاصل از تحقیقات مبتنی بر انسان تاکنون بسیار محدود بوده است.

فلاونول های موجود در آب انار ممکن است به تسکین علائم آرتروز و آسیب غضروف کمک کند. این آب میوه در حال حاضر به دلیل تأثیرات احتمالی آن بر پوکی استخوان، آرتریت روماتوئید و انواع دیگر آرتروز و التهاب مفصل مورد بررسی قرار گرفته است.

کاهش خطر بیماری های قلبی

خواص درمانی انار | پزشکت

در حال حاضر بیماری قلبی شایع ترین علت مرگ زودرس در جهان است. پونیک اسید، اسید چرب اصلی در انار، ممکن است از شما در برابر انواع مختلف بیماری قلبی محافظت کند. یک مطالعه 4 هفته ای در 51 نفر با سطح تری گلیسیرید بالا نشان داد که 800 میلی گرم روغن دانه انار در روز به طور قابل توجهی تری گلیسیرید را کاهش می دهد و نسبت تری گلیسیرید-HDL را بهبود می بخشد.

نوشیدن روزانه آب انار همچنین ممکن است به کاهش فشار خون سیستولیک کمک کند. در یک بررسی جامع از آزمایشات کنترل شده تصادفی بیان شده که استفاده از آب انار روزانه برای سلامت قلب مفید است.

مطالعات کوچک نشان داده است که آب میوه جریان خون را بهبود می بخشد و از سفت و ضخیم شدن عروق جلوگیری می کند. همچنین ممکن است رشد لخته و تجمع کلسترول در رگ ها را کند کند. اما انار ممکن است با داروهای فشار خون و کلسترول مانند استاتین ها واکنش منفی نشان دهد. حتماً قبل از مصرف آب یا مصرف مکمل عصاره انار، با پزشک خود مشورت کنید.

درمان اختلال نعوظ

آسیب اکسیداتیو می تواند جریان خون را در تمام مناطق بدن از جمله بافت نعوظ مختل کند. بررسی ها نشان داده که آب انار به افزایش جریان خون، اختلال در نعوظ در خرگوش را بهبود می بخشد. مصرف آب انار با کاهش علائم اختلال نعوظ ارتباطی دارد، اما تحقیقات بیشتری در این زمینه لازم است.

مقابله با عفونت های باکتریایی و قارچی

ترکیبات گیاهی موجود در انار می توانند در مقابله با میکروارگانیسم های مضر موثر باشند. به عنوان مثال، بررسی داده شده است که آنها برای مقابله با برخی از انواع باکتریها و همچنین مخمر  مفید هستند. اثرات ضد باکتریایی و ضد قارچی انار می تواند شما را در برابر عفونت و التهاب دهان مانند التهاب لثه، پریودنتیت و استوماتیت پروتز محافظت کند.

خاصیت ضد ویروسی

خواص درمانی انار | پزشکت

آزمایشات نشان داده شده اند که انار دارای خواص ضد باکتری و ضد ویروس است. محققان در حال بررسی اثرات آنها بر عفونت ها و ویروس های رایج هستند.

علاوه بر ویتامین C و ویتامین E، آب انار منبع خوبی از فولات، پتاسیم و ویتامین K است. اگر تصمیم دارید انار را به رژیم روزانه خود اضافه کنید یا هر از چند گاهی فقط آب آن بنوشید، بهتر است آب انار 100 درصد خالص و بدون قند را مصرف کنید.

بهبود عملکرد جنسی و باروری

غلظت آنتی اکسیدان های آب انار و توانایی تأثیر آن بر استرس اکسیداتیو، آن را به عنوان یک کمک بالقوه برای باروری تبدیل کرده است. نشان داده شده استرس اکسیداتیو باعث اختلال در عملکرد اسپرم و کاهش باروری در زنان می شود.

همچنین نشان داده شده است که این آب میوه به کاهش استرس اکسیداتیو در جفت کمک می کند. اما محققان هنوز از مزایای دقیق این امر نمی دانند. نوشیدن آب انار همچنین می تواند سطح تستوسترون را در مردان و زنان، یکی از اصلی ترین هورمون های جنسی، افزایش دهد.

بهبود دیابت

از انار به عنوان دارو سنتی برای درمان دیابت در خاورمیانه و هند استفاده می شد. هنوز اطلاعات زیادی در مورد اثرات انار بر دیابت ناشناخته است. انار ممکن است به کاهش مقاومت به انسولین و کاهش قند خون کمک کند .

بهبود حافظه

خواص درمانی انار | پزشکت

برخی شواهد نشان می دهد که انار می تواند حافظه را بهبود بخشد. یک مطالعه در بیماران نشان داد که 2 گرم عصاره انار از اختلال در حافظه پس از جراحی جلوگیری می کند. مطالعه دیگری در 28 سالمند با اختلالات حافظه نشان داد که 8 لیوان (237 میلی لیتر) آب انار در روز به طور قابل توجهی علائم کلامی و بصری بیمار را بهبود می بخشد. مطالعات روی موش ها همچنین نشان می دهد که انار می تواند به مبارزه با بیماری آلزایمر کمک کند.

بهبود عملکرد ورزشی

انار سرشار از نیترات های غذایی است که نشان داده شده است که باعث بهبود عملکرد ورزشی می شود. یک مطالعه روی 19 ورزشکار که روی تردمیل می دوند نشان داد که یک گرم عصاره انار 30 دقیقه قبل از ورزش جریان خون را به طور قابل توجهی افزایش می دهد، شروع خستگی را به تأخیر می اندازد و کارایی ورزشکار را افزایش می دهد. به نظر می رسد که انار – مانند چغندر – ممکن است برای عملکرد بدنی مفید باشد.

سخن آخر

خواص درمانی انار | پزشکت

انار یکی از غذاهای سالم کره زمین است که با مواد مغذی و ترکیبات گیاهی قدرتمند همراه است. آنها دارای مزایای زیادی هستند و ممکن است به شما در کاهش خطر ابتلا به بیماری های مختلف جدی از جمله بیماری های قلبی، سرطان، آرتروز و سایر بیماری های التهابی کمک کنند.  افزودن آب انار به رژیم غذایی ممکن است خطر ابتلا به بیماری مزمن و التهاب را کاهش دهد. این همچنین یک روش عالی برای دریافت مواد مغذی میوه و تقویت آنتی اکسیدان است.

بهتر است قبل از هر روز نوشیدن آب انار با پزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید که با هیچ یک از داروهای شما تداخل ندارد. همچنین، بیماران دیابتی برای اطمینان از بهینه ماندن قند خون، باید روزانه قند خون را بررسی کرده و بعد آب انار را به جای انار کامل انتخاب کنند.

اگر می خواهید از مزایای سلامتی زیاد انارها برخوردار شوند، یا آن را مستقیم بخورید یا آب انار بنوشید.

منابع:

https://www.healthline.com/nutrition/12-proven-benefits-of-pomegranate#TOC_TITLE_HDR_14

https://www.medicalnewstoday.com/articles/318385

[advisers limit=3 online =true skill=”20″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز