لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

بهترین نوشیدنی برای کاهش چربی خون چیست؟

بهترین نوشیدنی برای کاهش چربی خون -پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


بسیاری از انواع مختلف نوشیدنی ها حاوی ترکیباتی هستند که می تواند به کاهش سطح کلسترول یا حفظ آنها کمک کند، مانند جو دوسر و نوشیدنی های سویا. اما بهترین نوشیدنی برای کاهش چربی خون چیست؟

کلسترول یک ماده چربی است که بدن برای ساختن سلول ها و هورمون ها از آن استفاده می کند. لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL) و پایین (LDL) دو نوع مختلف کلسترول هستند. هنگامی که سطح کلسترول ناسالم است، خطر بیماری های جدی مانند سکته مغزی یا حمله قلبی را افزایش می دهد.

این مقاله در مورد نوشیدنی هایی که احتمال دارد به کنترل سطح کلسترول کمک کنند، و همچنین نوشیدنی هایی که باید از مصرف آنها اجتناب کنید، بحث می کند. همچنین رویکردهای جایگزینی را که می تواند برای افرادی که مایل به دستیابی به سطح کلسترول مفید باشد، فهرست کرده است.

در صورت لزوم می توانید با متخصصان آنلاین در پزشکت همین الان مشورت کنید.

بهترین نوشیدنی ها برای بهبود کلسترول

بسیاری از انواع نوشیدنی ها می توانند به کاهش یا کنترل سطح کلسترول کمک کنند. این ها شامل:

چای سبز، یکی از بهترین نوشیدنی برای کاهش چربی خون

چای سبز حاوی کاتچین و سایر ترکیبات آنتی اکسیدانی است که به نظر می رسد به کاهش LDL و کلسترول کل “بد” کمک می کند. در بررسی در سال 2015، دانشمندان به موش ها آب آشامیدنی تزریق شده با کاتچین و اپی گالوکاتچین گالات دادند. پس از 56 روز، دانشمندان متوجه شدند که کلسترول و سطح LDL “بد” در دو گروه از موش های دارای رژیم غذایی با کلسترول بالا در حدود 14.4٪ و 30.4٪ کاهش یافته بود.

چای سیاه همچنین می تواند تأثیر مثبتی بر کلسترول داشته باشد، اما به میزان کمتر از نوع سبز. این امر به این دلیل است که مقادیر مختلف کاتچین در چای ها توسط بدن به طور متفاوتی جذب می شود. علاوه بر این، کافئین همچنین می تواند سطح HDL را افزایش دهد.

مطالعه بیشتر:چربی های خون و بیماری قلبی

شیر سویا برای کاهش چربی خون-پزشکت
شیر سویا برای کاهش چربی خون

شیر سویا، یکی دیگر از بهترین نوشیدنی برای کاهش چربی خون

سویا دارای چربی اشباع کمی است. جایگزینی خامه یا محصولات لبنی پرچرب با شیر سویا یا خامه سازها می تواند به کاهش یا مدیریت سطح کلسترول کمک کند. سازمان غذا و دارو (FDA) مصرف 25 گرم در روز پروتئین سویا به عنوان بخشی از رژیم غذایی کم چربی اشباع و کلسترول برای کاهش خطر بیماری های قلبی را توصیه می کند. کارشناسان دیگر توصیه می کنند روزانه 2 تا 3 وعده غذاها یا نوشیدنی های حاوی سویا مصرف کنید که یک وعده آن 250 میلی لیتر شیر سویا است.

نوشیدنی های جو دوسر

جو دوسر حاوی بتا گلوکان است که ماده ای ژل مانند در روده ایجاد می کند و با نمک های صفراوی تعامل داشته و جذب کلسترول را کاهش می دهد.

یک بررسی در سال 2018 نشان داد که نوشیدنی های جو دوسر، مانند شیر جو دوسر، می تواند کلسترول را نسبت به محصولات نیمه جامد یا جامد کاهش دهد. سعی کنید روزانه حدود 3 گرم بتا گلوکان مصرف کنید، یک فنجان شیر جو دوسر می تواند تا 1.3 گرم بتا گلوکان را تأمین کند.

برچسب های نوشیدنی های جو دوسر را بررسی کنید تا مطمئن شوید که حاوی بتا گلوکان هستند، و می تواند به عنوان بخشی از اطلاعات فیبر به نظر برسد.

برای مشاوره و تغذیه مناسب، بهتر است با پزشک یا متخصص تغذیه خود مشورت کنید.

آب گوجه فرنگی

گوجه فرنگی سرشار از ترکیبی به نام لیکوپن است که می تواند سطح لیپیدها را بهبود و کلسترول بد LDL را کاهش دهد. علاوه بر این، بررسی ها نشان می دهد که پردازش گوجه فرنگی به آب میوه باعث افزایش محتوای لیکوپن آنها می شود. آب گوجه فرنگی همچنین سرشار از فیبرهای کاهنده کلسترول و نیاسین است.

یک بررسی در سال 2015 نشان داد 25 زنی که روزانه 280 میلی لیتر آب گوجه فرنگی به مدت 2 ماه نوشیدند، سطح کلسترول خونشان کاهش یافت. افراد شرکت کننده 20 تا 30 سال سن داشتند و شاخص توده بدنی آنها حداقل 20 بود.

اسموتی توت

بسیاری از انواع توت ها سرشار از آنتی اکسیدان ها و فیبر هستند که هر دو می تواند به کاهش سطح کلسترول کمک کنند. به طور خاص، آنتوسیانین ها، یک آنتی اکسیدان قوی در انواع توت ها، می توانند به بهبود سطح کلسترول کمک کنند.

توت ها همچنین کالری و چربی کمی دارند. با مخلوط کردن دو مشت – حدود 80 گرم – از هر نوع توت، یک اسموتی توت درست کنید. انواع توت ها را با 1/2 فنجان شیر یا ماست کم چرب و 1/2 فنجان آب سرد ترکیب کنید.

نمونه هایی از انواع توت ها عبارتند از:

  • تمشک
  • بلوبری
  • توت فرنگی

مطالعه بیشتر: برای کاهش چربی چی بخوریم؟

نوشیدنی های حاوی استرول و استانول برای کاهش چربی خون-پزشکت

 نوشیدنی های حاوی استرول و استانول

استرول ها و استانول ها مواد شیمیایی گیاهی هستند که از نظر شکل و اندازه شبیه به کلسترول و جذب برخی از کلسترول ها را مسدود می کنند. با این حال، سبزیجات و آجیل حاوی سطوح پایینی از استرول ها و استانول ها هستند که نمی توانند کلسترول را کاهش دهند. شرکت ها این مواد شیمیایی را به چندین غذا و نوشیدنی از جمله ماست غنی شده، شیر و آب میوه اضافه می کنند.

اکثر مردم باید سعی کنند 1.3 گرم یا بیشتر از استرول ها و 3.4 گرم از استانول در روز مصرف کنند.سعی کنید این استرول ها و استانول ها را در وعده غذایی قرار دهید.

نوشیدنی های کاکائویی

کاکائو ماده اصلی شکلات تلخ است. حاوی آنتی اکسیدان هایی به نام فلاوانول که می تواند سطح کلسترول را بهبود بخشد. نوشیدنی حاوی 450 میلی گرم حاوی فلاوانول کاکائو دو بار در روز به مدت 1 ماه سطح کلسترول LDL “بد” را کاهش در حالی که سطح کلسترول HDL “خوب” را افزایش می دهد.

کاکائو حاوی مقادیر زیادی اسیدهای چرب اشباع نشده است که می تواند به بهبود سطح کلسترول نیز کمک کند. با این حال، نوشیدنی های حاوی شکلات فرآوری شده دارای سطوح بالایی از چربی های اشباع شده هستند. افرادی که به دنبال گزینه های سالم هستند احتمال دارد مایل به انتخاب نوشیدنی های خالص کاکائو باشند.

مطالعه بیشتر: کنترل چربی در قند خون بالا

 اسموتی های شیر

بسیاری از انواع شیرهای گیاهی حاوی موادی هستند که می تواند به کاهش یا کنترل سطح کلسترول کمک کند. یک فرد می تواند یک اسموتی مناسب با استفاده از شیر سویا یا شیر جو دوسر تهیه کند.

با مخلوط کردن 1 فنجان (250 میلی لیتر) شیر سویا یا جو دوسر با میوه ها یا سبزیجات کاهنده کلسترول، یک اسموتی سویا یا جو دوسر تهیه کنید، مانند:

  • 1 عدد موز
  • 1 مشت انگور یا آلو
  • 1 تکه انبه یا خربزه
  • 2 عدد آلوچه کوچک
  • 2/3 پیمانه پوره کدو تنبل
  • 1 فنجان کلم پیچ یا چای سوئیس
نوشیدنی های نارگیلی برای کاهش چربی خون مضر هستند-پزشکت
نوشیدنی های نارگیلی برای کاهش چربی خون مضر هستند

نوشیدنی های که با کلسترول بالا نباید بخورید.

افرادی که مایلند سطح کلسترول خود را بهبود بخشند یا سطح سلامتی خود را حفظ کنند، شاید مایل به اجتناب از نوشیدنی های حاوی چربی های اشباع شده باشند، مانند:

  • محصولات لبنی پرچرب
  • نوشیدنی های نارگیلی
  • نوشیدنی یا اسموتی حاوی روغن نارگیل یا نخل
  • قهوه یا چای با خامه اضافه شده، خامه زده شده، شیر پرچرب

مصرف بیش از 12 اونس نوشیدنی های شیرین در روز احتمال دارد باعث کاهش سطح HDL و افزایش سطح تری گلیسیرید یا سطح چربی در جریان خون شود.

نمونه هایی از نوشیدنی های شیرین عبارتند از:

  • آب میوه ها
  • شکلات داغ
  • نوشابه یا پاپ
  • قهوه یا چای شیرین
  • نوشیدنی های ورزشی
  • نوشیدنی های انرژی زا
  • اسموتی های بسته بندی شده
  • شکلات یا محصولات شیرین شده

برای مشاوره و تغذیه مناسب، بهتر است با پزشک یا متخصص تغذیه خود مشورت کنید.

حرف آخر

حفظ سطح کلسترول سالم برای سلامت کلی بدن، به ویژه سلامت قلب و عروق حیاتی است. چندین نوشیدنی حاوی مواد شیمیایی و ترکیباتی هستند که می تواند به بهبود این سطوح کمک کند. آنها عبارتند از:

  • آب گوجه
  • چای سبز
  • شیر جو و سویا
  • نوشیدنی های کاکائویی
  • نوشیدنی های غنی شده با استرول و استانول

با این حال، هیچ راه سریع برای کاهش سطح کلسترول وجود ندارد. احتمال دارد هفته ها یا ماه ها طول بکشد تا شیوه زندگی یا تغییرات رژیم غذایی تأثیر بگذارد.

 

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

1.5 / 5. تعداد رای ها: 2

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز